Martin_B
Ja, nu kommer inlägg efter inlägg här från mig :D ..men jag kom på en annan grej. En stor fördel med Makitan är balansen! Den har handtaget mer åt mitten till på pistolen, till skillnad från många andra som exempelvis Metabon, som har handtaget nästan längst bak.
När handtaget hamnar långt bak så blir det dålig balans och den blir "framtung", varför handen blir onödigt ansträngd. Särskilt en varmluftspistol som man vill kunna "vifta runt" med vid behov när man värmer större ytor, är ju viktigt att det är bra balans i tycker jag. Och Makitan är väldigt bra kan jag säga som har jämfört med många andra i verkligheten.

Sen finns det naturligtvis andra märken också med bra balans.

Det blir svårt när så mycket skall klaffa och priset ändå hållas nere :)
 
Martin_B skrev:
Ja, nu kommer inlägg efter inlägg här från mig :D ..
:D Vad tror du jag frågade för? För att få massor av info! :) Tusen tack för dina inlägg!!!!
 
En fördel med att ha handtaget bak på pistolen är att kunna ställa ifrån sig den (så att den blåser uppåt) och hantera ämnet med bägge händer. Många tillverkare utformar sina pistoler så att man ska kunna ställa dem på "baken".

//Ronnie
 
Martin_B
pools skrev:
Eller den här från Hitachi? 859:- hos Bolist!

[länk]
Ja den verkar ju helt ok. Ganska billig var den också.

Står inget om att man kan spara inställningar dock. Vet ej om du behöver den funktionen, men jag använder den ofta på Makitan. Det är smidigt av den anledningen att om man vet att en viss temp och flöde funkar till ett visst ändamål, så sparar man bara den inställningen och kan ta fram det med ett par knapptryckningar.

I annat fall måste man ställa in maskinen varenda gång man startar den. Det fick jag alltid göra på Meec:en och det var rätt jobbigt. Och så ställa om för de olika användningsändamålen.

Med många digitala pistoler kan man spara sina egna inställningar och ta fram det snabbt sedan. Så ännu en grej att tänka på. Du får kolla i manualen för Hitachin, kanske finns något sådant där med.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Martin_B
Pysslarn skrev:
En fördel med att ha handtaget bak på pistolen är att kunna ställa ifrån sig den (så att den blåser uppåt) och hantera ämnet med bägge händer. Många tillverkare utformar sina pistoler så att man ska kunna ställa dem på "baken".

//Ronnie
Det kan du med Makitan också. Och det anser jag också är en av de viktigaste funktionerna, inte minst för att slippa hålla den medan den svalnar. Hade aldrig vågat lägga en het pistol rätt på trägolv exempelvis.
Makitan ställer jag alltid upp som du beskriver och så får den stå medan den kyler av. Min brukar jag alltid trycka igång kylning på för att skona värmeslingorna, men man kan naturligtvis även ha den stående för att värma med bägge händer som du skriver. Makitan står rätt stabilt också faktiskt och inga knappar är i vägen.
Fördelen med Makitan till skillnad från många andra är att display och knappar är på ovansidan. Därmed kan man läsa av och ställa in den även när den står uppåt som du beskriver. Det kan man ej med de som har display och knappar i änden, samtidigt som man dessutom riskerar att underlaget man ställer den på trycker på någon knapp när man ställer en sådan uppåt, exempelvis om något ojämnt ligger under så att säga.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Makitan verkar vara er favorit, Och nu ska jag inte vara dumsnål, det får bli en Makita HG651. Den har alla finesser ni pratar om. Det är bara att hålla käft när frugan eventuellt frågar vad den kostade.:p

Tack för alla råd och svar!

/P-O
 
Martin_B
pools skrev:
Makitan verkar vara er favorit, Och nu ska jag inte vara dumsnål, det får bli en Makita HG651. Den har alla finesser ni pratar om. Det är bara att hålla käft när frugan eventuellt frågar vad den kostade.:p

Tack för alla råd och svar!

/P-O
Det gör du nog rätt i :)

Frågar frugan om priset så kan du ju alltid råka glömma av sista nollan.... alla kan ju glömma menar jag :D
 
Martin_B
Frugan: Vad kostade den?

Svar: 1..6..9 ... någonting... ja, jo, det var det nog. Älskling, vad blir det för middag ikväll? Förresten, skall vi inte ta o köra till möbelaffären imorgon, du ville ju så gärna titta på den där skinnsoffan!?
 
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Säg istället att det är en hårfön. Då slipper du garanterat prisdiskussionen...
 
Martin_B
bygga_bo skrev:
Säg istället att det är en hårfön. Då slipper du garanterat prisdiskussionen...
Ja men då skall hon ju bara låna den hela tiden... sedan kommer hon undra vad tusan han använder den till bygg för med tanke på att den ju alltid blir så dammig och smutsig.

Och alla kommentarer sedan som "Jag visste inte att Makita tillverkade hårfön?"

...sedan blir det ett himla liv i stugan när hon råkar tända eld på håret när hon ovetandes kör den i 650 grader...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Frugan: Vad kostade den?

Svar: 1..6..9 ... någonting... ja, jo, det var det nog.

Haha... nu är hon nog lite smartare än så. :p Men nu kommer den att levereras av Schenker via ICA. Och då kommer det ett SMS till mej. Och då är det lugnt, hon kommer inte att se nån skillnad på den gamla och nya. Förresten hälsar hon inte så ofta på i snickerboa, så det är lugnt! Och tar jag hem den nån gång, så är det för henne en "blåspistol", alla ser likadana ut.

/P-O
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Den har anlänt! :D

Ny varihetssugarpistol Makita med tillbehör och bruksanvisning i en öppen verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det till att testa i kväll.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Hoppas den funkar bra för dig och att du blir nöjd!
 
Martin_B skrev:
Hoppas den funkar bra för dig och att du blir nöjd!
Tack Martin!

Har bara testat lite lätt, och är så länge mycket nöjd. Den har ju olika program för olika värmningar, vilket jag inte hade tidigare i min gamla. Så det blir nog bra. Närmaste projektet med den blir att bygga nytt klingskydd för bordsågen i plexi med spånutsug.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.