Status
Tråden går ej att kommentera.
Glufsglufs skrev:
Tja, Ja, jag är hantverkare och jag arbetar sen några år tillbaka till 80% mot företag bara just pga de problem man upplever som hantverkare och företagare med arroganta privatpersoner.....och som med hantverkare, man kan inte jämföra den ena privatpersonen med den andra men det är lätt att klaga när man har chansen...
I de flesta andra bransher gäller CUSTOMER is KING ....

.... men det gäller inte för byggbranschen?
 
Ugglan skrev:
I de flesta andra bransher gäller CUSTOMER is KING ....

.... men det gäller inte för byggbranschen?
Nej, där gäller CASH is KING... :D:rolleyes:

Lite ironi hoppas jag ni köper men lite allvar ligger det bakom också för jag har ändå en känsla av att man får lite vad man betalar för... precis som i andra branscher... ;)
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Tja, ett steg på vägen skulle ju kunna vara att kunderna satte sig in lite bättre i vad det är dom ska "köpa" samt jämföra mera och helt enkelt börja tänka på att billigt inte är billigast i längden jämt. Förstår inte den stora massan att en hantverkare som mer eller mindre går på "underpris" många gånger antingen gör snabba och slarviga arbeten för att han/hon ska hinna med så många jobb som möjligt och i samband med det också blir svår att få tag på. Den seriöse och dukteige (oftast lite dyrare) har så mycket kunder och är så eftertraktad att han/hon inte hinner med/kommer ihåg att hålla kontakter med kunderna. Ingen ursäkt att inte tala om för kunder om man kommer eller inte och när osv men med tanke på hur mycket gnäll det skrivs i jämförelse med bra saker så kanske folket skulle lära sig att en hantverkare inte är er livegen. Kanske om vissa skulle sluta att se ner på hantverkare som ett andra klassens yrken så skulle respekten komma tillbaka mot kunderna, så, ni kunder, börja prata med varandra och se hur ni ska behandla och tackla hantverkarna först....kanske där lösningen ligger.

Ja, jag är hantverkare och jag arbetar sen några år tillbaka till 80% mot företag bara just pga de problem man upplever som hantverkare och företagare med arroganta privatpersoner.....och som med hantverkare, man kan inte jämföra den ena privatpersonen med den andra men det är lätt att klaga när man har chansen...
Jag håller med om att man troligen får vad man betalar för men att, som du Glufsglufs gör i dit inlägg, antyda att felet nog ligger hos kunden eller rättare sagt att kunden måste förstå att hantverkaren har så mycket att göra att han inte hinner höra av sig är inte en rimlig ståndpunkt. Du avslutar med att det inte är en ursäkt men det du skriver framstår ju precis som en ursäkt, eller hur hade du tänkt dig.

Nej hantverkare är inte livegna och det har väl ingen påstått heller. Hur menar du? Att endast livegna skulle behöva hålla vad dom lóvar alt höra av sig men inte vanliga hantverkare. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Det är möjligt att många ser ner på hantverkare men lösningen måste ju rimligen vara att hantverkarna börjar uppträda som professionella företagare, inte att ni fortsätter som nu men att vi börjar beundra er. Det är väl en märklig inställning också att uppmana KUNDEN att fundera över hur han/hon ska agera för att hantverkaren ska göra ett proffsigt jobb. Det verkar ju helt snurrigt. Det måste väl i första hand vara leverantören, i detta fall hantverkaren, som ska agera på ett sätt som inger förtroende.

Jo, Glufsglus, det är lätt att klaga när man har chansen och du faller direkt i fällan att antyda att det egentligen är kunden det är fel på. Vi har vandrat på den vägen i otaliga trådar och det är tydligen en standardbortförklaring som låser hela diskussionen. Att se kunden som problemet leder ju till att inga ansträngningar att förändra det egna (hantverkarens) beteende sker. Det är ju KUNDENS fel! Resonemanget är helt obegripligt och helt främmande för de flesta andra branscher, alldeles oavsett hur kunden beter sig.

Hela ditt inlägg har karaktären av ett försvarstal för det usla beteende som många hantverkare uppvisar. Fundera istället på vad varför dessa klagomål ständigt dyker upp och se lite självkritiskt på den egna branschen.
 
Glufsglufs skrev:
Tja, ett steg på vägen skulle ju kunna vara att kunderna satte sig in lite bättre i vad det är dom ska "köpa"
Jämför med när man behöver lämna in sin dator, mobil, TV, bil eller liknande tjänster. Det är ju för att man inte är yrkesman som man behöver anlita någon annan. Annars kan man göra jobbet själv. Dock brukar okunskap inte vara en lika stor nackdel i dessa fall som när man har med hantverkare att göra.
 
Thomas59 skrev:
Jag håller med om att man troligen får vad man betalar för men att, som du Glufsglufs gör i dit inlägg, antyda att felet nog ligger hos kunden eller rättare sagt att kunden måste förstå att hantverkaren har så mycket att göra att han inte hinner höra av sig är inte en rimlig ståndpunkt. Du avslutar med att det inte är en ursäkt men det du skriver framstår ju precis som en ursäkt, eller hur hade du tänkt dig.

Nej hantverkare är inte livegna och det har väl ingen påstått heller. Hur menar du? Att endast livegna skulle behöva hålla vad dom lóvar alt höra av sig men inte vanliga hantverkare. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Det är möjligt att många ser ner på hantverkare men lösningen måste ju rimligen vara att hantverkarna börjar uppträda som professionella företagare, inte att ni fortsätter som nu men att vi börjar beundra er. Det är väl en märklig inställning också att uppmana KUNDEN att fundera över hur han/hon ska agera för att hantverkaren ska göra ett proffsigt jobb. Det verkar ju helt snurrigt. Det måste väl i första hand vara leverantören, i detta fall hantverkaren, som ska agera på ett sätt som inger förtroende.

