Jag hade beställt en M12V2 från Lawson-his en gång på en stundens ingivelse. Sedan hittade jag ganska många amerikanska recensioner där de tyckte att den var kass. De menade att den inte alls lever upp till sin föregångare M12V. Jag fick kalla fötter, och som tur var så krånglade min kortbetalning och det blev ingen affär. Du kan kolla recensioner av de Hitachimaskiner du är intresserad av på exempelvis amazon.com
 
Redigerat:
Idag ligger det ute mycket Hitachi-maskiner på KVD-auktioner, helt nya prylar...

bara att lägga ett skambud som alla andra
 
Daniel_N skrev:
Har ej använt Hitachis kap/gersåg, men Hitachi håller generellt sett en hög kvalitet, så med ett riktigt bra pris hade jag slagit till. Kanske kan du testa den någonstans?
Tyvärr, har jag inte möjlighet till det. Jag skulle dock kunna ta mig till en butik och klämma lite på den, men testa går nog inte. Det finns även en modell som heter C8FSHE med H. Jämför man på Hitachis hemsida verkar det vara lampa och laser som skiljer. Referenspriset däremot är 4699 dvs. 400kr mer. Ska man lägga till det? Laser ser ju oerhört smidigt ut, men enligt diverse recensioner är det svårt att få den att stämma...

Daniel_N skrev:
Hitach M12V (dvs föregångaren till M12V2) är en klassiker med mycket gott rykte. Misstänker att version 2 också är bra - men som sagt, ditt behov kanske inte är enormt just nu. Dessutom är det en rätt stor pjäs, jag hade personligen börjat med en mindre fräs, i 1000W-klassen.
Helt ärligt så har jag faktiskt aldrig ens hållt i en överhandsfräs och tid till att hålla i en lär tyvärr inte finnas inom närmaste 2-3 åren... Anledningen till mitt vill-ha-begär är att jag har läst en del om handöverfräsar generellt och sett bilder här på forumet vad ni medlemmar gjort med den. Vissa saker är fantastiskt fint gjort och då blir man lite avundsjuk.
Men jag uppdaterar listan till den mindre M8V2!

Daniel_N skrev:
C6BUY har jag inte provat. Den har säkerligen släktskap med C6BU och C6BU2, som anses vara bäst i klassen. C6BUY har framförallt ett stort kapdjup i förhållande till klingans diameter. Dock använder jag sällan mer kapdjup än vad man kan få ur tex C6BU. C6BUY har 20mm hål, de andra 30mm.
Enligt Denna tråd är det några fördelar mot Y:et.
C6BUY kan såga en 45mm regel i 45°, det kan inte C6BU2.
Motorn är även starkare (1300W mot 1100W).
Adapter för sågskena ingår.


Så med en kap- och gersåg, tigersåg, cirkelsåg, sticksåg och en bra skruvdragare sedan tidigare borde jag väl klara mig långt i renoveringsträsket när rätt hus dyker upp?

Jag skickar offerten imorgon. Listan är den jag nämnde ovan, bortsett från att jag byter ut fräsen till en mindre!
Tack så jättemycket för alla synpunkter så länge!
 
Om du inte har tid att jobba med överhandsfräsen på ett par år (nog en korrekt bedömning om man står i början av en renovering) så är det väl bättre att vänta med att köpa en till dess? Har säkert kommit nya coola finessfyllda modeller tills dess som du hellre vill ha :)!
 
Mikael_L
Gizmokvack skrev:
Enligt Denna tråd är det några fördelar mot Y:et.
C6BUY kan såga en 45mm regel i 45°, det kan inte C6BU2.
Motorn är även starkare (1300W mot 1100W).
Jag tycker 20mm axelhål också är en fördel för C6BUY, då det finns sämre utbud med klingor till 30mm axel.


