Jag kör med keram. Diamant vet jag inte hur fungerar.
Men MinoSharp är jag INTE nöjd med. Enl Tyresö här på forumet funkar Fiskars slip mycket bra.
 
Jag lämnade iväg knivarna på maskinslipning för ett par år sedan, därefter har jag underhållit med en fiskars slip som man drar kniven igenom. Det verkar fungera mycket bra.

Annars kan man ju försöka inbilla sig att detta är skälet till att köpa en Tormek.
 
Ja! Alla vill ha vassa knivar ;)
 
En finkornig slipsten och keramikbryne funkar prima för mig. Stenen är bra för det är lätt att hålla en lagom vinkel.
 
Hmm, fiskarsslipen är alltså bra till globalknivar?
Finns det olika eller har man hittat rätt om det står fiskars på den?
Finns i de flesta butiker?

Skärpstål kommer jag vilja ha ändå. Om inte annat bara för att det blir en fin prydnad bredvid alla andra Globalknivar....:blushing:

Har bara fått för mig att diamantstålen är aggresivare än keramik, och det är således större chans att förstöra kniven?
 
Jag ställer mig tveksam till att använda IKEAs/Fiskars slip för Japanska knivar.

Då får man ju en mycket större eggvinkel för att passa till Europaknivar. Då slipar man en japansk kniv med kanske 25-30graders vinkel så har man ju tappat hela vitsen med Japanska knivar.

Tormek och MinoSharpen är ett riktigt radarpar för Japanskt stål.

Kanske har det länkats till denna test tidigare: http://www.smartson.se/test/hushall/test-9-knivslipar.htm
 
Den KERAMISKA Fiskarslipen!
Annars kan du slänga dina Global (lämna till slipning).
 
Nimajneb

MinoSharpen lämnar en permanent rispa på sidan! Visst funkar den. Men hur ser kniven ut?

Tack du som övertygade mig min MinoSharpen. Varje gång jag tittar på mina knivar, tänker jag på Dig :)
 
Skicka ett PM om du vill sälja mino sharpen ;)

Ni andra som har mino sharp, blir det ett märke i kniven?
Tänkte om det är något fel på den som det pratas om ovan...

Ingen som vet ang skärpstål?
Om ingen säger något blir det nog ett keramiskt :S
 
Min minosharp3 lämnar inga repor. Sliphjulen ligger ju bara an mot eggen
 
Jag hoppas att ni alla lagar mat som motsvarar dessa lyxdon! :) Jag har allt från Global till Fiskars hemma och de fyller i alla fall sin funktion när jag filear fisk, skär grönsaker, kött, bröd osv. Visst - det är läckert med en helt ny kniv, men min matlagning hänger inte enbart på skärpan...
 
V8dc skrev:
Skicka ett PM om du vill sälja mino sharpen ;)

Ni andra som har mino sharp, blir det ett märke i kniven?
Tänkte om det är något fel på den som det pratas om ovan...

Ingen som vet ang skärpstål?
Om ingen säger något blir det nog ett keramiskt :S
Sök på Mino Sharp fula märken
och du får se ...

kolla #22
www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/159544-dags-foer-ny-kockkniv.html
 
Redigerat:
Tack för tipset.
Läste igenom hela den tråden och där kunde jag ana att även keramiskt skärpstål är att föredra :)
 
ha ha, det är helt otroligt vad vi tycker om att prata knivar på det här stället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.