Status
Tråden går ej att kommentera.
Daniel_N skrev:
Som jag har skrivit i tidigare trådar - jag förstår att du är förbannad, men var försiktig med att generalisera och dra alla hantverkare över en kant (eventuellt kam). De hantverkare som frekventerar byggahus skall naturligtvis inte behöva skämmas för att du är missnöjd med de hantverkare du har anlitat. Alla hantverkare är inte som de du beskriver.
Omvänt betyder det att alla de hatverkare som besöker detta forum är att lita på. Det vore i sådana fall tacknämligt om vi på forumet kunde få en lista över de hantverkare vi kan lita på.

Nu var det här naturligtvis ironiskt menat. Min poäng är att man som moderator kanske inte ska göra svepande generella uttalanden om man inte har torrt på fötterna. Det här är känsligt och det handlar om väldigt mycket pengar för de som blir drabbade.

Min egen åsikt om hantverkare i gemen är att jag ALLMÄNT tycker att de är slarviga, opålitliga och dyra. Detta baserat på 40 års användande av hantverkare. Om det finns hantverkare på forumet som kommer att protestera högljutt så är det de jag menar.
 
Åk då till Bauhaus o köp ditt mtrl själv då?
Jag vet inte, men får för mig att tex Bauhaus köper in lite större mängder
av mtrl och sonika för helt andra priser än den lokala hantverksfirman?
 
bra hantverkare har inte tid att leka kurragömma. gå inte på niten att leta hantverkare i dagstidningar då får ni skylla er själva så är det bara
 
Inför någon form av

- auktorisation
- licensiering
- yrkescertifiering
- kvalitetsdiplomering

eller liknande för hantverkare.

Jag håller med ursprungliga skribenten - många hantverkare genererar negativt mervärde när de kommer hem, helt enkelt.

Min erfarenhet från hantverkare och byggare med bakgrund Östeuropa (Polen, Baltikum) är generellt sett god - de jobbar flitigt och bra, även kvällar och lördagar och söndagar. Men hela branschen har blivit mer rörig rent allmänt de senaste åren. Därför bör någon form av yrkescertifiering införas, och t ex ett pricksystem med disciplinåtgärder inkl avstängning.

Många andra yrkesgrupper har ett sådant; i princip alla viktiga yrkesgrupper där andra människor direkt påverkas av yrkesutövningen - allt från lastbilschaufförer och sjuksköterskor till banktjänstemän - har olika former av licensieringssystem, där den anställde kan stängas av temporärt eller för gott.

Men i byggsvängen är det vilda västern. Vilken jävel som helst kan måla om en skåpbil i rött och skriva på "Stockholms bästa rörmokare - alltid på kundens sida!" och sedan köra sin oseriösa race.

Så bottom line - inför någon form av auktorisation för hantverkare.
 
Ahlin skrev:
Hej,

Först av allt vill jag säga att jag skäms för mina kollegor i branschen. Många, och fler och fler verkar det som, beter sig som riktiga skitar rent ut sagt. Men det finns vi som vill bedriva vår verksamhet snyggt och städat också, även om vi försvinner i mängden. Jag är en av dom som försöker att bryta det här stereotypmönstret som hantverkaryrket har dragit på sig den senaste tiden. Tyvärr är det svårt för firmor som min/mig att synas och förmedla att vi är pålitliga (håller tider, budget, överenskommelser osv) det hjälper ju knappast att säga att man är duktig och pålitlig, för det säger ju alla.

Kontentan är att alla ägg i korgen är inte ruttna bara för att många är det, tyvärr måste man ju knäcka äggen och lukta innan man kan avgöra om dom är tjänbara eller inte.

Mvh
Jepp, helt rätt inställning! Jag lovar, om du bara fortsätter att jobba seriöst så kommer kunderna att komma via rekommendationer (nu vet jag i och för sig inte hur länge du har hållit på men).

Några andra råd till alla seriösa hantverkare (oseriösa kan hoppa direkt till nästa inlägg):

Skaffa en bra hemsida! När man letar blir man mörkrädd, hur många har ens en hemsida, inte många. Den behöver inte vara avancerad bara innehålla den viktigaste informationen, hur man får tag i er, vilka era specialiteter ni har, att ni lämnar offerter, er adress och organisationsnummer.
Se också till att kunna kommunicera med kunderna, mobil=skaffa ett mobilsvar som är relevant tex. "Lämna inget meddelande här utan skicka hellre ett mail till xxx@yyy.se" om ni vill ha det så eller "jag ringer tillbaka senast i morgon" om ni vill ha det så.
Har ni vanlig telefon också, skaffa telefonpassningstjänst som tar emot samtal när ni själva är ute och jobbar då får ni meddelanden som SMS och kan ringa upp när det passar er, kanonbra!