Så med en kap- och gersåg, tigersåg, cirkelsåg, sticksåg och en bra skruvdragare sedan tidigare borde jag väl klara mig långt i renoveringsträsket när rätt hus dyker upp?
Låter som alla elverktyg du troligen kommer ha användning för i 99% av fallen, förutom en multimaskin då, t.ex. Bosch PMF 180.
Så komplettera sen med t.ex. en Bosch PMF180, så blir det väldigt fint.
Sen tycker jag att du behöver en skruvdragare extra också, det är inte så smidigt med endast en ifall någon vänlig kompis eller släkting kommer och hjälper till.

Här blir det ny huvudvärk :). Men skulle jag stå i begrepp att nyinvestera i skruvdragare, helt från scratch, skulle jag naturligtvis sikta på en liten lätt och smidigt, och bara lite stark, sen en normalstor som är starkare och har bättre batteritid.

Slutligen har du inte skrivit något om dina handverktyg, men även har har du en investeringsbudget på några tusenlappar framför dig.

edit:
Ja lite saknar jag den stationära bygg och klyvsågen också. Men den är kanske bäst att leta efter som begagnad istället.
Jag spanade totalt i 3 år nästan. Efter 1 år hittade jag den första jag köpte, ett fint namn Elektra Beckum, men med för svag motor tyvärr. Den fick hanka sig fram till jag hittade nästa. Då sålde jag första för exakt samma pengar jag gav för den.
Jag kan fortfarande tänka mig en ny, kollar alltså fortfarande annonser. En trefas denna gång för ännu mer styrka. :)
 
Redigerat:
Kände på Hitachi-sågarna i en butik. C6BUY har skönare handtag. Mer plast rak plast, mindre runt gummi. Lite tunnare handtag också, jag har ganska stora händer (10- 11) men tyckte ändå att de tunnare handtagen var skönare.
 
Man bör i mitt tycke fundera på att köpa på sig en slagskruvdragare också, lämpligen då Makitas (eftersom han redan har batterierna). BTD140/141/142/144 är modellbeteckningarna att kika efter. Kan också vara värt att fundera på om han ska ha en sågande maskin batteridriven (isf sticksågen, BJV180). Har någon hostat om slipmaskin? En vanlig 125mm excenterslip är bra att ha (jag har AEG:s, den är helt OK och ibland under tusenlappen på Bauhaus). Titta också på den nya sladdrivna blå Bosch-multimaskinen (som PMF180 men bättre kvalité och mindre skak), minns inte namnet. Hitachi gör skitbra borrhammare så köp en sån om du har nån nytta av att borra i berg eller betong får bra pris på just Hitachi.
 
Jag har nu skickat en offertlista.
Den blev som den första jag postade bortsett från några små ändringar...

Hitachi C8FSHE - KAP & GERSÅG LÄNK
Jag ändrade till H-modellen med laser och lampa och hoppas att det inte skiljer så mycket i pris.

Hitachi C6BUY - Cirkelsåg LÄNK

Hitachi CJ110MVA - Sticksåg LÄNK

Hitachi CR13V2 - Tigersåg LÄNK

Hitachi Hitachi M8V2 - Handöverfräs LÄNK
Jag slängde även med fräsen i prisfrågan för att jag är nyfiken på hur prisbilden ligger. Är det inte tillräckligt förmånligt köper jag den helt enkelt inte... Ändrade dock till den mindre modellen efter rekommendationer...

Han skulle åka till Kina och vara borta i 10 dagar nu, så det dröjer en stund innan jag får svar. Jag återkommer då och frågar om råd huruvida jag ska slå till eller inte.
Tack så mycket för nu!


Mikael_L skrev:
Så komplettera sen med t.ex. en Bosch PMF180, så blir det väldigt fint.
Hade inte en aning om var en Multimaskin var... men efter lite googlande och youtubande insåg jag ju att en sån måste man ha. Det såg ut som en Slipmus modell 2012 :D
 
Var och handlade en Metabo KGS 216 i dag på Bauhaus Norsborg, 1575:- med prisgaranti. (Hornbach har den nu för 1790:).
:)

Ellagård skrev:
Har du kollat på på Metabo KGS 216? Halva priset mot GCM8 (1900 med frakt på flera ställen), men med i stort sett samma kvalitet. Spöar PCM alla dagar i veckan tycker jag (som kört båda).
 
