F
AnnaJohanna skrev:
Nja, vi tänkte från början jämna ut med flytspackel och sedan lägga isolerande XPS-skivor med värmespridningsplåtar, och flytande trägolv på det. HD/F:n är ju förspänd, det vill säga lite böjd. Är ca 50-60 mm under färdigt golv som högst och ca 70-80 mm som lägst (vid balkongdörrarna). Så jämna ut med flytspackel så mycket känns onödigt. Med Nivell antar jag att vi inte ens behöver isolera (det blir ju luft under spårskivan).
Finns det inte risk att Nivell systemet med luft under blir som en stor baslåda med mycket stegljud?

Jag har spårfrästa EPS S200 med värmefärdelningsplåtar. Förstår inte varför ni skall ha XPS, det går att få spårfräst EPS S300 vilket borde bära bra nog?

Väldigt sköna golv att gå på och bra värmeekonomi men ganska dyra.
 
saiter skrev:
Så va det ja... Hur mycket billigare blir det med Nivell-system ist.för flytspackel och XPS-skivor?
Tror nog att tidsåtgången är till Nivell´s nackdel...

//AA
Har inte jämfört inköpspris men drygt 100 kvm med åtskilliga millimeter flytspackel är nog inte billigt. Nivellen vi satte nere i taket (och då också ca 100 kvm) vill jag minnas kostade runt 7000 kr och snickaren gjorde det på 1,5 dagar.
 
fsn skrev:
Finns det inte risk att Nivell systemet med luft under blir som en stor baslåda med mycket stegljud?

Jag har spårfrästa EPS S200 med värmefärdelningsplåtar. Förstår inte varför ni skall ha XPS, det går att få spårfräst EPS S300 vilket borde bära bra nog?

Väldigt sköna golv att gå på och bra värmeekonomi men ganska dyra.
Vet inte om det kan bli så mycket resonans med tanke på att 34-regeln bara kommer att ligga några millimeter över betongen, men det klart mellan undersidan av golvet och betongen blir det ju mer tomrum. Har tänkt på det och funderar på om man bör fylla ut tomrummet med någon form av isolering.

XPS kommer vi ju inte att ha nu eftersom vi väljer bort alternativet att flytspackla och lägga någon form av spårfräst cellplast direkt på. Var köpte du spårfrästa S200 och värmefördelningsplåtarna och vad blev kvm-priset?
 
F
AnnaJohanna skrev:
Vet inte om det kan bli så mycket resonans med tanke på att 34-regeln bara kommer att ligga några millimeter över betongen, men det klart mellan undersidan av golvet och betongen blir det ju mer tomrum. Har tänkt på det och funderar på om man bör fylla ut tomrummet med någon form av isolering.

XPS kommer vi ju inte att ha nu eftersom vi väljer bort alternativet att flytspackla och lägga någon form av spårfräst cellplast direkt på. Var köpte du spårfrästa S200 och värmefördelningsplåtarna och vad blev kvm-priset?
Cellplasten köpte jag av Cellplast direkt med bra rabatt.

Kommer inte ihåg vad dom som sålde värmefördelningsplåtarna hette men det var nån smålandsbaserad VVS firma och jag hittade annons på plåtar på blocket. Det visade sig att dom hade otroligt bra pris på kvalitets PEX slang från Uponor (eller om det var Tremotech) som dom sålde i kapade längder (vilket gjorde det ännu billigare då jag kunde minimera spillet). Så jag köpte värmefördelningsplåtar, slang, fördelare (Tetragonia) och styrning av dom. Har funkat kanon. Kvadratmeterpriset blev drygt hälften av vad Uponor ville ha för sitt paket, har en siffra i bakhuvudet på 220-230kr/m2 för slang (20mm) + plåtar + spårfräst cellplast men jag kan ha helt fel.
 
Till veckan vill snickarna komma igång med att regla väggar och golv på plan 2, så jag fick sätta fart med undergjutningen av ytterväggarna nu i helgen. De har hittills varit fixerade med stämp och fästade i varandra med de permanenta, dolda järnen i överkant. Jag har fått upp bra fart på undergjutningen nu. Tidigare satte jag fast gjutreglar med spikplugg men det var ett ganska tidsödande arbete. Nu klämda jag fast dem med ett par stämp som jag placerade under takstolarna. Testade även att köra med cellplast som gjutregel under en väggsektion och det funkade också bra.

Målet är inflyttning i slutet av april. Svårt att tro men snickarna har bra fart och målaren står redo så med litet tur går det nog vägen. Nästan omvända situationen, där hantverkarna tjatar på mig att jobba på för att de inte ska tappa tempo.
 