Keeo up the good work!
 
Vi råkade ut för 2 grupper cowboy-byggare i London! Så när vi kom hem till Sverige och skulle bygga hus letade vi ORDENTLIGT efter bra byggare. Vi hade tur och anlitade Svenlins Byggteam som har varit helt suveränt! De jobbar hårt, mycket och med utmärkt kvalité. De rekommenderas varmt av oss! http://svenlinsbyggteam.se/
 
lwestberg skrev:
Vi råkade ut för 2 grupper cowboy-byggare i London! Så när vi kom hem till Sverige och skulle bygga hus letade vi ORDENTLIGT efter bra byggare. Vi hade tur och anlitade Svenlins Byggteam som har varit helt suveränt! De jobbar hårt, mycket och med utmärkt kvalité. De rekommenderas varmt av oss! [länk]
Kanon! Problemet är bara (precis som på Eniro tex) att vi vet inte vem du är, många missbrukar sånt här och gör helt enkelt reklam för sig själv! Säger inte att du gör det, men att det går att göra ...;)
 
På tal om hantverkare kan jag bara säga att jag känner igen det.
Vårt hus hade ett grävlingsbo under sig och grunden hade knäckts
i en hörna. Huset lutade mer än 1 dm. Vi hade dit div byggnadsingenjörer som
kliade sig i huvudet och föreslog allt från att riva huset till att riva hälften och
stötta upp tak o jag vet inte allt. Och svindyrt skulle det bli...
Till sist tröttnade vi på dem och kontaktade ett par killar från Litauen.
Det enda de sa var "inga problem" och satte igång. De kom halv 8 varje morgon,
gick hem halv 5, höll en halvtimme lunch. De slet och jobbade och det blev jätte-
bra och mycket billigare än de andras förslag eller brist på förslag.
Har fler erfarenheter av att hantverkare från öst är mer pålitliga än svenska -
tyvärr kanske man ska säga. Jag anlitar aldrig svensk arbetskraft.
 
Rem skrev:
Kanon! Problemet är bara (precis som på Eniro tex) att vi vet inte vem du är, många missbrukar sånt här och gör helt enkelt reklam för sig själv! Säger inte att du gör det, men att det går att göra ...;)
Det stämmer. Förstår exakt vad du menar. Om det hjälper så kan jag referera till deras hemsida där vårt hus listas som "Pågående Byggprojekt" i Hemfosa. Huset är (förstås) ännu inte klarbyggt. Vi pratar gärna med de som letar byggare och vill höra om vår erfarenhet av Svenlins. L_westberg@msn.com
 
Nu har jag läst å läst. Vilket äventyr jag ger mig in i nästa vecka :0). Jag får hit en "peter" som ska kolla min bostadsrätt (inte köpa) men väl bygga om en del saker.
Jag vill ta bort tre väggar och bygga ut toan samt ett rum uppe. Ska bli väääldigt intressant att se vad offerten slutar på.
Tidigare arbete som jag fått hjälp m,ed (inte samma hantverkare...Never!). är ett däck i inpregnerat trä. Den ligger direkt på marken utan duk under och i sämsta tänkbara virke...tiden som gick åt var 90 timmar. Jag är ganska säker på att 30 timmar är i överkant. Ja, det var bara att betala utan att se glad ut. Nu kommer jag alltså att haett större projekt och känner att jag är bättre förberedd denna gång. Offert, tidsåtgång, slutdatum o.sv. INNAN igångsättning. Jag kommer att finnas inne hela tiden dessutom....Berättar hur det går.../G
 
