Det finns inget uttryckligt förbud mot flera olika faser i brunnarna för ett uttag, men, jag vet inte men är till 99% säker på att Elsäkerhetsverket (m.fl) har sagt att det är i högsta grad olämpligt. Jag hittar dock inte äldre frågor än från 2009 hos dem. Men två separata uttag som är monterade intill varandra får matas med olika faser.
 
EyEr0n skrev:
[bild]

Dessa är ju lätta att koppla en fas till högersida, och en fas till vänstersida, bara man tar bort mellankabeln på. Är detta alltså inte tillåtet?
Man mäter väll för guds skull innan man stoppar dit fingrarna, samt att om man tar bort kåpan syns det ju tydligt att det är två faser in.

Guld vore om man kan göra som du säger.
Skall kolla med elfirman, innan jag planerar. För, usch vad hemskt att behöva massa uttag brevid varandra.

Man kan ju till å med dra med flera jord/nolla kablar, för att tillfredställa ev, "läckage" eller strul i övrigt.
 
Varför skulle du behöva två faser i samma uttag?? Är det till tvätt o tork?
Men du kan ju gå emot rekommendationerna från de lärda om och bara om du använder en flerpolig säkring (JFBn är inte tillräckligt) och uttaget är godkänt för det.
Separata nollor och skyddsjordar använder man dock inte.
 
Varför inte sätta två tvåvägs kloss mot varandra och separata matningar så slipper du bryderier och tveksamheter
 
Ser ut som ett Elko med sluttande sidor. Eljo har raka sidor och blir snyggt att sätta kloss mot varandra
 
Rikard Ågren skrev:
Ser ut som ett Elko med sluttande sidor. Eljo har raka sidor och blir snyggt att sätta kloss mot varandra
Ja, det ser ju skapligt ut och om de dessutom ska täckas av TM och TT så...

Ett annat alternativ kan även vara att sätta två stycken envägs Eljo aqua trend dikt mot varandra.

117537-4.jpg

//Patrik
 
Redigerat:
Till ELKO:s 4-vägs uttag så följer det med klisterlappar som det står "styrd över brytare" (eller liknade) så man kan klistra ovan den del som man då exempelvis kör över brytare.
 
Bo Siltberg var hittar du dessa uttag som är godkända för 400 V?
 
Ja just det, som Slugge gjorde en anmärkning på nu, ingen i hela diskutionen har en funderat på att uttagen bara är godkända för max 250V så då blev det ju klarlagt att inte ha två faser till ett uttag.
 
I inlägg #40, 41 och 60 har det framkommit redan. ;)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
I inlägg #40, 41 och 60 har det framkommit redan.

//Patrik
Ja just det ja....hmmm undrar just varför det fortfarande snackas om två faser i samma uttag då :S
 
Glufsglufs skrev:
Ja just det ja....hmmm undrar just varför det fortfarande snackas om två faser i samma uttag då :S
Försöka hitta kryphål kanske... :cool:

//Patrik
 
Nä, jag känner inte till något uttag som är godkänt för olika faser i brunnarna. Jag skrev "om" det fanns.
Alla(?) skulle dock klara det rent "elektriskt" (isolationsavstånd, överslagshållfastighet mm) men ingen tillverkare anger det, för det som dom anger är antagligen spänningen i en brunn.
 
Glufsglufs skrev:
Precis, man kan säga att ett rum på 16m2 ska ha 4 st uttag som minst enligt SS (gällde då blå boken gällde) men också då att varje fönster skulle ha ett lamputtag också samt det idiotiska att det skulle vara en drös teleuttag lite här och där fast folk iregel bara hade trådlösa telefoner.
Inte för att vara besserwisser, men det är ju fel att räkna på ytan, när regeln gällde vägglängd. Om vi förutsätter att rummet på 16m2 har måtten 4x4 m så stämmer det ju med 4 uttag, men om rummet istället är 8x2 m så ska det ju vara 5 uttag :)
 
Då är vi överens att det rent tekniskt går att koppla en 4-vägsuttag till 2 olika faser, vilket det även gör med ett 2-vägs, men det inte är tillåtet idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.