mr_bygg skrev:
Jag uppfattade att kunden i det här fallet inte hade råd med det första förslaget på åtgärder och talade om för byggledaren vad deras budget var och utifrån det så tog byggledaren fram ett nytt förslag. Det var inte kunden utan byggledaren som utarbetade åtgärdsförslaget och som jag tolkade det så var det inte familjen som valde "genvägarna" utan deras anlitade "proffs"

Nej så ligger det faktiskt till. Entreprenören är yrkesmannen och ska ta tillvara kundens intressen och avråda från utförande som inte är fackmässigt eller till nytta för kunden. Det och mycket annat finns reglerat i konsumenttjänstlagen, se länk [länk]
Om en kund kräver att en entreprenör ska utföra ett arbete som inte är fackmässigt eller liknande så gör den entreprenören bäst i att ha ett skriftligt avtal där det framgår att entreprenören avrått från utförandet och att kunden är införstådd med vilka problem eller följder det kan få, annars kan det mycket väl bli problem för entreprenören.


Dom gör helt rätt! Som kund är du ofta helt eller delvis okunnig vilka regler/normer som gäller och vad som fungerar så det är yrkesmannens ansvar att informera kunden vad som är OK eller inte och avråda från utförande som exempelvis inte är fackmässigt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med frågan. Själv brukar jag begära att firman utför det arbete som överenskommits till det pris som avtalats och att arbetet utförs fackmässigt.
Tack för att mycket bra inlägg. Och Bra_byggare också.
 
Tyvärr så spårar en tråd ur igen och blir en maktkamp mellan Hantverkarens rättigheter gentemot kundens skyldigheter.

När BH värdering bygger på hantverkarens skyldigheter och kundens rättigheter.

Sedan att Fuskbyggarna bara är ett underhållningsprogram exakt som Tjuren Ferdinand på Julafton tycks många glömma och tar alldeles för allvarligt på detta prime time reklamscope.
 
Jag kan absolut hålla med dig om att Fuskbyggarna är ett underhållningsprogram som definitivt har sina brister. Men den stora vinsten med den här typen av program som jag ser det är att det ses och diskuteras av väldigt många och förhoppningsvis så ringer en varningsklocka hos väldigt många nästa gång man ska anlita en hantverkare så man verkligen ser till att hitta en seriös entreprenör.d^_^b

Sen håller jag med dig om att mönstret går igen att det i många trådar mer eller mindre tydligt blir en kamp mellan hantverkare som gärna ser att det är kunden som helt eller delvis är skyldig till problemen. Men jag kan tycka att diskussionen är bra när den håller sig på rimlig nivå och man kan bemöta mer eller mindre stolliga argument ur ett kundperspektiv. Sen kan det ju säkert också hända att en hantverkare har rätt emellanåt;), men precis som du påpekar så är byggahus ett forum som fokuserar på konsumentens intressen och därför är det också viktigt att hålla på den inriktningen och diskutera frågor utifrån ett konsumentperspektiv.
 
varför jag gjorde liknelsen mellan Ferdinand o Fuskbyggarna är att båda 2 är lika förutsägbara. Även om jag sitter där på julafton varje år o hoppas att Ferdinand ska ta sitt förnuft tillfånga och ställ upp.... lik förb...t så mesar han ur varje år.q(;^;)p

Fuskbyggarna är samma sak, Snyftande familj, klantig hantverkare och snedvridet reportage som bara går ut på o hitta fel hos hantverkaren och bra snyftbilder på familjen. Det finns säkert en massa hantverkare som sitter o glor på skräpet o hoppas att.. denna gång så skall det minsann visa att hantverkaren vinner..... Men inse...det kommer inte att hända, finns väl ingen som skulle betala reklamtid för sånt.:rolleyes:
 
bra-byggare skrev:
Fackmässighet
Näringsidkaren ansvarar för att tjänsten utförs
som det kan krävas av en normalt skicklig, kunnig och
seriöst arbetande fackman.
Om kunden, trots allt kräver ett annat, icke fackmässigt utförande skall entreprenören skriftligen avråda innan de utför det sämre arbetet.
 
