Hej!

Jag står i begrepp att köpa ett hus som det är lite att göra på. Det skall rivas två innerväggar, sättas upp tre nya, den gamla parketten skall bort och ny skall på, ett nytt fönster ska tas upp, takgips skall upp och därtill förstås socklar, dörrfoder, taklister och dylikt.

Som boende i lägenhet och blott 30 bast, har jag ännu inte något större verktygsförråd. I våras köpte jag en Bosch GSR 14,4V skruvdragare inför ett altanbygge och den är jag riktigt nöjd med, den gav mersmak på kvalitetsverktyg. Som det heter: Köp dyrt, så blir du bara olycklig en gång. Men någon måtta får det vara.

Jag har finkammat forumet och gjort mig en liten inköpslista, men skulle gärna få lite synpunkter på den innan jag beställer. Utöver det som följer blir det förstås en massa mindre handverktyg. Vad tror ni om följande:

Geringssåg Bosch GCM8S med bord GTA3700, 5800:- på Toolab. För sågning av reglar, lister, foder, parkett och framöver alldeles säkert altan och balkong. Det verkar vara den sågen som gäller här på forumet. Bordet är kanske lite overkill, men paketet tycks vara bra valuta för pengarna. Därtill räknar jag med att ha sågbordet till den dag jag dör.

Geringssåg Nobex proman, 650:-, för finsågning av en eller annan list etc.

Tigersåg Makita JR3050T 1380:- på Toolab. För rivning av väggar och fällning av lite småträd på tomten. Folk här på forumet verkar riktigt nöjda med den. Eller skall man satsa på en lite dyrare DeWalt 304PK med vridbart blad, eller en ännu dyrare Bosch GSA900E?

Ecenterslip Bosch GEX 125-1 AE, 1600:- på Toolab. För att slipa bort limrester i trappan efter heltäckningsmattan som ligger där nu, slipa spackel på gipsskivor och framöver för att slipa en bordsskiva och vad annat som nu kan tänkas behöva slipas. Jag vet att en Rotex är bäst, men 4 papp är ganska mycket mer än vad jag kan motivera. Makita BO6030 verkar ännu bättre, men så kostar den 2550:- också, liksom GEX150AC. Mycket pengar för en privatperson som inte kan dra av moms, är det värt det? Kanske duger det rentav med en PEX400AE för tusenlappen?

Grovdammsugare Nilfisk-Alto aero 25-21, 1785:- på tretti.se. Att koppla på slipen och sågen. Den verkar folk också hyfsat nöjda med. Och man kan väl koppla slipen till den?

Vattenpass Hultafors 1500mm 650:-. Så att väggarna blir raka. Behöver man ett ännu längre? Det blir ju rätt mycket dyrare då.

Bygglampor från Cheapy, Elmex 500W för 129:-st. Vad är det för skillnad på lampa och lampa egentligen?

Därtill en bra hammare. Vad skall man tänka på när man står i butiken och ska köpa hammare egentligen?

Det blev ett långt inlägg. Alla synpunkter är varmt välkomna.
 
Skippa Gersågen från Nobex. Den elektriska går att använda till allt som Nobexen kan göra. Boschen går att ställa i två vinklar, vilket behövs när man ska gera lister. Nobexen kan bara ställas i en vinkel.

Men det jag har mest mot den manuella gersågen är att man måste mäta rätt innan man gör ett snitt. Med den elektriska går det att fräsa bort 0.5mm.

Dessutom bör du skaffa konto hos Cramo eller dyl. Verktyg tar mycket plats när man inte använder dem. Några verktyg bör man faktiskt bara hyra.

Till trappan, finns det något som heter lackfräs, som kanske kan vara användbart
 
Hej och välkommen till ekonomins avgrund ;)
Jag köpte hus för ett par år sen och var i samma situation.
Insåg fort att jag inte kommer ha råd med alla fina superverktyg, likväl som jag insåg att det är superverktygen som är det enda rätta... omöjlig ekvation? NÄ! Köpt det mesta beggat på blocket och tradera. Har tagit något år, men nu har jag en verktygsarsenal många är avis på samtidigt som jag betalat samma eller mindre än diverse grannar som är stamkunder på Biltema och Jula..

Jag tycker din önskelista är vettig! Ang just tigersåg så vill jag förorda Milwaukee istället. Grym maskin som jag köpte av en slump när jag skulle köpa andra prylar beggat. Supernöjd!
 
Mikael_L
Det mesta ser bra ut, i alla fall över de saker jag förstår mig på ... :)
antsiranean skrev:
Vattenpass Hultafors 1500mm 650:-. Så att väggarna blir raka. Behöver man ett ännu längre? Det blir ju rätt mycket dyrare då.
Längre vet jag inget om, då kanske laser börjar vara ett alternativ. Självnivellerande förstås isåfall.
Men i vilket fall behöver du nog ett kortare pass också. Jag har ett Hultafors hantverkspasset 600mm, men blev snabbt tvungen att köpa ett kort också (ca 300mm är det, vet faktiskt inte) för att komma åt på diverse ställen där det "stora" inte får plats.

Glöm sen inte de andra viktiga mätverktygen.
En 3-meters talmeter, så behöver du aldrig komma ihåg ett mått medan du går till kap/ger-sågen.
Ett snörslå, får jag föreslå hultafors.
En bra vinkelhake. Även här har jag själv en Hultafors quatro (ihopfällbar), jättesmidig då den kan ligga i benfickan hela tiden.

En el och regel-sökare vore kanske bra för dig ...?

Slutligen tycker jag du glömt handcirkelsågen.
Vill du köpa något bra till hyfsat pris kan du välja byggsnickarnas favorit, Hitachi C6BU2.
Vad du än köper så köp ingen som saknar klyvkniv.
 
Mikael_L
Just det...
En bra kofot behöver du ju.
Vad heter dom, Tove och Hultafors va ...
Köp ingen skräpig kinesskit.

Det finns en eller två kofot (koben) -trådar, en startade jag. Numera har jag tre st Hultafors i olika storlekar, trots att jag bara bygger, inte river. :D
 
Hammare är viktigt med balansen, den ska inte kännas som att den väger över åt nåt håll, sen ska den vara lagom tung va nu det är? :) jag har en Stanley inköpt för över 10 år sen som ligger perfekt i handen oavsett var på skaftet man håller.
 
H
Då det gäller maskiner och framförallt batteridrivna så se till at du kan köpa olika mskiner som har samma batteri. Att köpa en naken maskin blir mycket billigare. Dewalt har en bra 18 serie men det finns nog fler märke som har detta. Har själv hållit på att renovera i 7 år och hittills så finns det:
Dewalt:
18V 2 st skruvdragare, slagskruvdragare samt tigersåg och vinkelskruvdragare.
Festool Rotex 125. deltaslip, sänksåg midi damsugare.
Bosch mulitslip, avståndsmätare samt regelsökare 115 mm vinkelslip
Dewalt 707 kap o gersåg med den gamla typen av bord.
Hultafors MST
MÅNGA Bahco verktyg.
Talmeter, måttband, tumstock
125 W arbetslampor, 500 W är alldeles för varma samt tar mycket ström.
Dewalt Laser DW087 samt ytterliggare lite till.
Började själv med Rusta och annat Kinesiskt skit men man lär sig.
Magnetisk sökare för eldosor
Många Dewalt bits.
Wera bit och bitshållare.
200 m grov kabel i olika längder.
Grenuttag.
mm. mm.
Köp hellre 1 dyr maskin istället för 2-3 billiga som du sedan får byta ut.
BoD hade jag i början, skit.
Det bästa verktyget är en Dewalt 12V skruvdragare som inte ville ge upp. Fick ge bort den tillslut då jag hade 2 nya som ville igång.
 
Redigerat av moderator:
Tack för synpunkterna! Och snabbt gick det också!

Magnu: nobexen går bort, om nu gersågen fixar allt den kan göra. Skulle det bli mindre snickerier framöver skaffar jag en nobex då istället. Fint, där sparade jag 650:-. Lackfräs skall jag kolla upp.

V8dc: vilken Milwaukee tigersåg har du? Är de inte rätt dyra?1350 för en Makita är ju rätt överkomligt.

Mikael_L: jag har ett hultafors 600mm vattenpass redan. Snörslå och talmeter verkar rätt vettigt att ha. Jag har en hopfällbar vinkelhake från Hultafors också, säkert samma som du. Grym. Liksom min kofot. Handcirkelsåg vet jag inte riktigt vad jag skall ha den till, än så länge.

Vad tror ni om excenterslipen då?
 
Mikael_L skrev:
Det mesta ser bra ut, i alla fall över de saker jag förstår mig på ... :)

Längre vet jag inget om, då kanske laser börjar vara ett alternativ. Självnivellerande förstås isåfall.
Men i vilket fall behöver du nog ett kortare pass också. Jag har ett Hultafors hantverkspasset 600mm, men blev snabbt tvungen att köpa ett kort också (ca 300mm är det, vet faktiskt inte) för att komma åt på diverse ställen där det "stora" inte får plats.

