Har identifierat några problem som måste adresseras:
- när det regnar så blir det halkigt i gräset och lerigt under gräset => automowern slirar gärna i backarna. Funderar på om man kan skruva in skruvar som dubbar i däcken...
- jag förstår inte hur den väljer vilken väg begränsningsslingan skall följas. Den har en tendens att alltid välja den riktning som inte går pga för brant backe uppåt. Jag har sett den gå åt andra hållet, men inte så ofta.
- det verkar stört omöjligt att få den att gå i en passage som är på en dryg meter på vägen hem genom att följa begränsningsslingan. Ut från stationen fungerar dock. Antar att korridorvärdet måste ställas ned.
- mossa+automower blir inte bra, om man inte gräver ned begränsningskabeln. Automowern har en förkärlek för att lyckas få upp kabeln ur mossan även om den är hårt och tätt spikad.
- branta (15 grader i alla fall) uppförsbackar fungerar rätt bra om den inte måste stanna pga att den stöter emot begränsningskabeln. Gör den detta så har en mindre vridning en tendens att sluta med 130-180 grader. Jag antar att det är för detta de tyngre framhjulen finns. Jag bygger nog bort problemet i trädgården istället. Just nu kan den klippa en fläck på bara 4kvm i fem minuter innan den hittar ut. Tyvärr hittar en dit minst en gång per klippning...
- överdelen i en backe blir mycket mindre klippt än nederdelen eftersom den gärna slirar med hjulen när den går diagonalt i branta backar. Jag har åtgärdat det genom att flytta laddstationen till toppen på backen så att den börjar där varje gång (märkte nämligen att arean närmast laddstationen blir mest klippt).


Mer saker kommer...
 
Eftersom att jag inte är ingenjör eller el-tekniker så är jag oerhört tacksam över att jag investerade
mina pengar i en Automower. Andra säsongen nu och det enda jag gjort är att byta knivarna i mitten
av varje säsong. Om man slår ut kostnaden på 5 år och ett hyfsat problemfritt ägande så är Automowern att föredra tycker jag.

Självklart ni som kan och framför allt tycker det är kul att mecka så är det ju inga problem men för oss
vanliga döda så ska man nog fundera både en och två gånger innan man väljer bort AM.

Kom hem nu efter 3v i skärgården till en gräsmatta som påminner om en fairway och en AM som står på laddning redo för nästa tur trots några dagars ösregn, åska med mera.
 
Bowman
Funkar AM på en tomt där den inte har tillgång till gräs hela tiden, dvs måste korsa stenövergångar osv osv.
En ganska kuperat eller kanske varierad skogstomt, dock utan allt för mycket branter osv.
Hur löser man det?
 
Bowman skrev:
Funkar AM på en tomt där den inte har tillgång till gräs hela tiden, dvs måste korsa stenövergångar osv osv.
En ganska kuperat eller kanske varierad skogstomt, dock utan allt för mycket branter osv.
Hur löser man det?
Gräs är inget krav, men den klipper alltid så du kan inte stänga av kniven. Möjligen att den inte kör knivarna när den följer guiden, vilket skulle kunna göra att du kan korsa tuffa områden utan att förstöra knivarna på väg till och från områdena. Hasskyddet skyddar dock knivarna till största delen, vilket gör att om knivarna går eller inte är så viktigt (såvida man inte vill skydda trädgårdsslangar och liknande).
 
OK, då gick den första kniven sönder. Noterbart är att den inte körde på något utan jag stod bredvid när det hände. Det började med att jag hörde vibrationsljud från klipparens knivdisk. Stannade den och kollade upp varför. Då hade långa grässtrån trasslat sig runt två av knivarna så att de inte gled helt fritt. pillade försiktigt bort gräset och försäkrade mig att knivarna var hela samt släppte loss den.

Efter ca 30 sekunder hördes vibrationsljud igen (efter att den gått in i en tuva med längre gräs där jag just utökat området). Den vände om innan jag hann dit och stoppa den och då helt plötsligt blev vibrationsljudet mycket kraftigare. Stoppade den och vände på den och noterade att en kniv var borta. Trots att jag visste precis vart det hände kunde jag dock inte hitta knivresterna.

Min gissning är att obalansen av gräset som fastnat och trycket av gräset mot kniven knäckte densamma. Kan också vara att en spricka tidigare uppstått vid sammanstötning med något hårt (den är lite väl stark, den knäcker mina centimeter-tjocka skyddspinnar med hjulmotorn vid "rotation" på platsen, detta har lett till att den kört på dessa ett par gånger).

Edit:
Nu när det började mörkna hittade jag de flesta knivresterna (ficklampsskenet fick den att blänka) ca 50cm utanför där den körde när kniven gick sönder.
 
Redigerat:
Beställde just mer kabel och skarvklämmor från ELFA:
1 48-242-72 Skarvklämma UR2 0,4-0,9 mm 6,247 ST 10 62,47
2 55-503-00 Kopplingstråd Yv 0,8mm grön 100m 165,87 ROL 1 165,87

Fick justera från grön till svart kabel för att få leveransen några dagar snabbare, totalt blev det med frakt moms mm 329kr. En rätt bra deal jämfört med att köpa Husqvarnas egna produkter som alltså är ungefär dubbelt så dyra...
 