Hur lyckades du "bevisa" Hornbachs pris? Hittar inte sågen i nån flyer eller liknande på nätet.
 
Jag hade först tänkt att handla på Hornbach och utnyttja deras prisgaranti, men till min förvåning så hade de sänkt sitt pris till fem kronor under priset som Bauhaus har i sitt senaste reklamutskick! Då åkte jag till Bauhaus och sa att jag ville köpa deras KGS 216 med lägstaprisgaranti alltså 12% rabatt på 1790:-.
Kvinnan i informationsdisken på Bauhaus hade gärna sett att jag tagit en bild på Hornbachs prislapp, men det hade jag inte. Jag sa att de ju kunde ringa till Hornbach och kontrollera priset, men de kunde/fick inte ringa en konkurrent.
På nått vis så kände jag att detta var inte mitt problem. Priset var ju 1790:- på Hornbach och jag ville köpa motsvarande vara på Bauhaus med 12% rabatt och det fick jag.
:)

KungAnka skrev:
Hur lyckades du "bevisa" Hornbachs pris? Hittar inte sågen i nån flyer eller liknande på nätet.
 
Oj oj. Får försöka samma trick. Om någon har ett foto på Hornbachs prislapp så sparar ni mig en onödig resa.
 
Redigerat:
Hej igen!

Nu har jag fått en offert på maskinerna!

Hitachi C8FSHE - KAP & GERSÅG LÄNK
Jag ändrade till H-modellen med laser och lampa.
Verktygsproffsen: 5363:-
Toolab: 4699:-
Mitt pris: 3560:-
Skillnad mot billigaste nätpris: 1139kr

Hitachi C6BUY - Cirkelsåg LÄNK
Toolab: 2799:-
Mitt pris: 2000:-
Skillnad: 800kr

Hitachi CJ110MVA - Sticksåg LÄNK
Swedol: 2094:-
Toolab: 1749:-
Mitt pris: 1395
Skillnad: 354:-

Hitachi CR13V2 - Tigersåg LÄNK
Toolab: 1994:-
Mitt pris: 1550:-
Skillnad: 444kr

Hitachi Hitachi M8V2 - Handöverfräs LÄNK
Lindarn: 2995:-
Toolab: 2799:-
Mitt pris: 2150:- (inkl. ett frässet)
Skillnad: 649kr och ett frässet

Total prisskillnad mot billigaste nätbutik blir:
Nätbutik: 14040kr
Mitt pris: 10655kr
Totalskillnaden blir då 3385 kr.

Som jag skrivit tidigare så sket sig husköpet så jag är fortfarande bara husletare. Jag äger inget hus och tyvärr kommer det nog att dröja flera månader innan jag äger ett...
Även att jag får ett ganska bra pris så känns det lite konstigt att slänga ut 10000kr+ på verktyg innan jag har ett hus.

Så vad säger ni.... Är priset tilräckligt bra för att slå till utan att vara husägare?
Jag är kluven och tänker i några olika alternativ....
  1. Slå till och när jag väl hittar ett hus äger jag redan många bra verktyg...
  2. Tacka nej till erbjudandet och köpa när det blir aktuellt...
  3. Svara och fråga om erbjuandet kvarstår om några månader...?
  4. Slå till på endast Kap- och gersåg, cirkelsåg och sticksåg.

Spontant tänker jag alternativ 3 och 4...
3: OM erbjud. kvarstår kanske verktygen har sjunkit ytterligare i pris alternativ att det har kommit ut nåt nytt på marknaden...
4: Utgiften blir istället 7000kr och jag får riktigt bra verktyg som håller många många år framöver...

Kanske ett i-landsproblem... men jag har verkligen beslutsångest!
Hjääääääääääälp! :(
 
Vänta o handla senare i Europa.
Det som jag tycker är ett "fynd" är cirkelsågen då den allmänt uppfattas som best-in-class samt att den är lite svår att få tag i i tex UK.
 
Ja jag tycker nog likadant, cirkelsågen har ju väldigt gott rykte.

Men köp bara cirkeln nu och köp annat i europa när du väl behöver det röstar jag för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.