Bara en undran ang. Exempel 2 där bygglovsförfarandet överklagats.

Finns det någon fråga i svarsformulären (från mäklare) om bygglov, dvs "Finns det bygglov för fastigheten?"
Det finns det ju, men om man svarar Ja, och undanhåller den relaterade informationen om överklagandet?
Nu vet jag ju inte om det finns en sådan fråga, men den kan ju ställas muntligt också.
 
Osäker på om man är formellt skyldig att berätta att det finns en överklagan. Men jag skulle bli skogstokig om jag köpte en fastighet och den informationen undanhålls.

Mäklaren tror jag inte klarar sig om han känner till en sådan sak utan att informera köparen, och någon anmäler honom.
 
De som jobbar på tillsynsmyndigheterna avskyr både rättshaverister och att bli utnyttjade som slagträn i granntvister, så vad du än gör så svara inte med en egen anmälan. Då drar du bara på dig handläggarnas ogillande, och det är aldrig bra eftersom regeltolkning inte är någon exakt vetenskap.

Att det är långa handläggningstider kan bero på att handläggarna mycket väl känner till gubbens beteende, och förhalar ärendet för att slippa ha mer med skiten att göra än vad som är absolut nödvändigt. Vill du känna dig tryggare så kan du försöka få till ett informellt samtal med ansvariga handläggare, och kanske en "kvalificerad gissning" om hur ärendet kommer att gå.
 
Dalbotös skrev:
OT detta med, en bekant skulle för några år sedan vittna men ville göra det anonymt eftersom de som han skulle vittna mot inte är så roliga att ha att göra med. Han fick besked att han kunde få vittna anonymt, för att kolla för säkerhets skull så gick en annan bekant in till (tings?)rätten och begärde ut info om målet och där stod det "anonyma vittnets" fulla namn, personnummer osv.
Det slutade med att han inte vittnade, så roligt är det inte att visa upp sig för ett kriminellt gäng...
Ja, ett riktigt förfarande, Tingsrätten som alla andra myndighter, har en skyldighet att protokollföra vad som sker inom domstolen. Kunde vara så att någon där protokollförde att man haft 20 anonyma vittnen = (inga namn) denna månad, och domstolen betalt ersättning ( resor/förlorad arbetsinkomst) med 19.354 kronor, och stoppat pengarna i egen ficka, då namn saknas.
 
pelpet skrev:
De som jobbar på tillsynsmyndigheterna avskyr både rättshaverister och att bli utnyttjade som slagträn i granntvister, så vad du än gör så svara inte med en egen anmälan. Då drar du bara på dig handläggarnas ogillande, och det är aldrig bra eftersom regeltolkning inte är någon exakt vetenskap.

Att det är långa handläggningstider kan bero på att handläggarna mycket väl känner till gubbens beteende, och förhalar ärendet för att slippa ha mer med skiten att göra än vad som är absolut nödvändigt. Vill du känna dig tryggare så kan du försöka få till ett informellt samtal med ansvariga handläggare, och kanske en "kvalificerad gissning" om hur ärendet kommer att gå.
Det verkar som att det är ganska vanligt förekommande, denna grannosämja. I ett ärende, yttrade polischefen i min tidigare kommun, får du problem med din äkta hälft, kan du skilja dig, men får du problem med en granne, finns det mycket små möjligheter att reda ut problemet.
 
saturnus skrev:
Ja, ett riktigt förfarande, Tingsrätten som alla andra myndighter, har en skyldighet att protokollföra vad som sker inom domstolen. Kunde vara så att någon där protokollförde att man haft 20 anonyma vittnen = (inga namn) denna månad, och domstolen betalt ersättning ( resor/förlorad arbetsinkomst) med 19.354 kronor, och stoppat pengarna i egen ficka, då namn saknas.
Jovisst, men själva anonymiteten försvinner ju och därigenom eventuella vittnen. Det borde gå att göra ett system där det någonstans bokförs för den ekonomiska biten men kreti och pleti har inte tillgång till uppgifterna.
 
Vad jag vet är det inte tillåtet med anonyma vittnen i Sverige.

Tur är väl det för rättssäkertheten. Jag ser nog hellre att några busar går fria än att okända personer lämnar vittnesmål.
 
mycke_nu skrev:
Vad jag vet är det inte tillåtet med anonyma vittnen i Sverige.

Tur är väl det för rättssäkertheten. Jag ser nog hellre att några busar går fria än att okända personer lämnar vittnesmål.
Alla är vi olika, jag ser hellre att några busar sitter bakom lås och bom. ;)
 
kindvall skrev:
Bara en undran ang. Exempel 2 där bygglovsförfarandet överklagats.

Finns det någon fråga i svarsformulären (från mäklare) om bygglov, dvs "Finns det bygglov för fastigheten?"
Det finns det ju, men om man svarar Ja, och undanhåller den relaterade informationen om överklagandet?
Nu vet jag ju inte om det finns en sådan fråga, men den kan ju ställas muntligt också.
Ett exempel som vi hade här uppe, en fastighet skulle säljas. Låg nära vatten. På tomten fanns en bastu nere mot vattnet, ett lusthus, stort o fint och ett garage. Fastigheten såldes för mycket pengar. Kommer inte ihåg exakt siffra.