Jo, Glufsglus, det är lätt att klaga när man har chansen och du faller direkt i fällan att antyda att det egentligen är kunden det är fel på. Vi har vandrat på den vägen i otaliga trådar och det är tydligen en standardbortförklaring som låser hela diskussionen. Att se kunden som problemet leder ju till att inga ansträngningar att förändra det egna (hantverkarens) beteende sker. Det är ju KUNDENS fel! Resonemanget är helt obegripligt och helt främmande för de flesta andra branscher, alldeles oavsett hur kunden beter sig.

Hela ditt inlägg har karaktären av ett försvarstal för det usla beteende som många hantverkare uppvisar. Fundera istället på vad varför dessa klagomål ständigt dyker upp och se lite självkritiskt på den egna branschen.
Jösses vad du mummlar nu :).....läs ordentligt och se självkritiken på hantverkaryrket samtidigt som du som kund kan börja självkritisera möjligen ditt men i synnerhet andras betende mot hantverkare istället, det märks på en gång att du läst inlägget med en "fientlig" inställning för att hitta fel utan att se nyansen i hela inlägget...vadå gått i fällan? vilken jävla fälla, jag skrev ju klart och tydligt i samma mening som jag själv gnällde. Nä, kan man inte se helheten så ska man kanske inte uttrycka sig tillbaka kanske.

Men hur som.....hantverkare märker av de kunder som är blahablaha lika som folk märker av hantverkare som är blahablaha och därmed klagas det på dessa. En hantverkare har en massa saker att ta hänsyn till när man kliver in och är hemma hos någon men man utför även ett yrke som innebär en massa saker som tex att behålla skor på som är en del av skyddsutrustningen (kanske det vanligaste man får onda ögat på när man går in med skor fast man ursäktar sig) och saker tar den tid det tar, även en hantverkare har personliga problem, sjuka barn, andra projekt som blir tidsfördröjande, kunder/projekt som kanske måste prioiteras av någon anledning osv osv men har inte möjligheten att kasta in en vikarie. Det jag säger är att det finns ingen ursäkt för att man inte hör av sig men det finns anledningar till varför hantverkaren inte kommer, inte vill ta jobbet eller något annat. Enligt många så verkar det som att en hantverkare alltid ska finnas till hands, helst inte ta betalt, inte för extraarbeten åtminstonde.
Om man nu släpper in en person i sitt hem för att det ska utföras arbete, varför sätter man sig inte in lite i vad det handlar om, jag menar, går man till affären och handlar så inte fan letar man upp ägaren och frågar vad inköpspriserna på varorna är, inte skriver man in i forum på nätet för att det bara är två kassor öppna och långa köer i dom, inte pratas det om juridiska åtgärder om det blir felinslag i kassan, inte gnälls det om man behöver hjälp av personal men inte hittar någon på en gång.....ja, men gällande hantverkare så är det ett jäkla liv direkt, både befogat och obefogat och vad mer kan man tro när det gnälls så fort en hantverkare inte gör som kund säger, även om man förklarar orsaken, jo, det finns dom som ser ner på hanverkaryrket och mer eller mindre anser att hanverkare är livegna. Då kommer ju frågan, vad jobbar du själv med Thomas59, kanske inom ett yrke där jag personligen har en massa synpunkter på hur saker ska utföras.

Men som sagt, det spelar väl ingen roll vad man skriver för för hur kul är det att bara ta fram positiva saker och diskutera dom. Och så blev det OT igen:S
 
Hantverkare är förvisso inte livegna, och just därför är det ingen som tvingar dem att vara just hantverkare. Om man själv valt ett yrke där man hela tiden har kontakt med sin kund så måste man också kunna hantera just det. Det hjälps inte hur mycket man har att göra, man får ALDRIG "glömma" en kund. Aldrig någonsin. Man får aldrig bryta sina löften för att man kommer på att någon annan kund var viktigare.
Har man personliga problem, ja, det är som i alla andra yrken, du får inte lösa dina problem genom att göra dem till någon annans.
Livegen ja, det är man aldrig, men det är inte samma sak som att man efter eget gottfinnande kan strunta i ingångna avtal. "Pacta sunt servanda" - avtal skall hållas - är den grundläggande affärsjuridiska principen som har gällt sedan före romartiden.
Har man valt ett yrke där ens arbetsplats är en annan människas hem så måste man också ta vederbörlig hänsyn till det. Om nu hantverkaren vet att kunderna har ont av att han klampar in med skorna på så går det ju att begränsa obehaget. Man kan till exempel ha med sig ett extra par skydds-skor, som man bara använder inomhus. Såna små detaljer betyder väldigt mycket för kundrelationerna.
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Jösses vad du mummlar nu :).....läs ordentligt och se självkritiken på hantverkaryrket samtidigt som du som kund kan börja självkritisera möjligen ditt men i synnerhet andras betende mot hantverkare istället, det märks på en gång att du läst inlägget med en "fientlig" inställning för att hitta fel utan att se nyansen i hela inlägget...vadå gått i fällan? vilken jävla fälla, jag skrev ju klart och tydligt i samma mening som jag själv gnällde. Nä, kan man inte se helheten så ska man kanske inte uttrycka sig tillbaka kanske.

