Här är några fina installationer från en herrgård i Kalmar (kulo och porslinsbrytaren). Längst ner till höger är från fabriken på Skansen i Sthlm. Jag återkommer gärna med fler bilder om någon är intresserad, har dokumenterat en del och även en hel del samlat antikt elinstallationsmateriel.
 
  • kalmar11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kalmar22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De här bilderna är postade av mig tidigare, men det är så vackert att jag lägger upp dom igen... det är från folkets park i Vänersborg, fortfarande i bruk!
 
  • DSC00547.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00548.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jag har till slut fotat det elkulturigaste jag äger. Det är en elmätare med myntinkast som har suttit i en tvättstuga, den funkar som så att man kastar i en enkrona och vrider om ratten så att myntet åker ner i bingen under och då går det tvätta en stund..:D
 
  • betalelmätare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljudteknikern skrev:
Jag har till slut fotat det elkulturigaste jag äger. Det är en elmätare med myntinkast som har suttit i en tvättstuga, den funkar som så att man kastar i en enkrona och vrider om ratten så att myntet åker ner i bingen under och då går det tvätta en stund..:D
Okej, den där var cool. Sätt den i din tvättstuga vet ja, får se om frugan blir glad.. :wow::rolleyes:

//Patrik
 
Snarare på TVn eller datorn d^_^b
 
Spännande prylar. Tyvärr så är jag nog en sån som hade rivit ut prylarna, utan att tänka på eftervärlden. Men kommer jag över några intressanta objekt så kommer de att sparas något efter den här nostalgitrippen.
 
Ja en sån myntmätare har jag också undanlagd nånstans, tror det är precis likadan. Har för mig att man fick byta en del i den vid prisändring, i dagens läge får man väl byta flera ggr per dag! Har sett en del fortfarande uppsatta men urkopplade i just tvättstugor.

Måste nu i elmätardiskussionen visa denna godbit. Det är en elmätare för likström från förrförra sekelskiftet. Den ska enligt uppgift suttit i ett hus vid Regeringsgatan i Sthlm. I närheten öppnades i slutet på 1800-talet Stockholms elektricitetsverk, ett ångkraftverk. Mätaren är en Ah-mätare(amperetimmar), och i princip ett pendelur hopbyggt med en Amperemeter. Strömmen + och - kommer in i de två porslinsrören på sidan och (ut på andra sidan) går genom ett par spolar som påverkar en visare som i sin tur stoppar en arm (den böjda nederst) som ett par tre ggr i minuten rör sig uppåt. Beroende på var visaren Ampere befinner sig får armen olika längdrörelser, dessa längder vidarebefordras till urverket och registreras med de små visarna som sedan avläses i fönstret. Det är alltså ett ögonblicksvärde som avläses, om gubben då är snabb med kontakten till strykjärnet när gumman stryker och har koll på mätarmen, kan han dra ur när den är på väg att mäta och sätta i när den går tillbaka och strykningen blir billigared^_^b
Längst ner ser man pendeln, urverket går en viss tid sen måste den dragas upp i hålet till höger om glasfönstret. Mätaren är byggd av Siemens.
 
  • Ahmätare1890.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ahmätare1890tal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket electrocuted! Riktigt rolig & intressant läsning :)
 
ser nu att sidorna blev ganska små och bildtexterna syns dåligt, men om man laddar ner alla bilder till sin dator och öppnar dom där så borde det gå att förstora lite mer.
för att ladda ner bilden så högerklickar man med muspekaren på bilden, väljer "spara bild som" och lägger den nånstans på datorn.
 
janwide
Önskar att jag vore elektriker :D
 
electrocuted skrev:
ser nu att sidorna blev ganska små och bildtexterna syns dåligt, men om man laddar ner alla bilder till sin dator och öppnar dom där så borde det gå att förstora lite mer.
för att ladda ner bilden så högerklickar man med muspekaren på bilden, väljer "spara bild som" och lägger den nånstans på datorn.
Trevligt, ser fram emot läsningen! Jag har gjort en PDF av hela rasket, för stor att ladda upp på forumet, men den som vill ha en kopia kan skicka mej ett PM.
 
Intressant tråd, hur kan jag ha missat den? :blushing:
 
Intressant läsning electrocuted!

Skulle vara kul att få se tändkulemotorn som användes till att driva generatorn vid vattenbrist. Undrar hur mycket råolja det gick åt per kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.