Såg du länken till byggloggen? Eller kanske därför du frågar.. det har ju stått stilla där ett tag nu, tyvärr är jag tillbaka på jobbet...
Men ska ta en till semestervecka om en vecka, hoppas då åtminstone få på plåttaket och panelen.. sen jobbar jag väl på så mkt jag hinner.. efter det blir det nog tyvärr mest enstaka helger innan nästa sommar.

Jag önskar jag hunnit längre men jag är väldigt nöjd med hur det blir ändå.
 
Gott.
Mitt bygge står också väldigt still. Haha!
 
Trevligt. Mitt bygge får vila i 4 veckor till. Men nu finns det varje fall ström i lådan:).
 
Nå! Vad gick det på till slut? :)
 
Ummm... ja jag har tappat räkningen lite :p

Men de största posterna kan jag redovisa.. utöver det har jag vart på XL-bygg 10-20 ggr för att köpa nån enstaka grej jag glömt.. XL-bygg ligger typ 1km från byggplatsen så blev lätt så :p

Byggmaterial "huvudfaktura" 27 000
Fönster 8000
Byggmaterial lite extra grejjor, framförallt plåtdetaljer 2700
Dörr 9x21 från Bauhaus 2500 (trycke, cylindervred etc har jag fått tag på gratis)
Hyra grävmaskin 2700

Gick igenom mitt kontoutdrag nu också för skojs skull och kom då fram till ca 3000kr i småköp, 100kr där, 200kr där, etc...

Så det blir 45 900 kr hittills om jag inte räknat fel...

Dock ska det sägas att det säkert är minst 10 000 kr mer innan jag är helt klar, jag saknar innertak (råspont), innerväggsbeklädnad (OSB + gips), isolering i tak och vägg, el, golv (jag har golvspån men inget att lägga på det) och inredning.

Så visst blev det lite dyrare än jag först trott.. jag har dock inte riktigt orkat bry mig om ekonomin, har väl tänkt "vad gör det om 100 år..." jag vet att jag t.ex. tjänat rätt många tusen om jag köpt från Byggmax istället för Xlbygg (med frakt trots att Byggmax ligger typ 6mil bort..). Har för mig att huvudfakturan som jag betala 27' för hade gått på ca 23' på byggmax. Känndes bara löjligt att inte köpa från XL när de ligger så otroligt lokalt, jag ser även ett visst mervärde av att ha "bra relation" med denna lokala aktör...
 
Redigerat:
Det springer snabbt i väg, :)

Man kan göra som jag, sluta bygga, då blir det inte dyrare varje fall.

Hur har du tänkt med elen? Fixa själv eller?
 
Ja jag har väl tänkt att sätta alla dosor och dra alla slangar själv, troligtvis dra elen själv också, sen låta en elektriker se över det och koppla in det.. all dragning kommer ju va helt synlig i det skedet (dvs ingen innerväggsbeklädnad än) så förhoppningsvis har elektrikern inget problem med det...
Jag sitter då o då o funderar just på elen dock, främst är jag lite osäker på vad jag ska för taklampor.
En taklampa ska definitivt hänga över matbordet.. men sen funderar jag på om man ska ha nått mer, eller om man ska nöja sig med typ enskild belysning typ sänglampor och spottar över trinettdelen.
Har funderar på om man skulle ha några spottar som riktas mot taket och därmed gör nån slags allmänbelysning (eftersom taket ska vara vitt borde det sprida ljuset rätt bra)..
Man skulle ju vilja testa allt innan man bestämmer sig :D Kanske får göra lite test i 3D...


Sen utöver belysning är jag allmänt osäker på hur mkt dosor o så man vill ha.. det kommer säkert sluta med 3 dosor på varje kvadratmeter om jag känner mig själv rätt :D
 
Jag hade själv en elektriker som kollade på mitt. Slangen och dosorna fick jag sätta upp själv under hans rådgivning.
Själva inkopplingen gjorde han på en halv arbetsdag. Riktigt smidigt om man inte är så bevandrad i det elektriska.
Räkningen har jag inte fått ännu men antalet timmar han lagt på plats är inte så många och då har han gjort allt det "viktiga" och det känns ju bra.
Rent spontant så får du nog tag i en elektriker "lättare" om han får tjäna lite pengar också. :)

Ett litet tips är ju ett utvändigt uttag. Jag satte ett men skulle nog helst haft två.
 
