Tack för svar. Med spår på yttersidan menar jag på regeln till ramen som sitter mot vägg,
Jag vet att man sågar spår på golvplank tex.
Det tryckta virket skulle jag bara ha till tröskeln. Det blir ju dyrt med teak.
 
Vet ej vad spåret du sett är till för. Men är övertygad om att det finns någon här som vet om det finns någon funktion för det.
Det kan inte vara ett spår för en gummilist som "trillat" bort då?

Det tryckte virket kommer bara finnas kaffeved kvar av. Trösklar bör tåla mycket stryk och det gör inte vanliga reglar eller tryckta.
Jag kör med tröskel av ek. Kolla länken så ser du de olika träslagens hårdhet. http://www.kahrs.se/SE/Consumer/Support/TechInfo/FloorFacts/Pages/Hardness.aspx
Det är väldigt stor skillnad på furu och ek.

Det var slagportar du skulle göra. Kommer du köra in bilen där eller?
Om så är fallet skulle jag undvika att använda trä iaf. Metall blir nog bäst.
Farsan har ett vinkeljärn ingjutet i plattan som funkar som tröskel. fals på dörren oxå.
 
Jo utsidan av karmen brukar vara spårad både hos fönster o dörrar det är för att motverka att virket "skålar" sig

Man kan lägga ett vinkeljärn i kanten på tröskeln för att förstärka om man envisas med att köra med furu.. :) Har själv furu i snickeriet men har inte hunnit o fälla in en metallvinkel. men det är ett måste om man väljer furu, om man inte förståss tycker det är roligt o göra trösklar..
 
Redigerat:
Det blir nog vinkeljärn, nu är det bara tiden som skall räcka till. Skall ju även dränera och isolera huset,
men sommaren har ju precis börjat.
 
  • Gilla
Dexter64
  • Laddar…
Jo det finns ju metalllister som avslutning till golv.. dom är ofrast lite rundade, ett vinkeljärn blir ju ganska så vasst. fast förståss hållbarast för dom andra brukar väl vara i aluminium.
 
Hej,

Jag tänkte bygga en parytterdörr till mitt hus enligt Byggarens instruktion. Kan nån ge några tips på hur jag kan göra den mer inbrottssäker? Kanske en plåtskiva mellan reglarna och k-plyfan? Jag tar tacksamt emot tips.
 
Jag använder 5mm plywood och det är ganska så svårforserad visst kan man lima en aluminiumskiva men
den gör inte så mycket skillnad visst det blir svårare o sparka sönder dörren men en yxa forserar du ganska så lätt en aluminium skiva. och det finns billiga batteridrivna cirkelsågar...
Fördel att ha aluminium är att det blir ganska så formstabilt..
Jag har 5mm plywood som är limmade på båda sidor om en cellplast kärna och jag har valt att ta hård cellplast det gör att dörren blir mer svår att sparka sönder. Sen har jag gjort extra förstärkningar vid lås och gångjärn. Jag har byggt in mutterstycken så man kan använda maskinskruv i stället för träskruv. Dörren är betydligt mer svårforserad än nått av fönstren...
 
Menar du att du skruvar fast lås och gångjärn med maskinskruv? Är detta de "extra förstärkningar vid lås och gångjärn" eller har du gjort ytterligare förstärkningar?
Hur ser dessa mutterstycken ut?

En 3 mm plåtskiva borde väl ändå stoppa en och annan cirkelsåg och kanske t.o.m. en yxa i några minuter.
 
brettan skrev:
...En 3 mm plåtskiva borde väl ändå stoppa en och annan cirkelsåg och kanske t.o.m. en yxa i några minuter.
Fundera lite på mer än bara dörren !
En yxa eller cirkelsåg - well då har ngn bestämt sig för att ta sig in - oavsett hur mkt oväsen man för osv - då är det inte ett vanligt inbrott vi talar om längre.
Dessutom torde det vara snabbare/enklare att slå in ett fönster - så behöver du en dörr som står emot detta så har du antagligen järngaller för alla fönster + förstärkt balkondörr redan ?!

Nje - målet måste vara att stoppa en spark, visa viss motståndskraft mot bräckjärn och ev slägga- mer än så låter som lite för mkt overkill !?

/K
 
3mm stålskiva då blir dörren väldigt tung.. jag tror att dom flesta ytterdörrar är förstärkta med 1mm aluminium.
Ja mutterstycket... en 5mm tjockt bandjärn bakom där gångjärnen skall monteras så har jag borrat hål o gängat. lika så på utsidan av karmen så har jag försänkt en stålskiva som jag har gängat för maskinskruv.
lika så där låset sitter så är det lite x-tra förstärkning..

Jo jag resonerar så att det skall stå mot ett bräckjärn, Drar man allt med maskinskruv och en platta på baksidan då bräcker man inte bara bort skruvarna... utan då måste man förstöra karmen och bräcka söder dörren för att det skall gå o komma in... Det blir snabbare att använda en batteridriven tigersåg eller nått..
eller slå sönder ett fönster.
 
Bakkants tappar förbättrar inbrottssäkerheten något och är billigt. Men som sagt allt som klarar en spark eller ett mindre bräckjärn får väl räknas som ok. Alla ytterdörrar på den privata marknaden tom säkerhetsdörrar som daloc klass 3 och 4 går att bryta med två koben och en handslägga på under minuten. Jag har gjort det dock låter det mycket. Min tanke angående säkerhet är att även om man kommer in så ska dörrar och större fönster vara låsta så att de inte går att öppna innefrån. Det ska vara jävligt att bära ut sakererna.

/kato
 
En 3 mm stålplåt till en dörr med måtten 900 x 2050 bör väga omkring 45 kg. Min mening är att det är en överdrift.
 
Verkligen intressant läsning det här om att göra egna ytterdörrar.
Vad säger egentligen försäkringsbolagen om sådana här?
 
Jag har inte kollat med mitt bolag men min gissning är att försäkringsbolagen tycker det är hel okej om det är en bra utförd dörr. Det är ju som tidigare nämnts inga problem att komma in i ett hus genom fönster. Jag skulle bara vilja göra det så oinbjudande som möjligt och då är det ju bra att tänka på sakerna som diskuterats här. Jag skulle nog ändå satsa på att lägga in en metalskiva i dörren då detta inte kostar så mycket och förstärker dörren rejält.
 
Hur försäkringsbolagen ser på saker och ting styrs ju tyvärr inte alltid av sunt förnuft. Det hade verkligen varit roligt med en dörr man själv skapat. Troligen skulle den också vara bra mycket säkrare än många billigare dörrar som finns att köpa i dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.