Johan Gunverth skrev:
Låter som det klassiska 32-bitarsproblemet. Antar att du kör med SMB. Testat en AFP-addin?

En annan lösning. Skapa sparseimage:en i förväg:
[länk]
Det går inte ens att skapa en backupfil på 1 GB, så det är nog inte 32-bitarsbegränsningen som spökar.

Att skapa en .sparsebundlefile har jag provat tidigare, det funkar inte heller.

MathiasS skrev:
Vilken är det bästa fil manager add-in som finns? Det är lite ruttet att flytta runt stora mängder filer via shares på klientmaskiner....
Vet inte om jag missförstår dej, men logga in på servern via remote connection och flytta filerna med file explorer.
 
Någon som vet om det funkar bra att köra utorrent på en WHS dator, och hur packar man upp filerna ? går det att ha winrar ?

Jag köpte en HP från Dustin ( som flera här har gjort) och har lyckats få igång både
slimserver och fjärrinloggning .


Anders
 
Det är ju MS Server 2003 i botten, så det skall inte vara några problem att köra uTorrent.
 
Det går utmärkt att köra utorrent på whs'en, winrar likaså. Jag har kört så i nåt år nu, kör med det vanliga remote desktop för att sköta det hela.
 
mycke_nu skrev:
Den var ju trevlig, den där X311an.

Men.. är det någon som fått MAC-backup att fungera?

Macen tycker att det inte finns tillräckligt med disk på servern och kan inte skapa backupfilen på 180 GB. Lite fånigt eftersom det finns 2 TB att leka med.
Jag fick min att fungera på min 510, men det blev flera försök innan det fungerade. Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, men jag gjorde precis som det stod i manualen (vilket jag inte gjorde först. Har du en folder på WHS som heter Mac? Bara "Mac" och inget annat? Jag tror att jag började att döpa min folder till backup eller något sådant och då funkade det inte.

Sedan gjorde jag en dumhet, jag valde att duplicera sparsebundle på två diskar. Jag tappade en del filer när lite senare återställde datorn. Tack och lov gick att allt att återställa på annat sätt, men det blev en massa drivrutiner här och var som saknades.

//mjensen
 
Jo, foldern heter Mac. Man ser även att det skapas en fil där, men sedan försvinner den efter några sekunder följt av ett felmeddelande i TM.

Har börjat misstänka att det är någon konfikt med MS Remote Desktop Connection (för Mac), vilket går sönder när man installerar mjukvaran för HP Data Vault på Macen.

Oh, well. lösningen tillsvidare får bli att lägga allt av värde på servern.
 
Behöver lite hjälp här, jag är nog ute på djupt vatten..

Min WHS maskin är värd för tre webplatser och jag fick trassel med användarrättigheterna när jag flyttade dem till den nya hårdvaran.

Såvitt jag kunde avgöra hade alla tre siterna exakt samma permissions, men bara en site fungerade, de andra gav Error 404 etc.

Borde inte IIS sätta upp alla permissions när man kör New Website wizarden? (Det här är alltså ingen WHS add-in utan direkt på Server 2003 IIS.)

Jag fick det att fungera genom att ge den annonyma webanvändaren IUSR_xxxxx läsrättigheter på samtliga foldrar, men det känns inte rätt på något sätt..

Har jag öppnat upp maskinen för mycket, och hur skulle jag i så fall gjort istället?
 
Ni som kör µTorrent på servern, har någon av er även testat att köra PeerBlock? Isf, hur bekräftar man att den tjänsten fungerar när det snurrar i bakgrunden?
(Vet att vi inte ska diskutera fildelning på detta forum så undvik diskussioner om vad ni använder det till, det finns lagliga saker man kan använda torrents till också.)
 
Har också köpt mig en HP x311, har haft den nu ett par dagar och är nöjd med den.
Har dock en fråga till er som också har denna, finns det någon add-in som gör att man kan sätta den i sparläge, tex olika för helger och vardagar?
 
Det finns inbyggt i HPs programvara som är förinstallerad.
 
Den som är inbyggd kan man bara sätta en generell regel för när den ska gå ner i sparläge. T ex sätter man in en regel att den ska gå ner i sparläge 00:00 och sen starta upp igen 09:00 så gör den det alla dagar. Det går inte att specificera olika scheman för t ex helger eller vardagar
 
Jag är också nöjd med min HP X311 hittills.
Jag har nu installerat Lightsout v1.0.4 på X311 och testat lite och det funkar bra.

Passade även på att mäta strömförbrukningen med en enkel Energimätare för stickkontakt.
I drift med de 2 Original diskarna så drar den ca 26 W och vid Sleep 13 W.
Jag måste säga att jag är imponerad av den låga energiförbrukningen vid drift.
Dock så sparar man således endast 13 W i att sätta den i Sleep.

Det blir 113 kWh på ett år och ca 170 kr (elpris 1,5 kr/kWh). Dock vill man kanske ha den igång 50% så då sparar man endast 85 kr. Det känns som det inte är någon större vits att stänga av den.
 
vad sitter det för hårdvara i dem? 26W låter väldigt lite...
 
CPU: Intel® Atom® Dual Core (1,6 GHz) D510
RAM: 2 GB PC6400
Disk: 2st 1TB Seagate 7200.12
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.