bonnier skrev:
Stor del av SB:s koncept bygger väl på att man skall utnyttja befintlig förstärkare och högtalare. Har man inga sådana så är säkert Sonons koncept bättre.
Även med befintlig anläggning så tycker jag Sonos koncept verkar överlägset. WAF faktorn är dessutom betydligt högre.

Har kört SB nu i rätt många år, men efter flytt till hus för några år sedan så har jag kikat på att sätta upp något annat. Det jag gillar med Sonos är att jag t.ex i kök (eller varför inte badrum) kan köpa endast en box, koppla ström på den och sen har jag full funktionalitet, t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504679.

Skall jag köra med SB så får jag utöver spelaren också skaffa förstärkare + högtalare. Med Sonos kan jag också styra allt via iPhone/iPad, ett stort plus för mig iaf.

Såg att de släpper en dockningstation för att koppla upp iPhonen till systemet också.

Edit: En stor nackdel med Sonos är kostnad. Det springer iväg i en del pengar som nog får tas från mitt eget nöjeskonto :)
 
RFL skrev:
Har kört SB nu i rätt många år, men efter flytt till hus för några år sedan så har jag kikat på att sätta upp något annat. Det jag gillar med Sonos är att jag t.ex i kök (eller varför inte badrum) kan köpa endast en box, koppla ström på den och sen har jag full funktionalitet, t.ex [länk].

Skall jag köra med SB så får jag utöver spelaren också skaffa förstärkare + högtalare. Med Sonos kan jag också styra allt via iPhone/iPad, ett stort plus för mig iaf.

Såg att de släpper en dockningstation för att koppla upp iPhonen till systemet också
Squeezebox Boom och Squeezebox Radio har inbyggd förstärkare och högtalare, även om de inte är några exakta ersättare för den produkt du länkar till.
Styrning med iPhone/iPad funkar också (kanske inte utan att man har en egen server, det skall jag låta vara osagt).
Någon dockningsstation som den du hänvisar till tvivlar jag dock på att det kommer till SB.
 
alfista skrev:
Squeezebox Boom och Squeezebox Radio har inbyggd förstärkare och högtalare, även om de inte är några exakta ersättare för den produkt du länkar till.
Styrning med iPhone/iPad funkar också (kanske inte utan att man har en egen server, det skall jag låta vara osagt).
Någon dockningsstation som den du hänvisar till tvivlar jag dock på att det kommer till SB.
Helt rätt i det du säger, men varken Boom eller Radio är speciellt snygga att ha i t.ex ett kök. Inte jämfört med vägghängd Sonos S5 :cool:

15351.png

15237.png

48b5a0ff-6873-4c9b-adbd-8817c4b1db7c.jpg
 
T
Jag är på väg att byta min Squeezebox Duet mot Sonos. Jag är inte helt nöjd med att behöva köra programvara på en server (testade på min NAS men det tog för mycket kraft + att Spotify inte fungerade), och dessutom är fjärrkontrollen lite väl plastig för en tretusenkronorsmaskin och jag blir galen på att den tjatar om uppgraderingar hela tiden.

Att det sedan verkar vara osmidigt att byta "zon" och kontrollera vilken musik som spelas var gör att jag sneglar på Sonos istället nu när det är dags att bygga ut.

Men.. två frågor som jag inte hittat något bra svar på:

1. Går det att få in vanliga radiokanaler i Sonos på något sätt (typ SR P3 och vanliga reklamkanaler?)

2. Går det att spela upp poddradio (t ex Spanarna)?
 
1. Ja det är enkelt. Och jag saknar inga kanaler, det finns alla SR och reklamkanaler som jag har letat efter.
2. Ja, jag har kört podradion, det är bara att prenumera i Itunes så kommer dom med, spanarna finns med. det fanns just nu 200 st spanarna.
 
T
Nu hänger jag inte riktigt med, vad har iTunes med Sonos att göra?
 
I mitt fall allt.