Men hur som.....hantverkare märker av de kunder som är blahablaha lika som folk märker av hantverkare som är blahablaha och därmed klagas det på dessa. En hantverkare har en massa saker att ta hänsyn till när man kliver in och är hemma hos någon men man utför även ett yrke som innebär en massa saker som tex att behålla skor på som är en del av skyddsutrustningen (kanske det vanligaste man får onda ögat på när man går in med skor fast man ursäktar sig) och saker tar den tid det tar, även en hantverkare har personliga problem, sjuka barn, andra projekt som blir tidsfördröjande, kunder/projekt som kanske måste prioiteras av någon anledning osv osv men har inte möjligheten att kasta in en vikarie. Det jag säger är att det finns ingen ursäkt för att man inte hör av sig men det finns anledningar till varför hantverkaren inte kommer, inte vill ta jobbet eller något annat. Enligt många så verkar det som att en hantverkare alltid ska finnas till hands, helst inte ta betalt, inte för extraarbeten åtminstonde.
Om man nu släpper in en person i sitt hem för att det ska utföras arbete, varför sätter man sig inte in lite i vad det handlar om, jag menar, går man till affären och handlar så inte fan letar man upp ägaren och frågar vad inköpspriserna på varorna är, inte skriver man in i forum på nätet för att det bara är två kassor öppna och långa köer i dom, inte pratas det om juridiska åtgärder om det blir felinslag i kassan, inte gnälls det om man behöver hjälp av personal men inte hittar någon på en gång.....ja, men gällande hantverkare så är det ett jäkla liv direkt, både befogat och obefogat och vad mer kan man tro när det gnälls så fort en hantverkare inte gör som kund säger, även om man förklarar orsaken, jo, det finns dom som ser ner på hanverkaryrket och mer eller mindre anser att hanverkare är livegna. Då kommer ju frågan, vad jobbar du själv med Thomas59, kanske inom ett yrke där jag personligen har en massa synpunkter på hur saker ska utföras.

Men som sagt, det spelar väl ingen roll vad man skriver för för hur kul är det att bara ta fram positiva saker och diskutera dom. Och så blev det OT igen:S
Nej jag ser faktiskt inte "nyansen" i ditt inlägg. Jag försöker bara läsa precis vad du skriver.

Vad menar du att det är för skillnad mellan ursäkt och anledningar. Resultatet för kunden blir ju det samma. Som du lägger fram dina argument får man ju onekligen intrycket att dina anledningar ska "ursäkta" beteendet. Att du skriver att det inte är någon ursäkt hjälper ju liksom inte.

Vad det är för "positiva saker" du för fram är också höljt i dunkel?

Din påstådda självkritik är likaså svår att hitta i ditt inlägg. Då du säger att det inte finns någon ursäkt för ett visst beteende (ringa, komma i tid osv) garderar du snabbt med: "Enligt många så verkar det som att en hantverkare alltid ska finnas till hands, helst inte ta betalt, inte för extraarbeten åtminstonde.". Det blir ju liiiiite svårt att ta din påstådda självkritik på allvar då.

Du skriver bla:

---(kunderna) satte sig in lite bättre i vad det är dom ska "köpa"
---(kunderna ska) jämföra mera
---(kundena ska) börja tänka på att billigt inte är billigast i längden jämt
---...att en hantverkare som mer eller mindre går på "underpris" många gånger antingen gör snabba och slarviga arbeten för att han/hon ska hinna med så många jobb som möjligt och i samband med det också blir svår att få tag på.
---Den seriöse och dukteige (oftast lite dyrare) har så mycket kunder och är så eftertraktad att han/hon inte hinner med/kommer ihåg att hålla kontakter med kunderna.

...och det är svårt att tolka detta på annat sätt än att du lägger en stor del av skulden till den uppkommna situationen på kunderna - DOM MÅSTE LÄRA SIG, resp DOM MÅSTE FÖRSTÅ är väl essensen i det du skriver. Jag ser inget om vilken skuld hantverkaren har i den uppkomna situationen?

Och sen rundar du av med "Ingen ursäkt att inte tala om för kunder om man kommer eller inte och när osv men med tanke på hur mycket gnäll det skrivs i jämförelse med bra saker så kanske folket skulle lära sig att en hantverkare inte är er livegen.". Vad menar du egentligen med att kunderna ska lära sig att hantverkaren inte är livegen? Menar du att kunderna ska acceptera att hantverkaren inte hör av sig eller håller ingångna avtal. Får inte riktigt ihop det du skriver. Menar du Livegen=höra av sig när man är sen/inte kommer respektive Inte livegen=helt ok att inte höra av sig?

Du skriver också: "Kanske om vissa skulle sluta att se ner på hantverkare som ett andra klassens yrken så skulle respekten komma tillbaka mot kunderna, så, ni kunder, börja prata med varandra och se hur ni ska behandla och tackla hantverkarna först....kanske där lösningen ligger."

Svårt att tolka detta annat än som att du lägger skulden på kunderna!

Och vidare: "Ja, jag är hantverkare och jag arbetar sen några år tillbaka till 80% mot företag bara just pga de problem man upplever som hantverkare och företagare med arroganta privatpersoner.....och som med hantverkare, man kan inte jämföra den ena privatpersonen med den andra men det är lätt att klaga när man har chansen..."

Fel på kunden IGEN enligt dig!

Nä du Glufsglus, nåt mummel är det inte. Jag läser bara vad du skriver. Sen är det en annan sak om du själv inte INSER vad du egentligen skriver. Nån fientlig inställning har jag inte heller. Förundras bara över hur du som hantverkare tänker. Kan dock ana en portion fientlighet i dett eget svar, men jag kan ju ha fel.

Hur svårt kan det förresten vara att ha ett par "inneskor"?

Hur du resonerar kring "personliga problem" blir också lite märkligt. Konsekvensen av ditt resonemang är ju att dina personliga problem drabbar kunden istället. Varför är det bättre?

Dina exempel från butiken är också lite långssökta. Dels är det inte särskilt jämförbart, dels är konkurrensen hård och det är lätt att byta butik och dels så upplevs faktiskt inte butikerna på det sätt som många upplever hantverkare. Vore det så skulle det skrivas om det.

Du skriver: "Om man nu släpper in en person i sitt hem för att det ska utföras arbete, varför sätter man sig inte in lite i vad det handlar om" Det mest naturliga vore väl att vända på resonemanget. Om man nu går in i någons hem, varför tar man då inte hänsyn till detta som hantverkare utan tex klampar in i skitiga skor?

