3 780 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Längd på ej luftat liggande wc-ledning?
Finns det några riktlinjer hur långt man törs dra en ej luftad liggande 110 wc-ledning fram till en luftad stående 110 "stam-ledning"?
I mitt fall blir den nya 110 wc-ledningen endast ca 2 meter innan den går in i en stående luftad, så inte kan det behövas luftning av den lilla biten? Jag har annars möjlighet att sätta ett 110 T-rör inne i väggen (blir vägghängd wc) men det blir bökigt bara.. Hur har ni andra gjort vid nybygge av "skithus"?
Mvh
Janne
I mitt fall blir den nya 110 wc-ledningen endast ca 2 meter innan den går in i en stående luftad, så inte kan det behövas luftning av den lilla biten? Jag har annars möjlighet att sätta ett 110 T-rör inne i väggen (blir vägghängd wc) men det blir bökigt bara.. Hur har ni andra gjort vid nybygge av "skithus"?
Mvh
Janne
2m oluftad 110-ledning bör inte vara något problem...
Jag kan kolla i VVS-Branschens Handbok när jag kommer hem ikväll,
där står längsta möjliga oluftade längder.
(eller ring en rörmokare, det bör han kunna i huvudet)
Jag kan kolla i VVS-Branschens Handbok när jag kommer hem ikväll,
där står längsta möjliga oluftade längder.
(eller ring en rörmokare, det bör han kunna i huvudet)
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Jag har sett ett dokument på nätet med tabeller över detta. Tror det var på Uponors hemsida. Jag tror att 2m skall vara helt OK.
Jag har byggt 2 olika badrum med toa i huset. I båda fallen har jag inbyggnadstoa, men jag har byggt så att man kommer åt fixturen från klädkammare och förråd som ligger vägg i vägg med badrummen, där har jag satt en vacuumventil bredvid avloppet. Dvs från ett avstick på ledningen som kommer upp precis bredvid toan. Iom att utrymmet är åtkomligt så kan man ha en vacuumventil där (den kan behöva servas/bytas ibland).
På den ena toan var det nödvändigt, där har jag mer än 10m horisontell ledning innan det når fram till den avluftade huvudstammen, i det andra fallet är det ca 2m, men jag klämde dit en avluftare för säkerhets skull.
Jag har byggt 2 olika badrum med toa i huset. I båda fallen har jag inbyggnadstoa, men jag har byggt så att man kommer åt fixturen från klädkammare och förråd som ligger vägg i vägg med badrummen, där har jag satt en vacuumventil bredvid avloppet. Dvs från ett avstick på ledningen som kommer upp precis bredvid toan. Iom att utrymmet är åtkomligt så kan man ha en vacuumventil där (den kan behöva servas/bytas ibland).
På den ena toan var det nödvändigt, där har jag mer än 10m horisontell ledning innan det når fram till den avluftade huvudstammen, i det andra fallet är det ca 2m, men jag klämde dit en avluftare för säkerhets skull.
Hejsan hempularen!
Här har du möjligheten att göra en fältstudie ang. luftarens betydelse vid längre rördragningar.
Själv tror jag att ditt tiometersavlopp kan klara sig utan luftare, men men. Det vore intressant att se om den även i praktiken är nödvändig, eller om dessa normer är av mer teoretisk natur? Genom att du sätter densamma tillfälligt ur spel, ex.vis. med en plastpåse över "huvudet" och använder avloppet i "skarpt läge", lämpligen efter kalvsyltan, aladåben, ölen, lutfisken och ev. SURKÅLEN ......
Vänliga hälsningar: Staffan
Här har du möjligheten att göra en fältstudie ang. luftarens betydelse vid längre rördragningar.
Själv tror jag att ditt tiometersavlopp kan klara sig utan luftare, men men. Det vore intressant att se om den även i praktiken är nödvändig, eller om dessa normer är av mer teoretisk natur? Genom att du sätter densamma tillfälligt ur spel, ex.vis. med en plastpåse över "huvudet" och använder avloppet i "skarpt läge", lämpligen efter kalvsyltan, aladåben, ölen, lutfisken och ev. SURKÅLEN ......
Vänliga hälsningar: Staffan
Ha, Ha, Ha. Detta börjar likna Myth Busters... Glöm inte korrekt skyddsklädsel om nu något skulle gå skitfel... Sorry, fredageftermiddag...Staffan2000 skrev:Här har du möjligheten att göra en fältstudie ang. luftarens betydelse vid längre rördragningar.
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Jag är inte så pigg på fältstudier, för en saknad avluftning har 2 konsekvenser, dels att vattenlåset kan sugas ur, men värre är att det kan bli dålig fart på flödet, med risk för stopp i röret efter ett tag. Har släktingar som råkade ut för det vid sitt fritidshus. Och hellre några extra avluftningsventiler än att behöva köra avloppsrensning med jämna mellanrum.
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
För övrigt så funkar ju även avluftningsröret som ingång för ev. rensning med liten högtryckspruta eller rensband om det mot all förmodan skulle bli nödvändigt.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 430 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 430 inlägg
Om man inte skulle kunna dra en 110 WC-ledning 2m i sidan från en luftad stam, skulle sverige vara ett enda stort stopp och ingen skulle kunna gå på toa, sluta knussla och montera toaletten som du beskriver! Inga problem alls!
Produkter som diskuteras i tråden