Min far är en godartad man.
Han ska i dagarna köpa en tomt.
På tomten så ska han bygga ett helt nytt hus som han sedan ska skänka till mig och min sambo, han ska egentligen enbart bo där själv något år, sen flyttar vi in :D

Det jag funderar på är hur man enklast sköter juridiken och alla papper runtomkring för att det ska bli så bra resultat som möjligt.

Ponera att han lägger ner 3 miljoner totalt ur egen fick för hus, tomt, anslutningar osv.
Om han sedan skänker allt till oss, vad blir konsekvenserna då?
Vi slipper ju betala några avgifter antar jag?
Hur blir det om vi skulle sälja huset vidare om några år, räknar vi ingångsvärde 3 miljoner (eftersom min far lagt ner 3 miljoner, kvitton sparar ju vi) eller räknas ingångsvärde 0kr eftersom vi inte har betalt ngt?
Om det sistnämnda är korrekt så blir det ju en saftig skatt för oss :(

En annan fråga är ju det här med lagfart, jag antar att han inte behöver betala lagfart eftersom han bygger nytt?
När sedan huset skrivs över på oss, behöver vi då betala full lagfart eller slipper vi?
Jag har hört att vid gåva så behöver man bara betala adm. avgift på 850kr ca men det kanske är annorlunda eftersom ingen har betalat lagfart tidigare?
En lagfart på 1,5% av 3 miljoner = 45.000 slipper man ju gärna!

Jag har även några fuderingar gällande lån.
Jag antar att min far kommer att ta åtminstone lite lån för att genomföra detta, säg att han har lån på 1 miljon på huset kanske när vi får det, då antar jag att att vi enbart kan ta över lånet och slippa nya uppläggningsavgifter för lån hos samma bank?

Sist så undrar jag om det vore till någon fördel att redan från början skriva mig som ägare på en liten del, säg 15% av tomten och huset för framtiden? Eller nackdel rentav?

Tacksam för alla tips om hur man löser denna intressanta situation på bästa sätt.
 
C
Man bör ju kunna ta till knepet att betala en krona för huset?
 
cheetah1 skrev:
Man bör ju kunna ta till knepet att betala en krona för huset?
Japp, men när jag sen ska sälja huset så står det väl att jag har köpt det för 1 kr, jag får med andra ord skatta för hela vinsten?
Hur det blir med lagfart i det fallet vet jag inte.
 
Lagfart betalas på tomten vid nybygge.
 
FredrikR skrev:
Lagfart betalas på tomten vid nybygge.
Det har du helt rätt i, my bad.
 
Ett alt kanske är att du står som ägare redan från början. Men din pappa betalar allt.
Han kan ju få bo i ditt hus i några år innan ni flyttar in.

Se till att ha bra papper mellan dig och din sambo så inget tråkigt händer om ni skulle gå isär.
 
Suhagg skrev:
Ett alt kanske är att du står som ägare redan från början. Men din pappa betalar allt.
Han kan ju få bo i ditt hus i några år innan ni flyttar in.

Se till att ha bra papper mellan dig och din sambo så inget tråkigt händer om ni skulle gå isär.
Ja, det hade ju varit bra förstås.
Dock så är tomtbestämmelserna (glömde ange detta från början) så att det enbart är hans som får stå som ägare initialt, eventuellt så kan han kanske lägga till mig som minioritetsägare, typ 5&.
Skulle det vara till ngn fördel om jag hade 5% från start?
 
sevilla skrev:
Ja, det hade ju varit bra förstås.
Dock så är tomtbestämmelserna (glömde ange detta från början) så att det enbart är hans som får stå som ägare initialt, eventuellt så kan han kanske lägga till mig som minioritetsägare, typ 5&.
Skulle det vara till ngn fördel om jag hade 5% från start?
Jag skulle lägga någon tusing på att prata med en revisor.
Det kan ju löna sig många gånger om. Ni kanske samtidigt ska skriva papper mellan dig och din sambo kanske med din far också?