Men, samma dag som den första visningen var så hade byggnadsnämnden i kommunen medelat mäklaren att lusthuset och bastun var olovliga samt stod på kommunens mark. Garaget var olovligt med det var uppfört för mer än 10 år sen så det var preskriberat.

Bostadshuset var tillbyggt utan bygglov.

Mäklaren gick ändå vidare med 3 visningar utan att säga något till spekulanterna.
När det var dags att genomföra affären så berättar mäklaren för köparna att det finns några svartbyggen på tomten, men det ska bara vara att betála en straffavgift för dom så är det överstökat sen.

Lusthuset och bastun fick rivas. I och med det så sjönk värdet på fastigheten dramatiskt. Det var dom som gjorde läget så attraktivt.

Nu vet jag inte hur det har slutat med sist jag hörde nåt så skulle köparna stämma mäklaren för att få igen pengar som fastigheten minskat i värde.
 
OK när du köper huset får man alltså reda på att det finns en pågående utredning om svartbyggen på tomten. Det lär ju ligga i undersökningsplikten att ta reda på vad konsekvenserna kan bli. Tror inte han kan få ut något på en stämmning. Däremot så skulle mäklaren troligen bli prickad eller avregistrerad om det anmäls (och går att bevisa) att han dels undertryckt informationen vid budgivningen, dels uttalat sig så lättvindigt om konsekvenserna.

Kan ju tänkas att "stämmningen" mer är en förhandling om hur mycket det är värt för mäklaren att få fortsätta sin yrkesbana.
 
Kollade på en blankett jag hade hemma från vårt köp, och frågan lyder enkelt "Finns erforderligt bygglov?"
Ja är ju ett sanningsenligt svar, men jag hade blivit lack om överklagandet hade undanhållits.

De flesta andra frågor är lite mer utforskande. Frågan om egen brunn innehåller även delfrågor om vattenkvalitet, prover och om det förekommer tillfällig vattenbrist.

Problemfrågan är ju inte själva överklagandet av bygglovet, det lär ju aldrig gå igenom, eller om grannen är knäpp.
Juridiska frågan är om undanhållande av kompletterande information (överklagande av bygglovsförfarande) är grund för hävning eller skadestånd. Vet mäklaren om det? Är det allmänt känt bland andra grannar?
 
Dalbotös skrev:
Jovisst, men själva anonymiteten försvinner ju och därigenom eventuella vittnen. Det borde gå att göra ett system där det någonstans bokförs för den ekonomiska biten men kreti och pleti har inte tillgång till uppgifterna.
Håller med Dig, att personuppgifterna inte borde lämnas ut, och inte förränn någon blir skadad, kommer man att se över reglerna. Möter inget hinder, om Domstolen själv tar bort namnet på det "anonyma vittnet", och förklara att man gjort så, på den allmänna handlingen
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Vad jag vet är det inte tillåtet med anonyma vittnen i Sverige.

Tur är väl det för rättssäkertheten. Jag ser nog hellre att några busar går fria än att okända personer lämnar vittnesmål.
Dom är inte anonyma på det sättet, att man sätter en huva på huvudet............
Domstolen håller förhandlingen utan den/de som utgör ett hot mot vittnet, får närvara, endast deras ombud,,,såvida denne inte också verkar hotfull..................

Finns en del personer som har skyddad identitet, och för dessa skall det inte gå att få några uppgifter om, kollar men deras innehav av fordon t ex, finns endast streckat där namnet skall finnas. Men det går nog på något sätt att få fram uppgifterna......utan att vederböranden behöver lyfta på burkan.....
 
Domstolar är ju lite naiva när det gäller vittnesskydd.

På 80 talet kände jag en tjej som jobbade på bank. Banken rånades, gärningsmannen tryckte upp ett automatvapen i ansiktet på henne och sa "följer du efter mig så dödar jag dig". Hon följde efter ialla fall och kunde rapportera ett bilnummer till polisen som grep rånarna något kvarter från banken.

I rättegången slapp hon vittna om förföljandet, trodde att hon var anonym på den punkten. När domaren hade avslutat målet så säger han: Jag vill särskilt tacka nn för det rådiga och modiga ingripandet med att följa efter rånaren. Rånaren fanns i salen.
 
Hej Antikälskaren och andra drabbade av grannar som beter sig som ni själva inte skulle göra.
Vi är i grunden konflikträdda om vi inte har en bokstavskomination eller uppväxta i annan kultur där man "lärt sig" att vara besvärlig. Som vår granne t.ex. Men vårt tålamod har varit påfrestat av högljudd musik, TV etc. och vi har påtalat detta i omgångar med sura kommentarer förstår från vår granne.
Men, peppar, peppar. Trägen vinner och nu är han betydligt hörsammare och inte lika bufflig längre.
Var inte rädd för konflikter. Jobba på med samtalen. Kalla in grannar som kan hjälpa till med dialogen. Ju fler som är med ju mer lyssnar man. Det sista man vill är anmälningar & Aschberg.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.