pjkw skrev:
Ummm... ja jag har tappat räkningen lite :p

Men de största posterna kan jag redovisa.. utöver det har jag vart på XL-bygg 10-20 ggr för att köpa nån enstaka grej jag glömt.. XL-bygg ligger typ 1km från byggplatsen så blev lätt så :p

Byggmaterial "huvudfaktura" 27 000
Fönster 8000
Byggmaterial lite extra grejjor, framförallt plåtdetaljer 2700
Dörr 9x21 från Bauhaus 2500 (trycke, cylindervred etc har jag fått tag på gratis)
Hyra grävmaskin 2700

Gick igenom mitt kontoutdrag nu också för skojs skull och kom då fram till ca 3000kr i småköp, 100kr där, 200kr där, etc...

Så det blir 45 900 kr hittills om jag inte räknat fel...

Dock ska det sägas att det säkert är minst 10 000 kr mer innan jag är helt klar, jag saknar innertak (råspont), innerväggsbeklädnad (OSB + gips), isolering i tak och vägg, el, golv (jag har golvspån men inget att lägga på det) och inredning.

Så visst blev det lite dyrare än jag först trott.. jag har dock inte riktigt orkat bry mig om ekonomin, har väl tänkt "vad gör det om 100 år..." jag vet att jag t.ex. tjänat rätt många tusen om jag köpt från Byggmax istället för Xlbygg (med frakt trots att Byggmax ligger typ 6mil bort..). Har för mig att huvudfakturan som jag betala 27' för hade gått på ca 23' på byggmax. Känndes bara löjligt att inte köpa från XL när de ligger så otroligt lokalt, jag ser även ett visst mervärde av att ha "bra relation" med denna lokala aktör...
Ja det springer iväg mer än man tror!!Räkna med 20000kr till.
Ni hamnar troligen på samma totalpris som mig .
Sjålv har jag byggt trallgolv i ek runt och plank mellan husen
man skulle nog göra som styrman sluta bygga (billigare så)
 
p169suc skrev:
Ja det springer iväg mer än man tror!!Räkna med 20000kr till.
Ni hamnar troligen på samma totalpris som mig .
Sjålv har jag byggt trallgolv i ek runt och plank mellan husen
man skulle nog göra som styrman sluta bygga (billigare så)
Jo 20 000 till är nog inte omöjligt.. jag är verkligen inte sugen på att sluta dock, det svider i plånboken men fan så skoj det är.. och skönt att jobba med kroppen (sitter framför dator hela dagarna på jobbet). Önskar att jag inte bodde så långt ifrån bygget så jag kunde vart där oftare :)
 
Hoppsan, det verkar springa iväg med priserna. Måste nog tänka över behovet innan man börjar det projektet. Har visserligen bara tänkt ha en frigga på tomten, utan vatten o avlopp men med el, isolerad nåt så när.

Annars tycker jag att p169suc fått ihop sitt bygge riktigt bra, tummarna upp för det, men som sagt det kostar....

Kjell G
 
Just denna tråden har ju utvecklats till "lyx-friggebods-tråden" :)
Men lagändringen rörande 15 m2 så har det ju helt klart blivit ett alternativ till att bygga ut sitt hus.

Nu ska jag snart hem och göra färdigt min. Det ska bli riktigt skoj.
Väggar ska spacklas,slipas och golvvärme med klinkers ska läggas.
Sedan blir det inredningen.

Jag har saknat min frigga. ;)
 
Styrman skrev:
Just denna tråden har ju utvecklats till "lyx-friggebods-tråden" :)
Men lagändringen rörande 15 m2 så har det ju helt klart blivit ett alternativ till att bygga ut sitt hus.

Nu ska jag snart hem och göra färdigt min. Det ska bli riktigt skoj.
Väggar ska spacklas,slipas och golvvärme med klinkers ska läggas.
Sedan blir det inredningen.

Jag har saknat min frigga. ;)
Nja, lyxfriggebodstråden är väl lite att ta i :) Men nog är min min, din och p169suc's lite utöver det mest grundläggande.. För mig är det ett relativt billigt substitut till egen sommarstuga..
 
Storleksökningen har ju gjort det fullt möjligt att använda sin friggebod till mer än att parkera en gräsklippare i. Det var ju inte så vanligt tidigare att ha det som mer än just en "friggebod". :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.