Eftersom vi ska täcka taket den kommande veckan är det hög tid att börja tänka på vad vi ska ha på taket. När snickarna frågade oss förra veckan sa vi spontant att det skulle vara råspont och en bil med det är beställd till måndag kl 12. Nu när vi tänkt efter (vilket vi borde gjort tidigare men det har varit så mycket annat att fundera på) vill vi ha frihängande underlagstak. I vårt fall Divoroll Top Ru. Har just sms:t snickaren att han får avbeställa råsponten direkt på måndag morgon. :blushing:

När det gäller pannor lutar det åt Moniers platta, gråa och glaserade panna Turmalin. Vi har även tänkt att pannorna inte ska gå ända ner till takfoten respektive ut mot gavlarna, utan istället ha ett ca 30 cm brett fält med plåt, ev aluzink. Vi tror att det tillsammans med de platta pannorna ger ett striktare och mer modernt utseende som passar bra ihop med resten av husets exteriör. På förra huset hade vi vindskivor och dessa fick vi byta på grund av röta och plåten som täckte dem blåste av i Gudrun-stormen. Den här gången blir det underhållsfritt och stormsäkert :p
 
  • Turmalin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnnaJohanna skrev:
Eftersom vi ska täcka taket den kommande veckan är det hög tid att börja tänka på vad vi ska ha på taket. När snickarna frågade oss förra veckan sa vi spontant att det skulle vara råspont och en bil med det är beställd till måndag kl 12. Nu när vi tänkt efter (vilket vi borde gjort tidigare men det har varit så mycket annat att fundera på) vill vi ha frihängande underlagstak. I vårt fall Divoroll Top Ru. Har just sms:t snickaren att han får avbeställa råsponten direkt på måndag morgon. :blushing:

När det gäller pannor lutar det åt Moniers platta, gråa och glaserade panna Turmalin. Vi har även tänkt att pannorna inte ska gå ända ner till takfoten respektive ut mot gavlarna, utan istället ha ett ca 30 cm brett fält med plåt, ev aluzink. Vi tror att det tillsammans med de platta pannorna ger ett striktare och mer modernt utseende som passar bra ihop med resten av husets exteriör. På förra huset hade vi vindskivor och dessa fick vi byta på grund av röta och plåten som täckte dem blåste av i Gudrun-stormen. Den här gången blir det underhållsfritt och stormsäkert :p
Vad är anledningen att ni ej vill ha råspont?
 
Och vad ska ni lägga aluzinkplåten på om ni inte har råspont under ?
 
bumpaberra skrev:
Vad är anledningen att ni ej vill ha råspont?
Jag kan inte se att den fyller någon funktion med denna konstruktion och i så fall är det ju onödiga pengar.
 
  • Underlagstak_tak_Monier.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
orparn skrev:
Och vad ska ni lägga aluzinkplåten på om ni inte har råspont under ?
Väggarna (gavelspetsarna) är 365 mm tjocka och den tänkta plåtens bredd ca 300 mm så där är inga problem. Fotplåten, som också är tänkt att vara ca 300 mm, behöver dock självfallet något stabilt underlag och den delen är ju dessutom i någon mån (de centimetrar som är utanför betongytterväggen) synlig utifrån - nerifrån - så där bör man ju även täcka/dölja underlagstaket. Hur man gör med den delen får jag diskutera med snickarna, men det kanske är någon här som redan vet? Råspont just där?
 
Du räknar alltså inte med att taket ska sticka ut någonting på gavlarna då eller ?
 
Är det inte bestämt i bygglovet vad för tak och underlagstak du ska ha?
Tycker att det ska specas så nogrant, så spontanlösningarna är bara att glömma...

