swebichon skrev:
Vad gäller exempel 2 så är det ju isf (om överklagan går igenom) byggnadsnämnden som felat och inte du. Alltså inte heller något jag tänkt vidare på.
Precis vad jag tänkte. Det rör ju inte dig eller din fastighet. Det kan knappast leda till att du får riva din utbyggnad. Eller? Vad skulle hända om din granne fick rätt där? Jag föreställer mig att han skulle få någon form av skadestånd.
 
Mikael_L
Er granne har väl antagligen redan bränt sina broar, om inte så är det snart ett faktum.

Allt han tar till myndigheterna kommer dom bara sucka över och försöka få avslutat så fort som möjligt.

Om jag trivdes i övrigt skulle jag nog försöka stänga ut han från mitt liv med häckar och plank och sen ignorera allt.

Men jag förstår ändå hur påfrestande det kan vara.
Jag har en vän som bott i hyreslägenhet där det var en familj i samma trappuppgång som var fördjävligt jobbiga mot alla andra boende. I just det trapphuset var det en enorm flyttkarusell, alla bytte bostad så fort dom kunde.
Mannen i familjen var helt klart sinnessjuk av något slag, frun och sonen också rätt knäppa.

Dom var väl kända av fastighetsägaren, polisen, sjukvården osv osv. Men inget gick att göra, dom balanserade på eggen hela tiden.

Och tog andra hyresgäster kamp mot dom så var det sönderskurna cykeldäck och sånt sen. Polisen fortfarande maktlösa då bevis saknas.
Grannen anmälde hit och dit hela tiden också, men dom anmälningarna togs i princip emot med en gäspning, men det är ju påfrestande i alla fall.
 
tio_Pepe skrev:
Precis vad jag tänkte. Det rör ju inte dig eller din fastighet. Det kan knappast leda till att du får riva din utbyggnad. Eller? Vad skulle hända om din granne fick rätt där? Jag föreställer mig att han skulle få någon form av skadestånd.

Nej, OM kommunen gör ett misstag i sin hantering och släpper igenom ett bygglov som ex. strider mot detaljplanen. Då blir bygglovet ogiltigförklarat och alltihop måste tas om. Om det vid den nya hanteringen av ärendet blir avslag på bygglovet, kan ju vara så att bygget bara inte är genomförbart inom regelverket, då blir det ev. rivningsbeslut. I så fall blir kommunen skadeståndskyldig gentemot den som fått ett felaktigt bygglov.

I en del fall där sådant inträffat har kommunen gjort lokala ändringar i detaljplanen för att slippa riva och betala skadestånd, på andra ställen har kommunen löst in fastigheten. Och sedan ialla fall försökt få igenom bygglovet.
 
haavard skrev:
Håller inte med. Anmälan, och brev skrivna av tjänstemannen, är offentliga handlingar. "Minnesanteckningar" är däremot interna dokument.

Till TS' fråga: Grannen kan omöjligt vara dolt fel, men anmälningarna kanske är det?
enligt polisens regler, är det som bävern skriver
 
bävern skrev:
om eventuell köpare frågar vad de är för grannar så kan det ju vara svårt o säga " jätte trevliga"
Det går däremot att helt sanningsenligt svara på frågan enligt den objektiva "formeln":

Till exempel: "Äldre herre, håller sig mest hemma på sin egen tomt, verkar gilla att fotografera, har sett honom ute och fota i området några gånger, annars håller sig mest för sig själv..."

Ja, eller nåt åt det håller. Svaret på frågan om grannarna behöver inte nödvändigtvis inkludera din subjektiva uppfattning om hur grannen är att ha som granne, märk väl.
 
timmelstad skrev:
Det går däremot att helt sanningsenligt svara på frågan enligt den objektiva "formeln":

Till exempel: "Äldre herre, håller sig mest hemma på sin egen tomt, verkar gilla att fotografera, har sett honom ute och fota i området några gånger, annars håller sig mest för sig själv..."

Ja, eller nåt åt det håller. Svaret på frågan om grannarna behöver inte nödvändigtvis inkludera din subjektiva uppfattning om hur grannen är att ha som granne, märk väl.
Najs, är du försäljare eller möjligen politiker? :D
 
swebichon skrev:
Najs, är du försäljare eller möjligen politiker? :D
Ingen kommentar :cool:

Men jag gillar att ordbajsa lite :D
 
timmelstad skrev:
Men jag gillar att ordbajsa lite :D
Okej, jag förstår. Akademiker alltså ;)
 
swebichon skrev:
Okej, jag förstår. Akademiker alltså ;)

Nej, faktiskt inte! Nu ska vi inte kapa tråden alltför mycket om detta, men tvättäkta förortsbarn i arbetarfamilj, men jag var alltid lite udda... Har väl några enstaka poäng för några distanskurser här och där men inte mer än så..
 
Tackar ödmjukast för alla informativa svar. Bra att veta att jag i alla fall inte är helt "låst" utan faktiskt kan flytta om jag ser det som bästa alternativ.
 
saturnus skrev:
enligt polisens regler, är det som bävern skriver
Nej...
(Och vad har polisen med saken att göra?)
 
Vi hade en sådan "gubbe" (han hade inte nått upp till åldern gubbe) i byn alla runt om begärde bygglov för allt möjligt och byggnadsnämnden sa bara nej det behövs inte och sedan sa grannarna var dom bodde och då sa tjänstemänniskan "suck". Sedan blev det anmälan och tjänstemänniskan kom på besök och kunde konstatera att grannen byggt som tjänstemänniskan sa att det var godkänt och sedan var det inte mer med det tills nästa ärende.

"Gubben" har flyttat och efter det så kom det upp 2 hus till utan problem.

Håll ut, vad du än gör, hör med byggnadsnämnden först så tjänstemänniskan kan säga åt "gubben" --Jo vi vet och det blir nog bra.

Protte
 
Lägg ett bud på grannens kåk!
 
haavard skrev:
Nej...
(Och vad har polisen med saken att göra?)
Hmm, vi talade om anmälningar, polisanmälningar, och så länge det inte blivit ett ärende hos polismyndigheten, anser man där att anmälan inte är en allmän handling. Men visst är det konstigt ibland, när t ex media kan berätta om en sådan anmälan, som det inte blir ett ärende av.
Men under handläggningen tid, räknas den som arbetsmaterial, och då behöver/skall den inte heller lämnas ut.
 
Vi snackar väl om anmälan till Byggnadsnämnden? För brott mot PBL?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.