Vad jag själv jobbar med? Ja, jag är inte hantverkare som denna tråden handlar om så det är helt irrelevant men jag kan ju säga så mycket som att om mina anställda skulle agera som många hantverkare gör så skulle dom få sparken direkt. Skälet? Arbetsbrist, för ingen kund skulle acceptera ett sådant beteende. Tror inte någon ens skull komma på tanken att lägga ansvaret på kunderna om något gått snett. Det skulle ju vara att helt underkänna det egna företagets förmåga att agera professionellt och ändå är det just precis vad många hantverkare (dig inräknad) gör då man i ett utslag av någon sorts missriktad kåranda ska till att försvara den egna branschen.

Fundera istället på hur du/ni/hantverkarna ska hantera de situationer som uppstår istället för att reflexmässigt skylla ifrån er på kunderna. Det är faktiskt inte särksilt klädsamt.
 
Kunden har alltid rätt. Inser man inte det bör man byta yrke. Det är inte roligt alla gånger och en del kunder går helt enkelt inte att tillfredsställa, men börjar man rucka på den principen är man inne på en farlig väg. Och det är det jag försöker bena ut genom att starta den här tråden - varför verkar det som om just hantverkare har drivit iväg bort från den grundläggande principen?
Flera här "skyller" på kunderna, vilket andra tycker är stötande. Kanske det är så att en del av problemet ändå ligger där, för det är inte lätt att vara förstående när vattnet sprutar ur trasiga rör i ens eget hem, ens privata sfär, eller "comfort zone" som det träffande engelska uttrycket lyder. Men det är på sin höjd en av flera förklaringar - men definitivt ingen ursäkt. Återigen, hantverkare är och förblir ett serviceyrke och kan man inte hantera det är man helt enkelt i fel bransch.
Jag tror att detta är något man helt enkelt missar - kanske i hela utbildningskedjan. Förmodligen skulle det hjälpa en hel del med lite obligatorisk psykologi på utbildningarnam, t ex på gymnasiet. Här skulle också branschorganisationerna kunna spela en jättestor roll genom att anordna skräddarsydda fortbildningskurser - varför inte med en certifiering efter genomgången kurs i kundvård som morot? Något att skylta med inför kunderna?
I grund och botten är det kunderna som är arbetsgivarna, på gott och ont. Idag kanske det är lätt att glömma bort det, när man kan välja och vraka bland uppdragen, men jag minns tidiga 90-talet, när hela byggbranschen var på väg utför stupet. Trots allt är det när solen skiner som man ska bärga höet inför vintern.
 
QUOTE=Thomas59;1211787]Nej jag ser faktiskt inte "nyansen" i ditt inlägg. Jag försöker bara läsa precis vad du skriver.

Jag förstår att du inte gör det för du går inte in med inställningen till att vara neutral utan en fientlig inställning för att hitta fel samt att du kör en "Jehovas" och rycker ut meningar och stycken ur sina sammanhang och separata inlägg för att bygga upp din egen tolkning men jag ska ge mig på ett försök att svara på dina kommentarer så gott det går.

Vad menar du att det är för skillnad mellan ursäkt och anledningar. Resultatet för kunden blir ju det samma. Som du lägger fram dina argument får man ju onekligen intrycket att dina anledningar ska "ursäkta" beteendet. Att du skriver att det inte är någon ursäkt hjälper ju liksom inte.

Jag skrev att det finns ingen ursäkt att inte kontakta kund för något som är avtalat men att det säkerligen finns en anledning till det, vad sen anledningen är och om kontakten med kund kommer senare låter jag vara osagt men som tex en olycka eller akut sjukvård, borttappad telefon osv är ju ursäkter som ingen kan kräva att man ska bli kontaktad på stört för. Hur du sen tolkar det hela är ju något du byggt upp i din egen fantasi för det står klart och tydligt: "Det jag säger är att det finns ingen ursäkt för att man inte hör av sig men det finns anledningar till varför hantverkaren inte kommer, inte vill ta jobbet eller något annat." och hur man kan "feltolka" detta är väl bara ett tecken på att inte vilja förstå innebörden i texten då ingen vidare förklaring (som du har i din tolkning) skrivits om just det stycket i texten så det står det som det står och ingen anledning till vidare tolkningar och funderingar.

Vad det är för "positiva saker" du för fram är också höljt i dunkel?

Jag har ingenstans påstått att jag varken plockat fram eller "höljt i dunkel" positiva saker, var du hittar något som tyder på det ställer jag mig frågande till, kanske din hjärna spelar dig ett spratt där? Det jag pratat om är att se hela nyanseringen men det kanske är svårt för någon som gärna plockar enstaka stycken för ingående studering istället för att se helheten i hela inlägget, tidigare inlägg och kopplingar till dessa och andras inlägg.

Din påstådda självkritik är likaså svår att hitta i ditt inlägg. Då du säger att det inte finns någon ursäkt för ett visst beteende (ringa, komma i tid osv) garderar du snabbt med: "Enligt många så verkar det som att en hantverkare alltid ska finnas till hands, helst inte ta betalt, inte för extraarbeten åtminstonde.". Det blir ju liiiiite svårt att ta din påstådda självkritik på allvar då.

Jösses måste jag säga...garderingar?? Ja, åter igen kör vi en Jehovas här och bygger ihop argument av olika delar av olika inlägg, klart man feltolkar då och inte förstår (vill du ens förstå?) Liiite underligt att du inte plockat något från dom inlägg där jag varit kritisk mot yrkeskåren men det kanske beror på att du där håller med mig och inte har något att invända så dessa textrader inte är till någon nytta när man ska ifrågasätta, vad vet jag....

