V8dc skrev:
Jag tycker det är kul att laga mat :)

Inte vardagsmaten, den fixar oftast frun, men helgmaten.
Ska det tolkas som att du startar grillen? ;)
 
MathiasS skrev:
Ska det tolkas som att du startar grillen? ;)
Just grillen kräver supervassa knivar!
 
Självklart så är det jag som har det stora ansvaret att grilla!
Smådetaljer som marinera, fixa tillbehör, duka, duka av och sånt får andra fixa ;)

Beställde precis iallafall en Spyderco Triangle Sharpmaker från http://www.vassaknivar.se/product.php?p_id=75
Kollade Ebay och visst skulle det bli billigare, men räknade man in frakt och ev tull/moms så blev det inte så mycket skillnad.
 
V8dc skrev:
Självklart så är det jag som har det stora ansvaret att grilla!
Smådetaljer som marinera, fixa tillbehör, duka, duka av och sånt får andra fixa ;)

Beställde precis iallafall en Spyderco Triangle Sharpmaker från [länk]
Kollade Ebay och visst skulle det bli billigare, men räknade man in frakt och ev tull/moms så blev det inte så mycket skillnad.
Jag har också en och du kommer inte bli besviken d^_^b
 
nej nu får ni sluta att prata om grillat!
jag har levt på dafgårds färdigrätter sedan mars, så bara tanken på grillad mat får det att vattnas i munnen. :)

Förresten så skär jag alltid upp plasten på färdigrätterna med en 6x180 träskruv.
 
Tyresö
skalman1 skrev:
Förresten så skär jag alltid upp plasten på färdigrätterna med en 6x180 träskruv.


Hahaha, det är så en riktig man gör!!!

Skulle jag komma in med en träskruv och använda i köket här hemma, så skulle min fru ........

Inget från min verkstad har tillträde till köket, fick jag lära mej när vår batteridrivna elvisp var urladdad och jag kopplade vispen på skruvdragaren istället.........
Så otrevlig min fru blev då, trots att jag använde en blå Bosch 14 V (visserligen nerstänkt med betong).
 
V8dc skrev:
Beställde precis iallafall en Spyderco Triangle Sharpmaker från [länk]
Kollade Ebay och visst skulle det bli billigare, men räknade man in frakt och ev tull/moms så blev det inte så mycket skillnad.
Idag kom underverket.
Beställde i mitten på förra veckan så snabb leverans var detd^_^b

Nu i helgen så hittade jag en såndär fiskars rullslip i lådan :blushing:
Vet att jag inte var nöjd med den, men visste också att jag missat att hälla vatten i behållaren när jag försökte..
Nytt försök MED vatten denna gång. Blev ok.

Nåväl, sharpmakern kom som sagt idag och undrar om det inte var första gången jag kollat på någon form av instruktioner innan man måste testa :rolleyes:

Testade på två knivar. Första löjligt slö som man knappt kunde skära gurka med.
Efter några minuter kunde jag skära millimetertunna skivor av en tomat :x
Andra kniven var en Fiskars filékniv.
Den testade jag bryna först med Fiskars rullslip. Blev som sagt ok, men var inte nöjd.
Körde några minuter med sharpmakern och den var lika farligt vass som den första d^_^b
Båda gick givetvis att raka bort underhår på armen med!

TACK för tipset tidigare i tråden! Kan inget annat att rekommendera en sharpmaker.
Visst är den ganska dyr, men JÄKLAR vad vasst det blir. Och då är jag väldigt ovan med mackapären.

Fiskarsslipen då?
Om någon vill ha den så skicka PM så får ni den för portokostnaden att skicka :)
 
V8dc skrev:
Idag kom underverket.
Beställde i mitten på förra veckan så snabb leverans var detd^_^b

Nu i helgen så hittade jag en såndär fiskars rullslip i lådan :blushing:
Vet att jag inte var nöjd med den, men visste också att jag missat att hälla vatten i behållaren när jag försökte..
Nytt försök MED vatten denna gång. Blev ok.

