Ojoj, fick visst jättemånga svar på en gång. Jag som skulle gå och laga lite mat... :D

Ska försöka svara på allt.

FredrikR skrev:
Är du säker på att det verkligen är PCM och inte GCM8 du läst gott om?
GCM är den blå Boschen, PCM den gröna.
GCM8s brukar finns runt 3500:-, skiljer det inte mer än 500:- så hade jag inte ens tänkt tanken på den gröna. :)
Har för mig att jag har läst bland "hemmaanvändarna" att PCM är en fullgod maskin. Är det bättre maskiner ju högre siffra man väljer? Exempelvis importera en GCM 10 ligger på ca 2900kr från Tyskland. Är det en bra modell? Eller är det en gammal utgående som det inte finns delar till?

mattiasp skrev:
Hur ser det första projektet ut?
Huset som vi har lagt ett bud på är ett gammalt från 1900-talet där allt på sikt ska renoveras.
Innan vi ens flyttat in i huset har jag och min sambo kommit överens om att tre rum ska vara helt klara; Badrum, 1 Sovrum och köket.
För att det inte ska dra ut på tiden kommer jag inte att göra badrummet själv. Däremot ska jag försöka göra så mycket "förarbete" som jag kan.

Så som svar på frågan är nog mitt första projekt rivningsarbete. Där vet jag att en tigersåg är fruktansvärt bra, men har pratat med kompisar som rekommenderar att jag lånar en istället för att köpa mig en. En tigersåg har man bara vid rivningen och inte så mkt mer framöver, sa de.

Mikael_L skrev:
Varför en kap/ger ?
Ehh... Har inget riktigt svar på det. Baseras på dels:

* Det pratas väldigt mycket om Kap/Gersåg på forumet. (Tänkte då att det ingick i basutbudet på maskinparken)
* Dels är det bland de dyrare maskinerna man köper. Så därför tänkte jag också att man kan passa på när man har råd eftersom alla säger att det är dyrt att bli husägare...
* Dels är bland mina första projekt regla vägg...

Men. Jag är absolut helt öppen för både förslag och förändringar. Klarar man sig lika bra med en cirkelsåg köper jag ju hellre det...

Anderrrrrsson skrev:
Du.... borrade ner en björk? :O
Hehe, bor ju som sagt i en hyresrätt, så ville inte borra och damma ner lägenheten. Så jag testborrade ett litet hål i en björk.... och blev så exalterad av dess kraft att bytte till ett större borr och borrade mer och mer och mer... och till slut... bara föll björken...
Det som lät så logiskt för mig för en stund sen låter nu helt plötsligt som ett seriemördarbeteende... :blushing:
 
Tycker nog en cirkelsåg med skena är en bra ingång.
Med åren då så skaffar fler o fler olika sågar så blir cirkeln bli mer o mer av en hyllvärmare men den är som sagt jättebra tillsammans med en sticksåg i början.

När det gäller Kap/Ger så blir den först riktigt aktuell den dag du skall sätta lister i taket, bygga altan, staket osv.
Att regla vägg-----bra fogsvans.

Den GCM 10 du har sett i Tyskland saknar säker slide vilket gör den väldigt begränsad. Sågen skall ha ett S bakom siffran.
 
Gizmokvack skrev:
Exempelvis importera en GCM 10 ligger på ca 2900kr från Tyskland. Är det en bra modell? Eller är det en gammal utgående som det inte finns delar till?
Delar är nog inget problem inom överskådlig tid, men just GCM10 är en modell utan slide/gejder, dvs klingan går bara ner, man kan inte dra den, den blir alltså ganska begränsad i kap-kapacitet, särskilt om man börjar ska gera i upp mot 45 grader. Den med slide heter GCM10S.
 