Du skriver bla:

---(kunderna) satte sig in lite bättre i vad det är dom ska "köpa"

Ja, ska man köpa något för flera tusen så sätter då jag mig in i vad det är jag betalar för tex en bil, ett hus, en lägenhet, en dator, service på bilen osv osv Gällande renoveringar så är jag ju i branchen men även där kollar jag upp med andra kunniga gällande moment jag personligen inte har stor koll på som tex våtrum.

---(kunderna ska) jämföra mera

Jämföra är ju A och O i sammanhanget. Om man inte jämför priser och referenser så kan man åka på en redig ekonomisk smäll, något vi lärt oss genom media och forum.

---(kundena ska) börja tänka på att billigt inte är billigast i längden jämt

Japp, väldigt viktigt. Ett exempel, jag lämnar ett pris på ett jobb (med eller utan färdiga handlingar) där det inte framgår att en JFB ska installeras för att jobbet kräver det. Jag skriver i min offert att JFB ingår (och priset höjs en aning) medans en annan hantverkare ligger på ett lägre pris. Kunden tar det lägre priset men får betala som extra för denna JFB som då kanske är dubbelt så dyr än min. Det är ju upp till kunden att läsa igenom vad dom får för priset osv.

---...att en hantverkare som mer eller mindre går på "underpris" många gånger antingen gör snabba och slarviga arbeten för att han/hon ska hinna med så många jobb som möjligt och i samband med det också blir svår att få tag på.

Om tre företag lämnar offert på mellan 10 och 12 tusen och en fjärde på 6000 kr så bör ju då kanske kunden tänka över varför just denna hantverkare är så billig jämfört med dom andra och vilka konsekvenser det kan innebära i förlägningen.

---Den seriöse och dukteige (oftast lite dyrare) har så mycket kunder och är så eftertraktad att han/hon inte hinner med/kommer ihåg att hålla kontakter med kunderna.

Spelar ingen roll vad man jobbar med men har man fullt upp så är det lätt att glömma, en hantverkare har ett antal hundra kunder i sin kundstock medans privatpersonen kanske har 2-3 hantverkare. Låt säga att hantverkaren besöker 100 kunder under en viss tidsperiod och glömmer att kontakta vid tillfälle 5 stycken av dom, han felar till 5% av sina kunder. Privatpersonen har behov av hantverkare vid två tillfällen vid samma tidsperiod och en av dom missar kontakten, kunden drabbas då av 50% felande av "sina" hantverkare, just där ser det mycket ut men jämför 5 fel av 100 och 1 fel av 2. Hantverkaren handhar fler kunder än en kund handhar hantverkare, självklart klagar man som kund då när "hela" 50% felar men man bör kanske tänka på att hantverkaren måste ha en prioriteringsordning samt att om han/hon är eftertraktad inte har tid helt enkelt jämt. Kan nog sätta en liten peng på att även du glömt en och en annan sak men att det skulle ha något med ditt yrke att göra skulle du nog aldrig erkänna kan jag tänka mig ;)

...och det är svårt att tolka detta på annat sätt än att du lägger en stor del av skulden till den uppkommna situationen på kunderna - DOM MÅSTE LÄRA SIG, resp DOM MÅSTE FÖRSTÅ är väl essensen i det du skriver. Jag ser inget om vilken skuld hantverkaren har i den uppkomna situationen?

Nu har du tolkat enkelriktat igen, det jag påvisar är att det finns saker som man som kund bör börja tänka på, man kan inte bara ta saker för givet. Varken kund eller hantverkare är mer än människa och om det ska finnas någon skuld (vilket du tar upp) så är det sällan att eventuella problem generellt bara beror på ena parten.

Och sen rundar du av med "Ingen ursäkt att inte tala om för kunder om man kommer eller inte och när osv men med tanke på hur mycket gnäll det skrivs i jämförelse med bra saker så kanske folket skulle lära sig att en hantverkare inte är er livegen.". Vad menar du egentligen med att kunderna ska lära sig att hantverkaren inte är livegen? Menar du att kunderna ska acceptera att hantverkaren inte hör av sig eller håller ingångna avtal. Får inte riktigt ihop det du skriver. Menar du Livegen=höra av sig när man är sen/inte kommer respektive Inte livegen=helt ok att inte höra av sig?

Jag förutsätter att du vet vad som menas med livegen. Men tyvär kan jag inte förutsätta tydligen att du verkligen tar in allt du läser. Texten är tydlig och jag kan ju ta som exempel att så fort en hantverkare gör fel i kundens ögon så gnälls det, media och forum hjälper ju till ganska bra för att ge en enkelspårig syn på hantverkare medans de gånger allt går bra och kunderna är nöjda så hör man i princip ingenting om det. Återigen, hantverkaren träffar betydligt fler kunder än vad kunden träffar antal hantverkare och därmed stöter hantverkaren på alla typer av folk, vissa anser sig ha rätten att snoka upp hemnummer och ringa och prata jobb på kvällar och helger, skrika rakt ut om en tid missas (kanske 1 av hundra för hantverkaren), tror att dom är medelpunkten i hantverkarens liv just för tillfället osv osv och sen fast man med den inställningen kört ett projekt inte alls ha bråttom att betala en faktura i tid. Ja, vad ska man då "tro" som hantverkare att vissa kunder tänker.
Hur kommer det sig tex att kunderna gärna vill ha hem hantverkare på kvällstid när dom är hemma från jobbet för att kolla på eventuellt kommande arbete eller utför något halvakut istället för att själv stanna hemma från jobbet en morgon och göra samma sak? Har inte hantverkarna rätt till fritid och umgås med sin familj på kvällar? Vi har ju också det här att många inte vill ha hem hantverkare före en viss tid på morgonen, vad ska hantverkaren göra fram till dess om det inte finns något litet skitjobb på 1-2 timmar, vem betalar då? Det blir ju då som så att om hantverkaren ska fylla sin dag så kanske han tar ett jobb mellan 7 och den tid han ska till den andre kunden, kanske vid 9 men så går något fel på det första jobbet och han/hon blir försenad och det blir ett jäkla liv för kunden måste iväg till jobbet och vill inte lämna nyckeln ute och måste vara hemma och visa något, är det respekt för hantverkaren och hantverkarens tid det?
 
