3 630 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Snö i ventilationshuv smälter och rinner in.
Såg idag att det droppade vatten vid köksfläkten och förstod att det rinner in från takhuven. Det var inte några mängder utan kanske någon deciliter vatten. Jag gick upp på taket och såg att det var så mkt snö att det kommit in i röret. Jag skottade rent runtom och tog bort så mycket snö jag kunde. Är det någon större fara om det kommer in lite vatten i ventilationsröret? Jag tänker på den lilla snön som fortfarande är kvar innanför takhuven (får inte in handen och ta bort precis allt).
Nej det är ingen fara. Tittar man på större aggregat är det rätt vanligt att det åker in snö ända in till filterna. De flesta aggregat är gjorda för att klara av mindre mängder. Men håll lite koll på det och ta bort så mycket vatten du kan i aggregatet.
Jag är lite osäker på var dessa aggregat sitter. Du menar det för spisfläkten?Tjoa skrev:
Jo, precis. Det finns ju en till takhuv på andra änden av huset och det röret går väl till luftvärmepumpen. Det kanske var det aggregatet du menade? Men borde väl vara samma där att lite vatten är ingen större fara.Tjoa skrev: