19 881 läst · 61 svar
20k läst
61 svar
"Ljusaste" H7 och H9 lampor?
Har fått mina i vanl brev i lådan. Alla 6!
Konstigt.
Undrar om ngn testade xenon i halvlysen h7.
Hur det inverkar på ljusbilden?
http://www.xenonkungen.com/se/art/automatisk-nivareglering.php
Betyder det att det är ok att konventera? Hur tolkar ni det?
Konstigt.
Undrar om ngn testade xenon i halvlysen h7.
Hur det inverkar på ljusbilden?
http://www.xenonkungen.com/se/art/automatisk-nivareglering.php
Betyder det att det är ok att konventera? Hur tolkar ni det?
Redigerat:
Slutsatsen är att det kommer gå bra hos bilprovningen 9 ggr av 10 och den 10nde gången är det en gnällig besiktningsman som kommer hänvisa till ett helbilsgodkännande och underkänna din bil. Det finns tusen saker du inte får göra pga helbilsgodkännandet men de flesta av dom bryr sig inte om så länge installationen är säker. Bredare större hjul är ett sådant exempel.
Jag har xenon H7 till halvljuset i min Santa Fe CM -07 och det blir mkt bra ljusutbyte och stor skillnad jämfört med halogen. Det är projektionslins till halvljuset så ljusbilden blir tydlig och skarp.kamilenski skrev:
Jag driver ett Hyundai bilforum och där har frågan om xenon givetvis varit uppe. En av forummedlemmarna ställde frågan till Bilprovningen enligt följande:
Strictly speaking så är det inte tillåtet ur Bilprovningens synvinkel. För egen del har bytte jag lampor vid besiktningen och körde med vanlig halogen. Gick bra såklart!FÖR KÄNNEDOM !
Torsdag 10 Nov 2005
Min fråga till SBP: Har just köpt en Hyundai Santa Fe -05 från bilhandlare i Sverige. Bilen har höjd/ljusreglering av strålkastare som standard, men EJ strålkast.torkare eller högtrycksspolning av dessa. Är det godkänt att "bygga om" orginal halogenljus till Xenon eller Bi-Xenon?
Svar från SBP:
Att konvertera en Halogenstrålkastare till Xenon ljus är inte tillåtet. Man får inte förändra eller bygga om en redan godkänd lykta. Skall man byta till Xenon ljus, då måste det vara ett komplett system som är Europagodkänt vad det gäller strålkastare, strålkastarrengörare och automatisk ljusnivåreglering. Om det finns ett originalsystem av typ Xenon till just den bilen vet egentligen bara tillverkaren eller generalagenten och då skall det finnas med i Helfordons-Godkännandet som en variant, för att kunna godkännas. Där skall även intygas från tillverkare eller generalagent, att strålkastare, strålkastarrengörare och automatisk ljusnivåreglering är av den för bilmodellen godkänd typ. En sådan förändring/ombyggnad av ljuset kräver dessutom en registreringsbesiktning av bilen.
ClasseClas
Tack för din ärlighet.
Jag tror jag ska testa med det... I värsta fallet får min son dessa xenon till helljus
Ja tänker mest på mötande trafik. Vill inte utsätta andra för det som gör mig arg ibland.
Tack.
Tack för din ärlighet.
Jag tror jag ska testa med det... I värsta fallet får min son dessa xenon till helljus
Ja tänker mest på mötande trafik. Vill inte utsätta andra för det som gör mig arg ibland.
Tack.
Bilprovningen är inte det stora problemet med att förändra en bil från helbilsgodkännandet. Problemet uppstår om du åker på en besiktning av polisen ute på vägen. I värsta fall ålägger polisen dig då att registreringsbesiktiga fordonet eftersom det inte längre uppfyller de krav som ställs på fordonet i original. Kan bli en dyr historia då.
Det har jag aldrig hört om någon som behövt göra pga lampbyte. Omöjligt är det ju inte, men om man återställer allt till original så finns ju inte mycket mer att bevisa. Värre är det ju om man trimmat, då det kan vara svårt för någon utomstående att intyga att alla delar är original igen.
Sammanfattningsvis tycker jag såhär:
1. Konvertera inte halvljus utan att ha automatiskt höjdreglering. Det kan blända något fruktansvärt.
2. Konvertera istället helljus eller komplettera med extraljus för att få det ljus du behöver.
Sammanfattningsvis tycker jag såhär:
1. Konvertera inte halvljus utan att ha automatiskt höjdreglering. Det kan blända något fruktansvärt.
2. Konvertera istället helljus eller komplettera med extraljus för att få det ljus du behöver.
http://www.caprice.se/community/viewtopic.php?p=21622&sid=6f67d87d97ef389e79aa35cda9397923#p21622MathiasS skrev:
Observera att här var det bilprovningen som la föreläggande om registreringsbesiktning.
cem77 skrev:
Faktum är att SBP under januari månad har ändrat sin praxis för vad man kontrollerar. Nuförtiden står det tydligt i instruktionen att man speciellt ska leta efter konverterade lyktor. Extraljus är fortfarande inte ett problem i praktiken, men det kommer vara helt omöjligt att ta sig igenom med konverterade halogenhus, vilket väl egentligen är rätt bra.