Bowman
pacman42 skrev:
OK, då gick den första kniven sönder. Noterbart är att den inte körde på något utan jag stod bredvid när det hände. Det började med att jag hörde vibrationsljud från klipparens knivdisk. Stannade den och kollade upp varför. Då hade långa grässtrån trasslat sig runt två av knivarna så att de inte gled helt fritt. pillade försiktigt bort gräset och försäkrade mig att knivarna var hela samt släppte loss den.

Efter ca 30 sekunder hördes vibrationsljud igen (efter att den gått in i en tuva med längre gräs där jag just utökat området). Den vände om innan jag hann dit och stoppa den och då helt plötsligt blev vibrationsljudet mycket kraftigare. Stoppade den och vände på den och noterade att en kniv var borta. Trots att jag visste precis vart det hände kunde jag dock inte hitta knivresterna.

Min gissning är att obalansen av gräset som fastnat och trycket av gräset mot kniven knäckte densamma. Kan också vara att en spricka tidigare uppstått vid sammanstötning med något hårt (den är lite väl stark, den knäcker mina centimeter-tjocka skyddspinnar med hjulmotorn vid "rotation" på platsen, detta har lett till att den kört på dessa ett par gånger).

Edit:
Nu när det började mörkna hittade jag de flesta knivresterna (ficklampsskenet fick den att blänka) ca 50cm utanför där den körde när kniven gick sönder.

Ja ok, där ser man, tack för svaret.
 
pacman42 skrev:
Beställde just mer kabel och skarvklämmor från ELFA:
1 48-242-72 Skarvklämma UR2 0,4-0,9 mm 6,247 ST 10 62,47
2 55-503-00 Kopplingstråd Yv 0,8mm grön 100m 165,87 ROL 1 165,87

Fick justera från grön till svart kabel för att få leveransen några dagar snabbare, totalt blev det med frakt moms mm 329kr. En rätt bra deal jämfört med att köpa Husqvarnas egna produkter som alltså är ungefär dubbelt så dyra...
Har fått min beställning och tråden och kontakterna är klenare än originalet (tråden är i original är nog ca 1mm i diameter, denna är 0.8mm, dessutom är det betydligt tunnare isolator), men det spelar ju ingen större roll när man gräver ned den. Jag gissade bara när jag beställde...

Man kan dock notera att om man vill ha samma grovlek på tråden så blir den i princip lika dyr som originaltråden. Kontakterna är iofs billigare, men de är egentligen inte dimensionerade för originalkabels grovlek, även om den fungerar också.
 
köpte en Viking Imow, fick den för 10900 så jag kunnde inte låta bli :)
Tyvärr inget gräs ännu, håller på med lite stödmurar och kantsten runt uterum/altan innan jag skall så gräs. Hoppas att jag kan så gräs i slutet på månaden och att det hinner komma upp så pass så jag kan få igång min nya fina klippare. Återkommer med rapport då.
 
mype skrev:
köpte en Viking Imow, fick den för 10900 så jag kunnde inte låta bli :)
Tyvärr inget gräs ännu, håller på med lite stödmurar och kantsten runt uterum/altan innan jag skall så gräs. Hoppas att jag kan så gräs i slutet på månaden och att det hinner komma upp så pass så jag kan få igång min nya fina klippare. Återkommer med rapport då.
Bra pris! Förstår att du slog till. Var köpte du, de har inte möjligtvis fler att erbjuda? :)
Ser fram emot rapport!
 
Modig skrev:
Bra pris! Förstår att du slog till. Var köpte du, de har inte möjligtvis fler att erbjuda? :)
Ser fram emot rapport!
Köpte utställnings exemplaret från en återförsäljare, därav det reducerade priset, men helt oanvänd och i orginalförpackning. Man kan pruta rätt bra nu på höstkanten speciellt på utstälningsex.
 
mype skrev:
Köpte utställnings exemplaret från en återförsäljare, därav det reducerade priset, men helt oanvänd och i orginalförpackning. Man kan pruta rätt bra nu på höstkanten speciellt på utstälningsex.
Värt att tänka på! Ska kanske åka ut och kolla lite i helgen :)
 
Ett litet tips till er som har en Automower. Det finns ett litet "borstkit" som borstar av gräset från hjulen kontinuerligt vilket gör att man slipper klumpansamlingar av gräs vid laddningsstationen , 300:- för 6 borstar.
 
hur gör ni med era laddstationer..tar ni in dem på vintern..eller får dom stå ute?
har min under tak ute.....
måste strömmen vara på till laddstationen när den inte används?
 
tjena skrev:
hur gör ni med era laddstationer..tar ni in dem på vintern..eller får dom stå ute?
har min under tak ute.....
måste strömmen vara på till laddstationen när den inte används?
Jag plockar in min i varmförrådet då jag gissar att den inte är gjord för sträng kyla.
Vira in kontakterna i en plastpåse som är kvar ute. Jag rekar att du dessutom lämnar
in den på service där dom uppdaterar mjukvaran med mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.