risu skrev:
Jobbar själv som röris i stockholm. Minimidebiteringen är 1,5 timme oavsett om man bara varit på plats 5 minuter eller 1,5 timme. Tror vi tar 700:- per timme. Jobbar på en av Sveriges största rörfirmor. Och alla tar ungefär lika där jag bor.
Ska jag tolka det som att jobbet ifråga här i tråden hade kostat ungefär en en tusing jämt då?
 
falegname
Du får nog lägga till "sevicebil" som jag inte tror någon röris inte tar betalt för.
Det blir nog närmare 1500 :- totalt än en tusing.
 
risu skrev:
Jobbar själv som röris i stockholm. Minimidebiteringen är 1,5 timme oavsett om man bara varit på plats 5 minuter eller 1,5 timme. Tror vi tar 700:- per timme. Jobbar på en av Sveriges största rörfirmor. Och alla tar ungefär lika där jag bor.
Då borde ju DU (enligt en del akademiskt utbildade besökare) tjäna 1,5h X 700 X 5min x 12= 12600:-/h.

Ska man fortsätta samma förvirrade tankesätt så är det ju 24h på ett dygn så följakligen tjänar du strax över 110 mille om året.

Sen är ju dom flesta här rörande överens om hur fruktansvärt lätt jobb du har (tydligen hummas det mest och fikas på Dahl´s) så i mina ögon är du ett geni!


Med bakgrund mot detta så kan jag inte förstå hur VVS-branschen skriker efter folk.

Jag avslutar mitt sista inlägg i denna debatt med ett citat.

"Arguing on the internet is like running the special olympics, even if you win, you´re still a retard."


Ha en bra dag allihopa!
 
blackadder skrev:
Då borde ju DU (enligt en del akademiskt utbildade besökare) tjäna 1,5h X 700 X 5min x 12= 12600:-/h.

Ska man fortsätta samma förvirrade tankesätt så är det ju 24h på ett dygn så följakligen tjänar du strax över 110 mille om året.

Sen är ju dom flesta här rörande överens om hur fruktansvärt lätt jobb du har (tydligen hummas det mest och fikas på Dahl´s) så i mina ögon är du ett geni!


Med bakgrund mot detta så kan jag inte förstå hur VVS-branschen skriker efter folk.

Jag avslutar mitt sista inlägg i denna debatt med ett citat.

"Arguing on the internet is like running the special olympics, even if you win, you´re still a retard."


Ha en bra dag allihopa!
Du har ju en massa tid på både hantverkaren och övrig personal på tex kontor och annan tid som ev resor, urplockning och iplockning i bil, plock på lager, någon som räknar på jobbet osv osv som ska täckas in i priset. Att hinna göra 12 jobb på en timme är omöjligt även om alla skulle ta 5 minuter. Gör jag tex ett 5 minutersjobb så ska jag ta mig till platsen, plocka fram grejer (kanske åkt och köpt dom först med + t o m åkt till stället före för att undersöka vad för jobb som måste utföras) göra jobbet, plocka med mig prylarna igen sen ska faktura skrivas. Så ja....några 5 minuter totalt tar det ju inte direkt.
 
Men så är det Glufsglufs...

Svensson ser aldrig det som händer runt omkring utan står bara och klockar när man kommer och när man kör...
Sen allt annat vill de helst att de ska bjudas på...

Ett alternativ är ju att höja debiteringen sjukt mycket och att det bara vetalas för den tid man befinner sig hos kund men då slår det ju fel för de som inte ska ha en massa handlat och dylikt...
 
Mikael_L
Jag tror du har delvis fel.
(Delvis för att det gäller många kunder men inte alla ...)

Jag tror att många kunder bara tycker att hantverkaren borde kunna berätta allt som behöver vetas om vad dom kommer bli debiterade. Inta att det dyker än den ena och än den andra avgiften när fakturan väl kommer.

Jag kan inte förstå att just denna lilla informationsbit ska vara så otroligt svår att förmedla.

Alla hantverkare som läser här, nu ska ni få ett tips alldeles gratis.
Skriv ner precis alla poster som kan dyka upp på era fakturor.
Skriv sen ner hur dessa olika poster beräknas.

Gör detta dessutom i Word eller någon annan ordbehandlare och spara sen på datorn, så kan ni snabbt skriva ut nya ex och ändra när ni ändrar på era debiteringar eller debiteringsmodeller.