Lika gärna som att icke hantverkare gnäller på att hantverkarna i forumet påtalar kundenas egna brister i det stora hela så kanske vissa icke hantverkare skulle ta och inse att kunder inte tänker/gör rätt ibland.

Dum gör som dum säger.....svårare än så är det inte.
 
Jag tycker att tv4 går alldeles för hårt emot byggaren dom har ingen chans att försvara sig och man får inte fakta,. allt dom vill ha är lite tårar som får tittare. tycker många fall av fuskbyggarna är bullshit. visst, många som är med är klåpare, men det är oftast en kombination av byggare som är klåpare och bokstavligen dumma konsumenter.. vem betalar 90% i förskott och sen går med på extra utbetalningar?

förra veckan igen med hon som hade huset med en fruktansvärt dålig grund, det känns bullshit hela programmet. HON hade anlitat markentreprenaden, och om huset sätter sig, vem hade velat bygga klart huset om det visar sig halvvägs?
typiskt fusk byggarna att inte ställa beställaren mot väggen där.. var finns fakturan från markarbetet... och om det inte var ett svartjobb, varför åtgärdar inte dom sättningen och var finns försäkringear osv!?
 
Glufsglufs skrev:
Lika gärna som att icke hantverkare gnäller på att hantverkarna i forumet påtalar kundenas egna brister i det stora hela så kanske vissa icke hantverkare skulle ta och inse att kunder inte tänker/gör rätt ibland.

Dum gör som dum säger.....svårare än så är det inte.
Men en seriös hantverkare måste ju rätta kunden om den tänker fel. Om kunden redan visste allt så skulle den ju inte behöva anlita hantverkare överhuvudtaget.

Om jag återigen gör en koppling till mitt eget jobb som IT-konsult så har ju mina kunder ofta väldigt liten koll på systemet som jag implementerar. Självklart så ingår det då i mitt jobb att förklara vad som behöver göras, vad jag behöver göra och vad de själva behöver göra. Ju mindre kunskaper de har desto mer ansvar måste jag ta för helheten.

Om de kommer med önskemål som är onödigt tidskrävande att sätta upp så talar jag om för dom att det blir en stor kostnad för relativ litet resultat och om de kommer med önskemål som inte funkar så säger jag tydligt att det inte funkar. Och om de då framhärdar i detta så avrekommenderar jag och kan i vissa fall säga att jag helt enkelt vägrar att göra en sådan uppsättning då det inte kommer att fungera något bra i praktiken även om det kanske verkar bra på papperet.

"Dum gör som dum säger". Konsumenten kanske är dum men hantverkaren är ju ännu dummare eftersom att han som proffessionell måste ta sitt ansvar för att göra ett ordentligt arbete. Och om de inte har råd till ursprungslösningen så är det ju standardsänknigar som gäller för att få ner priset, inte fusk.
 
byggankan skrev:
Men en seriös hantverkare måste ju rätta kunden om den tänker fel. Om kunden redan visste allt så skulle den ju inte behöva anlita hantverkare överhuvudtaget.

Om jag återigen gör en koppling till mitt eget jobb som IT-konsult så har ju mina kunder ofta väldigt liten koll på systemet som jag implementerar. Självklart så ingår det då i mitt jobb att förklara vad som behöver göras, vad jag behöver göra och vad de själva behöver göra. Ju mindre kunskaper de har desto mer ansvar måste jag ta för helheten.

Om de kommer med önskemål som är onödigt tidskrävande att sätta upp så talar jag om för dom att det blir en stor kostnad för relativ litet resultat och om de kommer med önskemål som inte funkar så säger jag tydligt att det inte funkar. Och om de då framhärdar i detta så avrekommenderar jag och kan i vissa fall säga att jag helt enkelt vägrar att göra en sådan uppsättning då det inte kommer att fungera något bra i praktiken även om det kanske verkar bra på papperet.

"Dum gör som dum säger". Konsumenten kanske är dum men hantverkaren är ju ännu dummare eftersom att han som proffessionell måste ta sitt ansvar för att göra ett ordentligt arbete. Och om de inte har råd till ursprungslösningen så är det ju standardsänknigar som gäller för att få ner priset, inte fusk.