Fortsättning

Du skriver också: "Kanske om vissa skulle sluta att se ner på hantverkare som ett andra klassens yrken så skulle respekten komma tillbaka mot kunderna, så, ni kunder, börja prata med varandra och se hur ni ska behandla och tackla hantverkarna först....kanske där lösningen ligger."

Svårt att tolka detta annat än som att du lägger skulden på kunderna!

Mmm...det är du som tolkar och tar upp ämnet "skuld". Men om du gick tillbaka i tråden och läste allt som skrivits så skulle du se att det hela började med att "Ugglan" hade en förfrågan och jag gav en tanke om lösning. Mitt inlägg är som sagt mitt och med tanke på allt skit seriösa hantverkare får indirekt via media och forum utan någon som helst förtåelse för att alla är olika så kanske en förändring kan börja hos kunderna. Jag var vid tillfälle hem till en kvinna som UE och innan jag ens sagt hej så påtalade hon för mig "Jag vet att man bara blir lurad av hantverkare så tro inte att jag inte är medveten om det" och då kan man inget göra än att dra en djup suck. Sen kanske vi har ett lite mer påtagligt problem i just den här staden gällande att se ner på olika yrken men det är ju en akademisk fråga.

Och vidare: "Ja, jag är hantverkare och jag arbetar sen några år tillbaka till 80% mot företag bara just pga de problem man upplever som hantverkare och företagare med arroganta privatpersoner.....och som med hantverkare, man kan inte jämföra den ena privatpersonen med den andra men det är lätt att klaga när man har chansen..."

Fel på kunden IGEN enligt dig!

Jag läser och läser men kan inte hitta något som säger att det är fel på kunden bara. Vi läser en gång till...hmmm...jamen titta, står det inte i slutet: "och som med hantverkare, man kan inte jämföra den ena privatpersonen med den andra men det är lätt att klaga när man har chansen"
Om inte det påtalar att kund och hantverkare är lika goda kålsupare så vet inte jag, men du vill ju tolka saken på ett sett så då ser du ju bara det du vill se.

Nä du Glufsglus, nåt mummel är det inte. Jag läser bara vad du skriver. Sen är det en annan sak om du själv inte INSER vad du egentligen skriver. Nån fientlig inställning har jag inte heller. Förundras bara över hur du som hantverkare tänker. Kan dock ana en portion fientlighet i dett eget svar, men jag kan ju ha fel.

Med tanke på alla lösryckta meningar, stycken, blandningar från olika inlägg så kan jag inte annat säga än att du mummlar. Visst är det lätt att bygga sin egen story och tolkning när man gör på det viset men till vilken nytta? rättfärdiga sig själv eller försöka manipulera andra läsare att tycka som du fast det egentligen inte är skrivet exakt så som du vill tolka det? Vad vet jag, jag håller mig till ett inlägg i taget, blir liksom enklare så då det kan svara på något tidigare inlägg också.
Gällande fientlighet så ja, det har jag mot kunder som felar utan att inse det själva och mot hantverkare som drar skit över de seriösa med sitt felande. En annan intressant sak är ju att i alla dessa "klaga på hantverkare" trådar så svarar hantverkare många gånger försvarande men fördömmer också de felande hantverkarna medans det ytterst sällan är kunder som tänker det extra steget om man själv eller annan kanske är en felande part i det hela.
Sen har vi ju dom som ger sig in i diskutionen med ett agg och hugger "fientligt" utan att vilja se det stora hela utan blindstirrar på en sak och med medias hjälp så är det ju inte så svårt kanske.

Hur svårt kan det förresten vara att ha ett par "inneskor"?

Inte ett dugg svårt men övertyga företagen att köpa ut två par skor eller fler till sina anställda varje år så dom kan ha ett par för endast inomhusbruk.

Hur du resonerar kring "personliga problem" blir också lite märkligt. Konsekvensen av ditt resonemang är ju att dina personliga problem drabbar kunden istället. Varför är det bättre?

Ja, det drabbar ju självklart kunden men även andra. Ett exempel: Jag väntade in en snickare jag skulle samköra med hos en kund men han dök inte upp, till saken hör att han i dagarna då fått reda på att han hade cancer i sina intimare delar och förståerligt var ganska disträ. Jag ringde till slut upp och han meddelade att han glömt. Jag förklarade för kunden att jobbet skulle skjutas upp någon dag och att snickaren skulle höra av sig om ny tid, jag sa inget om cancern för det tyckte jag var snickarens privatsak att framföra om han ville. Kunden var sur till dess hon fått reda på orsaken och tog det som det var, jag drabbades med ett antal planerade timmar som blev "arbetslösa" men jag tog det också som det var pga orsaken.
Det är ett exempel på personliga problem, sen finns det en massa annat som kan hända som också förhindrar direkt kontakt med kund och det händer mäniskor i alla yrken men hantverkare får gnäll direkt, då funderar man ju om folk tror att man är dom livegna också.

Dina exempel från butiken är också lite långssökta. Dels är det inte särskilt jämförbart, dels är konkurrensen hård och det är lätt att byta butik och dels så upplevs faktiskt inte butikerna på det sätt som många upplever hantverkare. Vore det så skulle det skrivas om det.

Precis, gick du i en fälla nu?...eller var det ingen fälla?;)
Många med dig kan nog tycka att jämförelsen inte är relevant men saken är ju den att man besöker affären och upplever problemena där betydligt oftare än vad man har hem en hantverkare i sitt hem, sitt allra heligaste och därmed är bekväm med affären. Du visade där med ditt inlägg att jämförelsen är kanon för du påpekar ju inte bristerna i en affär men du påpekar bristerna hos hantverkaren på dom punkter jag skrev i det inlägget så tack för att du bevisade min "tes".

