Jag har en Gilson snöslunga med en 8hk briggs&stratton-motor. Slungan är modell äldre, troligen sent 60-tal.
Slungan är extremt lättstartad, oftast på första eller andra draget. Problemet är att den stannar ganska snabbt.
Den går bra till en början för att sedan tvärdö. Inbillar mig att det har att göra med att den blir varm. Den går fortfarande lätt att dra runt så den kan inte nypa, däremot startar den inte. När den fått stå ett tag (och svalna?) så startar den bra för att snart dö igen.
Inbillar mig att det har blivit värre och värre. Tidigare hann jag iaf slunga en stund men nu dör den redan efter kanske en minut.
Jag har blåst ut förgasaren flera varv samt rensat tanken och bytt bensinslang och filter men det hjälper inte. Misstänker därför att det har med tändningen att göra?

Hoppas någon här kan hjälpa mig att få liv i den gamla järnklumpen. Såna här gamla grejjor brukar väl gå att få ordning på!?!
 
Ett tips är att kolla ventilspelet, misstänker att du inte har något.
Då får du ta en plattfil och slipa ner till rätt spel. Detta är inget ovanligt alls, när motorn blir varm så tätar inte ventilerna och motorn dör.
 
Tyresö
Kolla kondensatorn i tändsystemet, och byt ut den. Troligtvis är det den som strular. Symptomen tyder på det
 
Milkshaken
Eftersom det är en äldre Snöslunga så tror jag att du har ett membram på den... Byt detta...... Du kanske känner att det finns en "Gummipackning" nere vid flottören.... Den ska suga in bränsle till förgasaren, även om maskinen lutar kraftigt... Nåväl.... Dt kan kännas som att den är hel och fin när man rengör förgasaren, men membramet kan vara så pass stelt att det inte tätar mot väggarna, vilket medför att det inte blir nåt vaccumsug där....... Byt membramet är mitt råd om du har något....
 
Det här var ju lite roligt, tre helt olika tips.
Gör EN sak i taget och skriv sen vilken åtgärd som löste ditt problem.
Mitt tips kostar ju inget, det är ju bara att mäta så börja med det.
(även jag tror att kondensatorn kan vara boven nu när jag tänker efter men jag får väl hålla fast vid mitt ventilspel)
 
Ja helt klart med tre helt olika förslag på lösningar på så kort tid. Tack för era tips.

Ventilspelet låter spännande, då får jag lära mig skruva lite =)
Har ingen aning om hur man gör men det får jag googla mig till. Något speciellt att tänka på innan jag sätter igång? Behöver jag specialverktyg?

Ang. kondensatorn. Kan man mäta upp den eller testa den på ngt sätt för att veta om det är fel på den. Är inte så jättesugen på att börja investera i massa nya delar om jag inte vet att det hjälper. Har iofs ingen aning om vad en kondensator kostar, prisförslag någon?

@Milkshaken, kan du utveckla lite vad det där membranet gör och varför du tror att det är det som strular. Slungan stannar ju även när den står plant på infarten.
 
Jag har en gilson med.
Och jag hade exakt samma fel!
Felet var bränslefiltret, den låg horisontellt, så när soppan i tanken var nere under en tredjedel så räckte inte kapilärtrycket att trycka genom soppa.
jag bytte slang och placerade filtret bättre, efter det funkar den klockrent.
 
Milkshaken
robsan skrev:
Ja helt klart med tre helt olika förslag på lösningar på så kort tid. Tack för era tips.

Ventilspelet låter spännande, då får jag lära mig skruva lite =)
Har ingen aning om hur man gör men det får jag googla mig till. Något speciellt att tänka på innan jag sätter igång? Behöver jag specialverktyg?

Ang. kondensatorn. Kan man mäta upp den eller testa den på ngt sätt för att veta om det är fel på den. Är inte så jättesugen på att börja investera i massa nya delar om jag inte vet att det hjälper. Har iofs ingen aning om vad en kondensator kostar, prisförslag någon?

@Milkshaken, kan du utveckla lite vad det där membranet gör och varför du tror att det är det som strular. Slungan stannar ju även när den står plant på infarten.


Robsan: Ja men läsvad jag har skrivit så får du se vad som gäller för membram i förgasaren......
 
Testa att skruva av locket på tanken lite när du kör. Jag hade exakt samma problem och det var att den sög vaacuum i tanken. Till slut orkade den inte suga bensin. Förmodligen någon luftning till tanken som satt igen. Körde med ett halvt var öppet lock och då gick det kanon. Återstår att fixa det på riktigt :)
 
I bästa fall kan det räcka med att du byter till ett fräsht tändstift.
 
Kondensatorn. 99,9%
 
Tyresö
tjaboo skrev:
I bästa fall kan det räcka med att du byter till ett fräsht tändstift.

En motor som är "extremt lättstartad" har aldrig fel på tändstiftet.
 
Ett tändstift kan mycket väl fungera bra när det är kallt men dåligt när det är varmt så du är ute på mycket tunn is tyresö.
 
Tyresö
tjaboo skrev:
Ett tändstift kan mycket väl fungera bra när det är kallt men dåligt när det är varmt så du är ute på mycket tunn is tyresö.

Det är möjligt att du har mer erfarenhet av att meka motorer än vad jag har - men jag har aldrig hört talas om ett tändstift som beter sej på det viset, annat än att stiftet möjligtvis är för "mjukt" enligt den graderade hårdhetsskalan. Men då bränner stiftet sönder och är obrukbart. Ett för hårt stift bränner hål på kolven

Skulle vara intressant om någon annan har samma uppfattning om tändstift som du har.
 
Tyresö skrev:
Skulle vara intressant om någon annan har samma uppfattning om tändstift som du har.
Bara att söka för jag är inte ensam på byggahus om att ha haft problem med tändstift som varit direkt värmerelaterade, till exempel:

Möjligen kan ett felaktigt tändstift åxa vara problemet.., spricka i porslinet /isolatorn, eller felaktigt värmetal...
http://www.byggahus.se/forum/traed-...ttor/116569-graesklippare-motorproblem.html#3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.