Tyresö
Sitter redan med funderingar på vårens projekt.

Ni som har erfarenhet av kanalplast, är det tekniskt möjligt att bygga ett självbärande växthus med ex.vis 10 - 15 mm kanalplast (väggar och ryggåstak).

Kommer aluprofilerna som man ramar in kanalplasten med, att ha så hög bärighet (stående väggar) att det bär upp ett snötyngt tak?
Eller måste man först bygga en aluprofil-stomme, som man klär med kanalplast?

Kom med förslag och idéer hur jag ska slutföra projektet.

Anledningen att jag inte vill köpa ett färdigt växthus är:

* Med kanalplast kan jag själv avgöra väggmått - både höjd och bredd.
* Isoleringen blir mycket bättre än på färdiga växthus (6 mm kanalplast).
* Byggpriset/m2 växthus blir billigare än färdigt växthus.
* Den viktigaste orsaken: Glädjen att kunna genomföra sina idéer och se resultatet! (På den punkten är alla på forumet likadana)

Givetvis ska jag använda min betongpump och pumpa upp betongen till den isolerade betongplattan som jag ska gjuta, som växthuset ska stå på (behöver inga betong och gjuttips).

Ni som har erfarenheter av kanalplast, kom med förslag....
 
Tyresö
Jag vet att ett växthusbygge inte är så imponerande - det är till min fru som ska driva upp sina plantor och örtkryddor.

Men det måste väl åtminstone finnas någon på forumet som har monterat ett kanalplasttak, och har en uppfattning om hållfastheten och stabiliteten på kanalplastskivor som är inramade med alu-listen, som hör till.
 
Jag har satt ett kanalplasttak på träreglar, det sitter fortfarande uppe.

Däremot är jag lite osäker på själva kanalplasten, jag har en känsla av att den kan slå sig.

Har för mig att vi sågade av några bitar och att de blev rätt krokiga efter en tid. Det i sig är ju inget problem när man har en ramkonstruktion som vi hade
 
Tyresö
Då kanske jag ska bygga en stomme med alu-profil?
 
  • Gilla
c_olsson
  • Laddar…
Jag har byggt tak med 16mm kanalplast från Skånska Byggvaror och deras system skulle jag inte våga ha självbärande utan en trästomme. Skivorna i sig är känsliga för stötar och aluprofilerna som följer med är av klena dimensioner. Jag byggde med deras rekommenderade dimension på limträreglar som är 56x180mm på cc1070mm samt att jag kortlade på cc600mm med 45x70 reglar. Det blev väldigt stabilt men man kan ändå inte gå direkt på taket utan att använda en lastfördelande skiva.

Det blir nog svårt att använda sig av en alustomme eftersom kanalplastsystemen är byggda för att sättas på träreglar, i mitt fall passade de endast på just 56mm breda limträreglar. Tänk även på att de billigaste tillverkarna ibland inte har helt genomskinlig kanalplast vilket väl är lämpligast för växthus. Deras plast är opalvit som den kallas och släpper inte igenom allt solljus, man kan inte se ut genom den. Det kan även bli svårt att göra genomförningar i plasten för vädringssystem och dylikt då det bildas kondensvatten i den som måste kunna rinna ut.

Idén är annars bra tycker jag, kan bli annorlunda och häftigt med kanalplast både i väggar och tak. Jag hade satsat på en vitmålad (skivorna får inte vila på mörka material, de kan bli missfärgade av solblekning) stomme i trä för att förenkla monteringen av skivorna samt för stabiliteten. Jag hade inte byggt med mindre än 16 mm dimension på plasten, även det kändes på gränsen innan jag kortlade på cc600mm. Väljer du 40mm dimension kan du spara in reglar då skivorna monteras på cc1240mm istället för cc1070mm på de klenare.

Ett tips är att läsa igenom de olika tillverkanas monteringsguider för kanalplastskivorna så kan du bättre bilda dig en uppfattning om hur de bör sättas upp. Det är ganska mycket pill med förborrning, tejpning, gummilister och dylikt innan man kan montera upp skivorna. Här är guiden från Skånska Byggvaror t.ex:
http://www.skanskabyggvaror.se/media/pdm/filer/Kanalplasttak%20100329_low.pdf
 
Redigerat:
Tyresö
Helioz skrev:
Jag har byggt tak med 16mm kanalplast från Skånska Byggvaror och deras system skulle jag inte våga ha självbärande utan en trästomme. Skivorna i sig är känsliga för stötar och aluprofilerna som följer med är av klena dimensioner. Jag byggde med deras rekommenderade dimension på limträreglar som är 56x180mm på cc1070mm samt att jag kortlade på cc600mm med 45x70 reglar. Det blev väldigt stabilt men man kan ändå inte gå direkt på taket utan att använda en lastfördelande skiva.

Det blir nog svårt att använda sig av en alustomme eftersom kanalplastsystemen är byggda för att sättas på träreglar, i mitt fall passade de endast på just 56mm breda limträreglar. Tänk även på att de billigaste tillverkarna ibland inte har helt genomskinlig kanalplast vilket väl är lämpligast för växthus. Deras plast är opalvit som den kallas och släpper inte igenom allt solljus, man kan inte se ut genom den. Det kan även bli svårt att göra genomförningar i plasten för vädringssystem och dylikt då det bildas kondensvatten i den som måste kunna rinna ut.