Glöm sen inte de andra viktiga mätverktygen.
En 3-meters talmeter, så behöver du aldrig komma ihåg ett mått medan du går till kap/ger-sågen.
Ett snörslå, får jag föreslå hultafors.
En bra vinkelhake. Även här har jag själv en Hultafors quatro (ihopfällbar), jättesmidig då den kan ligga i benfickan hela tiden.

En el och regel-sökare vore kanske bra för dig ...?

Slutligen tycker jag du glömt handcirkelsågen.
Vill du köpa något bra till hyfsat pris kan du välja byggsnickarnas favorit, Hitachi C6BU2.
Vad du än köper så köp ingen som saknar klyvkniv.
Håller med om det mesta både i detta och andra inlägg. Min största fundering är just lasern som Mikael tar upp. Själv har jag ett kortare vattenpass, som är riktigt bra (typ de 600 Mikael nämner). Sedan har jag ett par riktbrädor med inbyggd libell. De är raka, libellen är däremot inte helt pålitlig. Och så har jag till slut investerat i en riktigt bra krysslaser (självnivellerande och med mer än 180 grader linje). Det sista löser många problem som tidigare var svåra med riktbräda, vattenpass och snöre (glöm inte snören, ett bra sätt dra raka streck). Har du råd till en bra laser, fundera mycket på det. Vad du än köper för vattenpass/riktbräda är den för lång eller för kort. En laser som är självnivellerande är guld värd, då den inte bara visar dig vad som är rakt, men också hur sneda dina gamla väggar och tak är, viket är bra att veta när man planerar.

--- Mats ---
 
Finns väl ingen anledning att lägga så mycket pengar på en tigersåg man använder 20 effektiva minuter om året på sin höjd. Min kostade 299 och har tuffat på hur bra som helst i 18 månader, ganska många timmar har det blivit också då jag gjort rejäla ombyggnationer och även tagit ner ett flertal buskar och träd.
 
Handla inte av ToolAB. De har blåst mig på både maskin och pengar vid den sista beställningen. Har varit tvungen att gå vidare till reklamation via bank och VISA. Som tur är har jag bekanta som har som nöje att stämma skitföretag och försätta dessa i konkurs..
 
De Stijl skrev:
Handla inte av ToolAB. De har blåst mig på både maskin och pengar vid den sista beställningen. Har varit tvungen att gå vidare till reklamation via bank och VISA. Som tur är har jag bekanta som har som nöje att stämma skitföretag och försätta dessa i konkurs..
Märkligt, jag köpte en fräs och några frässtål där för några månader sedan och dom var jättebra.
Frässtålen var slut vid beställningen men dom kom några dagar senare i ett brev.
 
ToolAB är helt >ok som företag, ärliga men lite dumma är min erfarenhet.

Tigersåg skall man nog på något bättre än 50:an. (70an Makita eller Milwaukee) Många som har taskiga Tigersågar har inte insett hur bra dessa är.

Sedan skall man naturligtvis inte shoppa Nytt i Sverige men det ver nog TS redan.han gav nog bara exempel på Svenska butiker

Man ska inte heller vara rädd för att köpa kvalitetsverktyg begagnat.

Ser heller inga poblem att snåla in på geringssågbordet. Finns massor med billigare alternativ out there.
 
Att slipa gipsskarvar med 125mm slip har jag för mej att vissa inte rekommenderar , men det går väl om man är försiktig.
 
Mats: tack för tipset om självnivellerande laser. Jag vet uppriktigt sagt knappt vad det är för något, men jag får kolla upp saken, liksom vad det kostar. Är det samma sak som en rotationslaser? Vad har du för en, är du nöjd med den?

Jag köpte skruvdragaren från Toolab och det var inga bekymmer. Det tog lite längre tid än beräknat innan den kom, eftersom de inte hade den på lager som de först trodde. Å andra sidan skickade de med mig ett rejält set med bits när jag skrev och anmärkte på den långa leveranstiden.

Nimajneb: varför en ännu bättre tigersåg än 50:an? Det finns säkert en del att vinna mellan en riktigt billig och 50:an, men vad händer sedan? Varför en 3070 eller Milwaukee istället? 3070 kostar mer än dubbelt så mycket och det krävs en del för att motivera den prisskillnaden. Vad har de som 3050 inte har? Och vilken Milwaukee i så fall?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.