Ja, en seriös gör det men hur seriös var den i programet? Det finns även seriösa som har sämre kunskaper än andra i sin proffesion också, sådana som inte uppdaterar sig eller bygger/installerar på annat sätt på andra ställen och helt enkelt inte vet bättre. Sen är det en otrolig skillnad på teori och praktik när det gäller hantverk!

Att jämföra en byggnation som är felbyggd av hantverkare eller hempulare med IT tycker jag är att blanda päron och äpplen, det ena kan vara direkt livsfarligt medans det andra ger ett felmeddelande.....men jag förstår vad du menar.

Se ordningsföljden i meningen "dum gör som dum säger" och lägg därtill att det finns seriösa arbetare och företagare som inte kan alla lagar och krav av någon anledning samt oseriösa som helt enkelt skiter i dito så förstår du innebörden i meningen.
 
byggankan skrev:
...Om jag återigen gör en koppling till mitt eget jobb som IT-konsult så har ju mina kunder ofta väldigt liten koll på systemet som jag implementerar. Självklart så ingår det då i mitt jobb att förklara vad som behöver göras, vad jag behöver göra och vad de själva behöver göra. Ju mindre kunskaper de har desto mer ansvar måste jag ta för helheten....
Off-topic iofs men ofta jämförs hantverkare med andra yrkesgrupper såsom IT-konsulter. Det kan man säkert göra ibland men i ett detta sammanhang så är kundgrupperna helt olika, hantverkaren jobbar mot privatpersoner, IT-konsulten mot företag, kommuner, myndigheter etc. IT-konsulten som person skiljer sig nog inte så mycket åt jämfört med hantverkaren, men man anpassar sig till den miljö man jobbar i och de möjligheter/krav som den ställer.
 
Jag tycker nog att man kan jämföra de allra flesta yrken där man arbetar mot kund och där man själv har kunskaper som kunden inte har angående vilket ansvar kunden har och vilket man har som yrkesutövare.

Gemensamt i alla dessa är att man som kund ska kunna lita på att den somgör jobbet tar ansvar för att det blir på bästa sätt och tydligt avrekommenderar om det utifrån hans/hennes proffessionella synvinkel inte tycker det kunden säger är bra. Samma sak gäller om en kund vill klippa en jätteful frisyr hos frisören så bör frisören säga ifrån t.ex.

Det jag vill få fram är att så länge kunden inte får någon information från utföraren att det den vill är "dumt" så är slutprodukten utförarens ansvar.
 
Ett exempel när jag själv varit "dum konsument" är när jag ritade in vattenledningar som kom ut ur väggen där duschen skulle vara. Då sa min rörmokare till att så kan dom inte vara, de får inte komma ut i duschen utan de måste flyttas en bit och sedan dras invändigt (vi har utanpåliggande rör längs väggarna i duschrummet. Så där såg han något som jag gjorde som var fel och sa till att det inte kunde vara så enligt den standard som det ska vara och som han vill ha på sina arbeten. Och det tycker jag att man ska kunna lita på att hantverkare gör.
 
Gällande programet så handlade det nog mest om att dom var sugna på att göra pengar och tog då chansen att göra "fel" fast dom borde sagt något till kunden då dom ville ha en billigare variant.
 
byggankan skrev:
Samma sak gäller om en kund vill klippa en jätteful frisyr hos frisören så bör frisören säga ifrån t.ex.
Haha Skämtar du? :wow: Det handlar ju om tycke och smak och inte om något är olämpligt eller farligt. Det är lika som att målaren skulle vägra måla ett hus rosa bara för att han (och fömodligen många till) tycker att rosa hus är skitfula. :rolleyes:

Men jag förstår din poäng.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Haha Skämtar du? :wow: Det handlar ju om tycke och smak och inte om något är olämpligt eller farligt. Det är lika som att målaren skulle vägra måla ett hus rosa bara för att han (och fömodligen många till) tycker att rosa hus är skitfula. :rolleyes:

Men jag förstår din poäng.

//Patrik
Haha. Jo det är klart att man får se ut hur som helst, ville mest visa poängen. Men om frisören tycker det är fult så kan den ju säga att "Det är inte vad jag skulle rekommendera så jag vill inte få en utskällning när det är klart om du inte gillar det".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.