Om du har fler undercentraler där det är TN-C (4-ledarsystem) så är du tvungen att ha TN-C från stolpen. Om du har allt som TN-S (5-ledarsystem) verkar det emellertid konstigt att det inte blev kopplat som 5-ledare från stolpen. Hur ser det ut?
 
Kanske inte platsar här då det var på jobbet men vill delge er lite i alla fall.

Jo det var så att det var några hantverkare på jobbet och de skulle köra med en 3-fas slipmaskin. Den lät konstigt (avsaknad av fas) och sköt säkringarna. Jag trodde att det lossat en kabel i deras skarvkabel så jag kollade lite på den. Det såg ut så här i den

Hane > Kabel > Hona
R/L1 > Brun > T/ L3
S/L2 > Svart > R/L1
T/L3 > Blå > N :O
N
Jord > Gr/Gu > Jord

Kabeln var ca 25m REV eller REVE 4G1,5.

Jag nämde något om att den var inte bra kopplad.
Funderar på hur deras verktyg funkat om de kopplat in en byggcentral på denna kabel...
 
RenoveringenRenoveringenphoto.phpIMGP9574.JPG
Så här ser undercentralen ut i den "nya" delen av huset. Den drev tills imorse bl.a. elpatronerna i pannan. Trefashandsken som hänger ner var förmodligen kopplad till pelarlyften.
 
Ja nu får jag erkänna att jag sett spöken mitt på dagen. Men jag var rejält uppskrämd.
Jag är vanligtvis inte lättskrämd men när det gäller dom man älskar..

JFB var rätt kopplad så förmodligen hade den tagit smällen om nått hade hänt.
den blåa var bortkopplad även inne i källaren.

Ja den gamla centralen är inkopplad provisoriskt o där är det 4-ledad EKKJ

Jag har skruvat upp några uttag och tittat. 3-4 mm av kardelerna har hängt utanför
på alla, toppklämmorna har varit helt utan anmärkning..
 
Du ser också ut att behöva lite RUT-tjänster btg308
 
Man tar vad man har angående trefashandsken :)

Men hur såg dragningen ut innan väggen till höger revs?
 
Det här är inuti ett garage från 1957 som byggdes ut bakåt och uppåt med en övervåning 1995-2003 av förre ägaren. Den här undercentralen sattes med stor sannolikhet in i samband med att väggstumpen till höger revs (det är baksidan på den trappa som går upp till övervåningen, som servas av centralen) och de gamla elkablarna i garaget går inuti väggarna. Så, antingen drogs de här kablarna efter att väggen revs eller så planerade han riktigt uselt eftersom han rimligen måste ha vetat att han skulle bygga trappen där när han drog kablarna. I vilket fall så är det fail. Sen verkar han vara fena på att återanvända saker, under trappan satt en rätt ny vvb med en gammal gulnad och spröd stickpropp som frasade till och föll isär när jag försökte dra ut den ur uttaget som syns nere vid handsken.
 
Detta ser jag ofta då jag verkar i en liten ort där en installatör hållt på ostört sen 1940-talet. Ja, det är en behörig elektriker som gör så här och jag har blivit van men här hittade jag det som jag väntat på. Dosan är den första i en bel-grupp i en källare på ett av samvällets finaste hus, renoverat på 90-talet. Nollan har glappat och tejpen har börjat smälta, antagligen har man belastat med värmeelement e dyl.
Men ett av dom värsta var ett uttag ute vid en garageport tänkt för motorvärmare. Jag står utanför och väntar på ägaren med verktygsbältet på när jag av slentrian tar upp spänningsprovaren och kollar om det finns jord i det ganska nyuppsatta uttaget. Nehej det gjorde det visst inte, påtalar detta när husägaren kommer, han ber mig kolla upp detta, för detta gjorde XXX för en månad sen. Följer EKK:n in till en gammal järndosa, öppnar denna ser jordtampen uppskalad och färdig men ej pålagd! Det sitter ju en jordskruv i mitten på dessa dosor och denna fattades. Ser den äldre herren framför mej i källarmörkret "fan där tappade jag skruven, det funkar väl ändå..." Och inte var det jordfelsbrytare heller.
 
  • Foto0063B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
Ang bilden. Han kanske också ogillar torix? :x
 
Men det är alltid bättre med en "riktig" elektriker ;)
 
Såna där kopplingar ger mig kalla kårar.... En anmälan till Elsäkerhetsverket så att han förhoppningsvis blir av med behörigheten, men han kommer väl att fortsätta ändå antagligen.
 
Om han har hållit på ostört sedan 40-talet så får han nog driva eget, men han är väl troligtvis ingen behörighet (eller?). Men om han hållit p sedan 40-talet så är det nog dags att sluta nu på grund av ålder. :p

//Patrik
 
Han verkar väl också haft extrapris på Gul-Grön isoleringstejp :S
 
Patrik_Hed skrev:
Men om han hållit p sedan 40-talet så är det nog dags att sluta nu på grund av ålder. :p
Gör väl inget att "elektrikern" har grå starr:rolleyes:
 
Fråga: Eftersom det dyker upp titt som tätt i den här tråden; har det någonsin varit godkänt att att vrida ihop och tejpa? (Tejp i elsammanhang kan väl fö inte vara så många decennier gammal?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.