Ge alltid ett ex till kund redan när ni börjar diskutera jobbet.

Ge ett ex till alla kunder som undrar vad ni (eller nåt kostar) kostar, det kanske räcker med detta, så slipper ni göra en del offerter och andra offerter har ni nästan säkrat redan innan ni skrivit dom.
 
Mikael_L skrev:
Jag tror du har delvis fel.
(Delvis för att det gäller många kunder men inte alla ...)

Jag tror att många kunder bara tycker att hantverkaren borde kunna berätta allt som behöver vetas om vad dom kommer bli debiterade. Inta att det dyker än den ena och än den andra avgiften när fakturan väl kommer.

Jag kan inte förstå att just denna lilla informationsbit ska vara så otroligt svår att förmedla.

Alla hantverkare som läser här, nu ska ni få ett tips alldeles gratis.
Skriv ner precis alla poster som kan dyka upp på era fakturor.
Skriv sen ner hur dessa olika poster beräknas.

Gör detta dessutom i Word eller någon annan ordbehandlare och spara sen på datorn, så kan ni snabbt skriva ut nya ex och ändra när ni ändrar på era debiteringar eller debiteringsmodeller.

Ge alltid ett ex till kund redan när ni börjar diskutera jobbet.

Ge ett ex till alla kunder som undrar vad ni (eller nåt kostar) kostar, det kanske räcker med detta, så slipper ni göra en del offerter och andra offerter har ni nästan säkrat redan innan ni skrivit dom.
Hmmm...nu är det ju så att man (iaf jag) informerar kunderna om timtid och eventuell annan tid samt vad det kostar för avvikelser om offert lämnas. Dom räknar då i huvudet och kommer fram till en summa. Dom ringer både en andra och tredje hantverkare och får betydligt lägre pris för dom (dvs kunden) hör bara det priset och jämför vad dom kom fram till när jag lämnade mitt pris och dom tar självklart den billiga, som kanske inte ens varit ut på stället och lokaliserat ev problem som gör att priset sticker iväg. Andra alternativet är som sagts redan att höja timpriset grymt mycket för att redan från början täcka upp eventuella problem och extrasaker men kunden kommer då fortfarande att välja lägsta pris utan att många gånger förstå att dom inte får i närheten av den service, problemlösning och finish som av den dyrare hantverkaren.
Alltså...kund väljer billigt...men är billigt billigast i längden?

Därför kanske många hantverkare inte talar om mer om kostnader än vad kunden frågar om.
 
Mikael_L
Ja det är ju lite svårt läge. Eller i alla fall kan det kännas som ett svårt läge ...

Men om jag som kund fått ett papper från hantverkare X där det står:
Timpenning XXX kr, debiteras halv timme för varje påbörjad halvtimme:
Startavgift för uppdraget xxx kr, (för att täcka lite administrativ tid samt den "startsträcka" som varje uppdarg innebär).
Resor debiteras med xxx.
Städning debiteras med xxx kr + x% av den upplupna timpenningen.
(Städning inkluderar endast grovstädning, ev dammsugning eller våttorkning kan behöva utföras efter)
Bortforsling av material erbjuder vi gratis.
Vid brist på arbetsmaterial gäller ...

osv osv...
(Fyll på med först och främst vad ni brukar få "bråka om".)

Ja i vilket fall, sitter jag med detta papper från X och ringer hantverkare Y så tvivlar jag på att då skulle glömma att fråga om:
Startavgift?
Resor?
Städning?
Bortforsling ..?
Inköp ...?

Och i slutändan om allt verkar hyggligt lika skulle jag definitivt välja den som gav mig den utomordentliga prisunderrättelsen, den hantverkaren verkar ju 10 ggr mer ärlig och verkar ha 10ggr mer koll på sin verksamhet.
Jag är dessutom en speciell sort, så jag skulle tänka: "Aha, det här är ett företag som har börjat jobba med effektiviseringar, det betyder att dom antingen kan göra ett billigare jobb åt mig eller ett bättre jobb för samma pengar. Eller möjligen kammar dom bara hem "överflödet" till kassakistan, men det betyder åtminstone mer solvens vilket troligen gynnar mig om något går snett i uppdraget"
Men just detta sista tror jag rätt få "vanliga Svensson" tänker ... :)

