Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Eller så kan jag logga in på nå internetz och köpa mig ett fancy plakat där det står att jag är zon teerapeut eller raket ingenjör
 
drakhenke. Om jag inte kan bevisa något alls om nin yrkesbakgrund hur lång tid måste jag d å plugga på nytt för att få yrkescertifikat? Certifikatet för hantverkare kanske finns i visa fall men kan knappast jämföras med läkare eller civilingenjörer.

Oberoende certifikat för hantverkare som visar att de verkligen kan reglerna och vet hur man skriver en seriös fakttura vore toppen. Om sen en hantverkare drar in mer pengar än en civilingenjör ibland är helt ok.
 
Intressanta vinklingar som kommer fram när tråden blir längre och längre och svängarna blir mer och mer tilltagna.

Jag är relativt ny i forumet och har inte postat så mycket, men läst desto mer.
Jag är inget troll som lobbar varken för eller mot hantverkare, faktum är att jag har för lite erfarenhet för att dra ett skrå över en kam...

Jag jobbar inom IT-branschen och känner varken igen mig att jag skulle vara en välutbildad eller kapitalist men anser inte att IT-branschen eller bilverkstadsbranschen som jag befann mig i i unga år, på något sätt är bättre eller seriösare.

Jag tror nog att många mindre seriösa hantverkare och dess företag förtjänar den kritik som beskrivs här och det är inte fel att dela med sig av erfarenheterna, inte minst för att andra kanske är bättre riggade att förhandla fram bättre villkor eller gå på samma minor.

Jag tycker det är synd att man gör det på de seriösa hantverkarnas bekostnad, så väl som polacker, läkare, lärare och hantverksutbildningarna.

Dock tror jag inte det spelar så stor roll att drevet går för de flesta är nog trots allt tillräckligt distanserade att läsa mellan raderna när det spinner iväg för långt.

/putte
 
falegname
Vita Huset skrev:
Jag är inte hantverkare, däremot har jag arbetat som konsult mellan privatkund och byggare under 10 års tid, problemen ligger ofta hos kunden. De har väldigt svårt med
det socila samspelet, kommunikationen samt se och förstå olika konsekvenser av
deras egna ändringar. Man väljer att inte förstå och det blir en lätt utväg att skylla ifrån sig.

Visst finns det idioter inom hantverkarsidan också, men det enda trådarna går ut på här är att föringa andras arbete! Vi som arbetar dagligen med kunder och hantverkare ser annorlunda på saken.

Mitt tips till kunder är, var tydlig men vad du vill ha! var aktiv i byggprocessen utan att lägga dig i deras arbete, viktigast av allt är att behandla andra som du själv vill bli behandlad!d^_^b
Mycket bra inlägg från en opartisk källa. Som man märker på attityden i denna tråd så är det vargar i fårakläder som skriver. Det finns ingen som helst självkritik samtidigt som jag vet att vissa hantverkare (som jag kallar ickehantverkare) inte är bättre.
Rakryggade riktiga hantverkare tar och lyssnar på kritik, så är det.
Det ska även en beställare kunna göra.
Det kan bli fel eller lite bråttom ibland ifrån både beställare och hantverkare, men då löser man det tillsammans omgående. Där har båda parter lika stort ansvar!

Sedan är hantverk något speciellt.
Bygger en riktig snickare ett hus så står det väl i hundra år minst. Det är lite skillnad på någon som skapar en "fantasibrandvägg" för en lax i timmen som är bärande några månader och knappast kan stoltsera med den väggen resten av sitt liv.
Att sedan en hantverkare är inne på "mannens" revir och tar hans uppgift pga hans okunskap betyder en hel del hos många är jag övertygad om. Då ska det bara tuppfäktas för att få någon typ av revansch eller hämnd.
 
dast skrev:
Själv arbetar jag som konsult inon IT/Data och jobbar direkt mot kund. Skulle vara kul att se vad som hände om jag gav fan i att dyka upp på bokade möten, inte ringde återbud när jag var sjuk och påbörjade nya jobb åt andra kunder innan jag var klar!
Jag vet inte om du när du säger att du jobbar "direkt mot kund" menar privatpersoner men min erfarenhet av IT-branschen (som jag själv tillhör) är att det är en sorts nivå som gäller mot företagskunder och en helt annan mot konsumenter.
För ett par månader fick min MacBook tuppjuck och vägrade starta. P g a att vi mest har PC skickas Mac:arna till en firma som mest lagar Mac åt privatpersoner men vi har en särskild kontaktperson där som är mycket kunnig. I telefon gick jag igenom symptomen med honom och vi var överens om att det inte kunde vara hårddisken, bl a eftersom den uppförde sig på precis samma konstiga sätt om man försökte boota från en installations-CD. Han sade att det förmodligen handlade om att byta moderkortet eller en annan komponent, minns inte vilken. Så datorn budades till dem men hamnade p g a någon kommunikationsmiss hos en av deras vanliga servicekillar, som tänkte "bootproblem, då är det säkert hårddisken", så han bytte hårddisk och skickade den gamla och förmodligen felfria på destruering. Två dagar senare fick jag veta det och då var det för sent. Tur att det fanns backup på det mesta. Och firman ville inte kännas vid att de skulle ha gjort något fel.
Precis sånt beteende som vi anser vara så typiskt för hantverkare.

