Vart kan man hitta ett snarlikt soffbord som du har? , de är verkligen riktigt fint!
 
Jag är verkligen sjukt impad av detta bygge. Visar tråden för alla jag kommer åt. :)
Roligt att det kommit lite uppdateringar och att SH inte tappat sugen.
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
Ett riktigt stiligt, genomtänkt och väl utfört hus.
Bra jobbat!
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
Tog just lite nattbilder på poolen, som jag bestämt mig för att nyttja lite (dvs inte tömma ännu) trots att den inte är klar.
 
  • _MG_7187.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_7200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fy fan så snyggt!!
 
Grymt!!
 
Funderar på att montera ett antal större cirk.pumpar parallellt istället för en standard poolpump. Dessa äro helt tysta och alltså mycket tystare än sk. "tystgående" pumpar.( Se upp för skrikande, skärande eländesstandarpumpar. Vi behöver ca. 1,5 kW och tre fastighetspumpar går bra. Då kan man välja bort en om natten, ev. 2, beroende på behov. Detta blir bra. Har man tur, hittar man ett par evighetsmaskiner på tippen.
Poolbelysning blir standard 3 x 300W samt en LED- strip i ett transparent och tätt rör under utfalsningen vid poolkanten. Ca.5 W/2 m och med 10 m blir det 25 Watt. Ett mjukt skimmer om natten.
Överloppsränna blir 2 stycken. En liten smal just intill innerkanten på den stora. Utan badplask hanterar den lilla cirkulationen och snålar med nedkylningen. De stora rännorna går ner i varsin av 3 st 1 m3 tankar och den lilla har jag ännu inte bestämt ännu hur den skall gå. Det beror lite på reningsbehovet i tankarna. Superisolerat teknikrum sammanbyggt med poolens kortända och tankarna står ca. 1 m under vattenytan. Det blir en luftvärmepump om 17 kW för att kunna elda på när man vill och det viner runt lurarna. Funderar faktiskt på att också bygga dit en turbovedpanna som ger ca. 100 kW. Man har ju som tur är en tillverkningsfacilitet för sånt och annat. Man skall kunna få upp värmen fort i de 95 kubikmetrarna. Bara att räkna och man inser att standard poolvärmepumpar inte gör jobbet. De hasar ofta baklänges- sakta men säkert. Ger inte rätta löden.
Tänker också måla med epoxy. Orsaken är att ögats fokus ligger just i spillet över kanten och en mosaik skulle tom. kunna störa intrycket.
Vad gör SH åt pooltäckningen med de irreguljära formerna?

Går man in på nätet får man bekräftat för sig hur man nuförtiden bygger pooler särskilt i Tyskland. Så gott som alltid med naturlig växtrening. Skriv - SCHWIMMTEICH BAUEN. Ett antal hemsidor beskriver. På franska skriver man PISCINE NATURELLE. Eller skriv BIOTEICH. På italienska skulle det kanske heta PISCINA NATURALE. Prova något på svenska..... Någon mindre kunnig svensk poolförsäljare muttrade om att det är för kallt här. Allt växer lika bra här som i Södern. Det handlar om ljusassimileringen. Det blir bara för kallt i hans pluska om man börjar bygga sånt här.
Byggde ett sandfilter med hemgjord diffusor a´ la Hayward i botten och det funkar lika bra som på vattenverket. Kostnaden blev 10 kronor !!! - utan kranar för backkörningen. Kolla pris sandfilter. 5 - 9 000.- komplett.
Så var det där med EPS-cement. Magiskt bra. Till mycket. Och så kan man blanda blöt och obrunnen betong med 1/3 epoxy. KRYPTOMIX. Sanslöst material.

Högt i tak befordrar vällusten. Och ankor.
 
SH händer det nåt i höst...
eller känns det färdigt med allt?
 
WOW!
Verkligen super fint, gillar att allt har en röd tråd. Stilrent!
 
Ett mycket imponerande bygge! Om jag får drömma så vill jag ha ett sådant hus en vacker dag, gärna med en liknande läcker pool också! :) Ser fram emot att få se fler bilder av ditt majestätiska kungadöme...
 
SH:

Ställ dig så du ser hela ditt projekt, sträck på ryggen, ta ett djupt andetag, slappna av, klappa dig själv på bröstet och säg - Jävlar vad bra jag är ! För det är du värd 1000 gånger om ! :D

Ett riktigt imponerande bygge !! Jag lyfter på hatten och säger GRATTIS till det mästerverket!

/Fredrik
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
2
Det är bara att säga GRATTIS, mycket stilrent och snyggt....
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
C
Händer det nåt såhär mitt i vintern, eller njuter ni mest av det fantastiska bygget?
 
Tack för värmande kommentarer!

Det har varit riktigt lugnt ett tag nu... måste ju njuta lite också. Men jag har ej glömt detta forum och kommer att uppdatera med lite bilder när det skett något nytt.
 
Tjenare!

Var ute å gick med lillan som skulle sova vid ett besök hos min kusin förra helgen, kom från lite håll och tyckte en fönsterfasad var bekant på nått sätt. Visst var det ditt bygge. Lite skoj att bara råka se ett bygge vars byggtråd man följt på ett forum!

Ogenerat läge men ändå inte! Snygg kvällsfasad!
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.