Men sitter en kund med en lista på alla möjliga och omöjliga debiteringsposter så vore väl den kunden dum om han inte frågar explicit om dessa vid en kontakt med en annan firma.
Och dumma kunder vill ni väl undvika, mindre bråk med de smarta, eller hur. :)
 
Mjo, svensson tänker inte sådär, dom ser priser och skiter i allt runtomkring till jobbet är färdigt och så skriver dom om sina bekymmer här istället.....typ, gäller ju inte alla men många.
Det är det som är så fånigt, ju mer specifierad man är destå mer problem/kostnader ser kunden innan start på jobb och vänder sig till den billigare för dom "tror" ju att alla arbetar på samma sätt och samma saker ingår.
På offerter går det att specifiera sig tydligt men på löpande är det ingen idé.

Jag har i princip slutat arbeta mot privatkunder just för att hur man än gör, specar eller inte så är det trubbel åt det ena hållet elelr andra nästan jämt. Jag håller mig till byggföretagen, där får man sina pengar på avvikelser och allt jämt.
 
Tyresö
Glufsglufs skrev:
Mjo, svensson tänker inte sådär, dom ser priser och skiter i allt runtomkring till jobbet är färdigt och så skriver dom om sina bekymmer här istället.....typ, gäller ju inte alla men många.
Det är det som är så fånigt, ju mer specifierad man är destå mer problem/kostnader ser kunden innan start på jobb och vänder sig till den billigare för dom "tror" ju att alla arbetar på samma sätt och samma saker ingår.
På offerter går det att specifiera sig tydligt men på löpande är det ingen idé.

Jag har i princip slutat arbeta mot privatkunder just för att hur man än gör, specar eller inte så är det trubbel åt det ena hållet elelr andra nästan jämt. Jag håller mig till byggföretagen, där får man sina pengar på avvikelser och allt jämt.
Du har helt rätt!

Jag arbetar även åt privatkunder och du har helt rätt i att dom blir förvirrade om man specifiserar offerten för mycket - bara för att vara serviceinriktad mot kunden, så att kunden vet vad han/hon betalar för. Det konceptet fungerar inte till privatkunder - tro mej, jag har försökt.

Det enda som fungerar är att ge ett så lite specifiserat paketpris som möjligt (för att kunden inte ska bli förvirrad) och som är vad kunden ska betala på hela jobbet. Privatkunder är bara intresserade av vad dom MAX ska betala för jobbet/materialet och bryr sej väldigt lite om den ena eller andra taxan. Det är ytterst sällan en privatkund vill ha en specifiserad offert - åtminstone i betongbranschen.
 
Specielt tack till Michael_L.

Jag ska fråga till körersättningen.
Desutom tycker jag att bättre specifiering på fakturan och/eller ett fölgebrev som Michael_L nämner är bra och viser att företaget är kundvänligt och tillförlitligt och dermed bättre än ett billigare erbjudande med mindre information.
 
Om alla som ska anlita hanverkare tänkte på det viset så skulle dom firmor som ligger lågt och sen ger sig in med hööööööga materialpåslag och en massa avvikelser i efterhand samt slaffsiga fuskjobb utan att städa efter sig försvinna. Men nu vill ju merparten av dom som anlitar hantverkare i första hand ha så billigt som möjligt vilket vem som helst förstår men dom skiter då fullständigt i vad som ingår osv. Jag säger det igen.....är billig den billigaste i längden?
 
Mikael_L
Tyresö, jag tänker förvisso mest på jobb på löpande räkning.
Då skulle åtminstone jag själv helst vilja veta alla förutsättningarna innan jobbet startar, så jag har liten chans att hela tiden ha lite koll på vad slutsumman har kommit upp till.

Personligen är jag en sådan som gillar rörliga räntor, rörligt elpris och löpande räkning på hantverkare. Jag är nämligen osugen på att betala extra som någon slags försäkring åt banken, vattenfall eller hantverkaren för att dom ska gå med garanterad vinst hur det än går.

Men förvisso är det ett stort problem att privatpersoner köper dessa tjänster så sällan, en eller någon enstaka gång i sitt liv. Då är det inte lätt att veta vad man ska tänka på vid "upphandling", vad man måste fråga om, vad som är praxis osv osv. Jag tycker det är firmans skyldighet att göra det lätt för kunden.