Bland de olika problem som tas upp här tycker jag att timpriserna inte är något att bråka om. Vi lever i ett högskostnadsland och hantverkarna ska förstås också leva. Deras timpriser är måttliga jämfört med många andra branscher.

De rena bluffmakarna då? Det är klart att det finns oärliga människor och det är inte konstigt att många av dem dras till renoveringssvängen. Affärer på åtskilliga tusen direkt mot privatpersoner med begränsade kunskaper = potentiell guldgruva. En f d granne fick fyra vindskivor utbytta för 14 000 svart och tyckte att han hade gjort en bra affär. Hur upphandlingen gick till? Tja, hans insats begränsade sig till att öppna dörren när en snubbe kom och ringde på och sade att han såg att vindskivorna var dåliga och att han skulle kunna fixa det för ett bra pris.
Så länge som det finns såna kunder kommer bondfångarna att finnas kvar i branschen.

Men många av de andra problemen som nämns uppstår även mellan firmor som nog uppfattar sig själva som hyfsat normala och hederliga och kunder som inte är fullt så naiva som min f d granne. Jag tänker t ex på det där vanliga "hantverkarstrulet": Kommer för sent/uteblir, hör inte av sig, gör inte som man ville, tar oväntat extra betalt för saker och ting. Eller ur hantverkarens perspektiv, kunden vet inte vad h*n vill ha, ändrar sig, tror att allt möjligt ska ingå gratis, tjafsar om småpengar och whatever.
Är inte det här rätt naturliga, fast för den skull inte mindre tråkiga, konsekvenser av att den här marknaden ser ut som den gör?
Å ena sidan hantverkare som, föreställer jag mig, ofta har valt det yrket för att att man föredrar att jobba med sina händer framför att sitta på kontor eller jobba med människor. I en bransch där konsumenter bara utgör en liten del av de direkta kunderna och mycket av regelverken och sedvänjorna kanske har formats av de andra delarna (större entreprenader o dyl). Men när man möter privatkunden hamnar man i något som har väldigt mycket av serviceyrke över sig, vilket vissa klarar galant men många andra har svårt att hantera och kanske inte ens kan/vill inse att det är så det är.
Å andra sidan kunder som, p g a begränsade kunskaper om de relativt komplicerade tjänster som det faktiskt är, har svårt att göra en bra beställning, har oklara förväntningar, ofta saknar egna kontakter i branschen o s v.
Och så, ovanpå allt, driften att spara och snåla, eftersom det är saker som ur den enskildes perspektiv är rätt dyra.
Är det så konstigt att det blir som det blir..?

Jag har ingen bra lösning på detta. Kanske behövs det en "middle man" som kan titta på/lyssna till ens planer och hjälpa till med att översätta dem till bra offertunderlag, hitta rätt hantverkare, kontrollera arbete m m. Ja, det finns förstås byggkonsulter och även vissa arkitekter som kan ta på sig den rollen men deras tjänster blir nog ofta overkill och för dyra vid flertalet vanliga ROT-jobb. Jag är mer ute efter en billigare, mer strömlinjeformad tjänst för såna sammanhang - en ny yrkeskår av "ROT-konsulenter", kanske. Samtidigt är jag tveksam om ifall det verkligen skulle funka i verkligheten. För alla oss som sitter och kalkylerar på hur vi ska ha råd med det ena och det andra är det kanske för frestande att spara den extra kostnaden och risken är att de kunder som skulle behöva dessa tjänster mest blir de första att pruta bort dem.
 
Redigerat:
falegname
storkarp skrev:
drakhenke. Om jag inte kan bevisa något alls om nin yrkesbakgrund hur lång tid måste jag d å plugga på nytt för att få yrkescertifikat? Certifikatet för hantverkare kanske finns i visa fall men kan knappast jämföras med läkare eller civilingenjörer.
Utdrag från byggnads som gäller snickare, murare och betongare bl.a.

