Milkshaken
Det är en intergrerad tändmodul, alltså där tändspolen och kondingen sitter ihop i ett o samma paket.. Det viktiga är att du mäter fästbultarna och att du ser att den får ett lagom avstånd till kontakterna på svänghjulet...
korrekt avstånd är ungefär... 4 postit-lappar som vikes på mitten och sen kläms emellan...:)
 
Förstår att det är nåt integrerat. Men vad gör man med spolen och kondingen som redan sitter där, måste dom bort för att den nya sitter på samma plats? Jag har trott att man måste loss med svänghjulet då. En av fördelarna med solid state-grejjen ska ju vara att man inte behöver loss med svänghjulet.
Typiskt, jag som just investerat i ett bladmått och så kommer måttenheten plötsligt i post-it =)
 
Milkshaken
Jag skulle nog i ditt fall uppge motorns modell och serienummer till en som säljer reservdelar, då har dom möjlighet att leta upp rätt del till dig...
Gå gärna till en ICKE märkesverkstad, för dom har ofta lite andra leverantörer....
 
Någon som vet hur man enklast kollar ventilspelet. Har inte min nya fina bok här just nu så jag vet inte exakt hur noga det står i den. Tänkte att det säkert finns någon här med erfarenhet. Har läst ännu mer nu och det verkar 99,9% vara antingen ventilspel eller kondensator. Om kontroll och ev. justering av ventilspelet inte är alltför krångligt tänkte jag börja där eftersom det verkar vara gratis. Dessutom hinner jag börja i helgen (har ingen ny kondensator ännu).
Ang ventilspelet så står det att det ska vara in 0,13-0,18mm och ut 0,23-0,28mm, sen står det "with valve springs installed and piston 6mm past top dead center".
 
Milkshaken
robsan: Du kan göra det lätt för dig.... Skruva av toppen av cylindern, kolla insidan av cylinderlocket, är det mycket koks, lager på lager... Ja då har du förmodligen koks på ventilerna oxå.... Men om du samtidigt kollar funktionen, kolla så att dom jobbar (Dvs, öppnar och stänger i takt) så ser du om du har nån harmoni i det....
Du kan även känna när du drar i startsnöret om du har mycket motstånd, eller lite motstånd... Om mycket motstånd=Bra kompression, om i princip inget motstånd alls,,, ja då bör du kolla ventilerna....
Jag håller på Kondingen iaf...
 
Någon som vet hur noga det är med ventilspelet. Antar att det är noga eftersom det är specat men ändå.
Jag har kollat nu och insugsventilen är helt OK men på utblåset är spelet lite för litet. Antar att utblåset dessutom är känsligare om temperaturen är högre här och därmed också materialexpansionen.
Spelet ska vara 0,23-0,28mm. Jag får dit bladmått 0,2 med visst motstånd men 0,25 går inte i.
Kan det vara denna lilla skillnad som gör att motorn dör när den blir varm?

Tänkte att jag skulle fila ner ventilskaftet lite men jag antar att jag måste loss med ventilen då. Hur gör jag det enklast? Dom där ventilfjädrarna verkar starka.
Låsbrickan under fjädern är olika på de två ventilerna. På utblåset sitter en tjockare bricka eller vad det är. Någon som vet om det är standard eller är det någon som satt dit den i ett försök att spänna fjädern??
 
robsan skrev:
Låsbrickan under fjädern är olika på de två ventilerna. På utblåset sitter en tjockare bricka eller vad det är. Någon som vet om det är standard eller är det någon som satt dit den i ett försök att spänna fjädern??
Såg nu att ventilskaften ser olika ut. Insugsskaftet smalnar av för att sedan bli bredare igen, i den smalare delen sitter låsbrickan.
Utblåsskaftet verkar jämntjockt med en genomgående sprint längst ner som håller fast (den tjockare) brickan.
 
Milkshaken
Det viktigaste är att tappen därnere är jämn, annars flyter den över kamaxelns topp.... Dvs, den har inte öppet så länge som behövs...En del ventiler blir liksom runda nere i tappen, efter nötandet mot kamaxeln....

Men jag kan inte tänka mig att det är det som gör din tändspole varm utan det är kondingen som har torkat helt enkelt och då blir det så.....
Kolla efter en ny Tändspole (Eller begagnad) så kommer du få igång den sen...
 
Vänta lite nu... Jag är också inne på att det är kondensatorn som spökar och har tänkt ersätta den. Men nu nämner du tändspolen. Tror du att det är fel på den med??? Har hela tiden tänkt bara på kondensatorn.
 
Tyresö
robsan skrev:
Vänta lite nu... Jag är också inne på att det är kondensatorn som spökar och har tänkt ersätta den. Men nu nämner du tändspolen. Tror du att det är fel på den med??? Har hela tiden tänkt bara på kondensatorn.
Nej, det är inte fel på tändspolen eftersom du har gnista på stiftet. En ny tändspole är dessutom hyfsat dyr - det är inget man bara köper nytt, annat än att den är trasig. Börja med att byta kontensatorn.
 
Ok, låter bra. Precis det svar jag ville ha ;-)
 
Milkshaken
Tyresö: Han har ingen separat kondensator, utan den sitter ingjuten i hela tändmodulen... Kolla på din slunga så får du se hur det ser ut...Ska han byta konding så måste han byta hela modulen som sagt.
priser mellan 300- 600:- Inte mycket med tanke på att dom gör ett jäkla bra jobb....
 
Milkshaken
robsan. för att reda ut lite så kanske du kan ta lite kort på din slunga när startkåpan är borta... Just så att man ser tändkabeln och allt..
 
Tyresö
Milkshaken skrev:
Tyresö: Han har ingen separat kondensator, utan den sitter ingjuten i hela tändmodulen... Kolla på din slunga så får du se hur det ser ut...Ska han byta konding så måste han byta hela modulen som sagt.
priser mellan 300- 600:- Inte mycket med tanke på att dom gör ett jäkla bra jobb....

Va??? kostar det inte mer? Det är det ju inget att tjafsa om - byt allt. Då är det helt andra priser på sånt till en motocrosshoj.
 
Det är som sagt en gammal motor med brytarspetsar och kondensator. För att slippa lossa svänghjulet (som verkar vara ett projekt i sig) tänkte jag byta till brytarlöst tändsystem. Marginellt dyrare än att byta kondensatorn. Den gamla tändspolen kommer jag inte röra. Bilder kommer senare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.