Kan det verkligen stämma att man enligt svensk lag är tvungen att ha en droppskyddsbricka under sin kyl. Vart bara så paff när jag såg det :)

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=3662096

Expert informerar!
Tänk på att du enligt svensk lag skall ha en droppskyddsbricka som läckageskydd under din kyl. Droppskyddsbricka hittar du nedan under fliken tillbehör.

fredda skrev:
Kan det verkligen stämma att man enligt svensk lag är tvungen att ha en droppskyddsbricka under sin kyl. Vart bara så paff när jag såg det :)

[länk]
öhhh nej....Har svårt att se var detta skulle vara reglerat.

Nej, det finns nog ingen lag på det. Men vem vet, det kanske kommer...:S Men det är faktiskt ingen dum ide. Jag har en sån under kyl, frys och diskmaskin. Skulle något börja läcka så har jag en skaplig chans att se det innan golvet blir förstört. Väl värt pengarna och den minimala "förfulningen" av köket tycker jag. Men som sagt en lag får nog "Experterna" svårt att hitta :O

Hehe, nej det finns inte någon sådan lag! Försäkringsbolag kan kräva skyddsplast under kyl/frys, men det är inte lag på att ha villaförsäkring... Dessutom innebär deras "krav" bara att försäkringen inte gäller på samma sätt om skyddsplasten inte finns.

Jag vill minnas att jag läst någonstans att det finns kyl/frys med någon form av "slutet system" som inte behöver droppskydd. Någon som vet om det stämmer?

/Nyfniken - som precis har lagt in droppskydd under sin kyl och frys från 2009.

Nyfniken skrev:
Jag vill minnas att jag läst någonstans att det finns kyl/frys med någon form av "slutet system" som inte behöver droppskydd. Någon som vet om det stämmer?
Syftar du på kyl/frysar som dumpar kondensen på kompressorn så det snabbt och effektivt torkar upp av värmen?

I så fall behövs det iallafall. Innan vi byggde om vårt kök 2005, så fanns där kyl o frys sedan 1976, fina olivgröna saker. Kylen var gjord så att kondensvattnet hammnade i en skål på kompressorn som ju då var varm, och vattnet dunstade. Då och då blev det stopp i slangen och det svämmade över.

Detta hade tydligen hänt även förre ägaren, de hade lagt in ett laminatgolv ovanpå ett parkettgolv från 70- talet. Dte var 2mm självbärande parkett.

I hörnet under kylen var golvet murket, under laminaten. Rötan hade även angripit syllen till en innervägg. När jag rev det hörnet behövdes inga verktyg, alla reglar gick att riva genom att ta nävar av trä och slänga. En poäng i det hela är att på andra sidan väggen låg en liten toa med litet badkar, dvs ett våtrum. Och jag började riva från det hållet, jag letade förgäves efter var vattenskadan kom ifrån till jag rev även på kökssidan.

tjaboo skrev:
Syftar du på kyl/frysar som dumpar kondensen på kompressorn så det snabbt och effektivt torkar upp av värmen?
Nja, så funkar väl alla kylar/frysar?

Vårt bolag ger rabatt på försäkringen om man har skydd under diskmaskinen (Kyl/frys var önskvärt men ej rabattgrundande) + vattenläkage indikator, jordfelsbrytare och nägra fler saker som jag inte kommer på i skrivande stund.

Är lite nyfiken på vad straffet är om du bryter mot "lagen om instalation av droppskyddsbricka" :)

bonnen skrev:
Är lite nyfiken på vad straffet är om du bryter mot "lagen om instalation av droppskyddsbricka" :)
En q(;^;)p på byggahus kanske...

Kan inte citera någon lagtext, men vårt nybyggda hus fick inte en godkänd slutbesiktning om det inte fanns droppskydd under kyl/frys, men varför kan jag heller inte komma på. Möjligen om man hade en frys som inte är frostfri. Då finns det ju lite uppbundet vatten som kan rinna ut i samband med elvabrott. Men med dagens nya frostfria frysar, så vet jag inte om det är så mycket vatten i dem?
/Janne

JanneMP skrev:
Kan inte citera någon lagtext, men vårt nybyggda hus fick inte en godkänd slutbesiktning om det inte fanns droppskydd under kyl/frys, men varför kan jag heller inte komma på. Möjligen om man hade en frys som inte är frostfri. Då finns det ju lite uppbundet vatten som kan rinna ut i samband med elvabrott. Men med dagens nya frostfria frysar, så vet jag inte om det är så mycket vatten i dem?
/Janne
Det var samma för oss, det var det första besiktningsmannen sa när han kom in i köket "Var är droppskydden" (varför det inte fanns några är en helt annan historia), så det var tydligen viktigt.

Edit, utdrag ur BBR

6:5334 Dolda ytor
Om det finns risk för utläckande vatten eller kondens på dolda ytor ska utlopp från dessa ytor anordnas så att vattnet snabbt blir synligt. (BFS 2006:12).
Allmänt råd
Under en diskmaskin, diskbänk, kyl, frys, ismaskin eller dylikt bör det finnas ett tätt ytskikt, t.ex. en fogtät golvmatta. Ytskiktet bör vara tätat vid golvgenomföringar och uppvikt minst 50 mm mot angränsande vägg eller dylikt. (BFS 2006:12)

Redigerat:
jhenrikj skrev:
Det var samma för oss, det var det första besiktningsmannen sa när han kom in i köket "Var är droppskydden" (varför det inte fanns några är en helt annan historia), så det var tydligen viktigt.

Edit, utdrag ur BBR
Fast där pratar vi fortfarande rekommendationer. Det är inte tvingande lag att följa däremot så bör självklart en besiktningsman anmärka på detta oavsett om det gäller en överlåtelsebesiktning eller slutbesiktning

MVH Lorant

Dessutom gäller BBR nybyggnation! Experts skrift som det handlar om säger inget om detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.