Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har en Kapex och är väldigt nöjd. Kan ibland tycka att den är lite "klumpig". Köpte därför en Dewalt typ DW701V (Liten såg) för foder och lister. Måste säga att jag är väldigt nöjd med den lilla sågen angående precision m.m. Dock sågar jag efter mm och det kanske är för mycket i detta fallet?

Allmän fråga:
När sågar man efter tiondelar? Har denna funktion på fräsen men aldrig saknat funktionen på sågen :)


 
krijo1 skrev:
Jag misstänker att kraven gör det svårt att komma undan med halva priset av en kapex. Festool har ju även en listsåg som heter symetrix eller motsvarande.


Jag har bara testsågat lite kort med Symmetric, så jag har inga djupare erfarenheter. Men jag vill minnas att den inte har några fasta lägen alls. Istället har den funktionen att mycket exakt kunna dela en given vinkel i 2 lika stora delar. Sätt en smygvinkel i ett hörn, tryck sedan smygvinkel mot de två svängbara anhållen (sågklingan sitter alltid på samma ställen) och sen har du vinkeln delad i två. Förvisso borde det med en vanlig vinkelhake och en rätskiva vara enkelt att ta fram 90 och 45 grader. Hur exakt det blir vet jag dock inte. Som listsåg är funktionen i Symmetric svåröverträffad. Nackdelen med sågen är framförallt att konstruktionen innebär att listerna sticker åt alla håll, och inte alltid ligger på samma ställe, som med en vanlig kap/gersåg. Vidare så har sågen begränsad kapacitet, ingen slide etc.
 
Om jag hinner ikväll skall jag mäta upp det totala vinkelfelet när man snäpper i från vänster- respektive från höger på skalan. Jag bytte från Dewalt till Bosch just för att mina vanligtvis extrema precisionskrav inte uppfylldes av Dewalten. Jag återkommer med siffror i kväll om jag hinner.

Edit: Jag måste veta vilka toleranskrav du har för att kunna göra en statistisk utvärdering av mätdata.
 
Redigerat:
H
Man sågar med ett toleranskrav på 0,1 grad eller mm. När virket är uppsatt och har anpassat sig till miljön kan virket ha rört sig 0,5 mm eller grader. Ser inte vitsen med detta toleranskrav ok om man t.ex. sågar i metall. Vad är det som kräver denna snäva tolerans?? Även om man har en exakt låsning av bordet så är det fler rörliga saker på sågen som påverkar. Sliden, upphängning av sågdelen mm. Sökte på nätet efter toleranskrav från tillverkarna, fanns inget på de 3 märke som nämnts här.
 
H
mattiasp skrev:
Om jag hinner ikväll skall jag mäta upp det totala vinkelfelet när man snäpper i från vänster- respektive från höger på skalan. Jag bytte från Dewalt till Bosch just för att mina vanligtvis extrema precisionskrav inte uppfylldes av Dewalten. Jag återkommer med siffror i kväll om jag hinner.

Edit: Jag måste veta vilka toleranskrav du har för att kunna göra en statistisk utvärdering av mätdata.
Hur ska du säkerställa din egen mätning av vinklen? Ska din egen mätning vara säkerställd måste även din egen mätning statisktiskt säkerställas. Vilken vogrannhet har mätinstumentet. Bör ha en noggranhet som ligger minst en faktor 10 bättre än det mätresultat som mätserien handlar om.
 
H
Satt och räknade lite på vad 0,1 grads avvikelse blir i mm.
Om vi tar en vanlig 22*95, 22*45 samt en 22*25 så blir snittets längdfel vid 0,1 graders noggranhet enligt: 22*95, 0,234 mm,, 22*45, 0,111 mm samt vid 22*25 0,062 mm.
Ska vi kapa ett vinkelrätt snitt på en 22*95 med 0,1 grads avvikelse så blir de båda sidornas skillnad i längd 0,116mm. Med en 22*45 0,079 mm samt med en 22*25 0,044mm. Bara lite info om hur lite 0,1 mm är i den digitala världen. Verkligheten ser ut på ett helt annat sätt. Finns kanske uppemot 20 olika felkällor som påverkar det verkliga utfallet av ett sågat snitt.
 
