Status
Inte öppen för fler kommentarer.
lite tankar i sammanhanget. jag anser också att en extremt stor del av hantverkarna gör dåliga jobb och dessutom blåser kunderna. Det gör dock även en liten del av övriga yrkeskatagorier t.e.x mäklare. Skillnaden är väl ändå att mäklarna i många fall kan skryta om hur mycket de drar in medan hantverkaren tycker att han är en underbetald "arbetare" med 28000+ per månad. de där akademikerna som tjänar storkovan finns mest i fablernas värld (och på lidingö) Hantverkarna som tjänar mycket mer än en högutbildad akademiker finns däremot överallt t.ex. 80 meter norrut, 120 meter österut och 400 meter söderut från mitt hus sett. man behöver allstå inte resa så långt för att hitta dessa personer som drar in extremt mycket pengar på hantverk.
 
Bjoern. var har du vari de senaste 20 åren? Tror knappast att man latar sig inom kummunsektorn numera. Uppdragen är numera ofta så pressade att de är helt omöjliga att hinna med. I det privata anställer man en till om man inte hinner med men inte i det offentliga. Där kör man personalen i botten och tar sedan in nya.
 
För du har säkert aldrig varit och reppat bilen och blivit blåst, och ingen har väl varit hos tandläkaren där det gått tokigt.

I sjukvården blir ju ingen felbehandlad såtill pass att man får allvarliga men eller dör eller annat.

Krogvakter är snälla gossar som aldrig behandlar folk fel.

Ditt bagage kommer aldrig försent när du åker med sas, och ditt plan är inte heller försenat.

Sj's tåg går alltid som planerat.

I skolan så är alla lärare utbildade och lär ut på ett bra sätt.

Köttfärsen du handlar på ICA är aldrig ommärkt och köttet du köper kommer alltid från det landet som står angivet på ettiketten.

Faktum är att alla yrkeskategorier konstant blåser oss/er.

Som byggare går man gymnasium och sen knegar man på, ni kan ju fundera på hur mycket man måste kunna som byggare och hur mycket man lär sig på gymnasiet där man mest dricker folkbärs och röker brajj.
 
falegname
btg308 skrev:
Jag vågar påstå att där finns hela spektrat också. Jag vet konsulter som utan att tveka tillämpar samma modell som vissa advokater; om de tänker i en kvart på en kunds problem och sedan en kvart på en annan kund och sedan tar lunch så debiterar de två påbörjade timmar. Jag vet också konsulter som debiterar faktiskt arbetad tid hos eller för kund, avrundad upp eller ner till närmaste kvart. Jag vet nätverkskonsulter som inte skulle se skillnad på en SPI-brandvägg och sitt eget arsle, och andra som kan dra kabel osynligt i kulturminnesmärkta hus. Men visst är det enklare att dra alla över samma kam, det är fullt mänskligt att tänka i termer av homogena grupper - vad det än gäller.
Och då jobbar dessa klåpare oftast gentemot företag och kör sitt race. Sen kommer dom hem och frun anlitar en hantverkare vilket kanske är förnedrande för många "män" med bra betyg som sitter i skjorta framför en skärm hela dagarna och inte klarar av att bygga en vägg tex. Jo, kanske en brandvägg da
 
Pratar du om sjukvården då? Eller vilken kommunal sektor? I sjukvården så handlar det väl bara om felprioritering, man anställer dyra stafettläkare istället för att ta in mer på heltid, personal som faktist har tid att engagera sig. Faktum är att det kommunala är ett stort SÅLL.

Inom privat sektor handlar det om att effektivisera, om det handlar om att pressa personalen eller att nyanställa är nog hugget som stucket i olika organisationer.

Kommunal sektor är nån sorts handikapp stödhjälp för folk som inte kan få riktiga jobb. Undantaget sjukvårdsbiträden.
 
Mikael_L
Bjoern skrev:
För du har säkert aldrig varit och reppat bilen och blivit blåst, och ingen har väl varit hos tandläkaren där det gått tokigt.

I sjukvården blir ju ingen felbehandlad såtill pass att man får allvarliga men eller dör eller annat.

Krogvakter är snälla gossar som aldrig behandlar folk fel.

Ditt bagage kommer aldrig försent när du åker med sas, och ditt plan är inte heller försenat.

Sj's tåg går alltid som planerat.

I skolan så är alla lärare utbildade och lär ut på ett bra sätt.

Köttfärsen du handlar på ICA är aldrig ommärkt och köttet du köper kommer alltid från det landet som står angivet på ettiketten.

Faktum är att alla yrkeskategorier konstant blåser oss/er.

Som byggare går man gymnasium och sen knegar man på, ni kan ju fundera på hur mycket man måste kunna som byggare och hur mycket man lär sig på gymnasiet där man mest dricker folkbärs och röker brajj.
Passa dig ...
Jag kanske startar en omröstning där forummedlemmar får ange hur många % av gångerna dom:
Blivit blåst eller fått ett undermåligt jobb av en hantverkare.
Blivit blåst av bilverkstan.
Varit hos tandläkaren och det har gått tokigt.
Blivit felbehandlad i sjukvården.
Blivit illa behandlad av krogvakter.
Fått försenat bagage med sas, eller planet är försenat.
Råkat ut för försenade SJ-tåg. (eller heter det förskenade ??? när det är SJ :D)
Råkat ut för outbildade lärare som inte lär ut på ett bra sätt.
Handlat ommärkt köttfärs på ICA .
 
falegname
Thomas59 skrev:
Är det verkligen bara undertecknad som förundras över att det är så många nyregistrerade eller personer med väldigt få (eller inga) tidigare inlägg som skriver i denna tråd. Har iofs inte kollat andra trådar så det kanske är en trend, ett generationsskifte på gång.

