Håller med BobLewis, vi var på ett swedbank-kontor i vår hemstad och servicen var väl ungefär som att gå in på en pizzeria strax före stängning. Vi kollade med swedbank i grannkommunen och bättre bemötande har jag nog inte varit med om i vuxen ålder. Mina erfarenheter är också att det är skillnad på person och person.
 
Idag hände det något minst sagt...

Jag mailade och ringde upp chefen för lokala Swedbank, han kände till mitt fall och höll med om att siffrorna inte såg roliga ut. Han hade också fått info om den nya värderingen (4mkr).
Vi pratar ett tag (jag gnällde, han lyssnade), han lovade att återkomma.
En timme senare ringer han upp och förklarar att han och hans kreditchef känner att det är lite olustigt att stå med två bud från två olika mäklare och vill därför göra värderingen själva. De kommer ut på direkten (på sin lunch!!) och jag ger dem en visning.

Nu får vi se vad som händer, han lovade att återkomma med en lösning. Men, i vilket fall så känns det bra mycket bättre, engagerat och seriöst. Nu hoppas jag att de kan leverera i hamn denna affär så alla blir nöjda.
 
Jag tycker det låter helt galet att er smärtgräns går vid 4.5% ränta! Vad händer med er ekonomi vid 7-8%? Och säg inte att det inte kommer ske för det är fullt möjligt och det har varit högre.
 
W
Att vara kund hos Swedbank är som ryskroullet inget nytt med det, mer konstigt att de fortfarande har kunder.
Ang, husvärderingen så är det inte så att det med automatik värderas till sina produktionskostnader. Du skriver ex.kaklet upp 100% var i ligger värdet jo i kaklat badrum inte kakelplattornas pris det finns hur många andra tillval som helst som inte höjer värdet men väl trivseln, men den är personlig och kan inte prissättas. Dessutom är det så att husfirmor tar betydligt mer betalt för extra beställningar. Då är det bättre att välja bort ingående standard och komplettera på egen hand. Ränte snacket lägger jag mig inte i.
 
wilma2 skrev:
Att vara kund hos Swedbank är som ryskroullet inget nytt med det, mer konstigt att de fortfarande har kunder.
Ang, husvärderingen så är det inte så att det med automatik värderas till sina produktionskostnader. Du skriver ex.kaklet upp 100% var i ligger värdet jo i kaklat badrum inte kakelplattornas pris det finns hur många andra tillval som helst som inte höjer värdet men väl trivseln, men den är personlig och kan inte prissättas. Dessutom är det så att husfirmor tar betydligt mer betalt för extra beställningar. Då är det bättre att välja bort ingående standard och komplettera på egen hand. Ränte snacket lägger jag mig inte i.

Ett bra exempel på det är braskamin som för oss skulle kostat ca 60.000:- om vi valde till det, och när jag kollade med en kaminfirma ville de ha ca 35-45.000:- beroende på vilken kamin vi ville ha. Inklusive allt arbete och matrial.
 
Frågan var inte om smärtgräns på räntan, utan om värderingen och taskigt bemötande.
Ett hus kan knappast värderas efter prod,kostnad. Måste väl va marknaden som styr. Ett påkostat hus i attraktivt område är värt mer än om det ligger i Sveg...

