Jo, det har varit dags länge:) Jag har tagit en hel del nya bilder men efter en uppdatering så vägrar min server att dela ut bilder, så då tröttnade jag lite, tanken är dock att få ordning på det igen.

Det som hänt sedan sist är att allt taktegel är lagt, några nockpannor som återstår. Det var betydligt värre att lägga lertegel än vad jag kunde anat. Det drog sig något otroligt, trots att vi försökte med allt. Först 1/3 av taket fick vi helt enkelt riva av igen och lägga om. Det var inte så kul men blev bra, totalt 2 dagar ( 10-16)på två man. Sedan dess har det inte hänt så mycket, orken och tiden är knapp, och familjen kräver sitt. Möjligen blir det en smygstart i februari, då är det dags att börja sätta glespanel i taket!
 
Lite bilduppdateringar från i höstas:

Det såg så illa ut när man kunde se rakt in under bärläkten så jag gick till plåtis och köpte en "special" fotplåt (den svarta). Hade man sett detta bekymmer komma, hade man nog kunnat göra det listigare och klarat sig med en plåt, men så här fick det bli. Blir alltid otroligt irriterad när man tycker att man följt alla rekommendationer och läst på, och så ser det knas ut! Jag blev dock riktigt nöjd med resultatet!

21_fotplåt2.jpg

Jag var ju slug nog att fråga handlaren om jag glömt något i min tak beställning. En aluremsa överst på nocken skulle man absolut ha tyckte han. Förmodligen kom den på fel håll, då den nu är tegelröd på undersidan, men blev inte klok på hur klisterkanten skulle fungera då den hamnade uppåt, så det fick bli så här. Fick smärre hicka när jag såg att den gick lös på 500 kr/rulle, och det gick åt 3!

22_nockplåt.jpg

Efter en helgs slit då jag lyckades lura in både bror och fru blev vi till slut klara. Värre än vad jag trodde att få tegelraderna raka, men nöjd så här långt! De fick känna på ordentliga hösstormar precis när det var klart, och alla pannor klarade sig utan stormspikarna!

23_tegel.jpg

Nu är det som sagt dags att börja med innertaket i lågdelen snart, om jag bara kan hitta lite ork. Att dra på sig arbetskläderna när klockan är över 8 på kvällen så här års tar emot!
 
Snyggt!
Ta det lungt ett tag, så kommer orken tillbaka så småningom.

//AA
 
Ser väldigt bra ut, går själv i tankar på att bygga garage i lösvirke. Av slutade i höstas ett altan bygge på knappt 20 kvm vilket gick på i runda slängar 90' men då sitter det fönster för ca: 35'

Vad har du haft för kostnad hittills och hur mycket uppskattar du återstår?
 
Tyckte jag gjorde en MYCKET noggrann kalkyl, men den sprack så klart :). 250 har gått åt så här långt, och räknar med 50 till innan det är klart. Beror lite på vad det kommer att kosta att dra elen och sätta upp belysning. Vet inte inte heller riktigt om jag skall spruta lösull i "högdelen" eller försöka pilla dit isolering själv. Jag tror denna högdel kommer blir riktigt bra, men klart bökigare att bygga.

Plattan inkl markarbete är ju den del som är överlägset dyrast, men samtidigt det enda du inte kan göra om senare.
 
sweFredrik skrev:
Plattan inkl markarbete är ju den del som är överlägset dyrast, men samtidigt det enda du inte kan göra om senare.
Hur mycket kostade denna del?
Beställde du eller gjorde du jobbet själv?
 
Grundelement, armering och värmeslingor och 300 mm cellplast 47351,25
Betong 100 mm + kantbalk, 12 kbm, 1500 kr/kbm+bil mm 19800
grus 100 ton 11000
15 tim grävmaskin á 550, 13 tim traktor & kärra á 480 14000
dräneringsslang + brunnar 9100
Gjuthjälp samt slipning av plattan 8000

oförutsedda utgifter
Gårdsgrus 3 lass 5700
Markduk 2166
Formvirke, grovbetong, vinkelbeslag mm 3633
Minigrävare för att flytta träd och gräva ner kulvert, 3 dagar totalt 2475

Summa 123225,25 kr
1643,003333 kr/kvm
 
sweFredrik skrev:
Summa 123225,25 kr
1643,003333 kr/kvm
WOW, snacka om koll d^_^b
Jag tolkar det som att du gjort jobbet själv och hyrt in redskapen och maskinerna då, tackar och bockar...
 
kalkyler är till för att spricka:)
 
Blev kanske lite väl många decimaler när jag klistrande in det från Excel :)

Jag fick nog ganska bra pris genom bekanta att hjälpa mig att gräva samt köra bort jorden och köra dit gruset. De grävde ordning på 1 dag, jag la ut markduk, dränslangar och kopplade in brunnen på 1 dag, och så kom de tillbaka och återfyllde med makadam dagen efter. Efter det så vägde jag själv av med laser (mycket smidigt!) och placerade ut kantelement och isolering. Gjutarna höll på totalt 8 timmar (två gubbar) och sedan var det slipat och klart.
 
