4 407 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
elgolvvärme nedfräst i gips
Håller å renovera hallen(bl.a).
I samband med denna renovering skall ett nytt golv in, ett pergo eller liknande laminatgolv av god kvalite. Sambon vill ha golvvärme där skor blir placerade, bra ide´ tyckte jag och började då fundera praktist på en gång. Hallen består idag av 2 olika golv som skall bli ett tillsammans, ett äldre parkettgolv, och ett laminatgolv ovanpå gammalt brädgolv. Dessa nivelerar idag klockrent mot varandra där de möts, och min tanke är:
Riva bort laminatgolvet och ersätta detta med en gipsskiva, antagligen 9mm för fortsatt perfekt nivelering. Problemet är då värmekabeln? Kan man efter noggran skruvning av gipsen ta överhandsfräsen och köra spår i gipsen för kabelns placering, och säkra den där med tejp eller dylikt, för att sedan lägga direkt ovanpå lumpapp och laminatgolvet?
I samband med denna renovering skall ett nytt golv in, ett pergo eller liknande laminatgolv av god kvalite. Sambon vill ha golvvärme där skor blir placerade, bra ide´ tyckte jag och började då fundera praktist på en gång. Hallen består idag av 2 olika golv som skall bli ett tillsammans, ett äldre parkettgolv, och ett laminatgolv ovanpå gammalt brädgolv. Dessa nivelerar idag klockrent mot varandra där de möts, och min tanke är:
Riva bort laminatgolvet och ersätta detta med en gipsskiva, antagligen 9mm för fortsatt perfekt nivelering. Problemet är då värmekabeln? Kan man efter noggran skruvning av gipsen ta överhandsfräsen och köra spår i gipsen för kabelns placering, och säkra den där med tejp eller dylikt, för att sedan lägga direkt ovanpå lumpapp och laminatgolvet?
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Njae... golvgips finns ju inte i 9mm så den lösningen finns inte.
Armera och flytspackla in värmekabeln är den vettigaste lösningen låter det som.
Men nivån kanske blir svår att få ihop.
Dock är det väl viktigare att det håller framöver...
Armera och flytspackla in värmekabeln är den vettigaste lösningen låter det som.
Men nivån kanske blir svår att få ihop.
Dock är det väl viktigare att det håller framöver...
Hmm, fast nu när jag tänker efter så tror jag det är en masonit mellan gammla brädgolvet och laminaten. Innebär att det blir 12mm gips i så fall. Det finns väl?
Vad e skillnaden på vanlig gips och golvgips?
Vad e skillnaden på vanlig gips och golvgips?
har du bjälkar under golvet är det väl ändå enklast att sänka ner dessa till en nivå där du fräser ut för värmeslingan i en golvspånskiva (tejpar du i spåren med ett par lager aluminiumtejp får du en jämnare värmespridning) på med ljuddämpning och nya golvet.
glöm bara inte att isolera mellan bjälkarna om detta inte är gjort
glöm bara inte att isolera mellan bjälkarna om detta inte är gjort
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Sorry.... nu var det jag som var för snabb...kankonkan skrev:
Golvgips behöver man om man ska lägga klinker men inte nödvändigtvis för laminat naturligtvis.
Golvgipsen är betydligt hårdare och tar upp rörelser i underlaget vilket gör att klinker inte spricker upp.
Jag missade så klart att du skulle lägga laminat.
Dock vet jag inte hur det fungerar att fräsa ur i gips för att lägga värmekabel men jag är tveksam till att laminatgolvet tåler detta.
Har för mig att Pergo rekommenderar både ångspärr och ett 6mm undergolv av masonite mellan golvvärmen och laminatet.
Nu vet jag inte byggtekniskt men ska det inte gå att skita i gipsen helt och hållet och lägga en värmekabel som är gjord för att ligga på/under träytor och flyta upp till rätt nivå innan golvet läggs på? För eltekniskt så finns det slingor för ändamålet.
Har aldrig installerat en sån men borde väl kunna funka tycker jag.
Nya tankar!
Tror faktiskt jag tar och slänger på reflecta-skivor, och ned med T2röd. Då går det jue inte att misslyckas.
Jag vill minnas(sitter på jobbet) att nivåskillnaden mellan rummen är 12-13mm. Då blir ju anslutnnigen i det närmaste perfekt, kanske dubbla lager lumpapp om det behövs?
Tror faktiskt jag tar och slänger på reflecta-skivor, och ned med T2röd. Då går det jue inte att misslyckas.
Jag vill minnas(sitter på jobbet) att nivåskillnaden mellan rummen är 12-13mm. Då blir ju anslutnnigen i det närmaste perfekt, kanske dubbla lager lumpapp om det behövs?
T2 + reflekta är dyrt (ca 1000kr/m2 om du anlitar för det). Varför inte spackla in kabel och lägga klinker?
Notis: Inga garantier gäller om du lägger elgolvvärme själv. Måste göras av en elfirma.. Fast viktigast av allt: Glöm inte jordfelsbrytare!
Notis: Inga garantier gäller om du lägger elgolvvärme själv. Måste göras av en elfirma.. Fast viktigast av allt: Glöm inte jordfelsbrytare!
Jag skall bara lägga på en begränsad yta framför ytterdörren och där skor/kläder kommer att vara, handlar om 2,2x1,2m. Jag har funderat i klinkerbanorna, men då måste jag bryta upp hela golvet ned till bjälkarna och förstärka(C-C 70cm idag) för att fogarna inte skall spricka. Jag är elektriker själv, med teori för behörighet, har dock tyvärr inte lyckats skrapa ihop nog med lärlingår för att kunna plocka ut den. Jfb finns naturligtvis installerad i huset, har nyligen dragit in ny fk i pansarrören, och monterat ny normcentral.
Satser finns att köpa för ca: 1100+2250kr(reflecta+T2sats komplett med termostat), så jo, det är ganska dyrt, men enkelt, och i detta sammanhang när det är så liten yta kan jag ta det.
: )
Satser finns att köpa för ca: 1100+2250kr(reflecta+T2sats komplett med termostat), så jo, det är ganska dyrt, men enkelt, och i detta sammanhang när det är så liten yta kan jag ta det.
: )
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur sätter jag upp gipsskiva på betongvägg?
Vilken fogmassa mellan garderober och gipsvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Utegips Vs Västkustskiva?
Grundfärg på gipsskivor. Vad är poängen med det?
Färg, Måla & Tapetsera