//AA
 
Vi har oxå haft problem med Swedbank när vi skulle låna pengar för att färdigställa badrummet o tvättstugan i vårt ca 70 kvm stora utbygge.
Mäklaren från Fastighetsbyrån (Swedbank) kom hit o värderade huset till 1,2 miljoner i nuvarande skick och 1,5 miljoner när badrum o tvättstuga var färdigt.
Vi ansökte om ett lån på 350 000 o det skulle ju inte vara några problem med den värderingen.
Lånet skulle bakas ihop med nuvarande bolån som det är lite drygt 400 000 kr kvar på.
Dock när vi satt på swedbank då mäklaren gett grönt ljus o skulle skriva på papprena så skulle bankmannen bara kolla en sista gång med mäklaren så att allt stämde så han gick iväg o ringde.
När han kom tillbaks så frågade han varför vi ljugit om värdet på huset, mäklaren hade då tydligen satt ett värde på bara 700 000 i dagsläget när han pratat med bankmannen.
Dock vid ett tidigare tillfälle så hade vi kontakt via telefon med en dam på Swedbank för att bekräfta att dom fått in samma värde på huset som vi av mäklaren o hon ringde då mäklaren och han bekräftade värdet på 1,2 miljoner. Men alltså en vecka efteråt så hade han ändrat sig o tyckte alltså att värdet sjunkit med 500 000 kr.
Knepigt o otroligt pinsamt för oss :(
Nu har vi dock bytt till Länsförsäkringar bank o där var det inget problem att fixa lånet.
 
Är nöjd med Swedbank :)
Så här långt iaf.
(kund hela livet, bolånekund i snart 4år)
 
Tobbe021 skrev:
Jag tycker det låter helt galet att er smärtgräns går vid 4.5% ränta! Vad händer med er ekonomi vid 7-8%? Och säg inte att det inte kommer ske för det är fullt möjligt och det har varit högre.
Läs tråden innan ni kommenterar... Det kommer säkert stiga ännu mer.
 
Jessica84 skrev:
Vi har oxå haft problem med Swedbank när vi skulle låna pengar för att färdigställa badrummet o tvättstugan i vårt ca 70 kvm stora utbygge.
Det var väl mäklaren ni hade problem med, inte Swedbank?!
 
tobs skrev:
Idag hände det något minst sagt...

Jag mailade och ringde upp chefen för lokala Swedbank, han kände till mitt fall och höll med om att siffrorna inte såg roliga ut. Han hade också fått info om den nya värderingen (4mkr).
Vi pratar ett tag (jag gnällde, han lyssnade), han lovade att återkomma.
En timme senare ringer han upp och förklarar att han och hans kreditchef känner att det är lite olustigt att stå med två bud från två olika mäklare och vill därför göra värderingen själva. De kommer ut på direkten (på sin lunch!!) och jag ger dem en visning.

Nu får vi se vad som händer, han lovade att återkomma med en lösning. Men, i vilket fall så känns det bra mycket bättre, engagerat och seriöst. Nu hoppas jag att de kan leverera i hamn denna affär så alla blir nöjda.
Ska bli intressant att va de kommer fram till.. Hoppas verkligen att det tar sitt förnuft till fånga och är seriösa och bara löser problemet!!
 
Swedbank / Fastighetsbyrån är riktiga skojare.. Många bekanta som har haft kontakt med mäklare från deras kontor har antingen backat ur affären eller bytt mäklare.

Byt mäklare och bank! Mitt tips!
 
Ska bli intressant att följa tråden.
Vi bytade själva från Swedbank efter 43 år..... (nåja inte riktigt helt sant, haft SBAB med) bättre deal på Handelsbanken men framför allt slapp vi vänta tre veckor på svar efter varje fråga vi hade.

Vad vi inte förstått är att man kan begära räntegaranti vid byggkreditivet, ingen av de fyra banker vi varit på som berättat för oss, så det måste vara en produkt de inte tjänar på?
 
gustavasberg skrev:
Swedbank / Fastighetsbyrån är riktiga skojare.. Många bekanta som har haft kontakt med mäklare från deras kontor har antingen backat ur affären eller bytt mäklare.

Byt mäklare och bank! Mitt tips!
Jag måste säga att Fastighetsbyrån var klockren för oss.
Vi bytte till dom och efter att haft vårt gamla hus till försäljning under 10 månader så sålde de vårt hus på mindre än en månad till 300ksek mer än förväntat.

De gjorde samma sak för min bror, det var därför vi bytade till dom.
 
Nyfniken skrev:
Det var väl mäklaren ni hade problem med, inte Swedbank?!
Fastighetsbyrån är ju detsamma. Dom tillhör ju Swedbank. I vår stad sitter dom t.o.m i samma lokaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.