Man behöver väl inte ange i % vem som äger vad?
Kolla med någon som kan jag bara gissar.
 
Prata med en jurist. Det finns hundra saker att ta hänsyn till. Din far har kanske fler barn? Han kanske har en fru. Folk gifter sig och folk separerar. Folk dör till och med ibland när man inte räknat med det.
 
Har du fått huset i gåva, så övertar du skattemässigt givarens anskaffnigskostnad.

Det var det lilla jag visste.....
 
Ja får du det som gåva har du ingen kostnad alltså ingen kostnad att slå en lagfart på. Dock är du enda barnet till far din så det inte blir gnistor i framtida arv?
 
tsarraz skrev:
Ja får du det som gåva har du ingen kostnad alltså ingen kostnad att slå en lagfart på. Dock är du enda barnet till far din så det inte blir gnistor i framtida arv?
Okej, men eftersom min far har betalat lagfart för tomten så behöver jag väl betala ngt för just den? Eller slipper jag helt?

Det slår inga gnistor runt arvet =)
 
sevilla skrev:
Okej, men eftersom min far har betalat lagfart för tomten så behöver jag väl betala ngt för just den? Eller slipper jag helt?

Det slår inga gnistor runt arvet =)
De flesta svaren finns ju i tråden nu så om vi sammanfattar:

Din far ger fastigheten i gåva till dig(och din sambo) varvid ni får betala administrationsavgiften på 825 kr till lantmäteriet. http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_ImTaxesPage.aspx?id=16002

Vid gåva övertar du anskaffningskostnaden från din far så om ni säljer så behöver ni inte betala skatt på mer än eventuell vinst från denna.

Det är inte alls säkert att ni bara kan "överta" eventuella lån på fastigheten. Det är något som banken kommer att bestämma efter att ha kreditprövat er och det gör ju även att det inte längre är någon gåva då ni "betalar" summan motsvarande lånen till din far för att han ska kunna lösa sina och ni tar nya för att kunna göra detta. Det kräver även att det tas ut pantbrev i fastigheten motsvarande detta belopp och det kostar 2 % av pantbrevssumman + 375 kr hos lantmäteriet.
 
cem77 skrev:
Det kräver även att det tas ut pantbrev i fastigheten motsvarande detta belopp och det kostar 2 % av pantbrevssumman + 375 kr hos lantmäteriet.
Om fastigheten redan är pantsatt så behövs inga nya pantbrev.
 
cem77 skrev:
De flesta svaren finns ju i tråden nu så om vi sammanfattar:

Din far ger fastigheten i gåva till dig(och din sambo) varvid ni får betala administrationsavgiften på 825 kr till lantmäteriet. [länk]

Vid gåva övertar du anskaffningskostnaden från din far så om ni säljer så behöver ni inte betala skatt på mer än eventuell vinst från denna.

Det är inte alls säkert att ni bara kan "överta" eventuella lån på fastigheten. Det är något som banken kommer att bestämma efter att ha kreditprövat er och det gör ju även att det inte längre är någon gåva då ni "betalar" summan motsvarande lånen till din far för att han ska kunna lösa sina och ni tar nya för att kunna göra detta. Det kräver även att det tas ut pantbrev i fastigheten motsvarande detta belopp och det kostar 2 % av pantbrevssumman + 375 kr hos lantmäteriet.

Okej, tack för ditt svar, det förklarar en del!

Däremot så blir det lite följdfrågor på det sista stycket.
1. Om min far har lån på 1 miljon och banken anser oss vara tillräckligt kreditvärdiga att ta över lånet rakt av, behöver vi då betala pantavgift för lånet?
Har inte min far betalat pantavgift redan vid det här laget?

2. Ponera återigen att vi tar över lånet på en miljon, då blir det ju som du skriver inte längre än gåva då vi betalar 1 miljon för det.
a) Innebär detta att vi även får betala lagfart för 1 miljon?

b) Räknas framtida försäljning som om vi har köpt huset för 1 miljon eller för det faktiskta byggvärdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.