Du skriver: "Om man nu släpper in en person i sitt hem för att det ska utföras arbete, varför sätter man sig inte in lite i vad det handlar om" Det mest naturliga vore väl att vända på resonemanget. Om man nu går in i någons hem, varför tar man då inte hänsyn till detta som hantverkare utan tex klampar in i skitiga skor?

Vem har sagt något om skitiga skor?

Att vända på en text från att någon ska lägga ut ett antal tusen kronor på ett projekt och om viljan att sätta sig in i eller inte vad pengarna spenderas på till problemet med om en hanverkare går in med skor är nog det mest långsökta, patetiska och tydligaste sättet att försöka greppa argument för att få fram sin egen syn till den rätta synen jag sett...jösses:)

Vad jag själv jobbar med? Ja, jag är inte hantverkare som denna tråden handlar om så det är helt irrelevant men jag kan ju säga så mycket som att om mina anställda skulle agera som många hantverkare gör så skulle dom få sparken direkt. Skälet? Arbetsbrist, för ingen kund skulle acceptera ett sådant beteende. Tror inte någon ens skull komma på tanken att lägga ansvaret på kunderna om något gått snett. Det skulle ju vara att helt underkänna det egna företagets förmåga att agera professionellt och ändå är det just precis vad många hantverkare (dig inräknad) gör då man i ett utslag av någon sorts missriktad kåranda ska till att försvara den egna branschen.

Du har helt rätt att det inte handlar om andra yrken än om hantverkare men att bara hävda att ditt yrke inte är relevant är ju bara fegt i sammanhanget. Varken jag eller någon som eventuellt håller med mig samt andra också har möjligheten att ens tänka tanken om du egentligen borde yttra dig och klaga då du kanske tillhör ett yrke som felar betydligt också...men men.

Som sagt, om du läser allt så ser du också kritik, lika så i andra trådar men återigen, ska man göra en Jehovas av sina argument bara för att få till det så är det inget jag kan respektera speciellt mycket och därmed fortsätter jag att försvara dom som gör rätt för sig, lägger in argument som kan få en som har problem att tänka ett steg till och se om de var två om saken osv, det går inte att lösa ett tvåpartsproblem med bara den ena sidan som försöker.

Fundera istället på hur du/ni/hantverkarna ska hantera de situationer som uppstår istället för att reflexmässigt skylla ifrån er på kunderna. Det är faktiskt inte särksilt klädsamt.[/QUOTE]

Det som defenitivt inte är klädsamt är att argumentera med meningar och stycken från helt separata inlägg vilket du gör så att inlägget ser ut att ha ett samanhang som baar går åt ett håll. Om man nu ska göra på det viset och kanske själv tycker att man gjort det så att sakerna kan skilljas ur från varandra så kanske man bör använda sig av inlägg där den efterfrågade kritiken finns med också men det "glömmdes" visst bort.
Situationerna som uppstår grundar sig mest i missförstånd, okunskap och ovilja att förstå och det gäller båda parter men fortfarande, så länge media kastar skit på hantverkare i allmänhet kommer kunder i allmänhet ha en skev syn på det hela och klaga över minsta lilla fel och det drabbar de seriösa så länge kunderna inte kan nyansera det eventuella problemet och försöka lösa det med sin hantverkare. Köper man en dyr bil så sätter man ju in sig i vad det är man lägger ner pengarna på, varför inte samma sak när man ska ha en dyr renovering?
 
ricebridge skrev:
Kunden har alltid rätt. Inser man inte det bör man byta yrke. Det är inte roligt alla gånger och en del kunder går helt enkelt inte att tillfredsställa, men börjar man rucka på den principen är man inne på en farlig väg. Och det är det jag försöker bena ut genom att starta den här tråden - varför verkar det som om just hantverkare har drivit iväg bort från den grundläggande principen?
Flera här "skyller" på kunderna, vilket andra tycker är stötande. Kanske det är så att en del av problemet ändå ligger där, för det är inte lätt att vara förstående när vattnet sprutar ur trasiga rör i ens eget hem, ens privata sfär, eller "comfort zone" som det träffande engelska uttrycket lyder. Men det är på sin höjd en av flera förklaringar - men definitivt ingen ursäkt. Återigen, hantverkare är och förblir ett serviceyrke och kan man inte hantera det är man helt enkelt i fel bransch.
Jag tror att detta är något man helt enkelt missar - kanske i hela utbildningskedjan. Förmodligen skulle det hjälpa en hel del med lite obligatorisk psykologi på utbildningarnam, t ex på gymnasiet. Här skulle också branschorganisationerna kunna spela en jättestor roll genom att anordna skräddarsydda fortbildningskurser - varför inte med en certifiering efter genomgången kurs i kundvård som morot? Något att skylta med inför kunderna?
I grund och botten är det kunderna som är arbetsgivarna, på gott och ont. Idag kanske det är lätt att glömma bort det, när man kan välja och vraka bland uppdragen, men jag minns tidiga 90-talet, när hela byggbranschen var på väg utför stupet. Trots allt är det när solen skiner som man ska bärga höet inför vintern.
Jo, rent generellt så ska man väl tycka att kunden alltid har rätt men det är en klurighet i hantverksbranchen när det gäller just det. Det finns inom vissa yrken så många regler och "genvägar" som kunderna ser som man helt enkelt inte kan ta men man måste ju då som hantverkare vara lite pedagogisk och förklara.

Att hantverkare glidit bort är nog svårt att sätta tummen på orsaken för men från hantverkares sida handlar det nog dels om att de som är anställda ser sig som anställda och gör sitt jobb och sen får firman ta skiten ungefär. Företagarna som jobbar ute som hantverkare har ju lite mer att tänka på och glider nog åt två håll, dels dom som är otroligt hjälpsamma, organiserade och pedagogiska och de andra som har häcken så full att dom helt enkelt glömmer bort folk, tider och saker.