Hmmm. Är inte detta en trend hela samhället genomgår..?
Vilka är egentligen "proffs" på det dom håller på med?
Visst har jag jobbat ihop med folk som inte riktigt haft koll på vad dom höll på med, men jag har träffat fler usla läkare som tar till cortisonet när idéerna tryter. Eller i handeln? Varför ska en tjugoåring bakom disken försöka övertyga mig som kund att det beslag jag håller i handen egentligen inte finns.
Jag tror boven i dramat är både kundens och leverantörens ansvar.
Kunden - för att dom flesta urskiljningslöst betalar för skit utan att ta ansvar för att specificera och kräva den kvalitet man vill ha.
Och leverantören - för att inte lockas att ta genvägar bara för att man trots allt vet att kunden inte fattar bättre.
Jag har varit hos kunder där jag själv varit ganska missnöjd med lösningar, men kunden tycker att det varit perfekt och det sorgliga med detta är ju att kunden troligtvis inte fattar hur bra saker och ting hade KUNNAT vara.
Jag tror att kvalitetsmedvetenheten hos gemene man sjunker och det är resultatet av detta man ser effekterna av i denna tråd.
Kanske en kund av tio har någon koll överhuvudtaget och hamnar säker i detta forum eftersom man är intresserad. För dom allra flesta är det skit samma!
För det handlar om kvalitet!
Handen på hjärtat vet nån på det här forumet hur en riktig korv smakar eller håller ni tillgodo med Lithells prylar och blir impade av att dom innehåller 75% kött. När riktig korv har nästan 100...
Eller tycker ni att en bil är sportigare med två utblås bak, och betalar mer för det. Fastän det gör bilen tyngre och därvidlag mindre sportig?
Accepterar ni gryniga filmer på YouTube?
Man kan dra jämförelsen in i oändlighet!
Jag tycker det är gött att frågan kommer upp för det betyder att det finns folk som reagerar och kanske kan hjälpa till att styra upp.
Dessutom är det viktigt just nu när det ser ut som det gör i samhället och arbetslinjepiskan jagar ut folk i yrken dom kanske aldrig annars skulle ha.

Själv får jag alltid dåligt samvete när jag ser vad fakturorna hamnar på, men det är märkligt för jag har ju aldrig haft råd att anlita hantverkare.
 
Felde skrev:
självklart är man som privatperson ute efter ett lågt pris. Det svider i plånboken att ta in en hantverkare att fixa hemma. Något som vissa hantverkare inte verkar förstå ;-)
Ja, det finns väldigt många oseriösa hantverkare men ...

Om det svider i plånboken kanske man får prioritera om och välja ett billigare alternativ. ....

Sen är det största problemet med polsk arbetskraft att de utnyttjas av någon firma och deras kunder med svältlöner ... skäms alla som utnyttjar deras fattigdom - låt duktiga polacker få samma lön som deras svenska motsvarighet.... det är DU som kund som har det ansvaret ... Och kvalitetsproblemen härstammar inte utifrån att arbetskraften är polsk utan att de utnyttjas av oseriösa kunder. Jag välkomnar utländsk arbetskraft men utan att utnyttja dem.

Ska du anlita en hantverkare får du faktiskt vara beredd att betala för en seriös. - Välj den med ett av de högsta timprisen och ta det löpande så ska du se att jobbet utförs ordentligt.
 
altanbyggaren skrev:
Ja, det finns väldigt många oseriösa hantverkare men ...

Om det svider i plånboken kanske man får prioritera om och välja ett billigare alternativ. ....

Sen är det största problemet med polsk arbetskraft att de utnyttjas av någon firma och deras kunder med svältlöner ... skäms alla som utnyttjar deras fattigdom - låt duktiga polacker få samma lön som deras svenska motsvarighet.... det är DU som kund som har det ansvaret ... Och kvalitetsproblemen härstammar inte utifrån att arbetskraften är polsk utan att de utnyttjas av oseriösa kunder. Jag välkomnar utländsk arbetskraft men utan att utnyttja dem.

Ska du anlita en hantverkare får du faktiskt vara beredd att betala för en seriös. - Välj den med ett av de högsta timprisen och ta det löpande så ska du se att jobbet utförs ordentligt.
Löpande är riskabelt, men kan bli billigare men också dyrare. Har exempel på snickare där en jobbar och en bara pratar i telefon. Har gått över till mer och mer offert, då vet man i alla fall vad det kommer att kosta, men även här får man vara försiktig: "Oj det var visst el i väggen som vi inte kände till, det får du anlita en elektriker att fixa" Se till att de ni anlitar kan ta ansvar för helheten och ställ kontrollfrågor och be att få de med i offerten, annars välj någon annan!