  • IMG_1006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag besökte jag den lokala fönster- och dörrhandlaren och beställde dörren till huvudentrén respektive groventrén. Det blev Tyska dörrar från Rodenberg. Det blev vita, matta aluminiumdörrar med nickelinslag i utsmyckningen i form av horisontella linjer. De är gjorda med dolda gångjärn och har högsta tyska klassificeringen vad gäller inbrottsskydd. Vi väljer aluminium som en konsekvens av att vi vill ha ett så underhållsfritt hus som möjligt.


Rodenberg har hundratals dörrar i sin katalog och våra finns inte med, bland annat eftersom vi valt ordinära handtag, inte de långa som syns på bilderna och tydligen är vanliga i bland annat Tyskland.
 
  • _MG_0891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_0878.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag var det full rulle i huset när snickarna reglade väggarna på plan två och elektrikern drog slang med kablarna fördragna. Samtidigt arbetade en av snickarna med att isolera bjälklaget på vinden.

Vi planerar inflyttning om två månader, det vill säga i slutet av april. Återstår att se om det är för optimistiskt.:p
 
  • _MG_1057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket tid har ni budgeterat ungefär för snickare till detta projekt? Intressant då vi byggt 245 m2 i lösvirke och vi nu sneglat lite på betonghus. Det tog 2200 h.
 
bumpaberra skrev:
Hur mycket tid har ni budgeterat ungefär för snickare till detta projekt? Intressant då vi byggt 245 m2 i lösvirke och vi nu sneglat lite på betonghus. Det tog 2200 h.
Vi räknar med mellan 1.200 och 1.300 timmar, men i april eller maj har vi facit. :)
 
Nu har vi limmat första lagret cellplast mot undersidan av balkongen/kökstaket. Snickarna använde någon form av Sika-produkt som tydligen hade extremt hög vidhäftningsförmåga och som är avsedd just för att isolera med cellplast mot betong.

Ventilationsarbetena börjar gå mot sitt slut. Nu återstår "bara" en längsgående kanal i en kattvind samt montering av FTX-aggregatet.
 
  • IMG_1045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vem är leverantör av era stommar, vi har redan ett stenhus men vi har vänner som vill bygga stenhus och vill ha tag i någon seriös firma.
 
ditty skrev:
Vem är leverantör av era stommar, vi har redan ett stenhus men vi har vänner som vill bygga stenhus och vill ha tag i någon seriös firma.
Vimmerby Prefab Betong AB, men på grund av hög efterfrågan projekterar de inte direkt till privatpersoner längre utan man får gå via en byggare.
 
Lägger upp bland annat en ny bild på isoleringen i kökstaket/balkongens undersida, där vi nu satt reglar. Nu bygger vi på med ett lager - överlappande - cellplast till som fästs i det befintliga lagret med hullingar och som går ner till reglarna. Mellan dessa sätter vi sedan slutligen vanlig mineralull och en ångspärr innan vi bygger in med takgips.
 
  • _MG_1263.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1265.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1267.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_1270.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mesta av ritningsarbetet kring planlösningen har vi gjort i Google SketchUp Pro, genom att vi importerat hustillverkarens konstruktionsfiler, som var i CAD-format (dwg-filer). När vi sedan t. ex. sett behov av att flytta en garderob eller gjort plats för ett fördelarskåp till golvvärmen, har vi lätt kunna mäta på millimetern om det fungerar i förhållande till standarddörrmåttet 900 mm etcetera.

För att snickarna hela tiden ska kunna få korrekta och uppdaterade skisser köpte vi en HP DesignJet 510 A1-skrivare. Senast i morse skrev jag ut en ny skiss och satte upp på väggen på plan 2, eftersom snickarna ville hitta en bra vägglösning kring ett schakt och saknade ett mått.

Häromdagen tyckte de också att några vinklar vid en dörr på plan 2 verkade onödiga och bad mig pröva att rita om det i SketchUp, och jag hittade snabbt en mycket bättre lösning där vinklarna försvann och så skrev jag enkelt ut en ny skiss.

Det kanske låter konstigt att man ändrar under byggets gång men jag ser det enbart som en fördel. Det går aldrig att förutse allt på ritningsstadiet; det är först på plats man ser att ibland väldigt små förändringar kan ge en mycket bättre lösning. Och då är det väldigt smidigt att kunna rita om och kontrollmäta i ett ritprogram innan man ber snickarna fortsätta enligt den nya linjen.
 
  • Skiss_redigerad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häromveckan fick vi mejl från en familj som bor straxt söder om Stockholm och som vi inte känner sedan tidigare. De ska bygga hus med samma leverantör som vi. De börjar inte bygga förrän om drygt ett år men kommer på besök till Västervik och vårt hus i början av april. Ska bli kul att visa huset och tipsa om allt mellan himmel och jord som kan vara bra för dem att tänka på för att de också ska få ett så bra resultat som möjligt. Om det är ok för dem kommer jag att lägga upp lite bilder från besöket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.