  • gg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vet inte riktigt vart du ville komma med det inlägget..

att gera två 45 gradare på en 195a ger över 1mm som ser för j...t ut, lägger man sedan på trät rörelser senare så blir det bara värre. Vid dessa typer av geringar är exaktheten ett måste och då är ju tex Boschen en fantastisk maskin att skapa detta.

att det finns en massa andra felkällor som är större speciellt om man hafsar lite har ju redan behandlats i tråden.
 
hokanp skrev:
Hur ska du säkerställa din egen mätning av vinklen? Ska din egen mätning vara säkerställd måste även din egen mätning statisktiskt säkerställas. Vilken vogrannhet har mätinstumentet. Bör ha en noggranhet som ligger minst en faktor 10 bättre än det mätresultat som mätserien handlar om.
Jag jobbar dagligen med utvärdering av mätdata i en bransch som har mycket höga krav på att kvaliteten kan säkerställas. Jag är rätt säker på att den mätmetod som jag hade tänkt använda ger god noggrannhet. Jag har i min planering av metoden gjort en förenkling genom att ansätta att mätfelet är symmetrisk kring noll. Vidare har jag planerat metoden så att endast mätmetodens spridning har betydelse för noggrannheten. De absoluta värdena saknar betydelse. Att påstå att mätmetoden "Bör ha en noggranhet som ligger minst en faktor 10 bättre än det mätresultat som mätserien handlar om" är en grov generalisering.

Anledningen till att jag inte vill avslöja upplägget är att jag inte har fått reda på toleranskravet från TS. Min erfarenhet är att toleranskraven från kunden påverkas av vad som är möjligt att åstadkomma och vad mätmetoden medger.
 
Jag vill ha en repeterbarhet på de fasta lägena inom max 0,1 grads differens.
Ett annat eventuellt problem är huruvida de fasta lägenas positioner stämmer i förhållande till varandra. Gcm 8 har urtagen gjutna utan efterbearbetning, medan t.ex. min nobex har urtagen frästa i gjutgodset, vilket borde kunna ge högre noggrannhet om det är korrekt utfört.
 
Inte för att det spelar nån roll längre...
Men vad är det sågen främst ska användas till?? :)
 
Måste säga att inga problem med repeterbarhet av vinkel i fasta lägen på min Bosch 8:a
gjorde en test när jag köpt den, på de fasta lägen som sågen har ,ram i 4,6,8,12 kant
hårfin avvikelse.Får väl kolla igen efter en tid om den glappar tidens tand nöter säkert .

Större problem är väl mått noggrannhet på virket man använder

en maskin som vida överskrider de toleranser man har på trä enligt mig.
men alla är vi olika när det gäller tolerans
I min ungdom arbetade jag med att skava in prisman på vertygsmaskiner svarvar/fräsmaskiner här var det frågan om my alltså tusendelar av en millimeter;)
 
Daniel_N: du har helt rätt, får väl skylla på att det var lite sent på kvällen.

När det gäller toleranser så anger festool att kapexen ska ligga inom +- 0.16 grader. Du kan dock själv kalibrera den till snävare tolerans men jag antar att det inte är en direkt enkel operation. Jag antar att vi därmed kan räkna bort kapexen.

Som sagt, verkar bli en svår ekvation.

Vad ska sågen främst användas till?
 
När det börjar bli riktigt höga krav på att kunna såga exakt 45 grader så anser jag att kap/gersågen är fel maskin. En vettig jigg på bordssågen gör jobbet bättre, med högre precision - dock kan det bli svårt att ta riktigt långa bitar. Men å andra sidan torde det vara extremt ovanlig att så långa bitar behöver den typen av precision.
 
Billigaste måste väl vara att köpa tre budgetsågar, svetsa en i läge 90, en i 45 och en i 30 (om det är de vinklarna man är ute efter).
Den mest exakta klocka är ju den som står still, den visar ju rätt tid två gånger per dygn.
 
Eller en billig kap/ger och sen shooting board för dom vinklarna man behöver. Då borde man kunna komma rysligt nära :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.