Den arbetade tiden som krävs för att erhålla yrkesbevis är enligt följande:
Timgränser för utfärdande av yrkesbevis.
Gymnasielärling: Ungdomsutbildning 6 800
Traditionell lärling: Ungdomsutbildning 6 800 Vuxenutbildning 5 800
 
laban73 skrev:
ok så dina 1000 spänn e mer ärliga än m ina 400 ....
för jag har ju inga avgifter löner o skatter o bensin .....
utan jag snor ju allt jag har o jobbar endast svart '
ingenting går till staten utan bara rakt ner i fickan.....
tyckte jag sa till dig att komma tillbax från fablernas värld....dessutom precis som dast sa de e in gen jävla hobby.....det e ett arbete som ska försörja mig o min familj anställda o deras familjer....
dessutom motiverade du inte varför du var mer berättigad att debitera 600 spänn mer i timmen än jag.....
Menar du att du debiterar 400kr i timme eller?
Åter igen det är inte jag som är konsult men nu pratar vi inte om ens 1000kr i timmen utan för 20min arbete för killen som besökte mig och 2-3k för trådskaparen! Lite skillnad vet du!
Sedan när det kommer till skillnaden så är det lättare (tror jag) för hantverkare att stoppa cashen i fickan än mina kompisar som måste redovisa vad de tjänar. Uppdraget går via andra store bolag innan de har pengarna i handen.

Inte för att jag nedvärderar andra yrke men jag har pluggat 180p (4,5år) och har en skuld. Hur lång var din utbildning?
Bara för att jämföra så är det naturlig att en läkare ska tjäna mer än jag och du men det är så jag tycker.

För att gå tillbaka till ämnet så måste kostnaden vara skälig! och inget arbete i världen är värd 1000kr plus i timmen (bortsett från kirurgi kanske).
Det är bara så att vi konsumenter (typisk för Sverige) är för godtrogna. Förr i tiden var folk ärliga till skillnad från idag där alla vill göra ett snabbt arbete och tjäna så mycket som möjlig. Enda botemedlet är att KLAGA och NEKA överpris.
 
Redigerat:
dast skrev:
Själv arbetar jag som konsult inon IT/Data

Kanske är det ingen slump att de som hade sämst betyg i högstadiet valde hantverkarutbildningar?
Vad är det som får dig att tro att du är bätrre än andra för att du kanske hade läshuvud och tyckte det var roligt att läsa dig till kunskap...

Har du fog för ditt påhopp egentligen ?



dast skrev:
Dock så har jag 5 år studieskulder och därför även 5 års utebliven inkomst (1,25 miljoner?) att tjäna igen på de som började jobba direkt efter gymnasiet.

Till det ska jag kanske tillägga att för vår yrkesgrupp är det i princip omöjligt att jobba svart, så några "dolda" inkomster är det inte tal om.

Kanske är det så att de hantverkare som blir över till oss privatpersoner är bottenskrapet, och de bästa och med mest serviceanda knyts upp av företag till större jobb. Bara en teori...
Är det inte frivilligt vad man väljer att göra med sitt liv och ifall man drar på sig skulder för att studera...

Ska man ta det som ett påstående att hantverkarna överlag jobbar svart då ? :rolleyes:

Personligen kan man nog se det hur man vill.
Själv ser jag det tvärtom då det krävs lite mer för att kunna arbeta hemma hos privatpersoner men det kanske ligger lite i "hur man bemöter andra blir man själv bemött"...




dast skrev:
Glöm inte att det är kunderna som betalar din lön! Inga "jobbiga" kunder, inget arbete.
Det finns ju faktiskt kunder som inte är jobbiga och håller man sig till dem så har man hur mycket jobb som helst. d^_^b




dast skrev:
Har inget vidare underlag tyvärr, det var bara så bland alla 6 parallellklasser på min skola bara. Det fanns givetvis undantag, och vi kanske inte var representativa för riket. Självlart ska jag inte komma med såna påståenden utan statistik, ber om ursäkt för det.

Vad jag menar är att för läkare, ingenjörer, lärare, busschafförer etc. behöver man någon form av certifikat, men för att bli hantverkare räcker det med ett blåställ. Jag efterfrågar nån form av oberoende kvalitetssäkring.
Ok, ser nu att du svarat på något liknande min fråga... sorry !

Dock räcker det knappast med ett blåställ om man ska komma någon vart i hantverkarbranschen...
Ganska rejäla investeringar i saker för att kunna utföra bra arbeten och sköter man sig inte blir man inte långvarig och tjänar inga pengar heller.




HEM2121 skrev:
6000,00 är inte så många kronor om man slår ut det X antal kunder/år.
Är väl använda pengar för att särskilja sig från de oseriösa företagen.

