Tack torbeno!
Min maskin tömde och tömde och tömde och kom aldrig vidare.
Följde dina instruktioner och fann att nivåregulatorn (alltså inte översvämningsskyddet) hade beckat igen med en massa gojs innuti.
Hade väl fastnat i sitt övre läge - därför den eviga tömningen.
Tog loss vattenpaketet och lossade flottörhuset med nivåregulatorn och tog bort gojset innuti.
Funkar fint igen.
 
Varsågod grymmo.
Du kan pm:a mig 900 kr ;-)

Har du egen brunn eller är det kommunalt vatten?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lika bra fortsätta på denna tråd.
Har en Siemens diskmaskin som tar in vatten för avspolning/fördisk men inte tar in vatten för huvuddisk. Men om man öppnar luckan och fyller på några liter så diskar den vidare och det blir som vanligt. Har nu kört så i några månader men börjar nu ledsna, såg denna tråd och är taksam för tips på fel.:)
 
Det verkar som det i denna tråd finns folk som kan BOSCH Aquastop diskmaskin!

Har även Jag pratat med COSCH service som vägrar svara på frågor utan ska ha ut en tekniker. Onödigt när Jag inte ens vet om det är värt att laga maskinen.

Har precis flyttat in i ny bostad där det står en BOSCH Aquastop. Den diskar precis som den ska men det verkar vara igenchokad i salt påfyllningen. Varje gång en diskmaskin gått klart och Jag skruvar upp korken till saltpåfyllningen är det övertryck i den, ca 1 dl vatten som stinker trycks ut, det är uppenbart att det som är i saltpåfyllningen är stillastående och inte byts ut. Den är ett konstant övertryck i salpåfyllningsbehållaren.Det vattnet är också missfärgat och stinker som sagt som det stått still i ett år eller så :). Tips på vad det är Jag ska rengöra?

// Erik
 
Har också problem m. Aquastop till en Siemens.
Maskinen tar inte in nytt vatten, men spolar ut om man häller i manuellt. Om man startar ett program så börjar den pumpa (ut tror jag) och sen stannar den. Inget nytt vatten kommer som sagt in.

Har följt torbenos excellenta guide. Tog till och med loss vattenpaketet, men jag såg inget som såg märkligt ut där (hur man nu ser det första gången man öppnar en diskmaskin...).
Själva Aquastoppen är helt död och vibrerar inte ett dugg när jag sätter på ett program.

Tog loss tillloppsslangen och mätte där det sitter en kontakt till sladden som tillsammans med vattenslangen går genom den räfflade slangen och där var det ingen spänning...

Det tyder väl på att det är ngt annat än Aquastoppen eller?
Vill ju gärna vara säker innan jag beställer en reservdel för ~1000 spänn!

Tips någon?
 
Hej!

Blåser liv i denna tråd. Jag har en Bosch aquastop (automatic) som slog av idag.

Jag läste den förträffliga hjälpen som torbeno skrev och dränerade allt vatten nere vid flottören. Men jag upptäckte ett ställe där det fanns lite vatten och misstänker att det vattnet rinner vidare och till sist når flottören (vilket stänger av maskinen). Jag bifogar en bild och undrar förstås vad man kan göra åt läckaget?

Jag har skrivit "vatten" där det ser ut att läka lite. Man ser att det är lite blankt i "skarven" mellan de två plastgrunkorna på bilden.

diskmaskin2.jpg
 
  • Gilla
kvist1234
  • Laddar…
Hej!
Rätt sporadiska inlägg i den här tråden, men måste bara skicka ett varmt tack till främst torbeno, men även andra kunniga här som bidragit till betydligt färre svordomar i det här huset ikväll! :)
Detta med den fina beskrivningen på hur man kommer åt vattenpaketet och flottören på min Bosch moz-screenshot.pngmoz-screenshot-1.pngdär jag raskt kunde se att i mitt fall svämmade behållaren under den blå bygeln (i pernons bild ovan) när maskinen fyllde vatten, troligen för att den "guckat" igen. Jag hällde en kanna med häxbrygd (c:a 80-gradigt vatten, Yes och Kalkosan i behållaren medan den fyllde, och körde sen typ 5 cykler med fyllning samt därpå följande reset, dvs. tömning av maskinen.. Nu svämmar den inte över längre även om den inte ser märkbart renare ut.. Efter tömning av bottenplattans vatten medelst tippning av hela maskinen, funkar den nu som den ska. Skulle egentligen vilja ta bort hela klabbet och göra rent, men vågar inte meka för mycket, då jag inte litar på att jag får ihop det igen.. :) , som den glada amatör jag är, (med betoning på glad just nu, då jag tycks ha löst problemet, åtminstone för ett tag.. )
 
Har en Siemens Lady med en del år på nacken. På senare tid har den börjat svämma över om man låter den stå med vattenkranen på. Några tips?
 