Nåväl, sharpmakern kom som sagt idag och undrar om det inte var första gången jag kollat på någon form av instruktioner innan man måste testa :rolleyes:

Testade på två knivar. Första löjligt slö som man knappt kunde skära gurka med.
Efter några minuter kunde jag skära millimetertunna skivor av en tomat :x
Andra kniven var en Fiskars filékniv.
Den testade jag bryna först med Fiskars rullslip. Blev som sagt ok, men var inte nöjd.
Körde några minuter med sharpmakern och den var lika farligt vass som den första d^_^b
Båda gick givetvis att raka bort underhår på armen med!

TACK för tipset tidigare i tråden! Kan inget annat att rekommendera en sharpmaker.
Visst är den ganska dyr, men JÄKLAR vad vasst det blir. Och då är jag väldigt ovan med mackapären.

Fiskarsslipen då?
Om någon vill ha den så skicka PM så får ni den för portokostnaden att skicka :)
Grattis! Och bara hur den är konstruerad får mig att le barnsligt varje gång det ska slipas :) Så smart!
 
När man läser allt ni knivnördar skriver blir man helt snurrig. Inser att mina tre Globalknivar jag köpte för tio år sedan kanske bör slipas... Jag är dock lite obekväm med att man själv skall stå och hålla i kniven när man slipar. Det känns som chansen till fel ökar när slipningen avgörs av hur kniven hålls.

Hittade istället Edge Pro Apex vilket tilltalar mej som system. Dyr verkar den vara, men å andra sidan lär knivarna bli mer exakt slipade... eller?

http://www.edgeproinc.com/
http://www.youtube.com/watch?v=CY6DJ0PQxyA
 
Fasting65 skrev:
När man läser allt ni knivnördar skriver blir man helt snurrig. Inser att mina tre Globalknivar jag köpte för tio år sedan kanske bör slipas... Jag är dock lite obekväm med att man själv skall stå och hålla i kniven när man slipar. Det känns som chansen till fel ökar när slipningen avgörs av hur kniven hålls.

Hittade istället Edge Pro Apex vilket tilltalar mej som system. Dyr verkar den vara, men å andra sidan lär knivarna bli mer exakt slipade... eller?

[länk]
[länk]
Är inte en Tormek ett bättre val då?
Den kan man ju lixom använda till en massa mer saker
 
Fasting65 skrev:
När man läser allt ni knivnördar skriver blir man helt snurrig. Inser att mina tre Globalknivar jag köpte för tio år sedan kanske bör slipas... Jag är dock lite obekväm med att man själv skall stå och hålla i kniven när man slipar. Det känns som chansen till fel ökar när slipningen avgörs av hur kniven hålls.

Hittade istället Edge Pro Apex vilket tilltalar mej som system. Dyr verkar den vara, men å andra sidan lär knivarna bli mer exakt slipade... eller?

[länk]
[länk]
Är man lat så lämnar man in knivarna på slipning (finns flera i Sumpan tex) och betalar några tior per kniv, därefter underhållar man dom med en sådan där enkel fiskarsslip som man drar kniven igenom. Det håller kniven tomatklyvarvass i flera år.
 
Nu får ni sluta med denna porr!
Jag hittade en massa knivar som jag nu undrar hur jag har klarat mig utan i alla år.
Det får bli ett par Shun Kaij eller Takamura V10 saknar en bra Santoku.
 
Satsa på en större Hattori i stället!
 
Tack för tipset jag ska kolla på dem oxo. Det är ju bra med alla nätshopar men jag måste känna på kniven först innan jag lägger en massa pengar på en. Nu så måste jag hitta på en bra anledning att släpa hem ännu fler knivar. Jag har ett gäng olika av skiftande kvalitet redan.
 
Redigerat:
Budski.

Du har att välja mellan

A. att skaffa bättre och bättre knivar åt hustrun :)
B. börja samla på knivar. Alla har vi rätt till hobbies :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.