Tänk vad skönt för kunden att få besök av en seriös hantverkare som
lämnar en seriös offert i rimligt tid efter att ha besökt beställaren!

Och mer än 6 kunder/år har ni väl?
Dock är det ju onödiga pengar om man ändå särskiljer sig genom att utföra bra jobb så man blir rekommenderad stup i kvarten och har full täckning månader framöver konstant.

Man kan faktiskt vara seriös än om man inte är medlem i en organisation som vill tjäna pengar på en.
Man kan faktiskt lämna seriösa offerter i rimlig tid också... :rolleyes:




Thomas59 skrev:
Är det verkligen bara undertecknad som förundras över att det är så många nyregistrerade eller personer med väldigt få (eller inga) tidigare inlägg som skriver i denna tråd. Har iofs inte kollat andra trådar så det kanske är en trend, ett generationsskifte på gång.

Jag menar inte att det är något fel eller så utan det var bara ett allmänt konstaterande som jag inte vet om man kan dra några slutsatser av.

Trevlig Helg på er!
/Thomas
Tycker också det var väldigt så märkligt vad denna tråden spårat ur och hur det dykt upp nya användare hela tiden... Märkligt rent vad intressant detta samtalsämne var då... :rolleyes:



dast skrev:
Har säkert blivit tokblåst men den/de som erbjuder samma service för mitt hus skulle med stor sannolikhet bli rik på kuppen.
Så du påstår att man skulle bli rik som hantverkare... tillåt mig skratta högt och tydligt !
:wow::wow:

Varför bytar du då inte bransch...för med dina betyg borde det ju gå galant och så hade du ju blivit rik på kuppen också samtidigt som du säkert hade tillfört branschen det den saknar... ;)



Bjoern skrev:
* Hantverkarna jobbar ca 4 timmar per dag, inklusive lunchrast...
OCH vad är nu detta för katastrofalt påstående...
Känns som denna tråden spårat ur duktigt med alla förståsigpåare som dykt upp ur sina gömmor. :x



reza666 skrev:
I genomsnitt försvinner halva lönen i avgifter tillskillnad mot hantverkare som kan stoppa det i fickan.
Kan du förklara hur det skulle stämma med verkligheten...

Det försvinner fan så mycket mer pengar för en hantverkare som inte ens kan debitera era sjuka timdebiteringar men ändå förväntas ha maskiner för flera hundratusentals kronor samt bilar och verkstäder för att kunna utföra arbeten åt sådana som er som har tummarna fastsydda i händerna eller är rädda för att bli smutsiga...

NEJ... skärpning nu... ;)



laban73 skrev:
ok så dina 1000 spänn e mer ärliga än m ina 400 ....
för jag har ju inga avgifter löner o skatter o bensin .....
utan jag snor ju allt jag har o jobbar endast svart '
ingenting går till staten utan bara rakt ner i fickan.....
tyckte jag sa till dig att komma tillbax från fablernas värld....dessutom precis som dast sa de e in gen jävla hobby.....det e ett arbete som ska försörja mig o min familj anställda o deras familjer....
dessutom motiverade du inte varför du var mer berättigad att debitera 600 spänn mer i timmen än jag.....
Bra inlägg men det hjälper nog inte när det trollas hej vilt i denna tråden sedan en tid tillbaka...
De flesta inlägg görs på dagtid då hantverkarna är ute och arbetar så man ser ju hur mycket datasnillena "arbetar" på dagarna... :rolleyes:



reza666 skrev:
Sedan när det kommer till skillnaden så är det lättare (tror jag) för hantverkare att stoppa cashen i fickan än mina kompisar som måste redovisa vad de tjänar.
Inte fan betalar mina kunder fakturorna kontant i alla fall...

*********************************************************************************

Till sist ska det tilläggas att jag absolut inte försvarar alla katastrofer till hantverkare som finns men någonstans måste man ju inse att det finns katastrofer inom i princip alla yrkeskategorier i detta landet.

Dock kan jag inte föreställa mig att ni som gnäller och kritiserar når fram med era budskap för jag kan inte på något vis i världen inbilla mig att de oseriösa hantverkarna lägger sin tid på att sitta på detta forumet och komma med goda råd och tips & ideér till Svenssons på sin lediga fritid.