Jag styr alla spellistor, taggar och framför allt poddradion från Itunes och sen laddas det automatiskt in i Sonos varje natt, men det kan du ju styra på annat sett naturligtvis.

men då måste du ladda ner poddradion själv lagra det i "SONOS sökväg" så att sonos hittar det förstås, det blir ju då som en vanlig mp3 fil. kör man via Itunes blir det ju lite mer automatiskt.
 
legul

Kikar på en lösning som skulle passa mina behov men är lite osäker hur det funkar med sonos.
Idag har jag all media på min readynas och kör itunes mot den.
Skulle vilja lyssna på musik/film osv. i vardagsrummet och har då kikat på nya apple tv.
Sedan vill jag ha tillgång till ljud i flera andra rum och undrar om sonos kan komma in där eller om sqbox är ett bättre alternativ?

Vilka delar av sonos behövs för att kunna köra wireless?
 
Stirrat mig blind på Sonons och vill ha iaf 2 enheter i huset - Just nu är det ganska spännande på nätet då Apple släppt sitt AirPlay system till 3'e part (Marantz, Denon och B&W).
Mao - Airplay chippet i en vanlig reciever! - På sådant sätt kan man med lätthet (och förhoppningsvis billigt) få iPAD,Iphone och iTUNES att spela till ens musikanläggning/multiroom osv.

Jag väntar ett tag på en liten och nätt AMP/Reciever med airlay chip innan jag handlar Sonos!
 
Jag vill kunna använda iphone/ipad som 2:a handskontroller och inget mer. Jag vill inte binda mig vid att jag absolut måste ha den med mig var jag än går i huset.
Ta ett exempel som badrummet. Ligga i bubbeln och plocka fram iphone för att byta låt.....nja, kanske inte bästa lösningen.
Musiken vill man ha på en NAS som sedan ska kunna plockas upp var som helst i huset utan att behöva ha en dator igång. Det kan man kalla flexibelt system.
I värstafall får det bli en macmini som får rulla med itunes och köra ut airplay.....svårt och veta vad som är bäst.
 
Jontte
Glöm Sonos om du vill titta på TV.
Annars är det perfekt framför allt nu med nya iPad appen, men jag kör även iPhone och det funkar MEN du måste ju ha ett vanligt trådlöst då, för SONOS-NET kan du inte koppla upp dessa mot.
/Leffe
 
Jo, har ett trådlöst nät med apple tv, två macbook och en ReadyNas idag men vill ut systemet till fler rum med ljud och ev. bild.
Det jag inte lyckats komma fram till än om sonos kan som ex. squeezebox plocka en strömmade media ex. från squeezecenter eller itunesserver.

Någon som har erfarnheter av nya apple tv? Hur/varifrån kan man strömma video/ljud till den?
 
Bild kan du glömma det finns inte i SONOS.
Varför ska du använda strömmande ljud ? Det är ju det SONOS gör själv ?
Men du kan ju förståss få strömmande Spotify.
Peka SONOS till dit Itunes bibliotek (Som du väl har på din ReadyNas) så är det klart.
 
Ok, då blir det apple tv till video/bilder.
Med strömmande menar jag att jag vill inte ha den varianten att jag måste "bära" mitt musikbibliotek med mig eller att jag måste ha en dator igång för det. Smidigast om "klienten" kan plocka det från ex. en NAS vilket det nu verkar funka med även sonos.
 
jontte skrev:
...Någon som har erfarnheter av nya apple tv? Hur/varifrån kan man strömma video/ljud till den?
Du strömmar från ett iTunes-bibliotek eller en iPod/iPhone/iPad med iOS 4.2. Till iTunes-biblioteket kopplar du appen "Remote" från Apple. Med den styr du var ljud skall hamna. Du kan med samma app styra en AppleTV.
Jag har två stycken AppleTV av den gamla modellen. Det som skiljer mot den nya är att man med den även kan ta emot video "ad hoc". Den gamla är strikt kopplad till ett iTunes-bibliotek.
Billigaste produkten för att få trådlösa högtalare i detta system är Airport Express. AppleTV:n fungerar också som trådlös högtalare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.