FlyFear skrev:
Är termostaterna från Jung och mest troligt 230V, så sitter det "mellanrelän" någonstans. Kanske vid din elcentral. Det är nog där som det är felkopplat,
Relät sluter vid värmebehov, när det ist ska bryta.

Jung är nog valt för att allt ska matcha med strömbrytarna, gissar jag?

Det går ju bara 0,75 eller nåt till termostaterna...
 
Fotografen skrev:
Om nu termostaterna inte är "original LK" är de av rätt typ?
Tex om de ska lämna något slags styrsignal men bara är slutande-brytande?
För att få av locket prova försiktigt att dra ut ratten, brukar sitte en skruv där under.
Om termostaterna är av rätt typ vet jag inte. Jag har försökt dra ut ratten med fingrarna, men jag lyckas inte rucka på den.
 
FlyFear skrev:
Jung är nog valt för att allt ska matcha med strömbrytarna, gissar jag?
Stämmer bra. Vi fastnade för Jungs strömbrytare som är rena och snygga och ville ha liknande utseende på termostaterna som sitter i nära anslutning till strömbytarna.
 
Googlade lite, och hittade att Jung har både 230V och 24V termostater.
Men finns som brytande och slutande. Så visst kan det vara en 24V termostat, men är det av rätt typ.
 
Danne031 skrev:
Har du något att ohm-mäta med?

Eller, vågar du chansa? ;)
(jag hade växlat 2-4 sladdarna med varandra)

Elektrikern ska du nog inte vara för arg på, jag har gjort samma fel minst en gång :D
Nej, jag har tyvärr ingen ohm-mätare. Vad kan hända om jag byter 2an med 4an? Kan jag få en stöt? Om ja, hur stor då? Kan jag sabba utrustningen?
 
vid varje utgång till ställdonen (24VAC i styrenheten) sitter en grön diod, lyser dioden kallar utgången på värme, ställdonen får då ingen spänning (0 VAC) och öppnar fullt, vid öppet indikeras blå rand på ställdonen.
Alltså, bryter du spänningen till styrenheten ska du få full värme efter ca 6 min.
 
FlyFear skrev:
Googlade lite, och hittade att Jung har både 230V och 24V termostater.
Men finns som brytande och slutande. Så visst kan det vara en 24V termostat, men är det av rätt typ.
"Den är av sorten 24V och kan kopplas både slutande och brytande" smsar elektrikern.
 
Okej, inga problem att lösa ditt bekymmer då.
Letar nätet runt efter en inkopplingsanvisning på jungs termostarer, men det är svårt att hitta ens på tyska.

Kan funka att bara växla i kopplingsboxen, men alltid trevligt att veta hur man gör innan.
 
Vågar jag byta 2an och 4an själv eller ska jag vänta på att elektrikern kommer hit tidigast imorgonkväll?
 
Problemet måste vara extremt enkelt att lösa!!

Ring en elektriker!!!!
Han/hon löser problemet på noll-tid!
Bygga Hus har en slogan "På konsumentens sida". Ibland måste konsumenten skyddas mot sig själv. Därför ska inte vanliga amatörer hålla på med 230 V som detta antagligen är. Det ska in jordfelsbrytare osv, osv.

Min uppmaning till BYGGA HUS är:
Bli mer seriös. Ta ansvar. Motverka amatörismen och hempuleriet speciellt när det gäller El-installationer! Om inte kan någon av TV-kanalerna snart börja med "Arga Elektrikern" och visa vidbrända hempulare.
Ha det!
 
Nytt sms från elektrikern. Tydligen ska det inte flyttas några trådar i kopplingsdosan. OM det ska flyttas några trådar så ska det ske i termostaterna.
 
Jag skulle inte flytta något utan att kolla hur det ser ut i termostaten.

Vill alltid veta hur läget i den andra änden är, så mitt tips. Slå av termostarerna och få full värme. Sen fixar elektrikern det imorgon.
 
Använder man över huvud taget on-off-termostater ihop med en styrcentral?

Jag vet egentligen inget om hur det "brukar vara" men utgår från att man har termostater som t.ex. talar om börvärde och ärvärde eller skillnad mellan börvärde och ärvärde till styrcentralen.

Visst, av-på-termostater funkar också, och en styrcentral kan vara rätt bra anpassade till sådana, men det känns lite som att gå tillbaka till 50-60-talet bara för att få en gemensam standard på termostaterna...
 
Jag fick av locket på termostaten genom att bända ut ratten med en skruvmejsel från sidan. Så här ser den ut. Längre in än så här vågar jag inte gå.
 
  • bild(5).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uff da som dom säger i Norge.
Det är mannen bakom själva Bygghus.se som är hempularen som inte har fattat och tagit sitt ansvar som föredöme för oss andra. Skärpning! Du om någon måste väl förstå att detta inte är något för glada amatörer.
Håller på och bli sur gammal gubbe!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.