MathiasS skrev:
Jag vet inte riktigt vad du inte är överens om. På din beskrivning låter det som vi är helt överens d^_^b. Det är ju heller inga konstigheter - det vi pratar om är ju grundreglerna för en marknadsekonomi ([länk]). Är du ensam om en kompetens är det du som sätter priset - precis så ska det vara. Det jag försöker påpeka (vilket ev är helt onödigt) är att i det läget är det inte dina kostnader som styr priset utan du kan tillåta dig en sk värdebaserad prissättning. Det är det egentligen alltid, men när konkurrensen minskar ges tillfälle för en friare prissättning.
Dåså d^_^b
 
Glufsglufs skrev:
Personligen skulle jag inte ge mig på ett rörjobb utan vidare men lite instruktion om hur man fäller ett träd så skulle jag kunna testa på det om du förstår hur jag menar.
Jag har ganska så stor erfarenhet av båda yrkesutövningarna och om jag skulle sätta en outbildad kille på ett jobb så kulle det vara vvs jobbet, att jobba i skogen är både mycket mer farligt och avancerat. Det är inte bara att fälla ett träd!
 
bonnen skrev:
Jag har ganska så stor erfarenhet av båda yrkesutövningarna och om jag skulle sätta en outbildad kille på ett jobb så kulle det vara vvs jobbet, att jobba i skogen är både mycket mer farligt och avancerat. Det är inte bara att fälla ett träd!
Precis bonnen!
Att sätta en nybörjare att fälla träd är vårdslöst!
Garanterat 10 ggr farligare än nybörjaren tror, trots att jag fällt ca 100.000-500.000 träd i mina dar så är det ändå "nära ögat" då och då... d^_^b
 
500/tim ink moms, är väl inte så farligt för en röris
Jag kostar nästan lika mycket och är bara en sketen målare...:D
 
Mikael_L
Jag tycker nog att 500:-/timme inkl moms låter helt OK.
Du är vilket fall långt ifrån grundlurad.

Är det en bra röris är det bara att slå till.

Så nu kommer det som är betydligt svårare att bedöma, hur bra är han? Jobbar han hälften så långsamt som en annan som tar 700:-/tim är han ju dyr.

Fråga dessutom över alla andra tillkommande kostnader, såsom bilersättningar och annat märkligt som dom har mage att debitera på fakturan i slutänden.
 
Ok, då är väl 500:- normalt, jag nöjer mig med det!
 
Mikael_L Vad har du fått på fakturan som är märkligt då?!?!
läste nåt tidigare inlägg att vi rörisar inte har lika dyr utrustning som er i skogen... njaaaa vet inte det jag (om man INTE räknar med skogsmaskiner för miljoner) ta bara min pressmaskin, ligger på ca 25000:-
och nånstans måste man ju ta betalt för allt sånt oxså, det är ju slitage och service på allt.
det var en som gnälde på mig, och tyckte att det var sniket gjort att lägga till skruv på fakturan.... visst, det kan ju se fjantigt ut med en rad på 30-40 spänn mellan rader på tusenlappar. MEN om firman jag jobbar på skulle strunta i att ta betalt för tex skruven, så blir det måååångaaa tusenlappar på ett år. Nån måste ju betala för allt material, och rimligast är väl då att det är kunden som ska ha det får betala ... eller?
 
mustang71 skrev:
Mikael_L Vad har du fått på fakturan som är märkligt då?!?!
läste nåt tidigare inlägg att vi rörisar inte har lika dyr utrustning som er i skogen... njaaaa vet inte det jag (om man INTE räknar med skogsmaskiner för miljoner) ta bara min pressmaskin, ligger på ca 25000:-
och nånstans måste man ju ta betalt för allt sånt oxså, det är ju slitage och service på allt.
det var en som gnälde på mig, och tyckte att det var sniket gjort att lägga till skruv på fakturan.... visst, det kan ju se fjantigt ut med en rad på 30-40 spänn mellan rader på tusenlappar. MEN om firman jag jobbar på skulle strunta i att ta betalt för tex skruven, så blir det måååångaaa tusenlappar på ett år. Nån måste ju betala för allt material, och rimligast är väl då att det är kunden som ska ha det får betala ... eller?
Jag har slutat med att sätta klammer och skruv separat, har höjt priset per meter kabel och material istället med dom kronorna för att just slippa höra tjatet om sånna saker. Men det är ju bara på småarbeten det, sen om det är något större där det går åt lådvis så är det ju en annan sak.
 
Mikael_L
mustang71 skrev:
Mikael_L Vad har du fått på fakturan som är märkligt då?!?!
Nä jag anlitar ju aldrig hantverkare så jag klarar mig rätt bra från att behöva fundera och ev bråka. :)

Det enda rörmokarjobbet jag köpt var inkoppling av PEM-slangen till kommunens nät.
Och det enda märkliga på fakturan var väl att det debiterades 2 timmar när han var där i 30 minuter ...

Och jag iddes inte bråka, bara för att slippa se fansskapet något mer ...
( jag fick ju givetvis en teologisk lektion att den 8:e dödssynden är att inte köpa material av rörmokaren ;), med efterslängar över att jag minsann inte skulle tro att jag skulle lyckas med att bygga något hus)


Men en arbetskompis hade ju en rolig krökare.
Han tog en fantastiskt hög bilersättning för varje tur, och många sådana blev det för det var tvunget att hämtas smågrejer hela dagarna i ända.
Hon undrade när fakturan kom ifall hon inte kommit mycket billigare undan om hon skickat karln med taxi istället, till och från Dahl's ...

Förutom detta så lyckades han dessutom borra fel för blandaren.
När dom undrade var butiken som levererade diskbänken skulle borra hålet för blandaren tyckte röris att dom skulle låta honom borra, så det blev rätt.
Sen blev det ändå fel, och att ersätta diskbänken fanns inte med i röris världsbild, det kunde dom ju fixa med att dra fram bänken en centimeter och sätta en list i bakkanten. :O


Jaja, jag är ju ganska glad att jag endast behöver jaga på och samordna byggmaterialtransporterna, ja lite samordning med grävarkillen var det ju då markarbeten gjordes. Grävis i sig var ju en utmärkt erfarenhet i att det går att anlita en hantverkare och bli 100% nöjd.

Men det ger ändock en lätt huvudvärk innan grävning, gruslass, markvibratorer, kommunens inkoppling, elverkets inkoppling osv osv har rotts iland. Och allt i rätt tid osv... :cool:
 
Redigerat:
haha, jo då, det finns "stjärnor" överallt ;-)
 
Jag har just mottagit faktura för mindre än 30 minutters arbete till byte af panel på värmepump.
Jag bor 1 mil från röris.

Körersättning inkl bilkostnad zon 3: 628 kr ex moms
Servicebesök 500 kr ex moms

Vad sägs om det? Lurad?
 
Fryser du då?
 
blackadder skrev:
Fryser du då?
På vilket sätt är det relevant menar du?
 
Jag förmodar att dom bytade panelen på värmepumpen för att den inte fungerade.

Om han fryser så har han ju blivit lurad. annars är det bara gnäll.

1128 kr för att byta en panel på en värmepump tycker jag är skäligt, hur lång tid det tog är irrelevant.
 
Jag tolkar det som att han betalat 1410kr för cirka 1 timmes arbete. Hur lång tid det tar kan knappast vara irrelevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.