Ja - detta främst för oss som sitter i nybyggda moderna husmed stora glasade partier! Jag har 5 stora fasta fönster i bottenvåningen - 4 med kombination glasad sidodörr där två är 'huvuddörrar' och två terrassdörrar. Inte skottar man där terrassdörrarna är, inte, de är lite knepigare att öppna på vintern och efter många år i Norrland sätter jag värde på snötäckets isolering mot fönstren. Nå, min huvudentré, under tak, snöade och blåste igen så att det var 130 cm snö på julafton. Strunt i det, tänkte jag, och höll undan snön vid groventré-dörren.

Juldagsmorgonen skulle jag släppa ut jyckarna för morgonkisset ... och assalåset hade pajat. Jag var alltså instängd - det gick inte att 'puffa' huvuidentrédörren mer än 5 mm.

Då är man glad att ha kraftfull granne inte alltför långt härifrån. Visserligen inte roligt att be om hjälp juldagsmorgonen ... men hundarna var nödiga.

Idag har jag skottat upp för terrassdörrarna - om utifall att ... och kommer inte längre att njuta av det tjocka isolerande snötäcket utanför glasrutorna.

Nästa höst ska jag sätta snönät runt hela huset ... och jag som varit landsförvisad till Norrbotten i 7 år och flyttade hit till milda Österlen, zon 0, för att slippa snön ...

Och fasta, inte öppningsbara fönster, är således inte alltid av godo.

Jo, det kom ju lite snö...

Bilden med kyrkan i bakgrunden är tagen på en 70 väg och plogvallarna vid sidorna är ca 180 cm höga!

(Just den bilden är tagen klockan 16.00 på julafton när jag promenerade hemifrån ut mot närmsta samhälle där min sambo skulle hämta mig. 6 km tog en dryg timme att gå... Men julfirande tillsammans blev det!)

• 2010-12-24 10.52.11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-12-24 10.52.45.jpg
    Skapa konto
  • 2010-12-24 16.01.40.jpg
    Skapa konto
Jag har suttit helt insnöad i mitt hus i 3 dagar (23,24 och 25)
De klarar inte av att öppna den lilla grusväagen för all snö utan gjort en väg till mig över fälte(plöjda-så lite guppit blir det). Vågar inte tänka på vad som händer när allt dettta börjar töa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.