6 653 läst · 106 svar
7k läst
106 svar
Forumgud, Gudfader ett minne blott
Jag tycker det ser bättre ut helt utan titlar än att kalla alla för "medlemmar". Man är ju per automatik medlem i och med att man skrivit här. Men det är ju lite lustigt att moderatorerna delas upp i "senior moderator" och annan "moderator". Det kan väl knappast ha någon som helst betydelse för medlemmarna.
Tycker fortfarande att det är lite småkul med titlar, det finns på alla forum och man är därför lite van vid det. Kan inte tänka mig att det som hubbe2 skriver skulle påskina ett slags allvetande tintryck. Vilken människa skulle tänka så?
Tycker fortfarande att det är lite småkul med titlar, det finns på alla forum och man är därför lite van vid det. Kan inte tänka mig att det som hubbe2 skriver skulle påskina ett slags allvetande tintryck. Vilken människa skulle tänka så?
Saknade först titlarna, men nu när det helt är borta så har jag ändrat mig. Det ser renare ut helt utan titel. Vill man skriva ngt pluttisnuttigt kan man ju alltid lägga till ngt i sin signatur som faktiskt en hel del gör.
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Jag vill ha kvar titlarna, det förstod ni nog från mitt första inlägg i tråden. Däremot är jag inte så noga med att man är gud hit och dit. Kan man inte välja någon form av titelskala som anspelar på just mänden inlägg man gjort? Tänk "storpostare" eller liknande?
För övrigt håller jag med Hemmakatten, hur många av Byggahus forumanvändare har uttryck åsikter i frågan? Är det en promille blir jag förvånad. Tar man bort titlarna kan man lika gärna ta bort inläggsräknaren också. Den ger ju heller ingen legimitet bakom de inlägg man gör. Rimligtvis klarar Byggahus användare av att avgöra om råd i inlägg är vettiga eller ej på andra premisser än en påhittad titel eller antal gjorda inlägg?
För övrigt håller jag med Hemmakatten, hur många av Byggahus forumanvändare har uttryck åsikter i frågan? Är det en promille blir jag förvånad. Tar man bort titlarna kan man lika gärna ta bort inläggsräknaren också. Den ger ju heller ingen legimitet bakom de inlägg man gör. Rimligtvis klarar Byggahus användare av att avgöra om råd i inlägg är vettiga eller ej på andra premisser än en påhittad titel eller antal gjorda inlägg?
Sällar mig till skaran som tycker det är bättre utan titlar som bara bygger på antalet inlägg.
Tycker dock att Farzans förslag låter intressant och genomtänkt!
Tycker dock att Farzans förslag låter intressant och genomtänkt!
/IngenjörenFarzan skrev:Däremot kunde man gärna ersätta den med en titel som innebär att man själv beskriver sin relation till det här med byggande och som man givetvis kan ändra med tiden. Det skulle kunna finnas olika färdiga alternativ att välja mellan och även en möjlighet att hitta på en helt egen titel.
Alternativ skulle t ex helt enkelt kunna visa vad man gör/är intresserad av: "Nybyggare", "Lösvirkesbyggare", "Renoverare", "Husspekulant", "Hobbysnickare". "Hantverkare", "Byggnadsvårdare"...
Eller broderas ut litet för att också visa hur erfaren man tycker att man är, t ex att det i stället för bara "Renoverare" fanns "Renoveringsnovis", "Renoverare" och "Renoveringsveteran".
Och som sagt, man borde kunna hitta på sin egen om man t ex tycker att det känns viktigt att tala om att man är "Arkitekt med tummen mitt i handen".
Håller med vad andra sagt innan, att titlarna satte lite "färg" på forumet, men i praktiken ser man ju redan på antal inlägg hur aktiv man är. Alternativ finns säkert många, allt från att man sätter sina egna titlar, till mer skämtsamma automatgenererade titlar beroende t.ex. hur många inlägg man gör per dag..."pratkvarn", "mussla" etc.
Men personligen saknar jag inte titlarna nu när jag ser hur det ser ut. Antal inlägg funkar för mig, som siktat in mig på att hamna i 1000-klubben för eller senare
Men personligen saknar jag inte titlarna nu när jag ser hur det ser ut. Antal inlägg funkar för mig, som siktat in mig på att hamna i 1000-klubben för eller senare
Det finns ett berättigande till att ge lite högre status till de som har många inlägg tycker jag. För det mesta betyder många inlägg att man hjälpt många på forumet med sina frågor eller problem! Det finns givetvis undantag i form av inlägg som mest är skitsnack som inte hjälper TS eller för tråden framåt, men även användare som spamar forumet med mängder av triviala frågor som inte är till någon större nytta för övriga.
Lite intresse "profil" vore bra så ser man var/vad i forum som intresserar var och enIngenjören skrev:
kan ju vara flera intressen som varierar under året.
Ja, intresse och kanske kunskap relaterat till hus och byggande, såsom Farzan föreslog.pr95 skrev:
Jag tänker på juridik, ekonomi, digitala lösningar, trädgård och inredning som kanske inte direkt har med husbyggande att göra vid första anblicken men är viktigt att få rätt för att slutresultatet ska bli bra.
För att det inte ska bli för vildvuxet kanske en "kryssa-i-lista"?
Du får tycka att det är småkul hur mycket du vill men att det finns på alla forum stämmer inte, jag är medlem på ett par och det är bara här det fanns titlar och därför är jag inte van vid det.Hemmakatten skrev:
Min åsikt i frågan är att det är bättre utan.
Visst är det som phl skriver att antalet inlägg inte heller säger något om vederhäftigheten i inläggen, lika väl som titlarena egentligen inte säger något.phl skrev:
Innebörden av det som många skriver om i detta är att man är lite nyfiken, att man vill ha lite roligt även när man går in på byggahus-forumet. Ett forum kan inte vara hur stelt som helst. Ofta går jag in under Övrigt i Övriga diskussioner för att se om det kommit upp någon ny knäpp/rolig fråga/diskussion som inte behöver vara strikt knuten till att bygga hus. Där hittar man allt från en diskussion om barbecue-grillning, hur man slipar knivar, en rolig debatt huruvida skåningar eller stockholmare är "bäst". Det är här titlarna kommer in, de är lite småroliga helt enkelt.
Skall man vara väldigt strikt skulle ingen av dessa diskussioner ovan få finnas, man(=admin,moderator) skulle också vara tvungen att kolla alla inläggen innan de las in. Och VEM skulle kunna bedöma vederhäftigheten? Nej, detta är ett forum för konsumenter och vanligt folk. Självklart, vilket också står i reglerna, måste var och en som läser inläggen göra en egen bedömning om råden i dessa inlägg.
Någon skrev att man gärna vill veta lite mer om den som svarar. Det kan man göra redan idag om man går in på medlemmens profil. Där kan man läsa det som medlemmen önskar dela med sig av om sitt (privat)liv och sina intressen. Står det inget betyder det att medlemmen önskar vara anonym även på denna del. Att tvinga medlemmar att skriva om sig själva är ingen bra idé, då får man nog inga nya medlemmar. De som tittar på min profil hittar inte så mycket att läsa. Däremot är det väl ganska klart genom mina inlägg vad jag tycker om, hur jag bygger mm.
Jag har ingen jättestark åsikt i frågan, men jag tyckte titlarna, såsom gudfader, var kul och gjorde det på ett skämtsamt sätt tydligt vilka som var gamla på forumet och vilka som var nya. Visst ser man antalet inlägg fortfarande, men en siffra känns så opersonligt och tråkigt.
Som någon uttryckte det, tittlarna tillför egentligen inget mer än lite färg till forumet...
Någon som kan vara och i mitt tycke är trivsamt, sedan om det skall heta Forumdgud eller vad det nu är, är något helt annat.
Ta benämningar utan direkta värden i sig, ex färger. Man börjar på en kulör och efter ett tag hamnar på nästa... Eller namn på något annat bygg relaterat, verktyg, dimensioner på virke... låt fantasin flöda, då det inte är något mer än en kreativ färgsättning.
Någon som kan vara och i mitt tycke är trivsamt, sedan om det skall heta Forumdgud eller vad det nu är, är något helt annat.
Ta benämningar utan direkta värden i sig, ex färger. Man börjar på en kulör och efter ett tag hamnar på nästa... Eller namn på något annat bygg relaterat, verktyg, dimensioner på virke... låt fantasin flöda, då det inte är något mer än en kreativ färgsättning.