Fin anläggning, ser fram emot vad du tycker om pannan. Vilken storlek på pannan har du?
Skulle själv vilja ha en liknande. När jag köpte panna för fyra år sen var den prisklassen inte att tänka på. 30 tusen kronors klassen (och 30 kw fick man) var för mig tillräcklig då. Fick ingen dålig panna för de pengarna men med facit i hand skulle jag övervägt ett system i din storleks/pris klass.
 
Just nu har jag problem med laddningen.. Laddpumpen hinner inte få bort värmen av någon anledning.. Antagligen luft, kör just nu utan termostat och försöker reglera utan den.. Jag är också fundersam varför det bara är 22mm till bypassen..
 
Ska inte vara några problem med 22mm på bypass, gör att mera vatten går igenom panna
bör göra att pannan hinner kylas mera
däremot tycker jag mig se en backventil på bypass in till termostat den kan ställa till problem
om den fastnar (Behövs inte tycker jag)
om inte termostaten får varmt vatten kommer den inte att öppna då får du inte in kallare vatten som kyler
där ligger problemet (tror jag) laddpumpen ska cirkulera varmt vatten igenom termostaten-vara igång hela tiden
 
_ap_
22mm räcker då flödet där är rätt begränsat.

Vet inte hur det är på Frölingen men på ETAn kan man ställa ett lägsta arbetsområde i % på laddpumpen.
Kolla om det finns och höj det.

Är pannan uppe i drifttemp?
Om inte så går pumpen garanterat inte på max och då kan det låta lite första gången.
Eller är det så att den helt enkelt går för varm?
Vad är det för pump?

Nå ja det löser sig nog Fröling sägs ju ha världens bästa support,
bara lyfta luren och ringa han du köpte den av.
 
Grattis till att det är igång.

Det kommer nog ta minst en vecka innan det går som man tycker. Det är en massa luft som ska ut, saker som ska ställas in osv osv.
Jag hade en inkörningsperiod på iaf en månad. Få bort all luft ur systemet, välja rätt termostat till ladomat, ställa in shuntmotor och massa saker.

Tror detta kommer bli toppen
 
Var och tittade på lägsta laddpump hastighet, den var ställd på 45%, satt den på 100% nu. Hoppas att det hjälper..
 
NU till nästa beskymmer, jag har lyckats att fylla radiatorerna med vatten i mitt övertrycksfria system. Men något varmt vatten verkar inte vilja följa med in, har provat att släppa på strypningen lite för att få mera fart på vattnet men det är bara ett element som är kanske 25 grader längts upp, har då strypt igen några radiatorer för att få lite mera fart så att jag kan få känna att iaf ETT element blir varmt ;))

Ska prova lite mera imorgon..
 
Dum fråga men. Shunten är öppen?
 
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden, men jag gör ett inlägg endå.

Skall du ha pannan i ett uthus/garage rekommenderar jag att du förlägger några trådar i schaktet för kulverten så att du kan ha termometrar inne. Då slipper du gå ut för att se om du behöver elda eller inte.

/Magnus
 
saabdea: ja, shunten är öppen ;)

Jag har lyckats få värme på lite andra element nu fast inte alla, verkar då komma in lite värme imellanåt men inget allt i det sista elementet på varje slinga, lär väl strypa in det lite bättre antar jag..

Snabelost: Japp, har 3 vp-rör med in..
 
Får du full värme efter shunten?
 
Hade typ 30 grader på övervåningen imorse, fast ändå är fortfarande ett element kallt..
Men jag ska justera strypningarna lite idag, få se om det kommer igång på alla element..

Går iaf frammåt ;)

Startade pannan igegn idag fast nu med laddpumpen på max, kanske går lite bättre får vi hoppas!
 
Pannan fungerar! härligt, har gått konstant nu på stadig temperatur!

Värmen fungerar på alla element, bör dock installera min shuntmotor snart..

Tack ALLA som hjäpt mig under detta händelserika år!!

Speciellt tack till Matts som hjälpt mig med det övertrycksfria systemet, funkar nu galant..
 
Vad var lösningen på värmeproblemet i elementen?
 
Det löste väl sig själv kan man säga, tog ett tag innan cirkulationen kom igång när det var så mycket luft..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.