Nej, parabolen ska peka nästan rakt åt söder!
Den måste också ha fri sikt mot satelliterna, men de finns högre upp på himlen än man kan tro när man ser en offset-parabol.


/Hasse
 
Redigerat:
Åt väster??

Tallriken ska ju "peka" mot söder.......
 
timmelstad skrev:
Låter ju bra! :wow:
Men.. nu vet jag inte om jag tänker för mycket, men jag kommer ha valmat tak, pyramidformat, alltså ingen platå eller motsvarande. Och "väster" hamnar då mitt i en kant. Blir det några problem med monteringen då tro?
Du behöver ju inte montera fästet i samma riktning som parabolen, det går att justera till oändlighet typ.
 
Nimajneb skrev:
Åt väster??

Tallriken ska ju "peka" mot söder.......
Tillfällig sinnesförvirring, aningen mot väster dock. :)
Huvudsaken att det inte var åt norr för TS.
 
Snurre skrev:
Om jag har förstått det rätt så måste jag dra hela 8 coax-kablar mellan satellit och multiswitch?

Kan eventuellt flytta parabolen närmare men kan bli fult.
Det enklaste är väl att sätta multiswitchen så nära parabolen som möjligt?

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Det enklaste är väl att sätta multiswitchen så nära parabolen som möjligt?

/Hasse
Med tanke på att jag kommer ha vindsutrymme med access via lucka på övervåningen, så antar jag att jag ska montera multiswitchen där på något vänster. Men sen om man drar kanalisation till de rum som ska ha data och tele framöver, så vill man ju knappast ha patch-skåp otillgängligt där uppe, då borde jag komma undan problemet med alla kablar från parabolen tämligen enkelt, eller?
 
Hej
Behöver er hjälp, jag har Viasat och Canal Digital, beställde nya PVR boxen från Canal Digital och fick ett nytt huvud som jag monterade.
Jag har 2 kablar dragna ner till tv rummet från vinden dit kablarna från parabolen kommer.
På vinden finns 2 kablar från CD och 1 från Viasat.

Nu till problemet:
Jag får bild på viasat och Canal Digital (tuner 1), men jag får ingen bild på tuner 2 på Canal digital då jag spelar in ett program och skall titta på ett annat.

Trodde att man kunde splitta viasat och kanal digital(tuner2) på vinden från 2 kablar till 1 (som sedan går i väggen ner till vardagsrummet) och sedan splitta tillbaka från 1 kabel till Viasat och Canal digital(tuner 2)
Tacksam för all hjälp.
Mvh Peter
Går detta att göra eller vad måste jag köpa?
//Peter
 
Det framgår inte speciellt tydligt vad du har för prylar eller hur det är kopplat, så jag håller det lite allmänt.
Har du separata boxar för Viasat och Canal Digital behöver du en kabel per tuner. En enkeltunerbox och den dubbeltunerbox kräver alltså tre kablar. Du behöver dessutom en utgång från LNB per tuner, har du exempelvis en dubbeltunerbox behövs ett Twin-LNB (huvud med två utgångar).
Har du nyss köpt en dubbeltunerbox från Canal Digital så fick du antagligen med ett huvud av rätt typ.
Att kombinera/splitta signaler från två satellitboxar har jag svårt att se att det skulle fungera eftersom de skickar signaler till LNB. Dels måste signalerna ta sig fram till LNB genom splitter/combiner, dels riskerar de båda boxarna att störa varandra.
 
Har en multiswitch 9/8, men inte fått mina antennuttag ännu, har bara ett hittills. Måste jag sätta slutmotstånd på de andra 7 utgångarna på MS för att testa och ställa in parabolen mm?
 
krien skrev:
Har en multiswitch 9/8, men inte fått mina antennuttag ännu, har bara ett hittills. Måste jag sätta slutmotstånd på de andra 7 utgångarna på MS för att testa och ställa in parabolen mm?
Nej.

/Hasse
 
Det stod på MS:en att man skulle sätta slutmotstånden på de outnyttjade utgångarna, vad blir det för effekt på den använda utgången om man inte sätter slutmotstånd på de andra?
 