Det bästa tipset att bli av med rötäggen från marknaden är ju att själv se till och bli lite insatt i personkännedom och känna av ifall den man är intresserad av att anlita är någon man kan lita på och minsta lilla man känner att det inte känns rätt så lägg ner och sök vidare...
 
reza666 skrev:
För att gå tillbaka till ämnet så måste kostnaden vara skälig! och inget arbete i världen är värd 1000kr plus i timmen (bortsett från kirurgi kanske).
Om en sjöbod som man inte ens får bo i kan kosta 5Mkr så tycker jag att min tid kan få kosta 1000:- :D
Det är ju marknaden som sätter priset. Så länge folk betalar så kan man ta betalt.

Jag är själv konsult i en helt annan bransch och ligger kanske mitt emellan advokaten och byggaren när det gäller timdebitering (en bra bit kvar till tusenlappen). Jag tar ut en lön ur mitt företag som nog skulle klassas som en normal byggarlön. De pengar jag inte tar ut i lön eller går till skatt och sociala avgifter går till hyra av kontor, arbetsdator och licenser, konsultansvarsförsäkring, reskostnader, mm. Drygt hälften av tiden är fakturerbar eftersom jag som egen också måste sköta ekonomi, försäljning, utbildning av mig själv, administration och inköp. Jag har ju familj och barn så jag kan inte använda kvällar och helger till sådant, som jag vet att många andra småföretagare gör.

Jag måste hålla med om vissa av de problem som TS beskriver.
Jag har bara lyckats anlita hantverkare vid ett tillfälle. En skorstensmurare som sotaren rekommenderade "om du anlitar honom behöver jag nästan inte provtrycka för jag vet att det kommer vara bra". Klockrent! Jobbade som tusan från 7 på morgonen till 9 på kvällen och det blev perfekt med installationen av spiskasett och slammning av pipa. Det kostade lite men det var det värt.

När jag sökte någon som skulle putsa om 4 väggar i min källare och lägga klinker på golven i garaget och ett förråd och såga upp ett hål för en dörr blev det stopp. 6 firmor var och tittade (en hel del tid gick åt för mig att visa och någon dök aldrig upp), och bara en återkom med offert. Det var ett företag som hette något i stil med "badrum och blomimporten", och de skulle ha drygt 120.000:-, exklusive material. De frågade också vilka maskiner jag hade hemma så att de skulle veta vad de behövde hyra och inte.

Jag ringde och påminde 2 av de andra firmorna som såg seriösa ut med websidor och referenser. Båda bad om ursäkt för att de inte hört av sig och sedan hörde de aldrig av sig igen.

Numera är jag halvvägs och gör allt själv. Jag ser tyvärr inga andra alternativ då jag inte har något kontaktnät i branschen och inte betalar ockerpriser till skojare.

Kan inte låta bli att säga att om jag skulle skött mina potentiella kunder likadant hade jag inte överlevt mer än en månad. Slutsats: det finns alldeles för få byggare, åtminstone för få bra byggare, dessutom verkar affärsklimatet vara helt olikt det jag är van vid.
 
* Hantverkarna jobbar ca 4 timmar per dag, inklusive lunchrast.. <----- citat från topic... ;)
 
Bjoern skrev:
* Hantverkarna jobbar ca 4 timmar per dag, inklusive lunchrast.. <----- citat från topic... ;)
OK... sorry, men eftersom du inte citerade det inlägget så missade jag det... :blushing:

Man har ju hunnit glömma allt som skrivits då det spårat ur duktigt härinne nu ! :rolleyes:
 
Bjoern skrev:
Kommunal sektor är nån sorts handikapp stödhjälp för folk som inte kan få riktiga jobb. Undantaget sjukvårdsbiträden.
Ett sånt uttalande visar ju att du över huvud taget inte vet vad du pratar om. Vadå kommunal sektor förresten? Är det samma sak att rensa rabatter som att ha en högkvalificerad teknisk handläggartjänst? Jobbar inte själv inom kommun men har haft mycket kontakter med jävligt kompetenta människor. Klart att det finns rötägg även på kommunala tjänster (har träffat såna också), men ditt uttalande är ju ungefär som att säga att alla hantverkare jobbar i den branschen bara för att de nådde sitt intellektuella tak i lågstadiet och inte kunde ta till sig mer fakta sen. Trams.
 
Undrar om Bjoern verkligen inser vilka jobb som finns inom kommunal sektor. Om det verkligen är så skulle jag verkligen se fram emot att han utvecklar sin teori och vad som ligger bakom påståendet.:D
 
Nu tror jag det går bra att stänga den här tråden i en vecka och sedan öppna den igen när flugorna lämnat sockerbiten. Det är ärligt talat mest trams som skrivs nu från alla håll och kanter.
 
Mikael_L
Jag ska i alla fall försöka lämna den självmant nu :)

Jag har varit duktig nu i flera månader att låta alla getingbon vara, lite synd att man skrev här nu ... :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.