Hej, ska snart lägga in flytande klickgov i vardagsrummet. Tänkte höra vad ni tror om vilken riktning jag ska lägga golvet?
Har lagt samma golv i köket och jag tycker att det skulle vara snyggast att lägga i samma riktning som köket. Se bifogad bild. Har lagt in vart fönstren ligger samt en dörröppning i nedre höger hörn.
/Joakim
Har lagt samma golv i köket och jag tycker att det skulle vara snyggast att lägga i samma riktning som köket. Se bifogad bild. Har lagt in vart fönstren ligger samt en dörröppning i nedre höger hörn.
/Joakim
Hej!
Håller inte alls med föregående...
Man brukar lägga golvet i ljusets riktning - precis som du gjort i köket.
Eftersom ljuset faller in på samma sätt genom fönstrena i vardagsrummet, är min mening att golvet där skall läggas i samma riktning som i köket!
Lycka till!
// Snäckan
Håller inte alls med föregående...
Man brukar lägga golvet i ljusets riktning - precis som du gjort i köket.
Eftersom ljuset faller in på samma sätt genom fönstrena i vardagsrummet, är min mening att golvet där skall läggas i samma riktning som i köket!
Lycka till!
// Snäckan
Ska man följa samma längdriktning som köket så blir det snyggast. Man går inte och tittar både i tak och golv samtidigt ändå så :...Sj har jag golv och tak i mitt vardagsrum åt olika håll, och jag tycker inte att det ser dumt ut... Golvet följer ljusets riktning och taket går på tvären.. Inget man tänker på iaf
Tack för synpunkterna!. Blir att lägga i samma riktning som köket.
Återkommer med bild så få ni se om jag lagt i rätt riktning!!!!
/Joakim
Återkommer med bild så få ni se om jag lagt i rätt riktning!!!!
/Joakim
Vilken man..?Snäckan skrev:
Tillverkarnas rekommendationer är att lägga golvet i rummets längdriktning eftersom golvet rör sig mer på bredden än längden.
I 2:a hand går man efter släpljuset, eller om rummet är helt fyrkantigt.
Trådstartaren skriver inte vilket fabrikat eller typ av golv han ska lägga, men om det t.ex. är en Kährs lamellbräda så ska han ha minst 12 mm rörelsefog utmed kortväggarna om han lägger det tvärs rummet. Lägger han längs med rummet klarar han sig med 6 mm utmed långväggarna.
Standardsocklar håller 12 mm, så då får han tillverka egna, lägga något bakom och foga i överkant, stuka sockeln i nederkant, spika en kvartsstav/smyglist utanpå sockeln eller välja en fetare sockel, typ allmoge för att klara springan när golvet rör sig..
Har läst Kährs handbok. 12 mm rörelsefog stämmer vid 8 m bredd. Jag har i mitt fall satt nytt gips på väggarna som inte går ner ända till golvet utan det finns extra rörelsefog där. Man ska dock inte sticka in golvet under gipset. Kährs har också väldigt många sockelvarianter. Slät fanerad 19 och 23 mm, Massiv profilerad 25 mm, smyglist 25 mm. Så rörelsefogen kommer inte att bli några problem. Vet inte vart du fått 12 mm som standardsockel. Kährs har inte någon som är 12 mm tjock minst 15.
I Kärhs broschyr visas det två exempel där man i samma rum lägger golvet i olika riktningar beroende på ljuset. Det finns också en annan effekt av att lägga golvet i olika riktningar, man kan göra rummet mer långsmalt eller brett, beroende på hur man lägger det.
Jag ska lägga Kährs 15 mm parkett men det har ni nog redan listat ut
/Joakim
I Kärhs broschyr visas det två exempel där man i samma rum lägger golvet i olika riktningar beroende på ljuset. Det finns också en annan effekt av att lägga golvet i olika riktningar, man kan göra rummet mer långsmalt eller brett, beroende på hur man lägger det.
Jag ska lägga Kährs 15 mm parkett men det har ni nog redan listat ut
/Joakim
Smaksak..
Vi lägger alltid golvet åt samma håll som taket ifall det finns en "riktning" i taket.. Denna riktning tycker jag blir snyggast om man gör i rummets längdriktning..
Ett tillfälle där jag kan tänka mig att frångå detta är ryggåstak etc. där taket går upp mot nocken - då skulle jag kunna tänka mig att låta taket gå i annan riktning än golvet..
Tror inte det finns något rätt eller fel - lägg ut ett par längder och se efter så kan du välja det som blir snyggast...!
Vi lägger alltid golvet åt samma håll som taket ifall det finns en "riktning" i taket.. Denna riktning tycker jag blir snyggast om man gör i rummets längdriktning..
Ett tillfälle där jag kan tänka mig att frångå detta är ryggåstak etc. där taket går upp mot nocken - då skulle jag kunna tänka mig att låta taket gå i annan riktning än golvet..
Tror inte det finns något rätt eller fel - lägg ut ett par längder och se efter så kan du välja det som blir snyggast...!