Har en äldre, säkert 15 år gammal Bosch diskmaskin med Aquastop. Stängde pga längre resa för första gången på många år av kranen på vattenledningen till maskinen. När jag kom hem igen och skulle diska så glömde jag att vrida på kranen och försökte köra maskinen. Efter att den brummat ett tag och jag vridit några varv på programvredet kom jag på att jag stängt av vattnet.

Nu till problemet, maskinen får inget vatten trots att kranen nu är på och den beter sig som i beskrivningarna ovan när Aquastoppen stängt av, dvs häller man i vatten så kör den och pumpar ut det men inget nytt vatten fylls på. Har öppnat sidoplåtarna och maskinen är torr och fin så ingen översvämning. Knacka på Aquastoppen hjälper inte heller.

Kan man återställa Aquastoppen på något sätt genom de kablar som går till den? Maskinen saknar elektronik och är helt elektromekanisk. Har provat att dra ut kontakten och att släppa på vattentrycket, inget hjälper. Eftersom jag är på väg att flytta vill jag helst inte byta maskin.
 
Redigerat:
  • Gilla
rollerskier
  • Laddar…
Jag har trassel med en Bosch-maskin. Den tar in vatten men inte i tillräcklig mängd vad det verkar. Den har samma vattensystem som syns på bilderna i tidigare inlägg bortsett från att intaget till vänster om intaget märkt "vatten" inte är använt i min maskin. Den är generellt mindre geggig än vad man kan se i bilderna också. Jag såg att överströmmaren i toppen av avloppsrören var bra geggig så den är nu rengjord, men det gjorde varken från eller till. JAg har kollt brytarna som finns i nivåflottörer och de verkar kvittera som de ska(?). Vattnet verkar cirkulera som det ska såvitt jag förstår, Vad gör jag nu?????
 
  • Gilla
Andym
  • Laddar…
Hej igen. Mekade loss den främre plåten och såg att den slang som såg så ljus och fin ut vid vattenintaget under maskinen (in till disken) inte alls var ljus och fin i andra änden. Tog väck den och kunde konstatera att det öppna tvärsnittet inne i slangen var kanske en sjättedel av hela tvärsnittet. Spolade ur den och gnuggade den ren invändigt. Nu låter maskinen som den ska igen. Vad jag inte förstod första gången var att vattnet ska strömma i strid ström in i maskinen, det gjorde det inte. Det tog sig in, men alldeles för långsamt. Men som sagt, nu verkar den funka.
 
Redigerat:
Vstrom skrev:
Hej igen. Mekade loss den främre plåten och såg att den slang som såg så ljus och fin ut vid vattenintaget under maskinen (in till disken) inte alls var ljus och fin i andra änden. Tog väck den och kunde konstatera att det öppna tvärsnittet inne i slangen var kanske en sjättedel av hela tvärsnittet. Spolade ur den och gnuggade den ren invändigt. Nu låter maskinen som den ska igen. Vad jag inte förstod första gången var att vattnet ska strömma i strid ström in i maskinen, det gjorde det inte. Det tog sig in, men alldeles för långsamt. Men som sagt, nu verkar den funka.
Exakt samma sak gjorde vi idag. Slangen var rejält igengeggad och det förklarar nog varför disken inte blivit ren till att maskinen helt slutat diska.

Geggan i slangen kommer definitivt inte från tillvattnet utan det måste vara så att smutsvattnet av någon anledning rinner bak en bit och geggar ner den.

Det sitter även brun gegga högst upp till vänster i vattenpaketet. Det ser ut som det är där vattnen skulle tryckas ut vid tömning om det är stopp i utloppsslangen. Någon som ved varför det är brunt där och vad det fyller för funktion? Skulle väl själv gissa att utpumpning stängs av för att punmpen inte skall jobba ihjäl sig när vatten tar denna vägen.

Stort tack till torbeno som hjälpte oss att spara en rejäl slant.
 
  • Gilla
J26
  • Laddar…
Hej! jag köpte en ny diskmaskin Hoover, vi installerade och allt men när vi startade den stod E 1 i kontrollpanelen, vatten kommer inte in, jag läste installerings instruktioner men allt var ok, det står att inloppsningsventil måste vara öppet, jag hittade ingen... jag är jätte nära lämna den tillbaka, har inte råd med tekniker eftersom ensam mamma 3 barn hehehe!!! ingen tid heller, nån tips?? den är ny jag verkligen inte förstår... snälla hjäääälp!!!!:(
 
Hur är vattnet inkopplat? Kan det finnas någon kran som inte är öppen på vattenledningen?
 
nej, allt är öppet och jag har provat ta allt bort och öppna kranen med en kastrull under och även trycket är ok, när vatten kommer från slangen till maskinen kommer inte in... trååååkiggg!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.