//AA
 
orparn skrev:
Du räknar alltså inte med att taket ska sticka ut någonting på gavlarna då eller ?
Nej, arkitekten som justerade våra egna ritningar och gjorde bygglovsritningarna tyckte det passade husets övriga nyfunkisstil att taket inte skulle sticka ut samt att det ska vara plåt längst ut. Bilden nedan är hämtad från bygglovsritningen (där jag dock i efterhand lagt till modulmått för fönster och dörrar).
 
  • Husritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
saiter skrev:
Är det inte bestämt i bygglovet vad för tak och underlagstak du ska ha?
Tycker att det ska specas så nogrant, så spontanlösningarna är bara att glömma...

//AA
Nej, så detaljerat som vilket underlagstak det ska vara regleras inte i byggloven i vår kommun. Inte heller om det ska vara plåt eller enkupiga eller tvåkupiga pannor etc. I vårt fall är det alltså ovan skiss som styr och när det gäller plåten lutar det nu snarare åt opatinerad Rheinzink än aluzink som jag tidigare nämnde. Den förstnämnda har 30 års garanti och den sistnämnda har vid test visat sig rosta i bland annat kanterna, läste jag nyss.
 
Själv skulle jag nog ändå valt att lägga råspont som underlagstak över hela så det inte blir några problem med övergång mellan underlagsfolie och råsponten vid takfoten.
Vad vill plåtslagaren ha för underlag för att lägga plåtdelarna vid gavlarna ?
 
orparn skrev:
Själv skulle jag nog ändå valt att lägga råspont som underlagstak över hela så det inte blir några problem med övergång mellan underlagsfolie och råsponten vid takfoten.
Vad vill plåtslagaren ha för underlag för att lägga plåtdelarna vid gavlarna ?
Du har rätt, i vart fall är du överens med mina snickare. Jag pratade med dem på morgonen nu och bland annat det faktum att det ska monteras fem takfönster, tre solpaneler och ett antal genomföringar för ventilation m.m. så såg de enbart fördelar med råsponten kontra den relativt låga kostnaden för den. Sedan blir det duk på den, inte papp.
 
AnnaJohanna skrev:
Du har rätt, i vart fall är du överens med mina snickare. Jag pratade med dem på morgonen nu och bland annat det faktum att det ska monteras fem takfönster, tre solpaneler och ett antal genomföringar för ventilation m.m. så såg de enbart fördelar med råsponten kontra den relativt låga kostnaden för den. Sedan blir det duk på den, inte papp.
Skönt! Satsar man exklusivt på allt annat tycker jag det känns onödigt att inte köra råspont!
 
Här ser man förutom våra duktiga snickare gavelspetsarnas betongytterskiva och betonginnerskiva. Cellplasten är dold av en ingjuten regel att fästa råsponten i och en tunn skorpa av betong döljer den 170 cm tjocka cellplastskivan.

Dagen gick åt till att färdigställa takstolarnas montering enligt beskrivningen. Bland annat var snickarna tvungna att montera en extra planka på underramen. Det skulle ske med minst 40 st spikar som skulle fästas med ett angivit maximalt avstånd mellan varandra. :O

Om de är snabba i morgon - och det tror jag de är - så hinner de få på råsponten innan den väntade nederbördsfronten passerar Västervik på sin väg österut. :(
 
  • _MG_9912.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyresö
Ser ut som att inflyttningsdatum blir i närheten av 1 Mars. Imonerande att du enträget låter oss följa bygget - fortsätt gärna med det. Jag är riktigt sugen på att se det färdiga slutresultatet.

Gissar att det inte bara är jag som är väldigt nyfiken.
 
Tyresö skrev:
Ser ut som att inflyttningsdatum blir i närheten av 1 Mars. Imonerande att du enträget låter oss följa bygget - fortsätt gärna med det. Jag är riktigt sugen på att se det färdiga slutresultatet.

Gissar att det inte bara är jag som är väldigt nyfiken.
Då är du mer optimistisk än jag. Jag vågar inte sätta en peng på ett inflyttningsdatum före valborg. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.