Prata?Klart!

En riktig man har en riktig kniv! Och en fru som ger f..n i att "skära" ben med denna ;)
 
En liten fundering efter att ha läst den här tråden: många här är tydligen extremt noggranna och intresserade av köksknivar, och är beredda att lägga enorma summor på att införskaffa knivarna och hålla dem i trim. Är ni lika intresserade av matlagningen i övrigt? Dvs ni planerar, handlar, bär hem, packa upp och in, skivar, blötlägger, kokar, steker, tinar, torkar upp och av etc etc eller är det just bara knivarna som är intressanta?
 
Exakt så är det :) Kan rekommendera att istf Global köper ni en riktig Japankniv t.ex en Santoku Kai Shun, det är en kniv det se. Det finns inget vackrare än en damaskerad kniv. De är också fruktansvärt vassa, en ren njutning att använda.
 
andersmc skrev:
En liten fundering efter att ha läst den här tråden: många här är tydligen extremt noggranna och intresserade av köksknivar, och är beredda att lägga enorma summor på att införskaffa knivarna och hålla dem i trim. Är ni lika intresserade av matlagningen i övrigt? Dvs ni planerar, handlar, bär hem, packa upp och in, skivar, blötlägger, kokar, steker, tinar, torkar upp och av etc etc eller är det just bara knivarna som är intressanta?
Är det inte ung samma stuk som när vi hänger på verktygsforumet? Vi vill ha bra grejer för att skapa en förutsättning för att det skall bli ett bra resultat utan att behöva vara superproffs alt att kunna skylla på verktyget. Bra grytor, stekpannor, knivar tycker jag hjälper och jag behöver inte gå på saluhallen för att köpa fantastiska ingredienser. Bra verktyg säter tom piff på falukorven:D

Globalknivar är lite Blå Bosch/Makita för mig.... Ska vi upp i Knivarnas Festoolklass så kostar det lite mer.....
 
Festoolsklass?

Vilka? Nämn...
 
kamilenski skrev:
Festoolsklass?

Vilka? Nämn...
Mac. Skillnaden mellan Mac och övriga är att du aldrig blir trött i handen, eggen är annorlunda slipad mot t.ex. Global och att bladen är tunnare (lättare). Går och sukta efter en MBK-85 eller 95.

http://www.mac-international.com/
 
Fiero skrev:
Det där är leksaker. Riktiga män köper en Spyderco Sharpmaker. Bättre finns inte. Lovar.

[länk]

[bild]
Sugen som sjutton på en såndär!
FInns det billigare ställen att hitta en sån?
 
andersmc skrev:
En liten fundering efter att ha läst den här tråden: många här är tydligen extremt noggranna och intresserade av köksknivar, och är beredda att lägga enorma summor på att införskaffa knivarna och hålla dem i trim. Är ni lika intresserade av matlagningen i övrigt? Dvs ni planerar, handlar, bär hem, packa upp och in, skivar, blötlägger, kokar, steker, tinar, torkar upp och av etc etc eller är det just bara knivarna som är intressanta?
Konstig fråga. Min fru lagar mat och jag slipar knivarna. Enkel och fungerande rollfördelning.
 
MathiasS skrev:
Konstig fråga. Min fru lagar mat och jag slipar knivarna. Enkel och fungerande rollfördelning.
En fördelning som jag är nöjd med. Men snart kommer ngn kvinna skrika att hon tar hand om knivarna, medan maken lagar mat!
 
Jag tycker det är kul att laga mat :)

Inte vardagsmaten, den fixar oftast frun, men helgmaten.
 
Storhelgmaten kan jag laga. Men det brukar alltid sluta med att jag blir sur. Alla knivar slöa...
Dessutom är jag för bra som kock ;)
 
Tyresö
andersmc skrev:
En liten fundering efter att ha läst den här tråden: många här är tydligen extremt noggranna och intresserade av köksknivar, och är beredda att lägga enorma summor på att införskaffa knivarna och hålla dem i trim. Är ni lika intresserade av matlagningen i övrigt? Dvs ni planerar, handlar, bär hem, packa upp och in, skivar, blötlägger, kokar, steker, tinar, torkar upp och av etc etc eller är det just bara knivarna som är intressanta?

Du har en poäng! Jag håller våra Globalknivar supervassa pga att jag vill att min fru ska ha vassa knivar i köket - själv använder jag ytterst sällan knivarna - viktigast för mej är att min fru är nöjd.

Att det är min fru som gör 99% av allt köksjobb, beror på mina vansinniga arbetstider och att min fru dessutom har som intresse att förbereda och laga mat.
 
V8dc skrev:
Sugen som sjutton på en såndär!
FInns det billigare ställen att hitta en sån?
Ebay.
 
Tyresö
V8dc skrev:
Jag tycker det är kul att laga mat :)

Inte vardagsmaten, den fixar oftast frun, men helgmaten.

Hahaha, jag hörde en lite råare variant, på ett bygge: "Min fru ordnar näring - jag lagar mat!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.