Jag menar inte att det är något fel eller så utan det var bara ett allmänt konstaterande som jag inte vet om man kan dra några slutsatser av.

Trevlig Helg på er!
/Thomas
Jag håller med dig, det är som strömmingen kommit in och alla simmar åt samma håll också.
Kanske en lobbyverksamhet mot hantverkare? Vem vet.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Passa dig ...
Jag kanske startar en omröstning där forummedlemmar får ange hur många % av gångerna dom:
Blivit blåst eller fått ett undermåligt jobb av en hantverkare.
Blivit blåst av bilverkstan.
Varit hos tandläkaren och det har gått tokigt.
Blivit felbehandlad i sjukvården.
Blivit illa behandlad av krogvakter.
Fått försenat bagage med sas, eller planet är försenat.
Råkat ut för försenade SJ-tåg. (eller heter det förskenade ??? när det är SJ :D)
Råkat ut för outbildade lärare som inte lär ut på ett bra sätt.
Handlat ommärkt köttfärs på ICA .
Mina egna svar skulle iaf bli:
50%
0%
0%
0%
0%
ca 15%
ca 15%
ca 5% (med reservation att jag inte kommer ihåg så mycket från 1-6 klass)
Har ingen aning, dom brukar inte meddela det efteråt.
Samma problem blir det för dom som är nöjd med ett felaktigt tätskiktat badrum, dom vet inte om problemen.
 
bjoern. det är kanske lätt att hugga nmer på kummunalanställdfa eftersom de i många fall inte har de högsta utbildningarna men jag kan försäkra att de i de flesta fall sliter väldigt hårt till ganska dåliga löner. Jag är ganska säker på at många här på forumet är hantverkare som drar in 30 000 i månaden men är gifta/sambos med kommunare med max 20 000/mån. ingen skillnad i ett internationellt perspektiv iofs men ändå.

Jag har väldigt god kunskap om lönerna och effektiviteten inom vissa sektorer i såväl privat som offentlig sektor. Man skulle kunna föenkla det med att den som jobbar i det offentliga får lägre lön för att arbetgivaren/organisationen är lite mindre effektiv. Effektiviteten beror också på att det offentliga har helt andra krav än det privata.
 
Man kanske helt enkelt får ta bilen, bygga själv och mala sin egen köttfärs.
 
H
Bjoern skrev:
För du har säkert aldrig varit och reppat bilen och blivit blåst, och ingen har väl varit hos tandläkaren där det gått tokigt.

I sjukvården blir ju ingen felbehandlad såtill pass att man får allvarliga men eller dör eller annat.

Krogvakter är snälla gossar som aldrig behandlar folk fel.

Ditt bagage kommer aldrig försent när du åker med sas, och ditt plan är inte heller försenat.

Sj's tåg går alltid som planerat.

I skolan så är alla lärare utbildade och lär ut på ett bra sätt.

Köttfärsen du handlar på ICA är aldrig ommärkt och köttet du köper kommer alltid från det landet som står angivet på ettiketten.

Faktum är att alla yrkeskategorier konstant blåser oss/er.

Som byggare går man gymnasium och sen knegar man på, ni kan ju fundera på hur mycket man måste kunna som byggare och hur mycket man lär sig på gymnasiet där man mest dricker folkbärs och röker brajj.
Viss finns det fel och brister i alla branscher.
Men det är ingen ursäkt för att inte hantverkarna skulle kunna sköta sig!
Tror inte dock inte att det är så lika massivt misstroende hos andra brancher som i hantverksbranschen.
Misstroende för andra branscher får väl tas upp på någon annan plats.
HSAN, ARN, resp. handlare osv.
 
Redigerat:
Det trubbiga på eggen brukar att vara i toppen på pilen ja, jag tror det finns allt möjligt skrot o korn i alla brancher. Inga är förskonade från fusk eller girighet m.m

Men många av påståenden från trådskaparen tror jag är FAIL.

Hur många seriösa hantverkare handlar på bauhaus? Mindre än många iaf. Har Bauhaus samma kvalite som andra bygghus? Måste Hantverkaren åka omvägar till bauhaus som kunden sen grinar om att det kostar i timmar för körning och mil? Är samma produkt alltid samma produkt, bara för att 2 wc stolar är vita med samma design behöver det inte vara samma produkt.
 
ok så dina 1000 spänn e mer ärliga än m ina 400 ....
för jag har ju inga avgifter löner o skatter o bensin .....
utan jag snor ju allt jag har o jobbar endast svart '
ingenting går till staten utan bara rakt ner i fickan.....
tyckte jag sa till dig att komma tillbax från fablernas värld....dessutom precis som dast sa de e in gen jävla hobby.....det e ett arbete som ska försörja mig o min familj anställda o deras familjer....
dessutom motiverade du inte varför du var mer berättigad att debitera 600 spänn mer i timmen än jag.....
 
dast skrev:
Vad jag menar är att för läkare, ingenjörer, lärare, busschafförer etc. behöver man någon form av certifikat, men för att bli hantverkare räcker det med ett blåställ. Jag efterfrågar nån form av oberoende kvalitetssäkring.
fel så det stänker !!

jag är röris med yrkescertifikat som jag fått genom att först gå tre år på yrkesgymnasium sedan ytterligare gå två år som lärling på företag, samt att avlägga ett yrkesexamens prov under fyra dagar , både skriftligt och praktiska prov !

arbetar förövrigt på en firma där vi har id06 som kvalitetsäkrad legtimation för kundens skull

så nått j***a bara att ta på sig ett blåställ kan du glömma
 
Jag kan väl ta på mig en drakkostym och sen kalla mig Loch Ness...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.