Idén är annars bra tycker jag, kan bli annorlunda och häftigt med kanalplast både i väggar och tak. Jag hade satsat på en vitmålad (skivorna får inte vila på mörka material, de kan bli missfärgade av solblekning) stomme i trä för att förenkla monteringen av skivorna samt för stabiliteten. Jag hade inte byggt med mindre än 16 mm dimension på plasten, även det kändes på gränsen innan jag kortlade på cc600mm. Väljer du 40mm dimension kan du spara in reglar då skivorna monteras på cc1240mm istället för cc1070mm på de klenare.

Ett tips är att läsa igenom de olika tillverkanas monteringsguider för kanalplastskivorna så kan du bättre bilda dig en uppfattning om hur de bör sättas upp. Det är ganska mycket pill med förborrning, tejpning, gummilister och dylikt innan man kan montera upp skivorna. Här är guiden från Skånska Byggvaror t.ex:
[länk]
Stort tack för informationen!
Att kanalplasten inte är klar, utan mjölkvit, har min fru förklarat att det är en fördel pga någon orsak.....

Ytterligare en poäng med att använda kanalplast är att det är ett byggmaterial, som gör att jag kan göra en ekonomisk deal med skatteverket via mitt företag. Men om det behövs limträbalkar för att bära upp konstruktionen....då försvinner poängen med min deal med skatteverket....

Det ser då ut som att det får bli ett helt vanligt massproducerat växthus istället.
Jag viker mej inte, min fru ska få ett växthus, som är anpassat efter hennes krav (isoleringskrav går före design eller färg). Synd att dom massproducerade växthusen bara har 6 mm kanalplast- betydligt mycket mindre isolering än vad min fru kräver.
Givetvis är min fru som alla andra kärringar (hon heter så när hon inte hänger inte över min axel) och har 100 förklaringar på varför Gucci-handväskan är bättre än Fristads eller Snickers verktygsbälte.

Skillnaden med min kärring (sjuksköterska) är att hon har på egen hand räknat ut det optimala U-värdet/uppvämningskostnaden för hennes krukblommor..eller vad hon nu odlar. Helst ska växthuset ha ett U-värde på under 2.0 - gärna lägre....
Ett massproducerat växthus med 6 mm kanalplast??? Försök att tillverka växthus för den Svenska marknaden, med 10 - 15 mm kanalplast!

Jag driver ju ett betongpumpföretag som transporterar, pumpar och gjuter betong + formsättning och armering!

Jag kan erbjuda min fru, den optimala betongplattan, med extrem- isolering (40 cm frigolit) och ursparningar i plattan för tåliga växter och gjutna drivbänkslådor som är isolerade och gjutna i egendesignad (Kärringens) Miljas formsättningprägling och pigmenterad terracottabetong - dessutom i en betongkvalitet som Öresundsbron är gjuten i (finns inte högre klass och krav på betong) förutom att vi använder enbart 0-8 fraktion som jag pumpar upp till plattan.

Men... jag kan inte hitta ett växthus på marknaden som matchar en sån värstingbetongplatta och som kan uppfylla motsvarigheten med isoleringskrav på 2,0 eller lägre.

Finns det fler på forumet som ställer höga krav på växthus?
 
Det självklara valet här blir ju givetvis att fortsätta med betongen och gjuta stommen till växthuset!
 
Finns det fler på forumet som ställer höga krav på växthus? /

Jo jag, men inte finns det många fler i livet.

Om du söker på växthus, finns en del inlägg från mig, bl a.
Nu har jag inte lusläst ovan inlägg, men att tänka på är just detta med betongplatta eller gångar i betong, detta medför att det blir väldigt torrt i växthuset, om det nu skall anvädas till odling. Då gäller det att vattna golvet många gånger per dag under sommaren.

Att ett växthus skulle vara en klen byggnad, håller jag inte med om, växthusen är byggda för sitt ändamål, och funkar bra även vid stormar, där andra kraftigare byggnader får skador.

Då ingenting är omöjligt, så går det kanske även att få till ett fribärande växthus med kanalplasten. Men hur gör man med lejden = brytningen mellan tak och vägg, och vad skall det stå på. Funkar knappast att gräva ned skivorna i jorden. Jag tycker det skulle ta för lång tid att fundera ut lösningar kring ett sådant bygge, än att bygga med en stomme. Kanalplasten är 1200mm bred, vill man behålla denna bredd, så vill det till en regäl stomme, för att hålla det på plats. Skall man ha ett växthus, tycker jag det skall likna ett växthus. Går även bra att bygga ett mot en vägg, med en takhalva och vägg. Tänk på att bredare glas eller skivor, medför en klenare konstuktion. Mitt eget lilla växthus har jag byggt med glasmått från 1920--30 talet, = 380mm, dörr och luftanordning är också från denna tid, så huset är byggt på gammal stil. Är man orolig för snötyngder, kan man ha en något högre resning på taket
IMG_0061.jpg

IMG_0063.jpg
 
Redigerat:
Tyresö
Krawk skrev:
Det självklara valet här blir ju givetvis att fortsätta med betongen och gjuta stommen till växthuset!

Har funderat på det, men det verkar vara overkill, för att bygga ett växthus. Sen blir det en massa formsättnings/armerings-arbete och isoleringsjobb för att täcka in betongen så det inte blir en köldbrygga.

Fördelen att bygga det i betong är ju stabiliteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.