Jag har för mig jag hamnade på 90' för min 78m2 platta ink golvvärme och dränering o dagvattenrör, samt brunnar. Dock 200mm cellplast och lecabalk med ett varv på leca på.
 
SweFredrik - Du använde dig av Grundmäklarnas garageelement? http://www.grundmaklarna.se/pid103/cellplast/kantelement_garage

Jag funderar på detta kantelement till mitt kommande garagebygge då jag vill ha en isolerad klack där jag kan placera syllen. Jag har förstått att det lär spikas en form för detta kantelement. Är det den inre skivan i kantelementet som är den svaga punkten och anledningen till att det krävs en form? Orkar du ge dig på en beskrivning hur du gjorde formen eller har du möjligen en bild där detta framgår (hittade en bild i denna tråd men det var lite dålig upplösning för att kunna se detaljerna)? Är det något du hade gjort annorlunda idag om du gjutit med detta element igen? Hur gjorde du vid gjutning - göt du plattan först, rev formen för att slutligen gjuta kanten/voten?

Enligt en anställd på Grundmäklarna så jobbar de med att ta fram en beskrivning då flera kunder har funderingar kring detta element. Om jag väljer detta element tänkte jag mig 100 mm cellplast utvändigt istället för det som sitter som standard (60 mm?)
 
Jo, det svaret fick jag med för ett år sedan, att de höll på med en beskrivning, det är tydligen en mycket svår sak :)

Har ingen bättre bild, men tänk dig att du gör stegar som "invändigt" har samma mått som formen blir bred (200). Precis som du säger är detta för att ge stabilitet åt den inre skivan. Jag använde 2x4 men klenare virke går säkert bra det med. Gjutaren var lite gnällig över detta då han tyckte att han kom åt dåligt mellan plattan och formen, men det visade sig inte vara några problem för när syllen väl var fylld, så kunde vi försiktigt lyfta av formen och allt stannade på plats!

Plattan gjuts alltså först och sen får betongbilen lägga av en tillräckligt stor klick för att du skall kunna fylla syllen med, men man får vara lite kvick när man fyller så det inte hinner bränna. Det absoluta fördelen som jag ser det är att allt blir klart i samma moment, och att syllen blir isolerad ända upp och du slipper köldbryggor och dålig vidhäftning som tydligen kan vara problemet när du murar ett varv leca runt plattan.

Om jag skulle göra om något idag, så skulle jag be betongkillarna att inte slipa plattan så mycket som det gjorde. Det har visat sig att denna fina yta inte är hållbar, och nu under vintern har den på sina ställen, där bilarna parkeras, fryst sönder Annars är jag mycket nöjd. Jag skulle också i lite bättre tid kolla upp hur man tryckkollar golvvärmen, nu blev det vatten istället för luft pga av bistra förmaningar från rörfirman, och det var kanske inte det bästa.

Vad menar du med 100 mm cellplast utvändigt? som randisolering menar du?
 
Tack för ditt svar!
Eftersom dessa element byggs enligt önskemål så kan jag mot 18 kr extra (per element) ha en tjockare cellplast på elementets rygg (utsida) än vad det är som standard. Jag hade då tänkt mig ha 100 mm cellplast så att tjockleken motsvarar den som är på ett vanligt L-element. Sedan är det ju även lite cellplast på den inre skivan i elementet men den isoleringen verkar inte vara särskilt tjock vad jag kan se.

Precis som du så ser jag en fördel med en isolerad klack för att minska köldbryggan.

Hur vägde betongkillarna av plattan vid gjutning - med laser? Jag antar att formen blir i vägen så att det inte går att dra av betongen med en rätskiva eller liknande då plattan gjuts före den upphöjda klacken? På ett vanligt L-element kan man fylla på betong upp till överkant element och sedan dra av det med en regel eller liknande men med detta element med tillhörande form blir det väl inget att väga av mot? Jag har inte studerat någon gjutning de sista 15 åren så det kanske aldrig används någon rätskiva numera?

Gjuts voten före eller efter plattan?
Du skriver att betongbilen lämnade ett "klick" betong - Fyllde du endast klacken (där syllen ska ligga) med denna "klick" eller fyllde du hela voten+klacken med denna betong?
 
Voten fylls först om jag inte mins fel, och man vibrerar ut den, genom de hål du ser i den inre skivan. De väger av med laser och det blev aldrig något problem för dem med formen. Möjligen blev det lite grövre yta närmaste centimetrarna mot väggen, men det märks inte. "klicken" användes endast för att fylla klacken. Vi fyllde 4 skottkärror, och sedan två klickar rätt på grusplanen, precis allt gick åt :)

en tanke, om du ökar betongen från båda håll, blir det ju mindre bärande betong istället, ingen risk med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.