Gizmokvack skrev:
Har för mig att jag har läst bland "hemmaanvändarna" att PCM är en fullgod maskin. Är det bättre maskiner ju högre siffra man väljer? Exempelvis importera en GCM 10 ligger på ca 2900kr från Tyskland. Är det en bra modell? Eller är det en gammal utgående som det inte finns delar till?
Siffran talar om klingstorleken i tum. :)
En 8S räcker långt, är förhållandevis prisvärd om man jämför med PCM8´an.
Dock brukar man väl kunna hitta PCM´n en bit under 3000:- har jag för mig jag läst.
En såg med slide är att föredra.
 
Eftersom hela forumet verkar stå enat tar jag helt enkelt timeout för planerna med Kap/Gersåg.

Jag stänger ner de 10-15 flikar jag har öppna som jämför olika kap- och gersågar i min internet browser.

Jag tackar och bugar för förtydligandet och skillnaden med S:et. Om jag lägger till ett S i produktsöket hamnar jag helt plötsligt 2500kr dyrare vilket gör den modellen helt plötsligt ointressant!

Nimajneb skrev:
När det gäller Kap/Ger så blir den först riktigt aktuell den dag du skall sätta lister i taket, bygga altan, staket osv.
Då börjar jag istället spana på en cirkelsåg istället. Altan, staket är ju många många månader fram... och när jag ska kapa några lister lånar jag en kap/ger av någon jag känner!

Jag har fått svar på de frågor jag ställt. Istället har tusen nya tillkommit. Antingen får jag starta en ny tråd inom kort eller så ändrar jag rubiken på denna!

Stort tack för hjälpen för nu!
 
Roligt med fler i Jönköpingstrakten som renoverar! Lägg gärna upp en tråd med lite bilder och info när ni köpt huset!

Höll förresten på att skratta ihjäl mig åt " Då gav jag mig ut i skogen och borrade ner en björk" :D

Vi har inte heller nån imponerande maskinpark men bäst hittills är DeWalt skruvdragare, Makita sticksåg och Bosch multitool. Den sistnämnda är jag lite kär i :D Sedan köpte vi en billig CoTech kap/gersåg på Classe O. Funkar helt OK till lite lister och sånt.
 
Jag fick en Bosch PCM 8 S när jag fyllde år i början av året. Och jag är mycket nöjd med den. Har använt den från att möjligt. Från att bygga ett trädäck på 50m2, och även gerat lister/foder. Och även kapat till tavelramar med den. Så jag kan rekommendera den.

Pappa köpte den och stativet på cheapy, där den kostar 2890. Och stativet kostade 1295.

http://www.cheapy.se/webapp/wcs/sto..._46_14754_13501_13501_ProductDisplayErrorView

http://www.cheapy.se/webapp/wcs/sto..._46_14754_13501_13501_ProductDisplayErrorView

Dessutom köpte jag till detta stativet från jula som hjälpte mig att kunna kapa dom långa trallen och bärlinorna.

http://www.jula.se/rullbock-med-stativ-125288
 
Köpte en GCM8S till mig själv och den fyller otroligt många syften - Idag fick den kapa upp 36kvm spontat innertak till ved. Igår kapade den reglar till en innervägg och häromdagen girade den lister till ett kök.
Komplettera den med ett stativ och du har en såg som lever länge med många syften - Som husägare kommer du att inse att en stor maskinpark är ngt som måste finnas.
3000 räcker inte långt i maskinparken då du kommer garanterat att behöva följande:

- Cirkelsåg/Sänksåg
- Bra skruvdragare
- Kap/girsåg
- Sticksåg
- Om betong så även en bra slagborr

Självklara saker som husägare till ett renoveringsobjekt! Jag har spenderat 3 år med att bygga upp min maskinpark och usch vad roligt det är att jobba med BRA verktyg! Snabbt går det! =)
Sätter just gips i tre rum och en automatskruvare från Makita för knappa 2000 spänn hos Axminster.co.uk har visat sig vara en otrolig resurs - 2000 skruv avverkade!
Sen fick min Senco SN901XP spikpicka jobba röven av sig och sätta 1500 spik i panel i förrgår - Snacka om att vara störtförälskad!

Grattis och hoppas att huset blir ert!
 
Sikta istället på GCM 8SJ, om du ändå ska köpa kapsåg. Kostar inte mycket mer men har bland annat mjukstart som jag ofta saknat i 8S:an.
 