Nytt förslag då, gör en oerhört enkel debiteringsmodell för privatkunder, där det blir säg max tre olika slags kostnadsposter som kan dyka upp på fakturan. Baka in allt det andra där det passar och höj ersättningarna för dessa poster istället ...
Fast jag har alldeles för dålig koll på om detta öht är möjligt, sen skiljer det sig säkert väldigt mellan olika branscher.
 
Mikael_L skrev:
Tyresö, jag tänker förvisso mest på jobb på löpande räkning.
Då skulle åtminstone jag själv helst vilja veta alla förutsättningarna innan jobbet startar, så jag har liten chans att hela tiden ha lite koll på vad slutsumman har kommit upp till.

Personligen är jag en sådan som gillar rörliga räntor, rörligt elpris och löpande räkning på hantverkare. Jag är nämligen osugen på att betala extra som någon slags försäkring åt banken, vattenfall eller hantverkaren för att dom ska gå med garanterad vinst hur det än går.

Men förvisso är det ett stort problem att privatpersoner köper dessa tjänster så sällan, en eller någon enstaka gång i sitt liv. Då är det inte lätt att veta vad man ska tänka på vid "upphandling", vad man måste fråga om, vad som är praxis osv osv. Jag tycker det är firmans skyldighet att göra det lätt för kunden.

Nytt förslag då, gör en oerhört enkel debiteringsmodell för privatkunder, där det blir säg max tre olika slags kostnadsposter som kan dyka upp på fakturan. Baka in allt det andra där det passar och höj ersättningarna för dessa poster istället ...
Fast jag har alldeles för dålig koll på om detta öht är möjligt, sen skiljer det sig säkert väldigt mellan olika branscher.
Den eviga frågan är ju om firman ska informera om allt eller om kunden har skyldighet att informera sig. Får man frågan vad man kostar i timmen så säger man det men man tillägger att vissa saker kan komma till beroende på typ av jobb, i annat fall tycker jag kunden lika gärna kan fråga mer ingående om dom är så pass intresserade av sitt projekt och kostnader för det. Då säger ni "men kunden är inte van med upphandling av offerter eller löpande" och nej, det är väl möjligt men som företagare så rabblar man hundratals olika förutsättningar till tusentals kunder och kan omöjligen veta allt i förväg och glömmer säkert en och en annan sak. Hur många gnäller i kassan när dom är i affären att det dom köpt kostar 100 kr för dom själva anser att det borde kosta 90 kr och personen i kassan påvisar att prislapp finns på hyllan/varan? Kundens ansvar att kolla upp vad sakerna kostar och att dom har råd att betala.
Jag förstår att det är lätt att klaga på hantverkare för det enda man läser i media och i forum är ju skit om dom så som kund utgår många redan från början att dom blir lurade.
Det är fan inte lätt som hantverkare heller då man under hela projektet har bra kontakt med kunden, man följer kundens önskemål och ändringar samt att man förklarar att ditten och datten fördyrar osv. Allt är frid och fröjd till fakturan kommer till dom, då ska det diskuteras, kommenteras, dras ut på betalningen, ifrågasättas, ljugas, nekas och bråkas om priset som man hela vägen varit överens om. Jobbet som kunden var kanonnöjd med under projektets gång och godkänt med guldstjärna är helt plötsligt undermåligt och inte alls så som det var tänkt, fast det i vissa fall kan finnas på papper. Nu är ju inte alla kunder på det viset men jag kan tänka mig att det är lika många procent sånna kunder som problemhantverkare i landet.
Det lekman inte heller tänker på många gånger är att dom tar hem en yrkesman inom ett visst yrke, en som är utbildad och har erfarenhet och ska leva på det han/hon gör, klart det kostar. Ska man komma billigt undan så får man väl göra jobbet själv men har man inte kunskap eller tid så får man ju räkna med att varje minut som hör till projektet från det hantverkaren börjar engagera sig i projektet till fakturan är skriven kostar, funkar på samma sätt med kundens egen arbetsgivare men Svensson märker då inte av det.
 
Timme hit och krona dit. Jag tror att ni kanske glömmer en sak när ni diskuterar vad som är ett ok pris för ett jobb, nämligen hur jobbet blir utfört. Det är väl först då, efteråt, man vet om det var ett bra eller dåligt pris? Vem blir jätteglad över att snickaren bara tar 300 kr i timmen när det bara blir skit och strul? Den som hittar en hantverkare som har valt att konkurrera med kvalitet kan höra av sig. Jag har aldrig hört talas om denna art inom faunan existerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.