Hej! Vad är detta för kontakt som är på bilden? Känner inte igen den och hittar inga kontakter som passar till den. Skulle man kunna byta ut den mot en vanlig 3 fas (3+N+jord)

Ha det!
/Matthias
 
  • Picture2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara ett intag för reservmatning.. Varför vill du ta väck den?
 
Göran.W
Det måste vara ett intag till reserv kraft iom det värkar vara 3 faser plus pen ledare.
 
Ett CEE-intag för trefas TN-C, fyrledare tre faser + PEN.
Vad är det för skåp den sitter på?
 
Den sitter på en såg... Kan man byta ut den en vanlig tro?
 
Mja, om sågen är byggd för fyrledarmatning måste man tänka sig lite för, ett byte av intag kräver då troligtvis en ombyggnad till femledarsystem internt i sågen.
Sitter det någon central eller något kopplingsskåp på den? Var kommer den ifrån, den är då inte byggd i eller för Sverige med det intaget?
 
Fotografen skrev:
Mja, om sågen är byggd för fyrledarmatning måste man tänka sig lite för, ett byte av intag kräver då troligtvis en ombyggnad till femledarsystem internt i sågen.
Sitter det någon central eller något kopplingsskåp på den? Var kommer den ifrån, den är då inte byggd i eller för Sverige med det intaget?
Att intaget är 4-poligt innebär helt enkelt att sågen inte behöver någon nolla, så det går att byta till ett 5-poligt om man vill, lämna nollan i intaget oansluten helt enkelt. Dessutom är 4-ledarsystem TN-C med kombinerad nolla och jord via stickpropp inte tillåtet.
 
Varför skulle man inte få byta intaget till ett fempoligt där N-stiftet inte ansluts i sågen?
Men det kanske bästa är att göra en övergång från en fempolig sladdhane till en fyrpolig sladdhona.
 
snaggletooth skrev:
Att intaget är 4-poligt innebär helt enkelt att sågen inte behöver någon nolla, så det går att byta till ett 5-poligt om man vill, lämna nollan i intaget oansluten helt enkelt. Dessutom är 4-ledarsystem TN-C med kombinerad nolla och jord via stickpropp inte tillåtet.
Vet vi att sågen inte behöver nolla? Kanske är ett större sågverk av något slag med fler motorer för spånsug, matning, styrautomatik, egen inbyggd undercentral osv av någon anledning byggd för TN-C-matning?
Är det bara en motor så kan man troligen byta intaget till ett vanligt med jord+nolla+faser (om det nu inte är en norsk såg tex...?), men jag tycket det krävs mer information inan man kan säga det rakt av.
 
Sant, det vet vi inte, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en PEN i det uttaget. Varken uttag eller såg ser speciellt gamla ut så det borde vara gjort med moderna regler om separering av jord och nolla i uttag.
 
Anledningen till att man kan säga att sågen inte behöver någon nolla är helt enkelt det 4-poliga CEE-donet med L1 L2 L3 PE samt att TN-C-matning via stickpropp är förbjudet som jag skrev tidigare. Annars skulle ju maskinen vara kopplad på väldigt konstigt sätt. Men visst, en bild på märkskylten är inte fel.
 
snaggletooth skrev:
...TN-C-matning via stickpropp är förbjudet som jag skrev tidigare.
I Sverige/EU, men kanske inte i Långtbortistan eller Tjingtjongajulien...men är det en europeisk såg är det nog som du säger.
 
Det är en justersåg från SCM...
1 motor bara, så det är ingen monstermaskin utan en ganska vanlig snickerisåg
 
jag är rätt övertygad om att man inte får blanda in PEN i ett uttag, PEN får helt enkelt inte kunna brytas.

det är väl ett vanligt CEE 316 eller 332 intag. gör en övergång från 416 till 316 så är det klrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.