Utländskt, kan säkert vara bra eller dåligt. Anlitade en svensk firma en gång för slipning av en trappa, det kom hem en polack som blev instängd i en plastbur och slet som ett djur i två dagar, 10 timmar per dag, men lunch (läs äggmacka) på 10 minuter. Sen kom chefen och tog betalt och stoppade pengarna i bröstfickan. När jag bad om kvitto gick inte det för då skulle det varit ett annat pris och han hade inte tid att prata för han skulle på segelsemester ... men jobbet blev bra ...

Grannen har en polack som målar om huset, påbörjades i juni och är inte klart än, hmm ..
 
sniffinclose skrev:
Hmmm. Är inte detta en trend hela samhället genomgår..?
Vilka är egentligen "proffs" på det dom håller på med?
Visst har jag jobbat ihop med folk som inte riktigt haft koll på vad dom höll på med, men jag har träffat fler usla läkare som tar till cortisonet när idéerna tryter. Eller i handeln? Varför ska en tjugoåring bakom disken försöka övertyga mig som kund att det beslag jag håller i handen egentligen inte finns.
Jag tror boven i dramat är både kundens och leverantörens ansvar.
Kunden - för att dom flesta urskiljningslöst betalar för skit utan att ta ansvar för att specificera och kräva den kvalitet man vill ha.
Och leverantören - för att inte lockas att ta genvägar bara för att man trots allt vet att kunden inte fattar bättre.
Jag har varit hos kunder där jag själv varit ganska missnöjd med lösningar, men kunden tycker att det varit perfekt och det sorgliga med detta är ju att kunden troligtvis inte fattar hur bra saker och ting hade KUNNAT vara.
Jag tror att kvalitetsmedvetenheten hos gemene man sjunker och det är resultatet av detta man ser effekterna av i denna tråd.
Kanske en kund av tio har någon koll överhuvudtaget och hamnar säker i detta forum eftersom man är intresserad. För dom allra flesta är det skit samma!
För det handlar om kvalitet!
Handen på hjärtat vet nån på det här forumet hur en riktig korv smakar eller håller ni tillgodo med Lithells prylar och blir impade av att dom innehåller 75% kött. När riktig korv har nästan 100...
Eller tycker ni att en bil är sportigare med två utblås bak, och betalar mer för det. Fastän det gör bilen tyngre och därvidlag mindre sportig?
Accepterar ni gryniga filmer på YouTube?
Man kan dra jämförelsen in i oändlighet!
Jag tycker det är gött att frågan kommer upp för det betyder att det finns folk som reagerar och kanske kan hjälpa till att styra upp.
Dessutom är det viktigt just nu när det ser ut som det gör i samhället och arbetslinjepiskan jagar ut folk i yrken dom kanske aldrig annars skulle ha.

Själv får jag alltid dåligt samvete när jag ser vad fakturorna hamnar på, men det är märkligt för jag har ju aldrig haft råd att anlita hantverkare.

Huvet på spiken!! Mycket bra inlägg.

P.
 
Jag ær fast anstælld och arbetar som automationselektriker i ett norskt offshorerederi. På min fritid extraknæcker jag bl.a. som lærare i hantverksæmnen.

Jag och min sambo ær mitt i en stor husbyggnation, dær vi bygger en 250kvm stor Fiskarhedenvillan. Eftersom jag har erfarenhet av byggbranschen har jag valt att sjælv stå som byggherre d.v.s. jag samordnar alla underentreprenører.

Innan jag åkte ut på sjøn, såg allt ut att vara frid och frøjd. Snickaren hade 5 gubbar som var i full fart med att sætta upp huset. Efter 2v till sjøss ringde min kvalitetsansvarige, han sa: Du kommer att få svartmøgel i ditt hus. Nu har det visat sig att så snart jag læmnade Sverige, så tog snickaren hem 3 gubbar d.v.s. bygget går på halvfart. Detta gør att høstregnet hunnit impregnera allt virke, och en stor risk før svartmøgel føreligger...

Direkt efter att jag råkade ut før detta, insåg jag vad folk menar nær de ær besvikna på hantverkaren. Det ær många gånger dyrt samt svårt att få ett proffesionellt svar på hantverkarfrågor. Før att råda bot och kunna hjælpa till så har jag gjort en blogg. Gå gærna in dær och stæll frågor. Den tid jag ær på sjøn så har jag tid att svara på dina frågor inom elbranschen. Bloggsidan heter www.entreprenadarbete.nu

Mvh
Oskar Orest
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.