Om jag tar en jämförelse med mig själv och typen av kunder jag stött på/stöter på så är det som så att jag egentligen pysslar med två skilda saker, dels elektriker med installationsjobb och dels tekniker på svindyra maskiner. Som elektriker har jag kunder som privatpersoner och så länge man är pedagogisk osv så brukar allt flyta men med tanke på att man är i någons hem där kunden också har en idé om hur slutresultatet ska vara måste man vara finkänslig. De klagomål/förfrågningar som kommer gällande utförande av jobb, faktura osv är i regel detsamma hos alla privatkunder och dom kanske ställer/kräver saker en gång om åtet men jag för höra och förklara samma sak 20 ggr om året till dessa privatkunder, man tröttnar ju samt att man hos vissa kunder ses som en mindre bildad mäniska baar för att man håller i verktyg istället för penna. Sen har vi där jag gör de flesta jobben, som UE till byggare, man har handlingar att gå efter och diverse tillval, saker är inte som det är tänkt och det blir avvikelser som tas med projektledare, byggaren och representant från byggherren, det mesta går smidigt och man har sällan kontakt med med de boende vid en stamrenovering tex och man blir respekterad för den yrkesgrupp man är (så länge man gör bra jobb) men när väl det är besiktning och de boende är hemma igen så kommer det krav/frågor om alla möjliga och omöjliga saker (nu är jag som elektriker ganska förskonad av det) och de boende kan helt enkelt inte förstå varför det är på ett visst vis just hemma hos dom men tänker inte på att det har renoverats i kanske 100 lägenheter till under samma eller liknande förutsättningar. Sen räcker det att bara visa sig ute med arbetskläder så kan man få skäll för något en röris gjort eller vad som helst. Den boende är med om en "one in a lifetime" händelse medans vi hantverkare pysslar med det där dag ut och dag in i flera år. Det finns ju inget "heligare" än hemmet liksom och det förstår ju vem som helst att när man inkräktar i den privata sfären så är det känsligt. (samma med bilverkstaden, personalen grejar med samma sak dag ut och dag in och får höra i princip samma klagomål/förfrågningar hela tiden)

Det andra jag gör som tekniker är på instutioner, storföretag, myndigheter och liknande och där blir man välkommnad som "experten" eller "den räddande ängeln" när man kommer och jag får ta den tid jag behöver, inga problem med tillfälligt driftstopp osv fast jag fortfarande är densamme person med samma pedagogiska inställning så är det som natt och dag mellan dessa två grejer, om det beror på att jag är betydligt dyrare per timme och har högre status eller det att jag inte har det vanliga arbetsbyxorna på mig vet jag inte men skilland är det i alla fall.

Som hantverkare ser man att det är stor skilland på inställning mot oss beroende på vilket område man är inne och arbetar på men att det finns skithögar som hantverkare går ju inte att komma ifrån.
Jag tror många hantverkare vill och försöker men helt enkelt inte hinner eller orkar ibland, det är ju både fysiskt och psykist påtagligt i många yrkesgrupper och framförallt för de som är egenföretagare samtidigt som kunden ser till sitt och sin rätt, kanske lite enkeltspårigt ibland och då uppkommer klagomålen men det tokiga är ju att det ibland klagas om saker att det är svårt att få tag på hantverkare, vad beror det på då? Personalbrist i företagen? Upptagna företag? Jag menar, klaga på dåliga jobb är en sak men att klaga på att hantverkare inte går att få tag på är ju knappast hantverkarnas problem, dom har ju fullt med jobb då tydligen.

Men åter till frågan, är det verkligen så att hanverkare bortser från att "kunden alltid har rätt"....nja, delvis skulle väl jag vilja säga. Vissa gubbar har väl "spårat ur" totalt och är helt likgiltiga till all typ av kontakt och informationsförmedling men tydligen så har dom kunder ändå i övrigt så har jag lite svårt för just benämningen "kunden har alltid rätt" för det kan bara gå till en gräns. Kunden har rätt så länge båda perter är överens om vad som ska göras och inom dom ramar hantverkaren kan arbeta i beroende på regler osv men sen kan man ju inte som hantverkare gå igenom varenda detalj i ett projekt med kunden, alltså "lära" kunden hur ett bygge funkar in i detalj och det är väl där det sen brister då kunden i sitt huvud sett en typ av helhet medans verkligheten visat något annat och det pga att kunden då kanske inte velat sätta sig in i eller förstå vad det hela handlar om. Jag har på stamrenovering varit med om kunder som gråtit när dom kommit hem och sett badrummet för det är absolut inte så som dom tänkt sig i sitt huvud fast dom valt kakel, handdukstorkar själva, sett toaletter, handfat osv i utställningsrum. Det är helt enkelt inte lätt att som lekman föreställa sig slutresultatet och om man inte engarerar sig själv som kund och är med i processen så långt det går så är det lätt hänt att det blir "fel" men inte hantverkarens fel.
 
glufsglufs skrev:
lååångt!
Lååångt!
 
Mikael_L
Men glufsglufs skrev inte "lååångt" någonstans, så var har du hittat det citatet ... :O




Egentligen tycker jag inte om när man citerar fel, dvs citerar någon annat än det som faktiskt skrevs.
Och gör man detta kan en kommentar om det vara på plats.
Just detta blev ju ingen värre avart, men bara som princip ... :)
 
Mikael_L skrev:
Men glufsglufs skrev inte "lååångt" någonstans, så var har du hittat det citatet ...
En redaktionell sammanfattning av inläggets omfattning.
 
Mjo, det har ju en tendens att bli långt ibland för att vissa saker är betydligt svårare att framföra i skrift än oralt samt att om ett redan långt inlägg ska besvarars och citeras så drar det iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.