Tyresö skrev:
Jo, det stämmer. CDI-boxen är en tändförstärkare
Nähädu, en cdi-enhet av enklare sort har 2 uppgifter och det är att först å främst lagra elektricitet i kondensatorer och sen släppa iväg elektriciteten när svänghjulet står i rätt läge.
Det som förstärker är tändspolen som höjer låg spänning från cdi-enheten till ett antal tusen volt för tändstiftet.

Robsan, vilka mätvärden får du upp om du resistansmäter alla punkter på denna grejen?
Mest intresserad av tändhatt/jord.
http://www.byggahus.se/vbgallery.php?do=threadview&id=46556

Kollat så tändhatten inte rostat sönder?
 
Kan tillägga att den "klumpen" är allt som behövs för att få ett fungerande tändsystem, lös kondensator används bara om tändsystemet har brytare.
 
Milkshaken
Ja det är ju det jag har sagt i en mängd inlägg i tråden.... Men tillslut blev allt så rörigt så man blev förvirrad:O

Jag har ju sagt att det ska bytas tändspole/kondensator... dom är intergrerade till en tändmodul.....:O:)
 
Tjaboo: Mellan tändhatten och spolen får jag 2,6kohm oavsett var på spolen jag mäter.
Om nu spolen är allt som behövs, varför finns brytare och kondensator på gamla motorer. Eller menar du att det sitter något inbyggt i spolen?


Ja det blev en lite rörig tråd med både ventilsnack och tändningsdiskussion. Grejjen är ju att min motor ska ha brytare och kondensator. Men uppenbarligen är det någon som skruvat i den tidigare och avlägsnat dessa komponenter och det är det som skapar förvirringen. Det intressanta är ju att den har gått bra ändå.

Om det nu är tändningen som är fel på min motor så återstår väl bara att byta tändspole... Frågan är bara vad det ska vara för sort?? Den som sitter nu lär ju inte vara orginal, då borde den väl inte gå alls utan konding och brytare? Dessutom borde det ju synas vart kabeln till kondensatorn suttit.

Någon som vet vad vad den här grejjen är (se bild)?
 
  • spole-knapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Förmodligen är den ombyggd, precis som du hade velat göra.... :)
Dom har nog tagit vad dom haft....
 
Milkshaken skrev:
Ja det är ju det jag har sagt i en mängd inlägg i tråden....
Inkapabel att läsa mer än 2 inlägg bakåt i tråden hahaha


robsan skrev:
Tjaboo: Mellan tändhatten och spolen får jag 2,6kohm oavsett var på spolen jag mäter.
Låter inte som sekundärsidan på tändspolen är trasig iallafall.
Om nu spolen är allt som behövs, varför finns brytare och kondensator på gamla motorer. Eller menar du att det sitter något inbyggt i spolen?
Det du håller i kan man kalla en tändmodul, i den finns bl.a en cdi-enhet som sköter själva tändningen och en tändspole för att få extremhög spänning till tändstiftet, det är rätt så underhållslöst system men går något sönder måste ofta större delar bytas ut.
Brytare/kondensator användes mest förr då det är en billig, enkel och robust konstruktion som kräver en del underhåll men brukar gå att byta ut enskilda delar så underhållet blir inte så dyrt.
Men uppenbarligen är det någon som skruvat i den tidigare och avlägsnat dessa komponenter och det är det som skapar förvirringen. Det intressanta är ju att den har gått bra ändå.
Konverterad till brytarlöst tändsystem.
Frågan är bara vad det ska vara för sort??
Står det något på klumpen? annars bör det inte va något problem att hitta en passande enhet om du bara vet vilken motor du har.
Den som sitter nu lär ju inte vara orginal, då borde den väl inte gå alls utan konding och brytare?
Nej
Någon som vet vad vad den här grejjen är (se bild)?
Lite svårt att se men är det en fast sittande metallbit som sitter mycket nära svänghjulet?
Om ja då kan det va en pickup, en pickup känner av i vilket läge svänghjulet är och ska vid rätt tidpunkt trigga cdi-enheten så det blir gnista.

http://sv.wikipedia.org/wiki/CDI-t%C3%A4ndning
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_discharge_ignition
 
Redigerat:
På klupmen står det ingenting förutom 40 2 som syns på bilden. Sen står det "cylinder side" och "this side out" det är det enda.

Den lilla grejjen på bilden är som du säger en fast metallbit. Den sitter i plasten (utan kontakt med metallklumpen) men motståndet mot tändhatten är ungefär samma som på klumpen. Den sitter hyffsat nära svänghjulet (ngn mm), men inte så nära som själva klumpen (0,3mm) Tror det syns på ngn av de tidigaste bilderna.

Okejdå, Milkshaken och Tyresö hade rätt i alla fall. Jag har uppenbarligen ett brytarlöst system trots allt d^_^b

Tusen tack för ert engagemang so far. Får se hur jag går vidare med projektet.
 
Milkshaken
Tjabo... Var lagom stöddig du....

"Inkapabel att läsa mer än 2 inlägg bakåt i tråden hahaha"

Verkar som att det är du som inte är kapabel att läsa....
Kolla gärna inlägg: 29, 31, 38, 42.....

Annan ton tack....:(

Kul om du löser detta nu robsan....
 
Milkshaken skrev:
Verkar som att det är du som inte är kapabel att läsa...
Va ju de jag skrev:S
 
Milkshaken
Isf får jag be om ursäkt tjaboo.
Tolkade det på ett annat sätt. Ok?
 
Milkshaken skrev:
Ok?
Att skriva på internet är som att tala med ett stort äpple intryckt i käften, otydligt:D
 
Milkshaken
Hehe... så sant.... Ursäkt accept alltså?
Bra.... :)

faktum är att alla skrivna medier är flertolkade.... man får ju aldrig med ansiktsuttrck, (Viktigt för mig som är hörselskadad)
det riktiga tonfallet osv..... utan bara ett antal bokstäver skrivna i versalt eller gemen form.....
 
Jag vet att jag är i och rotar i en gammal tråd men hur gick det sedan med slungan?

Slungan i tråden är helt riktigt ombyggd till brytarlöst system. Jag har själv en Gilson 835 som är jämngammal med mig själv (-67) och som jag har gjort samma ombyggnad på i vinter. Fram till början på 80-talet så hade B&S något bedrövligt system med brytarspetar som bara krånglade. Om man söker på nätet så brukar det omnämnas som historiens sämsta tändsystem :p

Men i början på 80-talet så gick man över till ett brytarlöst system och vad man gör när man bygger om en gammal B&S är att man helt sätter på en nyare tändspole. Ny eller beggad spelar mindre roll. Hur man gör finns det bra instruktionsfilmer om på Youtube.

Jag köpte en ny tändspole från http://www.briggsparts.se/ Jag ringde dit och det de inte vet om B&S verkar inte vara värt att veta. Efter ombyggnationen så startar slungan på andra rycket.
 
Det gick bra med slungan. Köpte ny tändspole och sen hade jag inga problem längre.
Lite skumt eftersom hypotesen var att tändsystemet med brytare var trasigt. Sen visade det sig att jag redan hade ett brytarlöst system. Någon har alltså gjort samma operation tidigare. Vet inte vad som kan ha varit fel men problemen försvann och jag blev nöjd.
Lite sent nu kanske men tusen tack till alla som engagerade sig i tråden och kom med svar, uppslag och ideer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.