Krien: Ingen skillnad, slutmotstånden är bara för att terminera utgångarna så att inte yttre störningar kan slinka in den vägen.Du kan lugnt strunta i att sätta slutmotstånd.
 
Har kört min EMP Centauri 9/8 ett tag nu, och under den tiden har två st dm500-s hängt sig, och/eller slutat fungera. Kan MS orsaka att en box går sönder? Jag har kört boxen utan att först gå till ett uttag, utan jag har skruvat en F-kontakt direkt på den långa kabeln och gått direkt från MS:en till boxen utan antenn-uttag emellan. Som sagt kan detta orsaka fel i boxen?
 
Krien, hur går det för dig? Har du fått ordning på prylarna?
Jag sitter i samma funderingar som dig, så nyfiken på möjliga problem. Man vill ju inte bränna sin dreambox i onödan...
Sen har jag inte riktigt koll på allt heller, det här med marksänd tv i samma kabel, plockar parabolen upp det med eller måste man ha en vanlig antenn med? O behövs det någon box för o se det eller räcker det o stoppa in kabeln i tvn sen?
 
Oj, jag känner mig hedrad!
Prylarna verkar fungera OK, sånär som att jag faktiskt har haft problem med två dm500. Men om det beror på sw eller att jag kopplat dem direkt på tv-kabeln istf att gå via uttag först, det vet jag inte. Efter att de gått via uttag har det fungerat klockrent. Men ska man ha marksänd till några rum måste man ha en antenn på taket som man matar in i multiswitchen, det finns uttag för ingående antennsignal i den. Så det har varit det minsta problemet. Har du en ny TV finns säkert en enkel inbyggd digitalbox i den eventuellt med kortplats. Har du en lite äldre tv måste du ha en separat digitalbox till den.
Själva kopplingarna hit och dit är väl inte det som varit jobbigast. Det särklassigt jobbigaste är att ha funderat ut vilka vägar som man ska gå igenom huset med kablar mm, samt arbetet med att få det snyggt utan att behöva riva sönder/flytta på för mycket gamla (el)installationer för att slippa måla om i taket mm, samt att fixa till ett skåp för patchpanel mm, fanns nämligen inget som jag tyckte passade mina ändamål, utan jag fick fixa och trixa till mitt eget skåp, och skapa hyllor/plan mha classes rackskenor som tyvärr inte finns i sortimentet längre.
I mitt fall blev det så att multiswitcen sitter på väggen på ena krypvinden för att slippa dra 9 kablar allt för långt, eftersom jag köpte två quattro-huvuden och så vanliga antenn-kabeln förstås.
För det fasta nätverket blev det en patch-panel (24) i källaren, och sedan en lång fet kabelkanal i källartaket som sedan avlöper med mindre kanaler till några källarrum.
I båda nätverken har kablar gått ut/in genom källarväggar "bakom" stuprören för att inte de utvändiga kabelrören skall vara så iögonfallande. Det ligger en del kablar både tv och data under läkten för takpannorna.
Till något ställe har jag använt något gammalt VP-rör, men då det är lite krökar på röret var det stört omöjligt att få igenom mer än en TP-kabel+ en koaxkabel. Det går ju iofs att hittta tunnare koax, men dubbla cat6 med tunnkoax var svårt ändå, trots att grannelektrikern var med och försökte hjälpa till. Till de rum där jag fixat nya genomföringar har det blivit dubbla cat6-uttag, I annat fall dubbla uttag men bara det ena anslutet då jag bara köpte dubbla i tron att jag skulle få igenom dubbelt överallt.
Någe mer?
Tar lång tid att spika kanaler/rör mm om man jämför med att dra allt i ett nybyggt hus med stjärnnät av rör, här har det ju blivit en blandning av stjärnnät och seriekopplade rör. Särskilt om man har tre ungar som ska skjutsas hit och dit på aktiviteter alla dagar i veckan, man jobbar heltid och ska dela på det övriga hushållsarbetet och sedan göra det här ljudlöst på nätterna för att inte störa någon.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.