Har insett att jag inte har en varmluftspistol i verktygsarsenalen och nu när målningsjobben är i full gång så fick jag låna en av grannen när garageporten behövdes skrapas ner.
Tycker inte om att behöva låna verktyg, och framöver är det mer saker som ska göras där en varmluftspistol kommer att göra nytta så nu får det bli inköp.

Har funderat på Bosch GHG 660 LCD, http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...uftpistoler/101297/GHG+660+LCD/7699/index.htm
Någon som har ris eller ros att komma med när det gäller den pistolen?
Om denna inte är något att ha, vad ska man satsa på istället?
 
Har en sån men har inget att jämföra med, aldrig ägt ngn annan. I efterhand känns den nog lite dyr, varmt blir det ju även från billliga hundrakronors-diton. Det är ju inget precisionsinstrument.
 
Tänkte ta hem den från Tyskland, då kan jag få den för under 100€ så priset avskräcker inte.
Ett användningsområde som den är tänkt till är att testa och svetsa om några fogar i våtrumsmatta, och det undrar jag om jag vill ge mig på med en "billig" pistol utan temperaturreglering.
 
Kan tipsa om Biltemas varmluftspistol med temp. reglering. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Varmluftspistol-2000-W/
kostar 369:- och känns helt ok, kan inte begära så mkt mer av en sån här pryl. Man ställer tempen med ett vred så man får prova sej fram till rätt temp men den håller inställt värde stabilt. Jag har använt min till att smälta ihop en spricka i en frontspoiler av nån sorts plast.

Mvh Fredrik
 
FeFFeDoo skrev:
Kan tipsa om Biltemas varmluftspistol med temp. reglering. [länk]
kostar 369:- och känns helt ok, kan inte begära så mkt mer av en sån här pryl. Man ställer tempen med ett vred så man får prova sej fram till rätt temp men den håller inställt värde stabilt. Jag har använt min till att smälta ihop en spricka i en frontspoiler av nån sorts plast.

Mvh Fredrik
Undrar hur själva pickan ser ut..... för det skall man ju inte förvänta sig att Biltemas hemsida ska klara av.....:@

17-008_l.jpg
 
Haha, nej de har ju verkligen fått fram via hemsidan att det är ett lågprisvaruhus det rör sej om. Men den är blå och i samma design om man nu kan kalla det så, som deras övriga verktyg. Inget spec. alltså, men jag tycker inte det känns inte kul o lägga pengar på en sån här sak. :rolleyes:
 
Vi har en Kellen på jobbet och den blir lika varm som en hårtork ungefär. Man kan hålla handen framför utan problem.
 
Isf är Biltemas ett riktigt kap i segmentet. Den ska enl. uppgift hålla mellan 60-600grader och den smälter lätt plast som har en smältpunkt på runt 500-550grader inget man stoppar fingrarna framför.
Ställer man den däremot på t.ex 60grader så håller den en helt jämn temp, ingen slapp thermostat som slår till o från nu o då.

Mvh Fredrik
 
MultiMan
Biltemas pistol som någon undrade över. Inköpt 2007 men samma artikelnummer. Har fungerat utmärkt, men har bara använt den till krympslang hittills. Tempregleringen fungerar faktiskt ok. :)

PICT1472.jpg
 
Jag har en Steinel HL 2010. Köpte den mest för att jag behövde en varmluftspistol och kunde köpa denna billigt. Den digitala temperaturinställningen är kanske lite overkill men ändå väldigt praktiskt när man kör krympslang och diverse plaster. Man får koll på om man i teorin kan elda upp något eller inte. Den höga effekten, 2000W, gör att den blir varm på ett kick. Dock har pistolen en _enorm_ nackdel och det är balansen. Det är riktigt drygt att stå och skrapa fönster med pistolen då den dels är tung, dels har tyngdpunkten framför handtaget.

Faktum är att jag brukar låna farsans gamla Black&Decker när jag ska skrapa fönster. Den har handtaget ungefär mitt på själva kroppen vilket ger mycket bättre balans. Dessutom är den mycket lättare.

Slutsats: Fundera på vad du ska ha pistolen till och känn hur den känns i handen.
 
ceson skrev:
Jag har ärvt en föregångare till denna [länk]
den har gått i hårt arbete dagligen i många år innan jag fick den. Jag har haft den sedan -97 och använt den mycket, nu har den tyvärr gett upp :( pga. att jag inte gav den den kärlek den förtjänade så en ny är på väg att införskaffas.
Gissar att den en sådan ligger i en lite annan prisklass... ?
 
MultiMan
Min favorit rent balansmässigt är en Black&Decker som jag köpte för kanske 10-12 år sedan som ser ut som ett mellanting mellan en rak modell och pistol, KX1683, gjord i England. Väldigt bra att hålla och perfekt att skrap färg med. Tyvärr har den bara två värmelägen och inte samma flås som Biltemamodellen.
 
Jag har en billig svart och orange med temperaturreglering och inbyggd termometer så man ser vilken temperatur man fick, kommer dock inte på märket just nu men har för mig att jag köpte den på clasolsson.
Lever om mycket mer än den där boschen (finns en på jobbet) men får jobbet gjort trots det, man bör dock ha hörselkåpor på sig :p
Steinel har jag hört pratas om som rollsroycemärket, en dröm att jobba med om man lägger dom pengarna.
 
Jag har också en Leister (eller två egentligen) och i mitt tycke är de bäst. Stabila och riktigt bra kvalité. På andraplats kommer Duri som också är väldigt fin, men har sämre inställningsmöjligheter. En Leister går loss på runt 4500-5000kr+moms.
 
  • IMG_4039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.