Nu är det klart. Äkta Global knivar har jag. Sanden hörs knappt! Bladet fick jag hålla uppe. Och skaftet fick bankas kraftigt mot en stor träklots. Och sanden hörs inget dagtid. Idag tidigt imorse kunde det höras.

P.s. Var tycker ni man bör köpa en Hattori?
 
kamilenski skrev:
Bullskit eller så säljer Duka Global kopior!
:rolleyes:
 
kamilenski skrev:
nu är det klart. äkta global knivar har jag. Sanden hörs knappt! Bladet fick jag hålla uppe. Och skaftet fick bankas kraftigt mot en stor träklots. Och sanden hörs inget dagtid. Idag tidigt imorse kunde det höras.

P.s. Var tycker ni man bör köpa en hattori?
jck
 
tallmilan skrev:
:rolleyes:
Jajaja
 
Sanden i handtaget är till för balansen i kniven, Tex G-30 har ett väldigt tunt och smalt blad vilket gör att kniven skulle bli baktung med sand i hantaget därför är det ihåligt. De flesta knivar har ju större/tyngre blad än G-30 och har därför sand i handtaget, men det finns några modeller (främst filéknivar) som saknar sand, men som sagt det handlar om att göra kniven så väl avvägd som möjligt i handen.

Jag bryner knivarna på Globals diamant eller keramiska stål, har även minosharp våtslipsten som jag inte vågat använda än.

När jag brynt eggen för länge/mycket lämnar jag in dem på omslipning och då blir de som nya.
 
Redigerat:
Jag tror länken tidigare i tråden beskrev vilka det var som hade sand och inte
 
Tror Global bytte stål i sina knivar ganska nyss och de efter det blev sämre.
 
Jag rekommenderar att du lämnar in knivarna för slipning och sedan använder slipstål minst varannan gång du använder kniven.
(Desto dyrare/hårdare stål i bladet desto viktigare att de sköts)
Har du global så fungerar diamantslipstål bäst, tycker jag(tar lite bättre).
 
En man bör kunna göra barn och slipa knivar !

Nu har jag läst på lite och lyckades ganska så bra med första kniven. Bandslip med 240 korn. Slipade så att ca 3mm av ryggen på kniven var från bandet. Sen våtslippapper spänd med klämmor på en bit plåt. Egget blivit ganska bra!

I övrigt väntar jag på min Global slip.
 
kamilenski skrev:
En man bör kunna göra barn och slipa knivar !

Nu har jag läst på lite och lyckades ganska så bra med första kniven. Bandslip med 240 korn. Slipade så att ca 3mm av ryggen på kniven var från bandet. Sen våtslippapper spänd med klämmor på en bit plåt. Egget blivit ganska bra!

I övrigt väntar jag på min Global slip.
Då verkar du fått koll på läget;)
Och med globalslip menar du säkert en keramisk.....använd ofta och gör rent när det behövs.
 
sblixten skrev:
Då verkar du fått koll på läget;)
Och med globalslip menar du säkert en keramisk.....använd ofta och gör rent när det behövs.
Global Mino Sharp + Global keram bryne
 
tallmilan skrev:
Jag tror länken tidigare i tråden beskrev vilka det var som hade sand och inte
Tror säkert jag också, men jag svarar här av egen erfarenhet.
 
Går lika bra med Ikeas +365 knivar. Lite slipning med keramiskbryne och någon enstaka gång med diamantbryne.
Har haft många olika dyra knivar, men går lika bra med billiga.... ;) (Skylle det -hemska tanke, bli ett hack är det bara att kasta och köpa nytt).
 
Nu har jag fått min leverans.
Global Mino Sharp + Global keram bryne

Är lite besviken. Sharpen rispar knivens sida ca 10mm från egget. :(

Men visst blir skärpan som ny!
 
Jag hoppar på denna tråd.
Har några Globalknivar jag vill hålla vassa.
Vad är att föredra, keramiskt eller diamant i skärpstålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.