Vill börja med att tacka för all respons och vägledning!

Jag har precis samtalat med min sambo om planer, inredning mm... och hon tycker visst det är fint med pärlspont/råspont på väggen (Läs: Jag ska kapa till och sätta upp det).

Då helt plötsligt tror jag att jag har mer nytta av en kapis/geris... även initialt! Min tanke är då att om jag köper en kap/ger, visst kommer jag att använda cirkelsågen mindre då? Ska jag då köpa en smidigare cirkel? Eftersom jag redan äger en Makita BHP452 (18v Lith) så går tanken till att köpa en batteridriven makita cirkelsåg... Duger de gott som kompletteringsmaskin eller är de för svaga? Priset är ju inte alls farligt (1300kr inkl frakt för bss610)

Eller är det ändå så pass smidigt med cirkel och styrskena att det inte motiverar en kap/gersåg?
 
Sätt en verktygsbudget så kan folket på forumet hjälpa er.

Väljer man ett hus med stora renoveringsbehov s måste man ju sätta undan pengar för detta motsvarande vad man tjänar på att köpa ett hus i bättre skick.

Behöver ni snabbt renovera för 2-300.000 så är verktygskontot nog 10% av denna summa.
 
Mikael_L
Egentligen tycker jag du borde sätta en lite annan approach på din investeringsbudget.
Ta den tjocka änden först, dvs investera mycket nu i början (men noggranna val ändå) och litet mot slutet.
Om du ändå förr eller senare kommer att äga alla verktyg är det ju lite löjligt att köpa en del fina grejer när arbetsuppgifterna nästan är slut.

Jag har lärt mig den hårda vägen. Väntat och väntat med att köpa för att sen när jag till sist slår till börjar undra varför jag dröjt. :blushing:
Eller köpt något billigt småkrappigt, sen göra hälften av jobbet innan jag totalt lackar ut på skiten och köper den fina grejen jag bort köpa direkt från början.

Så sedan en tid tillbaka så gäller här devisen "En bra maskin (eller handverktyg) direkt då behovet uppstår, eller inget verktyg alls! punkt".

Och efter du gjort arbete motsvarande 20 hantverkartimmar så har du ju 10.000:- insparat som lämpligtvis får kvitta verktygskostnaden, sen börjar du "tjäna" pengar.
 
Mikael_L skrev:
Egentligen tycker jag du borde sätta en lite annan approach på din investeringsbudget.
Ta den tjocka änden först, dvs investera mycket nu i början (men noggranna val ändå) och litet mot slutet.
Om du ändå förr eller senare kommer att äga alla verktyg är det ju lite löjligt att köpa en del fina grejer när arbetsuppgifterna nästan är slut.

Jag har lärt mig den hårda vägen. Väntat och väntat med att köpa för att sen när jag till sist slår till börjar undra varför jag dröjt. :blushing:
Eller köpt något billigt småkrappigt, sen göra hälften av jobbet innan jag totalt lackar ut på skiten och köper den fina grejen jag bort köpa direkt från början.

Så sedan en tid tillbaka så gäller här devisen "En bra maskin (eller handverktyg) direkt då behovet uppstår, eller inget verktyg alls! punkt".

Och efter du gjort arbete motsvarande 20 hantverkartimmar så har du ju 10.000:- insparat som lämpligtvis får kvitta verktygskostnaden, sen börjar du "tjäna" pengar.
+1!
 
Gizmokvack skrev:
Så som svar på frågan är nog mitt första projekt rivningsarbete. Där vet jag att en tigersåg är fruktansvärt bra, men har pratat med kompisar som rekommenderar att jag lånar en istället för att köpa mig en. En tigersåg har man bara vid rivningen och inte så mkt mer framöver, sa de.
Där håller inte jag med dina vänner.
Jag köpte en billig tigersåg (199kr HN) för ett "en gångs" projekt, men f-n vad den har använts till mycket. Det viktiga är märkessågblad (använder bara lenox blad)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.